Memling Eurofima nog steeds met origineel interieur van 1977

donauwalzer

Memling Eurofima nog steeds met origineel interieur van 1977

Bericht door donauwalzer »

Hallo!

Hoeveel I6B rijtuigen in Memling uitvoering rijden er in België nog rond?
Vanwege het nog bijna complete origineel interieur uit 1977 best bijzonder.
De toestand van veel coupés is helaas niet altijd even goed.
Worden deze Memling wagens gemoderniseerd of blijven ze zo doorrijden?

Een aantal gemodificeerde I6 wagens rijden met verschillende bekleding rond.
Origineel hebben deze gemoderniseerde wagens volledig bruine stoelen. Maar soms
kom je verder in de gang weer originele stoelen met donker hoofdsteun tegen.
Is dit vanwege de vroegere rook coupés misschien gedaan vanwege de asbakken in de leuningen?
Komen deze originele stoelen misschien uit inmiddels gesloopte wagens?

De SBB heeft inmiddels al hun zit Eurofima's verkocht. De reden blijft voor veel zwitsers een raadsel.
Deze eurofima's golden als de fijnst rijdende rijtuigen.

Ik ben benieuwd naar antwoorden.

Foto boven volledig origineel 1977 interieur.
Foto onder gemoderniseerd interieur.

Groeten,
Ferry
Bijlagen
P1140157.JPG
P1140157.JPG (43.34 KiB) 9162 keer bekeken
P1140062.JPG
P1140062.JPG (43.93 KiB) 9162 keer bekeken
Laatst gewijzigd door donauwalzer op 28 sep 2011, 20:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Trammist

Re: Memling Eurofima nog steeds met origineel interieur van

Bericht door Trammist »

Antwoord op je vragen kan ik niet geven, maar ik heb in zo'n niet gemoderniseerde coupé gezeten in de trein Brussel-Zwitserland in augustus dit jaar.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Memling Eurofima nog steeds met origineel interieur van

Bericht door Stijn91 »

Er zijn een aantal I6 wagons te vinden op volgende P-trein, het is dezelfde samenstelling.

P8067 (Brussel Zuid - Denderleeuw) 16:39 - 17:14
P8955 (Denderleeuw - Geraardsbergen) 17:46 - 18:08
donauwalzer

Re: Memling Eurofima nog steeds met origineel interieur van

Bericht door donauwalzer »

Stijn91 schreef:Er zijn een aantal I6 wagons te vinden op volgende P-trein, het is dezelfde samenstelling.

P8067 (Brussel Zuid - Denderleeuw) 16:39 - 17:14
P8955 (Denderleeuw - Geraardsbergen) 17:46 - 18:08
Dat zijn geen Memling wagens maar alle gemoderniseerde I6 wagens, klopt dat?
donauwalzer

Re: Memling Eurofima nog steeds met origineel interieur van

Bericht door donauwalzer »

Trammist schreef:Antwoord op je vragen kan ik niet geven, maar ik heb in zo'n niet gemoderniseerde coupé gezeten in de trein Brussel-Zwitserland in augustus dit jaar.

2 weken geleden zat er ook één Memling wagen in de EC Iris naar Basel. Geweldig toch?
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: Memling Eurofima nog steeds met origineel interieur van

Bericht door Accelerat »

En gisteren in de Benelux.
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Memling Eurofima nog steeds met origineel interieur van

Bericht door treinbruno »

donauwalzer schreef:Hallo!

Hoeveel I6B rijtuigen in Memling uitvoering rijden er in België nog rond?
Vanwege het nog bijna complete origineel interieur uit 1977 best bijzonder.
De toestand van veel coupés is helaas niet altijd even goed.
Worden deze Memling wagens gemoderniseerd of blijven ze zo doorrijden?

Een aantal gemodificeerde I6 wagens rijden met verschillende bekleding rond.
Origineel hebben deze gemoderniseerde wagens volledig bruine stoelen. Maar soms
kom je verder in de gang weer originele stoelen met donker hoofdsteun tegen.
Is dit vanwege de vroegere rook coupés misschien gedaan vanwege de asbakken in de leuningen?
Komen deze originele stoelen misschien uit inmiddels gesloopte wagens?

De SBB heeft inmiddels al hun zit Eurofima's verkocht. De reden blijft voor veel zwitsers een raadsel.
Deze eurofima's golden als de fijnst rijdende rijtuigen.

Ik ben benieuwd naar antwoorden.

Foto boven volledig origineel 1977 interieur.
Foto onder gemoderniseerd interieur.

Groeten,
Ferry
De allernieuwste hebben toch de klimaatregelknop boven de deur, en een echte tafel ipv klaptafels?
Afbeelding
kuba.g

Re: Memling Eurofima nog steeds met origineel interieur van

Bericht door kuba.g »

sncf-sncb schreef:En gisteren in de Benelux.
Dat was een I6A Memling ;)


Zo ziet een gemoderniseerde I6B compartiment eruit:
Afbeelding
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Memling Eurofima nog steeds met origineel interieur van

Bericht door K V B »

donauwalzer schreef: De SBB heeft inmiddels al hun zit Eurofima's verkocht. De reden blijft voor veel zwitsers een raadsel.
Deze eurofima's golden als de fijnst rijdende rijtuigen.
Zespersoonscoupés vindt de spoorwegenthousiast leuk, maar de spoorwegen zelf minder. Dat een spoorwegbedrijf dat zo op efficientie zet als de SBB die rijtuigen kwijt wou is voor kenners helemaal geen raadsel...
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Memling Eurofima nog steeds met origineel interieur van

Bericht door Terminus »

Enig opzoekwerk heeft me hetvolgende opgeleverd:
- I6b-rijtuigen Memling: 12601, 12605, 12607, 12648, 12650, 12656 (vermoedelijk zijn er nog andere, maar van deze ben ik zeker)
- I6b-rijtuig Memling met fietsenafdeling: 12611 (ik denk dat er zo maar eentje is en het is dringend aan modernisering toe!!)
- I6a-rijtuig Memling: 11619 (met blauwgroene zetels)
- I6a-rijtuig Memling met fietsenafdeling: 11610 (met rood-purperen zetels)

Er rijden inderdaad ook nog een heleboel "gemoderniseerde" I6 rond, met het oude interieur zoals de 12603, 12616,...

Worden deze nog gemoderniseerd? Geen idee. Enkele jaren geleden zou je gezegd hebben dat deze rijtuigen geen toekomst meer hadden. Nu worden ze weer constant gebruikt in piekuurtreinen en als opvulling in piekuurtreinen met ander materieel (M4) en EC-treinen. Ik las m.b.t. de komende opendeurdagen ook iets over "modernisering I10 en I6-rijtuigen" in Salzinnes, maar vermoedelijk gaat dit over het aanpassen van bepaalde rijtuigen aan een snelheid van 200 km/u?

Hebben de Zwitsers ook hun eerste klasse Eurofirma verkocht? Tot voor enkele jaren zag je die regelmatig in de Iris en de Vauban...?
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: Memling Eurofima nog steeds met origineel interieur van

Bericht door msts.be »

Terminus schreef:Hebben de Zwitsers ook hun eerste klasse Eurofirma verkocht? Tot voor enkele jaren zag je die regelmatig in de Iris en de Vauban...?
Yep, gaan naar Duitsland en worden aangepast zoals hun Eurofima's, de Avmz 108-rijtuigen.
donauwalzer

Re: Memling Eurofima nog steeds met origineel interieur van

Bericht door donauwalzer »

Terminus schreef:Enig opzoekwerk heeft me hetvolgende opgeleverd:
- I6b-rijtuigen Memling: 12601, 12605, 12607, 12648, 12650, 12656 (vermoedelijk zijn er nog andere, maar van deze ben ik zeker)
- I6b-rijtuig Memling met fietsenafdeling: 12611 (ik denk dat er zo maar eentje is en het is dringend aan modernisering toe!!)
- I6a-rijtuig Memling: 11619 (met blauwgroene zetels)
- I6a-rijtuig Memling met fietsenafdeling: 11610 (met rood-purperen zetels)

Er rijden inderdaad ook nog een heleboel "gemoderniseerde" I6 rond, met het oude interieur zoals de 12603, 12616,...

Worden deze nog gemoderniseerd? Geen idee. Enkele jaren geleden zou je gezegd hebben dat deze rijtuigen geen toekomst meer hadden. Nu worden ze weer constant gebruikt in piekuurtreinen en als opvulling in piekuurtreinen met ander materieel (M4) en EC-treinen. Ik las m.b.t. de komende opendeurdagen ook iets over "modernisering I10 en I6-rijtuigen" in Salzinnes, maar vermoedelijk gaat dit over het aanpassen van bepaalde rijtuigen aan een snelheid van 200 km/u?

Hebben de Zwitsers ook hun eerste klasse Eurofirma verkocht? Tot voor enkele jaren zag je die regelmatig in de Iris en de Vauban...?
Hartelijk dank voor je moeite, erg interessant!
Ik heb vorig jaar eenmalig een 200 km/h I6 gezien met slingerdempers, hoe is het met dat rijtuig?
Bijlagen
P1090515.JPG
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: Memling Eurofima nog steeds met origineel interieur van

Bericht door LHOON »

K V B schreef:
donauwalzer schreef: De SBB heeft inmiddels al hun zit Eurofima's verkocht. De reden blijft voor veel zwitsers een raadsel.
Deze eurofima's golden als de fijnst rijdende rijtuigen.
Zespersoonscoupés vindt de spoorwegenthousiast leuk, maar de spoorwegen zelf minder. Dat een spoorwegbedrijf dat zo op efficientie zet als de SBB die rijtuigen kwijt wou is voor kenners helemaal geen raadsel...
Niet enkel de "spoorwegenthousiast", ook de "gewone" reiziger kan het comfort van deze rijtuigen appreciëren.
Als men dit concept van "efficiëntie" doortrekt, komt men uiteindelijk bij sardineblikjes terecht als de meest efficiënte oplossing...
pietje

Re: Memling Eurofima nog steeds met origineel interieur van

Bericht door pietje »

LHOON schreef:
K V B schreef:
donauwalzer schreef: De SBB heeft inmiddels al hun zit Eurofima's verkocht. De reden blijft voor veel zwitsers een raadsel.
Deze eurofima's golden als de fijnst rijdende rijtuigen.
Zespersoonscoupés vindt de spoorwegenthousiast leuk, maar de spoorwegen zelf minder. Dat een spoorwegbedrijf dat zo op efficientie zet als de SBB die rijtuigen kwijt wou is voor kenners helemaal geen raadsel...
Niet enkel de "spoorwegenthousiast", ook de "gewone" reiziger kan het comfort van deze rijtuigen appreciëren.
Als men dit concept van "efficiëntie" doortrekt, komt men uiteindelijk bij sardineblikjes terecht als de meest efficiënte oplossing...
Niet waar, want als de plaatsen te krap zijn zullen de reizigers afhaken en dat is ook niet efficiënt.
kuba.g

Re: Memling Eurofima nog steeds met origineel interieur van

Bericht door kuba.g »

Terminus schreef:Enig opzoekwerk heeft me hetvolgende opgeleverd:
- I6b-rijtuigen Memling: 12601, 12605, 12607, 12648, 12650, 12656 (vermoedelijk zijn er nog andere, maar van deze ben ik zeker)
- I6b-rijtuig Memling met fietsenafdeling: 12611 (ik denk dat er zo maar eentje is en het is dringend aan modernisering toe!!)
- I6a-rijtuig Memling: 11619 (met blauwgroene zetels)
- I6a-rijtuig Memling met fietsenafdeling: 11610 (met rood-purperen zetels)

Er rijden inderdaad ook nog een heleboel "gemoderniseerde" I6 rond, met het oude interieur zoals de 12603, 12616,...
Bedankt voor je lijstje. Hier enkele foto's van de 11619 die ik vorige week in de Benelux tegenkwam.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Plaats reactie