Memling Eurofima nog steeds met origineel interieur van 1977

Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Memling Eurofima nog steeds met origineel interieur van

Bericht door Terminus »

Allereerst eveneens bedankt voor de aanvullingen/bijkomende info iedereen.
donauwalzer schreef: Ik heb vorig jaar eenmalig een 200 km/h I6 gezien met slingerdempers, hoe is het met dat rijtuig?
Er zijn volgens mij momenteel twee I6 eerste klasses aangepast om aan 200 km/u te rijden, de 11602 en 11605. De 11602 zat de laatste weken regelmatig in een piekuurtrein tussen Brussel en de kust of in de IC naar Maastricht. Het andere rijtuig heb ik al een tijdje niet meer gespot.
(En ik vind aparte coupeetjes zeker in eerste klasse een enorme meerwaarde.)

Aangezien er al serieus off topic gegaan is, staan jullie me ongetwijfeld nog volgende aanvulling toe op mijn lijstje over de I6-rijtuigen:

- I6 tweede klasse met fietsenafdeling: 12611 (de memling), 12618, 12625, 12636, 12648. Vroeger ook de 12645, maar die heeft weer al zijn coupeetjes...? Misschien zijn er nog andere?
- I6 eerste klasse met fietsenafdeling: 11607, 11610 (de memling), 11615 en 11616

Worden tot nader order enkel gebruikt in de EC Iris en Vauban, ook de eerste klasse rijtuigen (worden dan gedeklasseerd). Volgens sommige bronnen zouden de EC-treinen vanaf december enkel nog met Zwitserse rijtuigen gereden worden & zouden deze rijtuigen dus geen vaste trajecten meer hebben in 2012
Laatst gewijzigd door Terminus op 03 okt 2011, 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.
kuba.g

Re: Memling Eurofima nog steeds met origineel interieur van

Bericht door kuba.g »

De Vauban en Iris gingen vanaf december 200km/h rijden in Frankrijk onderweg naar Basel, heb ik gelezen.
Als er iets van de NMBS nog mee zou gaan rijden, dan moet het in ieder geval geschikt zijn voor die snelheden.
Trammist

Re: Memling Eurofima nog steeds met origineel interieur van

Bericht door Trammist »

kuba.g schreef:De Vauban en Iris gingen vanaf december 200km/h rijden in Frankrijk onderweg naar Basel, heb ik gelezen.
Gaan ze dan ook eindelijk eens knippen in die ellendige reeks haltes in Elzas-Lotharingen ?
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: Memling Eurofima nog steeds met origineel interieur van

Bericht door msts.be »

Trammist schreef:Gaan ze dan ook eindelijk eens knippen in die ellendige reeks haltes in Elzas-Lotharingen ?
Dat was omdat de Jean Monnet in Alsace als TER reed voor de rekening van de regio. En TER-treinen maken nu éénmaal veel stops... :lol:
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: Memling Eurofima nog steeds met origineel interieur van

Bericht door msts.be »

msts.be schreef:
Terminus schreef:Hebben de Zwitsers ook hun eerste klasse Eurofirma verkocht? Tot voor enkele jaren zag je die regelmatig in de Iris en de Vauban...?
Yep, gaan naar Duitsland en worden aangepast zoals hun Eurofima's, de Avmz 108-rijtuigen.
En er zijn al beeldjes:
http://www.drehscheibe-foren.de/foren/r ... 72,5543303

Je krijgt alvast eerste klasse comfort voor een 2de klasse prijs: de rijtuigen zijn wel gedeklasseerd, maar er komen dezelfde 1ste klasse stoelen in terecht zoals in de nieuwere Dosto's/ICE2 Redesign/ICX. En ze zijn onder het type Bvmz 207.9 geklasseerd, dus een terugkeer van het typenummer 207 (alle Avmz 107/207 waren omgebouwd naar 108 met de inbouw van displays en nieuwe deuren bij sommige rijtuigen).
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: Memling Eurofima nog steeds met origineel interieur van

Bericht door msts.be »

donauwalzer schreef:De SBB heeft inmiddels al hun zit Eurofima's verkocht. De reden blijft voor veel zwitsers een raadsel.
Deze eurofima's golden als de fijnst rijdende rijtuigen.
Na de mislukte deal met de DB is bekend waar de andere 12 rijtuigen naartoe gaan. RegioJet heeft toegeslagen en zal de rijtuigen laten herschilderen in Tsjechië. Het interieur blijft behouden en de rijtuigen worden als 2de klas (!!!!!! :shock: ) ingezet.

http://www.newrailwayreport.blogspot.ro ... rague.html

Zéér goed nieuws: zo moeten de rijtuigen niet naar de schroothoop, en heeft RegioJet een homogeen park aan rijtuigen. De aankoop van nieuwe Roemeense-rijtuigen (Astra) lijkt immers een stille dood gestorven.

Ook meer en meer originele ÖBB Eurofima's (de zgn. SGP-klonen) vinden hun weg naar Tsjechië en worden door de staatsspoorwegen CD ingezet. Voorlopig zijn ze nog steeds in Valousek-kleurstelling (ÖBB-liverij tussen 1989 en 2001) maar met opgefrist interieur en CD-logos. Later dit jaar komen deze ook in de Najbert-kleurstelling (wit met tweetonig blauw):
http://www.vagonweb.cz/fotogalerie/CZ/CD_Bmee234.php
http://nastoupil.com/?page_id=14566
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Memling Eurofima nog steeds met origineel interieur van

Bericht door Terminus »

Gisteren zat ik in rijtuig 11610 in P-trein 8351. Dit rijtuig was tot voor kort in Memling-livrei, maar is nu zowel binnenin als langs de buitenkant gemoderniseerd. Blijkbaar gaan de moderniseringswerken aan de I6-rijtuigen (na jaren te hebben stil gelegen) terug door.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Memling Eurofima nog steeds met origineel interieur van

Bericht door nahoj »

Klopt. Een aantal I6 worden gereviseerd (niet gemoderniseerd).
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Memling Eurofima nog steeds met origineel interieur van

Bericht door Terminus »

Goh, een nieuwe livrei, nieuwe zetelbekleding (of nieuwe zetels?), enkele lagen verf binnenin... is dat dan een gewone revisie of een modernisering light?
carlos

Re: Memling Eurofima nog steeds met origineel interieur van

Bericht door carlos »

(wijziging 20/12)
gezien in Leuven gisterenavond 19/12, P-trein 17u03 naar Landen, spoor 5, daarin zat nog 1 memling rijtuig 2de klasse
Laatst gewijzigd door carlos op 20 dec 2012, 07:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Memling Eurofima nog steeds met origineel interieur van

Bericht door Terminus »

Die zullen dus vermoedelijk ook die modernisering light/revisie krijgen.
Er zijn ook heel wat rijtuigen in de moderne livrei, maar nog met de oude zetels. Ik ben benieuwd wat me daar voor voorziet.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Memling Eurofima nog steeds met origineel interieur van

Bericht door nahoj »

Een modernisering bevat enkele functionele wijzigingen, die het materieel opwaarderen naar de moderne normen van comfort en stand van technologie. D.w.z. bv. het toevoegen van klimatisatie, of het vervangen van een draaiënde spanningsomvormer naar een statische met halfgeleiders.
Bij de revisie van de I6 vinden geen dergelijke wijzigingen plaats. De bestaande uitrusting wordt vernieuwd om de levensduur van het rijtuig te verlengen, niets meer.
Bij bv. de MR Break gebeuren wel ingrijpende 'moderniserende' wijzigingen (omvormer, vacuümtoilet, informatieschermen,...)

Maar toegegeven, het onderscheid is soms wel een beetje flou.
donauwalzer

Re: Memling Eurofima nog steeds met origineel interieur van

Bericht door donauwalzer »

Ik ben kort geleden sinds lange tijd weer eens in Brussel Zuid geweest.
Ik hoopte op enkele "originele" Eurofima rijtuigen te treffen maar het was inderdaad dunner bezaaid met deze rijtuigen dan een half jaar eerder.
Ik heb niet één Memling rijtuig gezien in P treinen en ook nieuw geverfde met oud interieur slechts één in de middagtrein naar Luxemburg.
Dit betrof B rijtuig 610 met origineel interieur die helaas veel te lijden heeft gehad de laatste tijd.
De armsteunen van de voormalige rook coupes zijn over de asbakken bekleed dus blijkbaar is er nog voorraad oude interieur delen.
In Oostenrijk werd er een plaatje overheen geplakt maar in België is het een stuk netter aangepakt.

Groeten,
Ferry
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: Memling Eurofima nog steeds met origineel interieur van

Bericht door msts.be »

msts.be schreef:Ook meer en meer originele ÖBB Eurofima's (de zgn. SGP-klonen) vinden hun weg naar Tsjechië en worden door de staatsspoorwegen CD ingezet. Voorlopig zijn ze nog steeds in Valousek-kleurstelling (ÖBB-liverij tussen 1989 en 2001) maar met opgefrist interieur en CD-logos. Later dit jaar komen deze ook in de Najbert-kleurstelling (wit met tweetonig blauw):
http://www.vagonweb.cz/fotogalerie/CZ/CD_Bmee234.php
http://nastoupil.com/?page_id=14566
Ondertussen zijn de Tsjechische spoorwegen nog wat verder gegaan. Enkele van de voormalige ÖBB Eurofima's (vooral diegene die nog in ÖBB kleuren reden, maar wel reeds met CD-logo) zijn omgebouwd met een nieuw interieur met coach-opstelling (dus geen coupé's meer):
http://vagonweb.cz/fotogalerie/CZ/CD_Bhmpz228.php

In Italië heeft men dit ook al gedaan met enkele ex-Eurofima's die verbouwd zijn naar Eurostar City/Frecciabianca:
http://www.fotoferrovie.info/index.php?cat=306

Men had dit ook kunnen doen voor de I6, en dan had men perfecte rijtuigen voor een Breda-shuttle ! Maar ja, zonder toelating van de HLE18 (waarmee men nog steeds talmt :evil: ) zou dat natuurlijk weinig zin gehad hebben.. :roll:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Memling Eurofima nog steeds met origineel interieur van 1977

Bericht door Steven »

voor dt laatste moet de 18 ATB krijgen, zonder ATB zal hij zeker geen toelating krijgen. Men is ook nog volop bezig met het in orde brengen van de ETCS wt al een tweede voorwaarde is. Het heeft geen zin die daar in orde te hebben voor NL als hij zelfs nog niet volledig in orde is in eigen land. Momenteel zijn er maar een paar locs met ETCS in dienst.
Plaats reactie