Thalys, TGV en tijdsvensters...

K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Thalys, TGV en tijdsvensters...

Bericht door K V B »

Met de opening van de LGV Rhin-Rhone rijden de TGVs Basel - Parijs voortaan naar Paris Lyon, en niet meer naar Est. Op zich geen ramp, want van GDL naar Nord is redelijk eenvoudige en vlot te doen met de RER, en de TGV doet er naar GDL een half uur minder over.

Eens kijken wat dat oplevert voor Basel - Brussel:

Basel 8:34 - Paris GDL 11:37
Paris Nord 12:25 - BruZ 13:45

Reisduur 5h11. Niet slecht.
En wat mooi is: Er zijn treinen van Basel naar Parijs elke twee uur, en ze geven allemaal een aansluiting op de Thalys.
Dus ja kan in 5h11 van Basel naar Brussel via Parijs, met vertrek om 8:34, 10:34 , 12:34, 14:34 en 16:34 (die laatste is wel iets langer).

In de omgekeerde richting is het echter een heel ander verhaal...

Brussel 8:15 - Paris Nord 9:35
Paris GDL 10:23 - Basel 13:26. Weerom 5:11.
Echter dat werkt maar twee keer per dag in die richting: Om 8:15, en om 16:15. En waarom?
De eerste reden is dat van Parijs naar Basel er geen doorgaande tweeuursdienst is. Er is geen Basel TGV om 12:23, dus de Thalys van 10:15 is nutteloos.
Om de TGV naar Basel van 14:23 te halen zou een Thalys die Brussel om 12:15 verlaat handig zijn. Maar die is er gewoon niet. Je moet om 11:15 weg, wat de trip een uur langer maakt. Er zitten twee grote gaten van een anderhalf uur in de Thalys dienstregeling, en dus is er ook geen Thalys om 14:15...

Resultaat: 5 snelle verbindingen in en richting, en maar 2 in de andere. Omdat ze het in Frankrijk nog steeds niet begrepen hebben. De verdomde "werkvensters" weer...

Ik zal dus maar blijven via Duitsland gaan. Heen met de CNL tot Köln, terug met de ICE overdag. Is nauwelijks langzamer dan via Parijs, en een stuk comfortabeler.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Thalys, TGV en tijdsvensters...

Bericht door kika »

Heeft dat met werkvensters te maken (overdag?) of is dat een geval van dat er minder treinen gepland zijn tijdens daluren?
tsjoek

Re: Thalys, TGV en tijdsvensters...

Bericht door tsjoek »

Hallo,

wat zijn "werkvensters"?

mvg
tsjoek
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Thalys, TGV en tijdsvensters...

Bericht door K V B »

tsjoek schreef:Hallo,

wat zijn "werkvensters"?

mvg
tsjoek
In Frankrijk gaat elke lijn overdag een paar uur dicht om kleine werkzaamheden te kunnen uitvoeren. Dat is een van de redenen waarom in bijvoorbeeld Paris Nord (nochthans het drukste station van Parijs) soms wel anderhalf uur lang geen enkele trein vertrekt. Infrabel doet dat voor de HSLs ook. Het maakt een strakke uurdienst uitvoeren zowat onmogelijk.
In Europa lijden voor zover ik weet enkel RFF en Infrabel aan deze ziekte.
4303
Berichten: 177
Lid geworden op: 26 jan 2012, 15:51

Re: Thalys, TGV en tijdsvensters...

Bericht door 4303 »

Eventjes verduidelijken: HSL of LGV gaan enkel 's nachts dicht. Indien dit overdag het geval is, wil dat zeggen dat het dringend is. (gevaar voor het treinverkeer). Wat betreft Paris nord: ik kom daar nu al meer dan 1 jaar. En heb dat nog nooit meegemaakt.

Grtz
pietje

Re: Thalys, TGV en tijdsvensters...

Bericht door pietje »

4303 schreef:Eventjes verduidelijken: HSL of LGV gaan enkel 's nachts dicht. Indien dit overdag het geval is, wil dat zeggen dat het dringend is. (gevaar voor het treinverkeer). Wat betreft Paris nord: ik kom daar nu al meer dan 1 jaar. En heb dat nog nooit meegemaakt.

Grtz
In België ben ik zeker dat er op L2 overdag een tijdsvenster is zonder verkeer, zodat er zonder problemen kleine onderhoudswerken kunnen gebeuren.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Thalys, TGV en tijdsvensters...

Bericht door rvdborgt »

pietje schreef:
4303 schreef:Eventjes verduidelijken: HSL of LGV gaan enkel 's nachts dicht. Indien dit overdag het geval is, wil dat zeggen dat het dringend is. (gevaar voor het treinverkeer). Wat betreft Paris nord: ik kom daar nu al meer dan 1 jaar. En heb dat nog nooit meegemaakt.
In België ben ik zeker dat er op L2 overdag een tijdsvenster is zonder verkeer, zodat er zonder problemen kleine onderhoudswerken kunnen gebeuren.
Er zijn op alle HSL's in België dergelijke werkvensters. En de NMBS vindt dat blijkbaar niet erg, ook al moeten er treinen voor wijken. Thalys daarentegen vindt het erg vervelend.

Groetjes,
Rian
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Thalys, TGV en tijdsvensters...

Bericht door K V B »

4303 schreef:Eventjes verduidelijken: HSL of LGV gaan enkel 's nachts dicht. Indien dit overdag het geval is, wil dat zeggen dat het dringend is. (gevaar voor het treinverkeer). Wat betreft Paris nord: ik kom daar nu al meer dan 1 jaar. En heb dat nog nooit meegemaakt.
Ik baseer mij hier op de dienstregeling. Dit is niet iets dat af en toe gebeurt. Het werd zo gepland.
Nu stel ik wel vast dat het iets verbetert is. Het TGV gat over de middag is nu van 13:16 to 14:25... In jaar geleden was er echt over de middag een periode van anderhalf uur waarbij er geen enkele "Grande Lignes" of TGV vertrok vanuit Paris Nord. Het was echt bizar om in een druk station te staan, en daar op het vertrekbord te zien dat de eerste trein pas over meer dan een uur gaat...
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Thalys, TGV en tijdsvensters...

Bericht door K V B »

rvdborgt schreef:Er zijn op alle HSL's in België dergelijke werkvensters. En de NMBS vindt dat blijkbaar niet erg, ook al moeten er treinen voor wijken.
De NMBS top interesseert dan ook enkel hoeveel treinkm ze per jaar doen... Er is dringend een meer gedetailleerd beheerscontract nodig.
nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Thalys, TGV en tijdsvensters...

Bericht door nighttrain »

K V B schreef:
tsjoek schreef:Hallo,

wat zijn "werkvensters"?

mvg
tsjoek
In Frankrijk gaat elke lijn overdag een paar uur dicht om kleine werkzaamheden te kunnen uitvoeren. Dat is een van de redenen waarom in bijvoorbeeld Paris Nord (nochthans het drukste station van Parijs) soms wel anderhalf uur lang geen enkele trein vertrekt. Infrabel doet dat voor de HSLs ook. Het maakt een strakke uurdienst uitvoeren zowat onmogelijk.
In Europa lijden voor zover ik weet enkel RFF en Infrabel aan deze ziekte.
Voor alle zekerheid:

Ik heb even navraag gedaan over uw stelling bij Alain Bertrand ,directeur des circulations RFF en oud directeur-adjoint eurotunnel, en die stelling klopt niet.Alles hangt af van de commerciele vraag of wat de commerciele dienst wil aanbieden en het aantal stellen op de verbinding voor de meest economische benuttiging.
Ten andere een HST lijn pak je zomaar niet geheel buiten dienst.Op een lijn waarop je om het uur een trein hebt aan 300km/h heb je nog +/- 40' voor een DPT(demande de protection travaux) te nemen.Dus je geeft de beveiliging 20' voor de passage terug aan de PRCI. Dan is uw trein nog op +/- 100km van de interventiezone.
Op 10' kan een goed geoefende ploeg techniekers heel wat uitvoeren of controleren.
4303
Berichten: 177
Lid geworden op: 26 jan 2012, 15:51

Re: Thalys, TGV en tijdsvensters...

Bericht door 4303 »

Eventjes mijn licht opgestoken bij een TOS HSL van infrabel. Op L2 is het zo dat men na elke doorrit van een trein het spoor tussen 20 - 40 min. buiten dienst kan vragen voor werken (wegens het weinige verkeer daar is dat mogelijk). Dit gebeurt ongeveer 10 keer per dag. Op L1 is dit echter niet mogelijk wegens het drukke verkeer thalys, tgv, eurostar. Daar kijkt men naar de dienstregelingen van de treinen, en men gebruikt de grootste spatie tussen 2 treinen om het spoor voor korte tijd buiten dienst te plaatsen. Het is niet zo dat Infrabel aan Thalys/Tgv/Eurostar oplegt wanneer zij niet mogen rijden. Elke gebruiker vraagt zijn rijpaden aan en infrabel kijkt dan waar zij hun "werkvensters" plaatsen.

grtz
4303
Berichten: 177
Lid geworden op: 26 jan 2012, 15:51

Re: Thalys, TGV en tijdsvensters...

Bericht door 4303 »

Zoals mijn voorganger ook reeds meld is dit in Frankrijk blijkbaar ook de manier van werken.

Grtz
nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Thalys, TGV en tijdsvensters...

Bericht door nighttrain »

4303 schreef:Zoals mijn voorganger ook reeds meld is dit in Frankrijk blijkbaar ook de manier van werken.

Grtz
Zal wel overal zo zijn neem ik aan.
Daarom is er een verschil ,als je zo een interventie plant,tussen de tijd van remote protection => de local protection => return local protection => return remote protection.
en telkens 5' tussen remote en local + interventie tijd.
de "remote protections"(begin en einde) plan je op de grafiek.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Thalys, TGV en tijdsvensters...

Bericht door rvdborgt »

4303 schreef:Eventjes mijn licht opgestoken bij een TOS HSL van infrabel. Op L2 is het zo dat men na elke doorrit van een trein het spoor tussen 20 - 40 min. buiten dienst kan vragen voor werken (wegens het weinige verkeer daar is dat mogelijk). Dit gebeurt ongeveer 10 keer per dag. Op L1 is dit echter niet mogelijk wegens het drukke verkeer thalys, tgv, eurostar. Daar kijkt men naar de dienstregelingen van de treinen, en men gebruikt de grootste spatie tussen 2 treinen om het spoor voor korte tijd buiten dienst te plaatsen. Het is niet zo dat Infrabel aan Thalys/Tgv/Eurostar oplegt wanneer zij niet mogen rijden. Elke gebruiker vraagt zijn rijpaden aan en infrabel kijkt dan waar zij hun "werkvensters" plaatsen.
Als dat de huidige werkwijze is van Infrabel, dan moet dat toch maar zeer recent zijn gewijzigd. IC O reed tot vorig jaar met 2 treinparen via lijn 36 juist wegens die werkvensters. En op lijn 1 was er een treinvrije periode van anderhalf uur in twee richtingen, waardoor Thalys geen doorgaande uurdienst kon rijden. Thalys zei nog in april 2010 dat die werkvensters op lijn 1 en 2 een probleem waren en dat ze ook op lijn 4 gingen komen.

Groetjes,
Rian
4303
Berichten: 177
Lid geworden op: 26 jan 2012, 15:51

Re: Thalys, TGV en tijdsvensters...

Bericht door 4303 »

Dat er vorig jaar 2 treinparen over L36 ipv over L2 is inderdaad correct. Ik heb mij toen echter laten wijsmaken dat dit was om de onze lijnkennis van L36 te onderhouden. Wij van Brussel Zuid reden enkel nog over L2 naar Luik en nooit meer via de L36, vandaar. Trouwens de IC A reed wel nog langs de L2. En ik heb dikwijls genoeg met de bewuste trein die voorzien was over de L36 via L2 gereden wegens vertaging van die trein (werd toegepast vanaf 10 min rt). dus ik denk niet dat de werkvensters hier de reden van waren. En wat betreft L1, kan ik mij moeilijk voorstellen dat men overdag zo een drukke lijn sluit voor 1 uur om dan 20min te werken. Dit terwijl elke HSL (in tegenstelling tot klassieke lijnen) elke nacht zes uur dicht is.

Grtz
Plaats reactie