Thalys, TGV en tijdsvensters...

rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Thalys, TGV en tijdsvensters...

Bericht door rvdborgt »

4303 schreef:Dat er vorig jaar 2 treinparen over L36 ipv over L2 is inderdaad correct. Ik heb mij toen echter laten wijsmaken dat dit was om de onze lijnkennis van L36 te onderhouden. Wij van Brussel Zuid reden enkel nog over L2 naar Luik en nooit meer via de L36, vandaar. Trouwens de IC A reed wel nog langs de L2. En ik heb dikwijls genoeg met de bewuste trein die voorzien was over de L36 via L2 gereden wegens vertaging van die trein (werd toegepast vanaf 10 min rt). dus ik denk niet dat de werkvensters hier de reden van waren. En wat betreft L1, kan ik mij moeilijk voorstellen dat men overdag zo een drukke lijn sluit voor 1 uur om dan 20min te werken. Dit terwijl elke HSL (in tegenstelling tot klassieke lijnen) elke nacht zes uur dicht is.
Er waren wel degelijk werkvensters - Groentje kan dat bevestigen. Maar als die vensters niet werden gebruikt, dan kon bij vertraging wel via de HSL worden gereden. Er werd zeker niet altijd gewerkt tijdens die vensters; ze zijn slechts een mogelijkheid om aan de sporen te kunnen werken.

Groetjes,
Rian
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Thalys, TGV en tijdsvensters...

Bericht door groentje »

Het is een beetje koffiedik kijken wat er het eerst was, het werkvenster, of de technicus die het wel handig vond om eens een periode door te kunnen werken. Echte grote werkvensters zijn er niet echt meer op mijn 2, al zijn er daar de facto meer iets langere vrije periodes gekomen tussen de treinen door, door het wegvallen van flink wat IC-O's. En op lijn 1 is het werkvenster over de middag nog maar eens een paar minuten ingekromen (tot spijt van nogal wat technici, daar, trouwens). Maar er is nog steeds een periode, zo tussen halftwee en drie (de exacte tijden hangen af van de locatie en welk spoor), dat er geen verkeer is. En of dat met opzet is gedaan, of zuiver toeval waar de technici handig gebruik van maken, ik zou mijn geld toch op mogelijkheid 1 zetten.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Thalys, TGV en tijdsvensters...

Bericht door nighttrain »

rvdborgt schreef:
4303 schreef:Dat er vorig jaar 2 treinparen over L36 ipv over L2 is inderdaad correct. Ik heb mij toen echter laten wijsmaken dat dit was om de onze lijnkennis van L36 te onderhouden. Wij van Brussel Zuid reden enkel nog over L2 naar Luik en nooit meer via de L36, vandaar. Trouwens de IC A reed wel nog langs de L2. En ik heb dikwijls genoeg met de bewuste trein die voorzien was over de L36 via L2 gereden wegens vertaging van die trein (werd toegepast vanaf 10 min rt). dus ik denk niet dat de werkvensters hier de reden van waren. En wat betreft L1, kan ik mij moeilijk voorstellen dat men overdag zo een drukke lijn sluit voor 1 uur om dan 20min te werken. Dit terwijl elke HSL (in tegenstelling tot klassieke lijnen) elke nacht zes uur dicht is.
Er waren wel degelijk werkvensters - Groentje kan dat bevestigen. Maar als die vensters niet werden gebruikt, dan kon bij vertraging wel via de HSL worden gereden. Er werd zeker niet altijd gewerkt tijdens die vensters; ze zijn slechts een mogelijkheid om aan de sporen te kunnen werken.

Groetjes,
Rian
ik denk dat u (en anderen, later meer uitleg) )een verkeerd beeld heeft betreffende :waartoe dienen tijdsvensters en hun benutteging gezien uw uitspraak dixit" Er werd zeker niet altijd gewerkt tijdens die vensters; ze zijn slechts een mogelijkheid om aan de sporen te kunnen werken." Een buitendieststelling binnen een" tijdsvenster" is niet altijd de aanleiding om een fysische en zichtbare interventie te doen op dit effectief buiten dienst gesteld spoor. Die buitendiensstelling kan ook gebruikt worden om signalisatie techniekers toe te laten metingen of verfijningen /afstellingen te doen vanuit een relaishuis enz.
Ik kom dat veel tegen dat bestuurders me achteraf vragen, als er problemen zij geweest, bv "waarom hebben ze me niet op F12 of F10 gepakt er stond niks en er was niks te zien. Maar ik wist dat er een DPT (buitendienststelling ) was voor bv "reiswegcontroles" door sig techs vanuit een relaiskamer.maar de bestuurders en de klanten aan boord weten dit niet voor hun is dit een" kafkiaanse" situatie.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Thalys, TGV en tijdsvensters...

Bericht door K V B »

Ik ben eens gaan kijken op de RFF website.
http://www.rff.fr/en/media-library/fren ... imetable/ Daar vond ik oa. dit:
Fenêtre (dite fenêtre d’indisponibilité pour raisons travaux et maintenance): Une fenêtre est une restriction
générique de capacité établie pour permettre de réaliser les travaux sur les voies principales d’un segment donné
(hors opérations ponctuelles en week-end).
Elle se caractérise par un positionnement et une durée type (par exemple de 2h à 6h) et est établie pour une période
couvrant soit l’ensemble des jours ouvrables (du lundi au vendredi), soit un nombre de jours d’une année ou une période
plus restreinte (par exemple semaines 19 à 34).
Cette fenêtre peut être matérialisée par un trapèze dans un graphique espace-temps délimité par 2 points remarquables
du réseau et un horaire de début et un horaire de fin.
Son positionnement géographique et son dimensionnement horo-calendaire reflètent un compromis dans la répartition
de capacité entre travaux et circulations, minimisant les impacts sur la « trame systématique ». Aucun chantier n’est
inscrit hors fenêtres. Construites en concertation et avec l’ensemble des partenaires sur une base équitable et non
discriminatoire, la « trame systématique » et les « fenêtres d’indisponibilité », constituent la référence pour la
construction du service annuel. Les fenêtres sont finalisées en avril d’A-2.
Het lijkt er op dat er wel degelijk systematische "werkvensters" bestaan, maar dat de operatoren er wel hun zeg in krijgen.

Jammer dat de RFF de grafische dienstregelingen niet publiceert...
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Thalys, TGV en tijdsvensters...

Bericht door nighttrain »

K V B schreef:Ik ben eens gaan kijken op de RFF website.
http://www.rff.fr/en/media-library/fren ... imetable/ Daar vond ik oa. dit:
Fenêtre (dite fenêtre d’indisponibilité pour raisons travaux et maintenance): Une fenêtre est une restriction
générique de capacité établie pour permettre de réaliser les travaux sur les voies principales d’un segment donné
(hors opérations ponctuelles en week-end).
Elle se caractérise par un positionnement et une durée type (par exemple de 2h à 6h) et est établie pour une période
couvrant soit l’ensemble des jours ouvrables (du lundi au vendredi), soit un nombre de jours d’une année ou une période
plus restreinte (par exemple semaines 19 à 34).
Cette fenêtre peut être matérialisée par un trapèze dans un graphique espace-temps délimité par 2 points remarquables
du réseau et un horaire de début et un horaire de fin.
Son positionnement géographique et son dimensionnement horo-calendaire reflètent un compromis dans la répartition
de capacité entre travaux et circulations, minimisant les impacts sur la « trame systématique ». Aucun chantier n’est
inscrit hors fenêtres. Construites en concertation et avec l’ensemble des partenaires sur une base équitable et non
discriminatoire, la « trame systématique » et les « fenêtres d’indisponibilité », constituent la référence pour la
construction du service annuel. Les fenêtres sont finalisées en avril d’A-2.
Het lijkt er op dat er wel degelijk systematische "werkvensters" bestaan, maar dat de operatoren er wel hun zeg in krijgen.

Jammer dat de RFF de grafische dienstregelingen niet publiceert...
u trekt hier alles uit zijn context: tuurlijk zijn er zo "fenêtres",dat is nogal wiedes.Er moet nu eenmaal onderhoud gedaan worden en gemeld worden aan de gebruikes. maar de discussie kwam er als zouden er "onbegrijpelijke en systematische onderhoudsbeurten " gepland worden in het midden van de dag.
daar waar de vraag naar capaciteit voor personenvervoer logisherwijs het hoogst zou kunnen zijn.
Ze zeggen er ook bij dat dit al 2 jaar op voorhand voorgesteld wordt aan de operatoren. En het kan bijgesteld worden indien nodig om te voldoen aan ponctuele vragen of noden.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Thalys, TGV en tijdsvensters...

Bericht door K V B »

nighttrain schreef: u trekt hier alles uit zijn context: tuurlijk zijn er zo "fenêtres",dat is nogal wiedes.Er moet nu eenmaal onderhoud gedaan worden en gemeld worden aan de gebruikes. maar de discussie kwam er als zouden er "onbegrijpelijke en systematische onderhoudsbeurten " gepland worden in het midden van de dag.
daar waar de vraag naar capaciteit voor personenvervoer logisherwijs het hoogst zou kunnen zijn.
Ze zeggen er ook bij dat dit al 2 jaar op voorhand voorgesteld wordt aan de operatoren. En het kan bijgesteld worden indien nodig om te voldoen aan ponctuele vragen of noden.
Sorry hoor. Maar ik denk dat je hier mijn argument verkeerd begrijpt. Natuurlijk is het wiedes dat er af en toe onderhoud nodig is. Maar ik begrijp niet waarom het nodig is om systematisch elke dag een bepaalde periode
te reserveren. Want dat is toch echt wel wat er letterlijk staat in de text die ik hier citeer.
Elle se caractérise par un positionnement et une durée type (par exemple de 2h à 6h) et est établie pour une période couvrant soit l’ensemble des jours ouvrables (du lundi au vendredi), soit un nombre de jours d’une année ou une période plus restreinte (par exemple semaines 19 à 34).
Er bestaan dus werkvensters die elke dag van de week beslaan. Bij mijn wetend doen weinig andere netbeheerders zoiets.
Voor een aantal lijnen heeft RFF zelfs lijsten op haar website:
http://www.rff.fr/fr/mediatheque/les-do ... ferentiels
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Thalys, TGV en tijdsvensters...

Bericht door nighttrain »

K V B schreef:
nighttrain schreef: u trekt hier alles uit zijn context: tuurlijk zijn er zo "fenêtres",dat is nogal wiedes.Er moet nu eenmaal onderhoud gedaan worden en gemeld worden aan de gebruikes. maar de discussie kwam er als zouden er "onbegrijpelijke en systematische onderhoudsbeurten " gepland worden in het midden van de dag.
daar waar de vraag naar capaciteit voor personenvervoer logisherwijs het hoogst zou kunnen zijn.
Ze zeggen er ook bij dat dit al 2 jaar op voorhand voorgesteld wordt aan de operatoren. En het kan bijgesteld worden indien nodig om te voldoen aan ponctuele vragen of noden.
Sorry hoor. Maar ik denk dat je hier mijn argument verkeerd begrijpt. Natuurlijk is het wiedes dat er af en toe onderhoud nodig is. Maar ik begrijp niet waarom het nodig is om systematisch elke dag een bepaalde periode
te reserveren. Want dat is toch echt wel wat er letterlijk staat in de text die ik hier citeer.
Elle se caractérise par un positionnement et une durée type (par exemple de 2h à 6h) et est établie pour une période couvrant soit l’ensemble des jours ouvrables (du lundi au vendredi), soit un nombre de jours d’une année ou une période plus restreinte (par exemple semaines 19 à 34).
Er bestaan dus werkvensters die elke dag van de week beslaan. Bij mijn wetend doen weinig andere netbeheerders zoiets.
Voor een aantal lijnen heeft RFF zelfs lijsten op haar website:
http://www.rff.fr/fr/mediatheque/les-do ... ferentiels
Hoe lang is de lijn,wat is er van infrastruktuur aanwezig.Hoe ga je anders een lijn van 50 km bv visueel inspekteren, herstellen. enz en z. Bij Eurotunnel hebben we 3 à 4 dagen (nachten) met onderhoud waar we 1 tunnul, 1/6, 2/6 sluiten en alle dagen zijn er interventies op de terminals.Dus dat lijk me redelijk van RFF.

Later aangevuld; alles hangt nog meer af van de belasting van de lijn ,aantal assen, tonnage ,snelheid
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Thalys, TGV en tijdsvensters...

Bericht door rvdborgt »

nighttrain schreef:
K V B schreef:Er bestaan dus werkvensters die elke dag van de week beslaan. Bij mijn wetend doen weinig andere netbeheerders zoiets.
Voor een aantal lijnen heeft RFF zelfs lijsten op haar website:
http://www.rff.fr/fr/mediatheque/les-do ... ferentiels
Hoe lang is de lijn,wat is er van infrastruktuur aanwezig.Hoe ga je anders een lijn van 50 km bv visueel inspekteren, herstellen. enz en z. Bij Eurotunnel hebben we 3 à 4 dagen (nachten) met onderhoud waar we 1 tunnul, 1/6, 2/6 sluiten en alle dagen zijn er interventies op de terminals.Dus dat lijk me redelijk van RFF.

Later aangevuld; alles hangt nog meer af van de belasting van de lijn ,aantal assen, tonnage ,snelheid
Ik vraag me toch heel erg af waarom er in Zwitserland of Duitsland zulke vensters midden op de dag niet nodig zijn. Ik denk ook niet dat SBB erom zou kunnen lachen als de lijn tussen Mattstetten en Rothrist een uur dicht zou gaan of zelfs maar een halfuur.

Bij RFF kunnen de vervoerders dan kiezen wanneer ze dat venster voor hun kiezen krijgen, maar het antwoord "niet" is blijkbaar niet mogelijk. Of toch minstens niet gewenst.

Zijn er eigenlijk overbelast verklaarde baanvakken in Frankrijk? Want dat zou de consequentie van het antwoord "niet" moeten zijn.

Groetjes,
Rian
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Thalys, TGV en tijdsvensters...

Bericht door K V B »

rvdborgt schreef:Ik vraag me toch heel erg af waarom er in Zwitserland of Duitsland zulke vensters midden op de dag niet nodig zijn. Ik denk ook niet dat SBB erom zou kunnen lachen als de lijn tussen Mattstetten en Rothrist een uur dicht zou gaan of zelfs maar een halfuur.
In de netverklaring van de SBB staat dan ook dat hoofdlijnen, op een paar uitzonderingen na, 24x7 open zijn. Secundaire lijnen zijn open van begin tot einde reizigersdienst. (in de regel dus van ongeveer 5 uur s'ochtends to 1 uur s'ochtends de volgende dag).
Er zijn een paar uitzonderingen: Zo mogen goederentreinen niet meer s'nachts over de oude lijn van Bern naar Olten, maar worden dan over de NBS geleid. Dat is om de geluidshinder voor de omwonenden te verminderen.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Thalys, TGV en tijdsvensters...

Bericht door nighttrain »

Ik heb er niet kunnen op uitmaken ,niet uit de documenten en niet met mijn gesprek met A Bertrand dat dit zo was o,zoals het in begin gesteld is door KV; betreffende geen vertrekken vanuit Parijs over de middag enz enz.
Elk jaar komen alle planning mensen samen op een soort van uurregelingbeurs in Frankrijk of Europa. Waar de vraag en het aanbod van de verschillende infrastruktuurbeheerders en operatoren wordt vergeleken.
Bv, €* zal met een 4tal infrastruktuurbeheerders zijn uurregeling aan elkaar breien.
Dus RFF zal geen spoorgedeelte(onderdeel van 1 lijn) buiten dienst stellen als dit commercieel kan ingevuld worden door een operator, overdag.Maar zoals ze zeggen in dat document spreken ze enkel 'd'office "van de nacht!
De sporen die overdag buiten dienst gaan zoals bv Bobigny=> sucy,dit wordt enkel snachts gebruikt.
Paris=> Marseille st Charles is ondeverdeeld in vershillende baanvakken. Dan heb je ook nog de SINGLE line working,waar enkel 1 richting afgesloten wordt en het ander spoor dubbel bereden zal worden,en dit op bepaalde onderdelen van de lijn.
Ik denk dat er een betere communicatie is tussen die diensten dan wat sommige denken.Wekelijkse video conferences tussen alle betrokkenen om de "last minite" aanbiedingen en mogelijheden voor te stellen. Het blijven per slot van rekening allemaal "ferroviairen"
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Thalys, TGV en tijdsvensters...

Bericht door K V B »

nighttrain schreef:Ik heb er niet kunnen op uitmaken ,niet uit de documenten en niet met mijn gesprek met A Bertrand dat dit zo was o,zoals het in begin gesteld is door KV; betreffende geen vertrekken vanuit Parijs over de middag enz enz.
Dat van anderhalf uur geen trein uit Paris Nord, dat heb ik echt niet verzonnen hoor. De SNCF heeft nu op de meeste lijnen een soort van klokvaste dienstregeling, maar het valt toch wel op dat er altijd, op elke lijn, gaten in zijn.
Paris GDL bijvoorbeeld ook: Daar heb je in de regel zo'n 6 a 8 TGV vertrekken per uur. Behalve dan op de middag. Tussen 12:57 en 13:53 geen enkele TGV. Bijna een uur zonder dat er een trein vertrekt.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Thalys, TGV en tijdsvensters...

Bericht door nighttrain »

K V B schreef:
nighttrain schreef:Ik heb er niet kunnen op uitmaken ,niet uit de documenten en niet met mijn gesprek met A Bertrand dat dit zo was o,zoals het in begin gesteld is door KV; betreffende geen vertrekken vanuit Parijs over de middag enz enz.
Dat van anderhalf uur geen trein uit Paris Nord, dat heb ik echt niet verzonnen hoor. De SNCF heeft nu op de meeste lijnen een soort van klokvaste dienstregeling, maar het valt toch wel op dat er altijd, op elke lijn, gaten in zijn.
Paris GDL bijvoorbeeld ook: Daar heb je in de regel zo'n 6 a 8 TGV vertrekken per uur. Behalve dan op de middag. Tussen 12:57 en 13:53 geen enkele TGV. Bijna een uur zonder dat er een trein vertrekt.
Zoals ik al zei: alles hangt af van de beschikbaarheid van het materiaal en bestuurders en niets op dit gebied is onuitputtelijk.En 's middags zitten de Fransen te apéritieven en te eten....
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: Thalys, TGV en tijdsvensters...

Bericht door deadlock »

Het is gewoon luiheid. Laat ze maar lekker 's nachts werken (y)
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Thalys, TGV en tijdsvensters...

Bericht door nighttrain »

deadlock schreef:Het is gewoon luiheid. Laat ze maar lekker 's nachts werken (y)
Heb ik iets gemist?
kika
Berichten: 2858
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Thalys, TGV en tijdsvensters...

Bericht door kika »

Bedankt voor de antwoorden. Zelf vind ik het soms wel vervelend als ik bvb. 's morgens nog iets wil doen, daarna naar het station gaan en dan is het daar een *dooie* middag. En ik ben dan heus niet de enige wachtende. Maar goed, het initiatief om daar wat aan te veranderen ligt dus bij de vervoerders, om extra druk op de infrabeheerders uit te oefenen, als ik het correct heb begrepen.
Plaats reactie