Australisch mijnbouwbedrijf gaat treinen automatiseren

Plaats reactie
hmmm
Berichten: 57
Lid geworden op: 21 feb 2012, 09:24

Australisch mijnbouwbedrijf gaat treinen automatiseren

Bericht door hmmm »

Het originele bericht op de website van het bedrijf (ook te vinden op http://www.riotinto.com/media/18435_med ... _21665.asp)
20 February 2012
Rio Tinto invests US$518 million in autonomous trains for Pilbara iron ore rail network in Western Australia

Rio Tinto will run the world's first automated long-distance heavy-haul rail network, with a US$518 million investment (Rio Tinto share US$478 million) in driverless trains.

The first driverless train will be launched in 2014, with the AutoHaulTM automated train programme scheduled for completion a year later.

AutoHaulTM is being pioneered as part of the automation component of Rio Tinto's Mine of the FutureTM initiative that also includes driverless trucks and autonomous drills. On its 1,500-kilometre rail network, Rio Tinto currently runs 41 trains from mines to ports, comprising 148 locomotives and 9,400 iron ore cars.

Automating train operations allows Rio Tinto to expand Pilbara production capacity without needing to make a substantial investment in additional trains.

It will also drive productivity improvements, with greater flexibility in train scheduling and the removal of driver changeover times creating extra capacity in the rail network. Other benefits include more efficient fuel use, resulting in lower energy costs and a reduction of carbon dioxide emissions for each tonne of iron ore produced.

Rio Tinto chief executive Australia and Iron Ore Sam Walsh said "Rio Tinto is leading the way in large-scale use of automation, with plans to deploy 150 driverless trucks and our plans for AutoHaulTM. Expanding Pilbara iron ore production is a high-return and low-risk investment for Rio Tinto that will enhance shareholder value. Automation will help us meet our expansion targets in a safe, more efficient and cost-effective way.

"Automation also helps us address the significant skills shortage facing the industry, providing a valuable opportunity to improve productivity. However, as we expand our business we will see an overall increase in job numbers and this will provide new opportunities in the rail division and elsewhere. As always, we will engage directly with those affected as we gradually make the transition to automation over the next three years."

AutoHaulTM and the overall expansion of rail operations are subject to a number of State Government and other approvals..


About Mine of the FutureTM

Launched in 2008, Rio Tinto's Mine of the FutureTM programme introduces next-generation technologies for mining operations that aim to reduce costs, increase efficiency and improve health, safety and environmental performance.

About Rio Tinto

Rio Tinto is a leading international mining group headquartered in the UK, combining Rio Tinto plc, a London and New York Stock Exchange listed company, and Rio Tinto Limited, which is listed on the Australian Securities Exchange.

Rio Tinto's business is finding, mining, and processing mineral resources. Major products are aluminium, copper, diamonds, thermal and metallurgical coal, uranium, gold, industrial minerals (borax, titanium dioxide and salt) and iron ore. Activities span the world and are strongly represented in Australia and North America with significant businesses in Asia, Europe, Africa and South America.
Tweakers.net heeft er een nieuwsbericht van gemaakt (in het Nederlands), te vinden op http://tweakers.net/nieuws/80164/austra ... etten.html.

Nu ben ik erg nieuwsgierig wat de mensen met veel kennis van het spoor hiervan denken. Is een volledige automatisering ook de weg die we zullen opgaan in België? Gezien de voortdurende evolutie van de techniek lijkt meer automatisatie vanzelfsprekend, maar op welke termijn zullen de treinbestuurders moeten vrezen voor hun job?

Het is natuurlijk eenvoudiger voor een bedrijf om dit op het eigen spoor toe te passen voor goederenverkeer, maar het gaat toch nog steeds om 1500km spoor en 148 locomotieven. Als een privaat mijnbedrijf dit kan invoeren, wil dit zeggen dat het financieel een aantrekkelijke optie is. Wat staat er in België nog in de weg?

Mijn eerste post op dit forum, al lees ik al een tijdje mee. Ik hoop zelf om op korte termijn met de opleiding van TB te mogen starten.
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Australisch mijnbouwbedrijf gaat treinen automatiseren

Bericht door K V B »

hmmm schreef: Het is natuurlijk eenvoudiger voor een bedrijf om dit op het eigen spoor toe te passen voor goederenverkeer, maar het gaat toch nog steeds om 1500km spoor en 148 locomotieven. Als een privaat mijnbedrijf dit kan invoeren, wil dit zeggen dat het financieel een aantrekkelijke optie is. Wat staat er in België nog in de weg?
Vergeet ook niet dat het hier om een spoorlijn gaat die grotendeels door een onbewoonde woestijn gaat.
Wat in België nodig zou zijn om een lijn te automatiseren is het opheffen van overwegen, en natuurlijk de aanpassing van de stations. Maar of het veel oplevert weet ik zo niet. Als ik kijk naar automatiseringsprojecten bij metros is de achterliggende reden eerder het verhogen van de capaciteit, niet het besparen op personeel.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Australisch mijnbouwbedrijf gaat treinen automatiseren

Bericht door Steven »

Het kan zeker, maar hiervoor hebben we etcs level 3 zeker nodig. De prijs die nu echter nodig is om alle sporen op level 1 of 2 (in geval van HSL) te brengen ligt al zo hoog dat dit zeker niet ter sprake komt in de komende 25 jaar. Daarboven moet je de toegang tot de sporen zodanig goed afsluiten dat alleen al die prijs heel hoog gaat liggen.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Australisch mijnbouwbedrijf gaat treinen automatiseren

Bericht door nahoj »

In Duitsland kan men al lang volautomatisch rijden, met de daarvoor uitgeruste treinen, in volle baan, op lijnen uitgerust met LZB.
De bestuurder is wel nog aanwezig voor de rest van het traject, maar ook, niet te vergeten, voor onvoorziene problemen. Een spoorlijn is nooit volledig af te schermen, zoals dat met een metrolijn veel gemakkelijker kan. Stel u bv. het geval van een zelfmoord voor, of een panne te velde,... Men zal mijns inziens nooit een 'klassieke' trein onbemand op pad sturen.
nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Australisch mijnbouwbedrijf gaat treinen automatiseren

Bericht door nighttrain »

Steven schreef:Het kan zeker, maar hiervoor hebben we etcs level 3 zeker nodig. De prijs die nu echter nodig is om alle sporen op level 1 of 2 (in geval van HSL) te brengen ligt al zo hoog dat dit zeker niet ter sprake komt in de komende 25 jaar. Daarboven moet je de toegang tot de sporen zodanig goed afsluiten dat alleen al die prijs heel hoog gaat liggen.
Met TVM 430 gaat dat ook. Bij Eurotunnel hebben we als 16 jaar ATO op de treinen; Automatic Train Operation.
In de praktijk wordt het niet toegepast door de complexiteit van de wagons en de daaruit voortvloeiende "degraded modes". maar de sturing in ATO en met de telegelide afstandsbedieng werkt.
Gezien deze toestand worden bij de grote revisies v/d locs, het ATO systeem uitgebouwd.Is niet meer dan een rack met electronsche kaarten.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Australisch mijnbouwbedrijf gaat treinen automatiseren

Bericht door Steven »

Op gebied van franse systemen was ik niet op de hoogte, dank u voor de aanvulling.
Plaats reactie