uitbreiden eurotunnel?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

uitbreiden eurotunnel?

Bericht door Shrek »

Langzaam maar zeker begint het RoLa-principe (vrachtwagens op de trein zetten) in Europa terrein te winnen. Zwitserland, Oostenrijk, Frankrijk, Luxemburg,... hebben al hun verbindingen waar vrachtwagens de trein oprijden en er ettelijke 100en kilometers verder er weer afrijden. Er is echter maar 1 traject waar dit type trein een relevant marktaandeel heeft; namelijk in de kanaaltunnel tussen Dover en Calais. Omdat het steeds eenvoudiger is een bestaand project uit te breiden dan iets compleet nieuws te beginnen vroeg ik mij af of het eurotunnel-netwerk uitgebreid zou kunnen worden.
Een RoLa-dienst Dover-Antwerpen of Dover-Keulen zou volgens mij wel eens succes kunnen hebben. Natuurlijk nooit hetzelfde aantal treinen als eurotunnel vandaag tussen Dover en Calais rijdt, maar 1 of 2 treinen per dag moet wel kunnen denk ik.

Er zijn natuurlijk enkele problemen, zo zijn de locomotieven die eurotunnel vandaag gebruikt voor de vrachtwagentreinen te zwaar voor het normale spoornet en zijn de wagons te groot. Ook zijn er nog nergens terminals om dergelijke treinen uit te laden.
Maar de bestaande RoLa's in Europa laten zien dat er wagons zijn die binnen het profiel passen. Een traxx met de juiste software moet volgens mij Dover-Keulen op zijn eentje met 30 vrachtwagens kunnen afleggen en terminals kunnen gebouwd worden.
Is dit volgens jullie een haalbaar idee? Waar zitten de problemen?
nighttrain
Berichten: 2558
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: uitbreiden eurotunnel?

Bericht door nighttrain »

Voor allle duidelijkheid Eurotunnel opereer tussen Coquelle en Folkestone.
Met 6 à 7000 vrachtwagens/ dag. zijn we de marktleider.
We wachten op de geelctrifieerd lijn Dunkerque => Calais=> Fréthun om de clienten dichter bij België op te pikken. Het type wagons is nog niet bepaald. Maar het Gabarit zou lichtjes uitgebreid worden.Dus het zit in de pipeline
Wij hebben sinds kort ook de licencie voor België via ons filliaal Europorte.
Niet vergeten dat Eurobeamer een project van 30 M€ heeft in Calais en sinds begin dit jaar van EPSF testritten mag uit voeren. Het moet natuurlijk nog eerst gebouwd worden.
We gaan ook proberen 3 boten te kopen van Seafrance om via een bepaald type onderneming (SCOP etc...) daar ook capaciteit aan te bieden voor trage / onbederfbare vrachten.

Dus een trein van bv Antwerpen naar Birmingham word verzorgd door Europorte France (B et F)=> Europorte Channel(tunnel) en GBRf(UK)
Nu slepen we treinen tussen Lessines en de cimenterie d'Obourg (tergen Amiens ) à ratio van 6 treinen per week.
ook niet onbelangrijk ,wij doen de onderhoudswerekn aan de infrastructuur van de havens van Parijs, Bordeaux en Dunkerque
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: uitbreiden eurotunnel?

Bericht door Shrek »

Zeer interessant. Maar gaan jullie dan met shuttle-treinen tot Duinkerke rijden? De tijdswinst voor die 20 km lijkt me nogal klein eerlijk gezegd :roll:
nighttrain
Berichten: 2558
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: uitbreiden eurotunnel?

Bericht door nighttrain »

Shrek schreef:Zeer interessant. Maar gaan jullie dan met shuttle-treinen tot Duinkerke rijden? De tijdswinst voor die 20 km lijkt me nogal klein eerlijk gezegd :roll:
Neen ,daarom zij ik ook dat we nog niet weten welk typ wagons voor welk type systeem.
Voor begeleide of niet begeleide semi-remorques.
Maar alle daken gaan wel van onze ARBEL HGV shuttles verwijderd worden ,dus open wagons. Niet van onze Breda wagons (is onmogelijk)
Plaats reactie