FIP biljetten SNCF NORD/ SNCF ex réseau Nord (Régions de Paris-Nord, Lille et Amiens)

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden voor internationale reizen.
Plaats reactie
historyboy
Berichten: 16
Lid geworden op: 08 sep 2012, 22:29

FIP biljetten SNCF NORD/ SNCF ex réseau Nord (Régions de Paris-Nord, Lille et Amiens)

Bericht door historyboy »

Waarom wordt er een onderscheid gemaakt tussen Noord-Frankrijk en de rest van het land op het vlak van FIP-vrijbiljetten voor spoorwegmedewerkers? Je hebt ook recht op veel meer FIP-biljetten voor het noorden dan voor de rest van Frankrijk.

Zijn daar mss historische redenen voor?
nighttrain
Berichten: 2147
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Saoudi Arabie

Re: FIP biljetten SNCF NORD/ SNCF ex réseau Nord (Régions de Paris-Nord, Lille et Amiens)

Bericht door nighttrain »

historyboy schreef: 26 dec 2021, 16:13 Waarom wordt er een onderscheid gemaakt tussen Noord-Frankrijk en de rest van het land op het vlak van FIP-vrijbiljetten voor spoorwegmedewerkers? Je hebt ook recht op veel meer FIP-biljetten voor het noorden dan voor de rest van Frankrijk.

Zijn daar mss historische redenen voor?
Dit is inderdaad nog iets dat terug gaat tot de Compagnie des chemins de fer du Nord.
De UIC die opgericht is geworden in 1922 wilde zorgen voor een eenvoudige manier om biljetten te verlenen voor dienstreizen en vakanties voor spoorwegarbeiders.
Daarom hebben ze het FIP systeem bedacht (Facilités de circulation Internationales du Personnel des chemins de fer).
Het is een uitwisseling van een volume van biljetten tussen 30 spoorwegen of bootverbindingen(heden) op een evenwichtige manier verdeeld onderling.Rekening houdend met het aantal spoormannen van een bepaalde vervoersmaatschappij
Dus die Compagnie des chemins de fer du Nord stopt in 1938 maar is overgenomen door de SNCF. Maar die 8 biljetten bleven/jaar.
Vroeger bv hadden de NMBS spoorwegmannen een onbeperkt aantal biljetten op de "MAILboten" tussen Oostende en Dover,daar de RMT tot de Belgische staat behoorde. Met british rail was er bv een andere verdeelsleutel.
Plaats reactie