Pagina 2 van 3

Re: Paris Barcelone

Geplaatst: 17 dec 2013, 09:52
door dentheo
Volgens mij is de slaaptrein uit Lissabon ook weg ?

Re: Paris Barcelone

Geplaatst: 17 dec 2013, 10:06
door Patrick
Commentaar over het verdwijnen van internationale nachttreinen in 'The Telegraph' vrijdag laatst.
http://www.telegraph.co.uk/travel/journ ... ffers.html

Re: Paris Barcelone

Geplaatst: 17 dec 2013, 11:12
door FLV-FGSP
dentheo schreef:Volgens mij is de slaaptrein uit Lissabon ook weg ?
Nee, die rijdt nog: http://www.cp.pt/cp/displayPage.do?vgne ... 01a8c0RCRD

Re: Paris Barcelone

Geplaatst: 18 dec 2013, 22:57
door dentheo
Dat valt dan nog mee.
In mei 2012 vertelde het personeel mij dat ze vreesden aan hun laatste maanden bezig te zijn...

Re: Paris Barcelone

Geplaatst: 19 dec 2013, 08:50
door K V B
dentheo schreef:Dat valt dan nog mee.
In mei 2012 vertelde het personeel mij dat ze vreesden aan hun laatste maanden bezig te zijn...
Wat ik wel gehoord heb is dat de Lissabon - Hendaye en de Lissabon - Madrid treinen nu tesamen vertrekken, en onderweg gesplitst worden, en dat de restauratiewagen weg is.
Jammer. De beste maaltijd die ik ooit op een trein gehad heb was op de nachttrein van A Coruña to Barcelona vorig jaar.

Re: Paris Barcelone

Geplaatst: 20 dec 2013, 03:35
door groentje
Die Spaanse nachttreinen hebben inderdaad een best goede keuken. Vorige week ook nog een van de laatste Elipsos genomen, en ik was niet alleen. En ik was lang niet de enige die het spijtig vond dat het over en uit is, voor deze nachttreinen... Gelukkig dat de Sud Expreso nog rijdt.

Re: Paris Barcelone

Geplaatst: 21 dec 2013, 19:28
door Asterix
nighttrain schreef:Privé firma (was ooit Wakehut)
Zeer befaamd in België in de jaren '80 :)

Re: Paris Barcelone

Geplaatst: 26 dec 2013, 13:41
door Accelerat
Filmpje van RENFE over de toelating van de S100 in Frankrijk: http://www.youtube.com/watch?v=ES3mpiFV9ys
Die cabine zit wel echt ramvol beveiligingssystemen, onze Thalys is er niks bij. :shock:

Re: Paris Barcelone

Geplaatst: 26 dec 2013, 14:20
door Steven
ik heb ETCS, KVB en (vermoedelijk) een Spaans systeem gezien.

Re: Paris Barcelone

Geplaatst: 26 dec 2013, 20:43
door nahoj
Ik kan me niet inbeelden dat er in de S100 meer systemen nodig zijn dan in een PBKA.

Overigens, de beelden zijn gemaakt tijdens proefritten. Een deel van de aparatuur die je ziet is tijdelijk, t.b.v. deze proefritten.

Re: Paris Barcelone

Geplaatst: 07 jan 2014, 23:58
door J.ules
LZB staat in het midden naast het etcs scherm

Re: Paris Barcelone

Geplaatst: 08 okt 2014, 20:19
door FLV-FGSP
Op de lijn Parijs - Barcelona waren er vorige week wat problemen, de spoortunnel onder Girona stond onder water:
https://www.youtube.com/watch?v=5eGYuA1qZh4
Inmiddels is het verkeer hervat.

Re: Paris Barcelone

Geplaatst: 08 okt 2014, 22:15
door kika
Indrukwekkend, FLV-FGSP.

* Madrid - Parijs bestaat inderdaad niet meer. Je mag bijvoorbeeld Madrid-Perpignan doen en overstappen op een Franse nachttrein of via Toulouse en Barcelona in de andere richting

Mijn indruk van net voor die overstroming. Ik zat eerste klasse, maar dat is misschien wat overdreven bij deze trein: je krijgt enkel wat meer beenruimte. Prima stoelen en veel te dure kleine koffie aan boord. Er was een erg lange chaotische rij bij de bagagecontrole in Sants, dus dat wilde ik snel achter de rug hebben, maar helaas pindakaas, geen winkeltjes met koffie meer achter de veiligheidscheck.
* hah. veiligheidscheck. Wat een slechte grap. Mijn klein rugzakje had ik op die x-ray band gelegd, maar mijn grote was ik stomweg vergeten er bij te leggen (Ik had nog niet fatsoenlijk ontbeten). Dat werd helemaal niet opgemerkt. Heel veel mensen lieten enkel hun grote koffer checken, kleinere tassen, daypackformaat werden niet gecheckt. Het stinkt naar: "er iets vreselijks gebeurd, nu moeten we tonen dat het ons menens is en we treffen Maatregelen."
* De rit zelf was erg fijn: ik hou wel van dat landschapsstaren (flamingo's!), lezen en schrijven. Verder aangename en vriendelijke medereizigers.

De aansluitingen zijn helemaal prima met Lille en Kortrijk-Antwerpen, in Parijs heb je in theorie nog voldoende tijd om een broodje te halen en in Rijsel was de IC al aan het wachten. Wat wel erg fijn is aan treinreizen, is dat je je beter bewust wordt van afstanden, waar er heuvels of bergen zijn. Of de vele lagunes en meren in Zuid-Frankrijk. Dát mis ik wel eens bij een nachttrein en al helemaal bij een vliegtuig. Het begint natuurlijk ook te verdwijnen en veranderen in een gelijkaardig parklandschap dat de Europese snelwegen versierd: bermpje hier, geluidsschermpje daar, vooral bij nieuwbouw of steden. Al is daar op dit traject gelukkig maar heel beperkt sprake van. In Parijs (Nord) was ik lichtjes gecshockt door het culinaire aanbod. Als ik het me goed herinner waren er 4 broodjeszaken/stalletjes van dezelfde keten met identiek assortiment en helemaal geen keuze voor vegetarische hartige hapjes, zelfs geen broodje met kaas, geen droog pistoletje of stokbrood.

Re: Paris Barcelone

Geplaatst: 10 okt 2014, 11:52
door K V B
kika schreef: * hah. veiligheidscheck. Wat een slechte grap. Mijn klein rugzakje had ik op die x-ray band gelegd, maar mijn grote was ik stomweg vergeten er bij te leggen (Ik had nog niet fatsoenlijk ontbeten). Dat werd helemaal niet opgemerkt. Heel veel mensen lieten enkel hun grote koffer checken, kleinere tassen, daypackformaat werden niet gecheckt. Het stinkt naar: "er iets vreselijks gebeurd, nu moeten we tonen dat het ons menens is en we treffen Maatregelen."
Het is een grap. Of bezigheidstherapie. Vooral omdat niet op elke stations gescand wordt. Alsof terroristen niet eerst even het terrein gaan verkennen. Het is alsof je je voordeur sluit, maar je achterdeur openlaat...
Ik had twee jaar terug in Sants maar 10 minuten nodig om er achter te komen hoe ik gelijk wat aan boord van een HST zou kunnen krijgen...

Re: Paris Barcelone

Geplaatst: 10 okt 2014, 13:01
door rdv
kika schreef: In Parijs (Nord) was ik lichtjes gecshockt door het culinaire aanbod. Als ik het me goed herinner waren er 4 broodjeszaken/stalletjes van dezelfde keten met identiek assortiment en helemaal geen keuze voor vegetarische hartige hapjes, zelfs geen broodje met kaas, geen droog pistoletje of stokbrood.
Paris-Nord is idd een ramp. Er is nauwelijks plaats om te zitten, de lounges zijn gesloten in het WE en 's avonds vanaf 18u ofzo, er is geen café/buffet meer waar je kan zitten wachten met een koffie. Na mijn kortste transfer GdLyon-GdNord ooit (+-20') onlangs, bleek mijn 1e klasse Thalys-ticket toch niet zo flex te zijn als ik dacht, en heb ik 1,5 u in PNord op de grond zitten wachten.