Belgisch nationaal tarief voor Aachen vanaf 1 mei 2012.

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden voor internationale reizen.
jotie
Berichten: 364
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: Belgisch nationaal tarief voor Aachen vanaf 1 mei 2012.

Bericht door jotie »

De BRF heeft de verwarring ook opgemerkt en meldt:
Aachen – Wer ab dem Aachener Hauptbahnhof mit dem Zug ein Reiseziel in Belgien ansteuert, zahlt offiziell seit dem 1. Mai nur noch den günstigeren Tarif der belgischen Bahn. In der Praxis wüssten aber die belgischen Schaffner und das Schalterpersonal am Bahnhof nichts von den neuen Tarifen, so der Vorwurf von vielen Bahnreisenden. Der Aachener Verkehrsverbund AVV erklärte in der Aachener Zeitung, das Personal sei zu spät über die Neuregelungen informiert worden. Dennoch gelte der günstigere belgische Tarif für Bahnreisen nach Belgien ab Aachen. (az)
http://brf.be/nachrichten/regional/385829/ + http://www.aachener-zeitung.de/lokales/ ... Tarif.html


Intussen heb ik ook bericht van de NMBS-klantendienst gekregen, waarin nog een andere versie wordt gegeven. NMBS Mobility zou de exploitatie van het kort grensoverschrijdend verkeer overgenomen hebben van NMBS-Europe, maar aan de tarieven zou weinig wijzigen. Ik wil dat best geloven, maar als voorbeeld geven zij Brussel-Aachen aan 22,60 euro, maar vanmorgen luidde de prijsopgave aan een automaat in Brussel-Zuid in ieder geval 20,10 euro. Iets zegt mij wel dat dat laatste tarief niet helemaal klopt, omdat het identiek is aan Brussel-Hergenrath en die 1 km. Hergenrath-> Aachen-Süd-Grenze + 7 km. Aachen-Süd-Grenze -> Aachen Hbf bijgevolg in rook blijkt te zijn opgegaan. Zou "Aachen (b)" eigenlijk "Aachen-Süd-Grenze" zijn, en dus het grenspunt?

Enfin, ik heb het gemeld; het is nu aan de NMBS om orde op zaken te stellen. Misschien moet iemand er maar een proberen achter te komen welke instructies de TBG's hebben gekregen.
rudi houthooft

Re: Belgisch nationaal tarief voor Aachen vanaf 1 mei 2012.

Bericht door rudi houthooft »

Men maakt er een soep van want een Weekendbiljet Hergenrath-Aachen is op het internet te verkrijgen aan 3,40 euro. Aan het loket kost een weekendbiljet Hergenrath-Aachen toch 6,80 euro. Een enkele reis Hergenrath-Aachen kost 4,20 euro aan het loket. Met 50% vermindering kost een enkele reis aan het loket 3,40 euro. Ook is het tarief naar Maastricht aangepast: Een weekendbiljet Visé-Maastricht kost nu 5,80 euro, tegenover 3,60 ervoor. Er schijnen serieuze verschillen te zijn met het biljet op internet en aan het loket !
rvdborgt
Berichten: 4322
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Belgisch nationaal tarief voor Aachen vanaf 1 mei 2012.

Bericht door rvdborgt »

rudi houthooft schreef:Men maakt er een soep van want een Weekendbiljet Hergenrath-Aachen is op het internet te verkrijgen aan 3,40 euro. Aan het loket kost een weekendbiljet Hergenrath-Aachen toch 6,80 euro. Een enkele reis Hergenrath-Aachen kost 4,20 euro aan het loket. Met 50% vermindering kost een enkele reis aan het loket 3,40 euro. Ook is het tarief naar Maastricht aangepast: Een weekendbiljet Visé-Maastricht kost nu 5,80 euro, tegenover 3,60 ervoor. Er schijnen serieuze verschillen te zijn met het biljet op internet en aan het loket !
Enkele reis Hergenrath - Aken zou volgens de nog te publiceren tabel 3,40 moeten kosten en online (b-europe.com) zie je die prijs ook inderdaad. 4,20 is de prijs die men eerst had verzonnen (hogere prijs voor het Duitse traject), maar dat is later aangepast. Aan de automaat betaal je 1,70 voor een enkele reis.

Het is dus nog erger dan ik vreesde.

De prijs voor Maastricht klopt overigens. En ja, het alweer gewijzigde prijssysteem betekent op de orte afstand en in het bijzonder bij tickets met korting een prijsstijging.

Groetjes,
Rian
wrpint
Berichten: 206
Lid geworden op: 06 feb 2006, 16:07
Locatie: MI

Re: Belgisch nationaal tarief voor Aachen vanaf 1 mei 2012.

Bericht door wrpint »

Even een vraagje in de marge: als je met je vrijkaart Benelux met de IR q naar Aachen wil reizen, hoeveel kost dan het stuk grens-Aachen Hbf/Hergenrath-Aachen precies (niet gedekt door de vrijkaart)? Kan de TBG zo'n ticket aanmaken en iemand al uitgeprobeerd?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Belgisch nationaal tarief voor Aachen vanaf 1 mei 2012.

Bericht door Steven »

koste vorige jaar net iets minder dan 2 euro als je uw vrijkaart gebruikt, let wel op dat je uw FIPkaart dan meehebt, want die geeft u recht op 50% korting.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Belgisch nationaal tarief voor Aachen vanaf 1 mei 2012.

Bericht door kika »

Volgens mij kan de tbg dat inderdaad maken, maar de laatste 2 keer dat ik iemand daarom vroeg hadden ze er geen zin in. (Stilletjes aan begin ik te begrijpen waarom die reizigersaantallen op de grensoverschrijdende verbindingen zo laag schijnen te zijn...)
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1794
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Belgisch nationaal tarief voor Aachen vanaf 1 mei 2012.

Bericht door Portbou »

Hallo,
kika schreef:Volgens mij kan de tbg dat inderdaad maken, maar de laatste 2 keer dat ik iemand daarom vroeg hadden ze er geen zin in. (Stilletjes aan begin ik te begrijpen waarom die reizigersaantallen op de grensoverschrijdende verbindingen zo laag schijnen te zijn...)
Ook ik maak dit zeer geregeld mee. (op Sterpenich-Arlon & Aachen-Hergenrath om precies te zijn)

Goed voor mij persoonlijk natuurlijk (vooral omdat de prijzen van dit soort trajecten buiten iedere proportie zijn)... maar de trein heeft dan inderdaad een gebrek aan reizigers en wordt afschaffingsgevoelig...

Groeten.
rvdborgt
Berichten: 4322
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Belgisch nationaal tarief voor Aachen vanaf 1 mei 2012.

Bericht door rvdborgt »

wrpint schreef:Even een vraagje in de marge: als je met je vrijkaart Benelux met de IR q naar Aachen wil reizen, hoeveel kost dan het stuk grens-Aachen Hbf/Hergenrath-Aachen precies (niet gedekt door de vrijkaart)? Kan de TBG zo'n ticket aanmaken en iemand al uitgeprobeerd?
Een conducteur op die lijn vertelde onlangs dat ze geen in de trein tickets meer van de grens tot Aken kunnen maken. Voor iemand die dat wil hebben moeten ze er een vanaf Hergenrath geven. Dat kost 3,40. Korting daarop is bij mijn weten niet mogelijk.
Op zich zou het Duitse deeltraject 1,70 moeten kosten volgens de nieuwe regeling voor de tarieven naar Aken. Korting daarop is niet mogelijk.
Ik weet niet wat er momenteel aan het NMBS-loket mogelijk is. Het DB-loket verkoopt nog steeds tickets tegen het gewone internationale tarief. Van Aken naar de grens is 2,20 vol tarief of 1,10 met 50% FIP-korting.

Groetjes,
Rian
neigezug

Re: Belgisch nationaal tarief voor Aachen vanaf 1 mei 2012.

Bericht door neigezug »

En de volgende staap zal snoeien op het verkeer naar Roosendaal zijn.
wrpint
Berichten: 206
Lid geworden op: 06 feb 2006, 16:07
Locatie: MI

Re: Belgisch nationaal tarief voor Aachen vanaf 1 mei 2012.

Bericht door wrpint »

rvdborgt schreef:
wrpint schreef:Even een vraagje in de marge: als je met je vrijkaart Benelux met de IR q naar Aachen wil reizen, hoeveel kost dan het stuk grens-Aachen Hbf/Hergenrath-Aachen precies (niet gedekt door de vrijkaart)? Kan de TBG zo'n ticket aanmaken en iemand al uitgeprobeerd?
Een conducteur op die lijn vertelde onlangs dat ze geen in de trein tickets meer van de grens tot Aken kunnen maken. Voor iemand die dat wil hebben moeten ze er een vanaf Hergenrath geven. Dat kost 3,40. Korting daarop is bij mijn weten niet mogelijk.
Op zich zou het Duitse deeltraject 1,70 moeten kosten volgens de nieuwe regeling voor de tarieven naar Aken. Korting daarop is niet mogelijk.
Ik weet niet wat er momenteel aan het NMBS-loket mogelijk is. Het DB-loket verkoopt nog steeds tickets tegen het gewone internationale tarief. Van Aken naar de grens is 2,20 vol tarief of 1,10 met 50% FIP-korting.

Groetjes,
Rian
Enig idee hoe ik praktisch dan best naar Aken spoor? Heb zowel een vrijkaart Benelux als een FIP-kaart. In Welkenraedt aan het loket vragen om een biljet te maken Grens-Aken (kan dit) of Hergenrath-Aken? Zou ik dan nog mijn FIP-korting kunnen genieten?
Pff, eigenlijk kan ik beter in Hergenrath uitstappen en te voet naar Aken gaan (9km) ;-)
Als iemand meer weet, hoor ik het graag.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Belgisch nationaal tarief voor Aachen vanaf 1 mei 2012.

Bericht door Steven »

Ga gewoon naar een willekeurig loket internationaal verkeer en dan moeten ze u dat ticket grens - aachen kunnen verkopen, met FIP korting. Zo deed ik het tot nu toe toch altijd.
rvdborgt
Berichten: 4322
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Belgisch nationaal tarief voor Aachen vanaf 1 mei 2012.

Bericht door rvdborgt »

Steven schreef:Ga gewoon naar een willekeurig loket internationaal verkeer en dan moeten ze u dat ticket grens - aachen kunnen verkopen, met FIP korting. Zo deed ik het tot nu toe toch altijd.
Dat zou inderdaad nog steeds moeten kunnen. Vorig jaar heb ik nog een paar keer aan het NMBS-loket een gewoon ticket van Hergenrath naar de grens of Aken gekocht tegen het gewone internationale tarief. Ik neem aan dat dat nog steeds mogelijk is. De prijs van de grens naar Aken is inmiddels wel verhoogd tot 4 euro vol tarief (dus 2 euro met FIP-korting).

Groetjes,
Rian
Terminus
Berichten: 1126
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Belgisch nationaal tarief voor Aachen vanaf 1 mei 2012.

Bericht door Terminus »

Ik heb deze winter 1.10 euro betaald voor een FIP Aken - grens voor de IR-trein. Is dat nog steeds omdat DB 2 opties aanbiedt (gewone trein of ICE) en NMBS maar 1? Of is sindsdien de prijs verhoogd naar 2 euro (of 4 euro, zoals je wil)?
rvdborgt
Berichten: 4322
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Belgisch nationaal tarief voor Aachen vanaf 1 mei 2012.

Bericht door rvdborgt »

Terminus schreef:Ik heb deze winter 1.10 euro betaald voor een FIP Aken - grens voor de IR-trein. Is dat nog steeds omdat DB 2 opties aanbiedt (gewone trein of ICE) en NMBS maar 1? Of is sindsdien de prijs verhoogd naar 2 euro (of 4 euro, zoals je wil)?
Bij DB kun je inderdaad kiezen of je regionaal of ICE-tarief neemt. Buiten Duitsland heb je in principe alleen TCV en dat tarief heeft DB net verhoogd.

Groetjes,
Rian
Plaats reactie