Belgisch nationaal tarief voor Aachen vanaf 1 mei 2012.

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden voor internationale reizen.
rudi houthooft

Belgisch nationaal tarief voor Aachen vanaf 1 mei 2012.

Bericht door rudi houthooft »

Op de website van het Aachener Verkehsverbund : www.avv.de vind ik terug dat vanaf 1 mei 2012 het Belgisch Nationaal treintarief zou geldig zijn tot Aachen ! Ik vind hier nochthans niets van terug op de website van de nmbs. Ook in het station aan het loket hoort men het in Keulen donderen. Weet er iemand soms iets meer hierover ? Een reis Aachen - Hergenrath zou hierdoor een stuk goedkoper worden. De Go Pass en de Rail Pass zou niet geldig zijn tot Aachen. Er zou zelfs een speciale Go Pass 1 voor Aachen te verkrijgen zijn en een goedkoop seniorenbiljet tot Aachen. Weet er soms iemand waar de communicatie foutloopt tussen Belgie en Duitsland ?
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Belgisch nationaal tarief voor Aachen vanaf 1 mei 2012.

Bericht door kika »

rudi houthooft schreef:Op de website van het Aachener Verkehsverbund : http://www.avv.de vind ik terug dat vanaf 1 mei 2012 het Belgisch Nationaal treintarief zou geldig zijn tot Aachen ! Ik vind hier nochthans niets van terug op de website van de nmbs. Ook in het station aan het loket hoort men het in Keulen donderen. Weet er iemand soms iets meer hierover ? Een reis Aachen - Hergenrath zou hierdoor een stuk goedkoper worden. De Go Pass en de Rail Pass zou niet geldig zijn tot Aachen. Er zou zelfs een speciale Go Pass 1 voor Aachen te verkrijgen zijn en een goedkoop seniorenbiljet tot Aachen. Weet er soms iemand waar de communicatie foutloopt tussen Belgie en Duitsland ?
Interne communicatie richting loket loopt zelden foutloos. In ieder geval is de website van de NMBS, ondanks de posters die her en der uithangen, nog niet volledig aangepast: go-pass 1 kan je wel op de site kopen, maar een normaal ticket in ieder geval niet. GoPass1 voor 8,20 euro per reis, voor de senioren een retour à 8,70 2e klasse en 15,40 eerste klasse. Klaag jij even bij de NMBS?
thejay
Berichten: 448
Lid geworden op: 11 dec 2006, 21:38
Locatie: Waasland
Contacteer:

Re: Belgisch nationaal tarief voor Aachen vanaf 1 mei 2012.

Bericht door thejay »

rudi houthooft schreef:Op de website van het Aachener Verkehsverbund : http://www.avv.de vind ik terug dat vanaf 1 mei 2012 het Belgisch Nationaal treintarief zou geldig zijn tot Aachen ! Ik vind hier nochthans niets van terug op de website van de nmbs. Ook in het station aan het loket hoort men het in Keulen donderen. Weet er iemand soms iets meer hierover ? Een reis Aachen - Hergenrath zou hierdoor een stuk goedkoper worden. De Go Pass en de Rail Pass zou niet geldig zijn tot Aachen. Er zou zelfs een speciale Go Pass 1 voor Aachen te verkrijgen zijn en een goedkoop seniorenbiljet tot Aachen. Weet er soms iemand waar de communicatie foutloopt tussen Belgie en Duitsland ?
Het zit wat verscholen op de NMBS-site, maar voor de Go Pass 1 naar Aken is wel iets terug te vinden:
http://www.belgianrail.be/nl/vervoersbe ... /aken.aspx

Vreemder vind ik het volgende. Op de tariefinfo sefora wordt naar Aken voorgesteld om een Rail Pass te gebruiken, dat zou impliceren dat het wél mag.
sippycarlito

Re: Belgisch nationaal tarief voor Aachen vanaf 1 mei 2012.

Bericht door sippycarlito »

die site van www.belgianrail.be , bestaat deze al lang? Ik heb deze nog nooit gezien. Ze is wel heel erg mooi, maar wel erg traag.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Belgisch nationaal tarief voor Aachen vanaf 1 mei 2012.

Bericht door rvdborgt »

thejay schreef:Vreemder vind ik het volgende. Op de tariefinfo sefora wordt naar Aken voorgesteld om een Rail Pass te gebruiken, dat zou impliceren dat het wél mag.
Ik betwijfel of dit de bedoeling is, maar als de NMBS dit aanbeveelt, dan mag het. Neem een printje mee voor het geval de conducteur je niet gelooft.
Voor Maastricht beveelt Sefora de Railpass overigens ook aan...

Groetjes,
Rian
giuseppe
Berichten: 266
Lid geworden op: 11 dec 2006, 23:10
Locatie: Eijsden

Re: Belgisch nationaal tarief voor Aachen vanaf 1 mei 2012.

Bericht door giuseppe »

De tarieven naar Maastricht zijn trouwens gelijk getrokken met die van Aken, dus geen excursion meer.Voor de normale reiziger zou de geldigheid van een Rail Pass dan wel goed uitkomen.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Belgisch nationaal tarief voor Aachen vanaf 1 mei 2012.

Bericht door rvdborgt »

giuseppe schreef:De tarieven naar Maastricht zijn trouwens gelijk getrokken met die van Aken, [...]
De beschikbare formules zijn zo te zien inderdaad gelijkgetrokken, maar de prijzen niet. Voor gewone tickets wordt voor het Belgische traject het binnenlands tarief genomen (dus tot de grens); voor Eijsden (2 km) of Maastricht (11 km) komt daar 1,20 bij. De 7 km van de grens naar Aken moeten 1,70 kosten. De dagretours voor kort grensverkeer zijn blijkbaar ook verdwenen, zowel voor Aken als voor Maastricht.

Groetjes,
Rian
Henk
Berichten: 231
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:41
Locatie: Oostende

Re: Belgisch nationaal tarief voor Aachen vanaf 1 mei 2012.

Bericht door Henk »

De dagretours voor kort grensverkeer zijn blijkbaar ook verdwenen, zowel voor Aken als voor Maastricht.
Die staan tot nog op de site?
http://www.b-europe.com/Reizen/Promotie ... er/Euregio
groetjes
Henk
jotie
Berichten: 365
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: Belgisch nationaal tarief voor Aachen vanaf 1 mei 2012.

Bericht door jotie »

Zonet probeerde ik volgende combinatie uit op de online ticketmodule:

1/ Liège - Aachen, weekendbiljet = online te koop aan 7,80 euro
2/ Liège - Hergenrath, weekendbiljet = online te koop aan 7,80 euro

3/ Liège - Aachen, gewoon biljet, weekdag = "Bestemming niet toegelaten met dit type biljet"
4/ Liège - Hergenrath, gewoon biljet, weekdag = online te koop aan 6,90 euro

5/ Hergenrath - Aachen, weekendbiljet = online te koop aan 3,40 euro
6/ Hergenrath - Aachen, gewoon biljet, weekdag = "Bestemming niet toegelaten met dit type biljet"

Mag ik dit knoeiwerk noemen?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Belgisch nationaal tarief voor Aachen vanaf 1 mei 2012.

Bericht door Steven »

sippycarlito schreef:die site van http://www.belgianrail.be , bestaat deze al lang? Ik heb deze nog nooit gezien. Ze is wel heel erg mooi, maar wel erg traag.
Ben er vandaag via een interne folder achter gekomen dat dit de nieuwe nmbs site is en dus vermoed ik dat de andere url's zoals www.nmbs.be ook die site zullen krijgen.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Belgisch nationaal tarief voor Aachen vanaf 1 mei 2012.

Bericht door rvdborgt »

jotie schreef:Zonet probeerde ik volgende combinatie uit op de online ticketmodule:

1/ Liège - Aachen, weekendbiljet = online te koop aan 7,80 euro
2/ Liège - Hergenrath, weekendbiljet = online te koop aan 7,80 euro

3/ Liège - Aachen, gewoon biljet, weekdag = "Bestemming niet toegelaten met dit type biljet"
4/ Liège - Hergenrath, gewoon biljet, weekdag = online te koop aan 6,90 euro

5/ Hergenrath - Aachen, weekendbiljet = online te koop aan 3,40 euro
6/ Hergenrath - Aachen, gewoon biljet, weekdag = "Bestemming niet toegelaten met dit type biljet"

Mag ik dit knoeiwerk noemen?
Jazeker. Probeer nu voor de grap de automaat eens...

Groetjes,
Rian
jotie
Berichten: 365
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: Belgisch nationaal tarief voor Aachen vanaf 1 mei 2012.

Bericht door jotie »

Even snel gekeken hoe de automaten het doen: als je Aachen wil ingeven, verschijnen twee verschillende opties: Aachen HBF en Aachen (b). Selecteer je de eerste optie, dan krijg je een foutmelding; selecteer je de tweede dan lukt het wel. Een enkeltje Hergenrath - Aachen (b) blijkt de verwachte 1,70 euro te moeten kosten. De automaten zijn er dus 'klaar' voor, al zit het met die dubbele aanduiding en de "(b)" nog niet helemaal snor.

De vraag blijft hoe het nu zit met de Passes. Het is in ieder geval tekenend dat het prijsverschil tussen de GoPass1 en de GoPass1Aachen precies 1,70 euro bedraagt. Daar hoort evenwel een kanttekening bij want de GoPass1Aachen staat al geruime tijd in de Algemene Voorwaarden. (Al is het mij niet duidelijk of die ooit effectief te koop is aangeboden voor 1 mei - 'helaas' behoor ik niet meer tot de doelgroep, dus heb ik er verder geen diepgaand onderzoek naar gevoerd). Het zou logisch zijn dat dat tarief verdwijnt, en bij uitbreiding Go- en RailPass geldig worden tot voorbij het grenspunt, gezien Aachen (b) toch onmiskenbaar een Belgisch station is? :wink:

Kortom, er is nog werk aan de winkel qua heldere communicatie.

(P.S. Ik wacht met spanning op "Frankfurt (b)")
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Belgisch nationaal tarief voor Aachen vanaf 1 mei 2012.

Bericht door kika »

Ik had hierover vorige week een klacht en vraag ter verduidelijking ingediend, iemand een idee hoe lang een antwoord (ongeveer) op zich laat wachten?
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Belgisch nationaal tarief voor Aachen vanaf 1 mei 2012.

Bericht door dentheo »

Wat zou de reden zijn van die speciale "instelling" van de NMBS ten opzichte van Aachen en Maastricht ?
Of is die er ook voor andere grensstations ?
Theo
Groeten vanop de Heide
FLV-FGSP
Berichten: 1886
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Belgisch nationaal tarief voor Aachen vanaf 1 mei 2012.

Bericht door FLV-FGSP »

Ze moeten volgens het beheerscontract voor 8 grensovergangen een beter tarief bieden.
Momenteel maken ze er echter een soep van.
Plaats reactie