Naar Luxemburg

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden voor internationale reizen.
Plaats reactie
Maffoz

Naar Luxemburg

Bericht door Maffoz »

Hallo, ik ben nieuw dus ik weet niet zeker als ik het op mag posten.
Maar ik wil een weekendje naar luxemburg met de trein, dan moet ik via Thalys reizen.
mijn vraag was of ik een go pas kan gebruiken om naar Luxemburg tegaan?
Trammist

Re: Naar Luxemburg

Bericht door Trammist »

Er rijdt toch helemaal geen Thalys naar Luxemburg? tenzij je via Keulen of Parijs wil reizen, maar dan maak je het jezelf nodeloos ingewikkeld en duur.

Er rijden ieder uur gewone IC-treinen tussen Brussel en Luxemburg. Je kan met de Go Pass tot Arlon. Daarnaast heb je een grenskaartje nodig (online of een internationaal loket) tussen Arlon en Luxemburg.
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Naar Luxemburg

Bericht door groentje »

En als je een beetje avontuurlijk bent aangelegd, kan je nog met de trein naar Rodange of Athus reizen, en daar een dagkaart kopen.
Rodange is een Luxemburgs station waar de treintjes uit Virton naar Aarlen stoppen, Athus een Belgisch station op dezelfde verbinding, waar ook een Luxemburgse trein vertrekt aan Luxemburgs binnenlands tarief.
Tenzij je uit Nederland komt, lijkt mij de Thalys niet aangewezen. Trouwens, dan nog moet je overstappen in Brussel op die reeds genoemde IC. Via Luik en Gouvy kan natuurlijk ook, maar de dienstregeling is er wat magerder (slechts om de 2 uur een trein).
Luxemburg heeft 3 tarieven: het internationale tarief, dat behoorlijk duur is, een binnenlandse kaart voor korte trajecten (geldig gedurende een uur, dacht ik) en een binnenlandse dagkaart.
Maffoz

Re: Naar Luxemburg

Bericht door Maffoz »

Trammist schreef:Er rijdt toch helemaal geen Thalys naar Luxemburg? tenzij je via Keulen of Parijs wil reizen, maar dan maak je het jezelf nodeloos ingewikkeld en duur.

Er rijden ieder uur gewone IC-treinen tussen Brussel en Luxemburg. Je kan met de Go Pass tot Arlon. Daarnaast heb je een grenskaartje nodig (online of een internationaal loket) tussen Arlon en Luxemburg.
Bedankt, waar kan ik precies zo'n grenskaartje halen?
(sorry ik weet weinig over reizen met de trein)
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: Naar Luxemburg

Bericht door Accelerat »

Dat haal je gewoon aan het (internationaal) loket in het station.
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Naar Luxemburg

Bericht door rvdborgt »

Accelerat schreef:Dat haal je gewoon aan het (internationaal) loket in het station.
Of online via www.b-europe.com.

Groetjes,
Rian
Rob

Re: Naar Luxemburg

Bericht door Rob »

Momenteel broed ik op snode plannen om eens naar het GH Luxemburg te gaan per trein en fiets. Om de absurd dure grenstarieven te vermijden, zou ik met een railpass en een dagkaart fiets sporen van Leuven naar Gouvy, en daar per fiets de grens oversteken tot Clervaux (sightseeing hoort er immers ook bij). Klopt het dat ik dan met een ticket van slechts 4 euro kan reizen met CFL, van Clervaux via Luxemburg-stad (opnieuw sightseeing) naar Kleinbettingen ? Vanuit Kleinbettingen zou ik dan met de fiets de grens oversteken tot Arlon, en vanaf daar met een nieuw ritje op de railpass en de dagkaart fiets naar Leuven terugkeren.

Heeft er iemand ervaring met CFL en het meenemen van de fiets ? Uit de hopeloos verouderde website van CFL meen ik te mogen afleiden dat het meenemen van de fiets gratis is, maar is er wel genoeg plaats voor de fiets op de trein (tijdens de spits op een weekdag in oktober) ? Gezien de bijzonder povere bediening in het GH Luxemburg zou een trein later moeten nemen serieuze risico's inhouden, aangezien ik graag nog dezelfde dag opnieuw in Leuven wil geraken.

Alvast dank voor de reacties!
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Naar Luxemburg

Bericht door rvdborgt »

Rob schreef:Momenteel broed ik op snode plannen om eens naar het GH Luxemburg te gaan per trein en fiets. Om de absurd dure grenstarieven te vermijden, zou ik met een railpass en een dagkaart fiets sporen van Leuven naar Gouvy, en daar per fiets de grens oversteken tot Clervaux (sightseeing hoort er immers ook bij). Klopt het dat ik dan met een ticket van slechts 4 euro kan reizen met CFL, van Clervaux via Luxemburg-stad (opnieuw sightseeing) naar Kleinbettingen ? Vanuit Kleinbettingen zou ik dan met de fiets de grens oversteken tot Arlon, en vanaf daar met een nieuw ritje op de railpass en de dagkaart fiets naar Leuven terugkeren.

Heeft er iemand ervaring met CFL en het meenemen van de fiets ? Uit de hopeloos verouderde website van CFL meen ik te mogen afleiden dat het meenemen van de fiets gratis is, maar is er wel genoeg plaats voor de fiets op de trein (tijdens de spits op een weekdag in oktober) ? Gezien de bijzonder povere bediening in het GH Luxemburg zou een trein later moeten nemen serieuze risico's inhouden, aangezien ik graag nog dezelfde dag opnieuw in Leuven wil geraken.
Er is inderdaad een dagkaart voor 4 euro:
http://www.cfl.lu/CFLInternet/Espaces/0 ... 012013.htm
Hij geldt van/naar het laatste ststion in Luxemburg, dus bv. Troisvierges of Kleinbettingen. De trein hoeft daar overigens niet te stoppen. Binnenlands vervoer van fietsen is inderdaad gratis. Ik heb niet de indruk datb het buiten de zomer erg druk is met fietsen, dus maak je niet te druk.

Groetjes,
Rian
Rob

Re: Naar Luxemburg

Bericht door Rob »

Afgelopen zondag heb ik mijn Luxemburgs fietsavontuur ondernomen. Ik nam eerst de trein van Leuven naar Liège-Guillemins, en vervolgens de IR naar Luxembourg. Totaal onbegrijpelijk dat het treinmaterieel van die IR niet geschikt is om fietsen mee te vervoeren! Het portaal van eerste klasse vond ik ideaal om mijn fiets neer te poten, maar de TBG dacht daar anders over. Dan maar de fiets doorheen een geopende binnendeur van tweede klasse gezet, met het stuur tegen een zetel. Het was geen gezicht, maar gelukkig zat er amper volk op de trein. Sowieso geen ander volk met een fiets, terwijl die regio (Aywaille! Vielsalm! Gouvy!) er toch om schreeuwt om te gaan mountainbiken.

In Gouvy ben ik afgestapt, en van daaruit ben ik stalenrosgewijs naar Clervaux getrokken. Uit de fantastische automaat op het aftandse stationnetje aldaar kocht ik een Dagesbilljee aan de onwaarschijnlijke prijs van 4 euro. De IR naar Luxembourg had helaas hetzelfde fietsonvriendelijke treinmaterieel. Ook nu geen enkele drukte ter hoogte van Clervaux, al stapte er in Ettelbrück wel een hoop volk op zodat de trein aardig vol begon te zitten.

In Luxembourg nam ik dan een lokale trein naar Kleinbettingen, met een fietscompartiment zoals in de desiro's. Vanuit Kleinbettingen was ik vrij snel met de fiets in Arlon (met nog een ommetje langs de abdijruïnes van Clairefontaine), alwaar de IC naar Ottignies wel op tijd aankwam, maar met een aanzienlijke vertraging vertrok (als ik het goed begreep, wegens onbeschikbaarheid van het treinpersoneel), zodat mijn aankomst in Heverlee 73 minuten later dan gepland was.

De compensatieaanvraag is daarnet vertrokken.

Over de CFL echter geen kwaad woord, al is hun website ronduit rampzalig. Hun service is dat gelukkig niet.
Plaats reactie