Brussel - Basel

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden voor internationale reizen.
Kris G

Re: Brussel - Basel

Bericht door Kris G »

@ K V B : thx :)

dat is idd een snellere optie, maar mijn ouders een beetje kennende zullen ze wel de voorgestelde treinrit van Intersoc nemen :( maar jouw optie lijkt me voor mij wel een goed idee :) is eens een nieuwe route ook (al een 25-tal keer over Lux naar Zwitserland geweest met de trein)

is er eigenlijk nog steeds sprake om Namur - Arlon "recht te trekken" om zo wat tijd te winnen? nu ja : eigenlijk kunnen ze al een massa tijd winnen door hem niet als stoptrein te laten rijden :? maar als ik het goed begrijp zit daar Europese wetgeving voor iets tussen :( onlangs nog een gesprek gehad met een hoge piet bij de NMBS over het INT-verkeer en die wist me te vertellen dat die Europese wetgeving toch echt iets heel anders op het oog had en dat ze niet gelukkig zijn met die huidige trage en dure treinen naar bv. Zwitserland
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5317
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Brussel - Basel

Bericht door Steve »

Kris G schreef:@ K V B : thx :)

dat is idd een snellere optie, maar mijn ouders een beetje kennende zullen ze wel de voorgestelde treinrit van Intersoc nemen :( maar jouw optie lijkt me voor mij wel een goed idee :) is eens een nieuwe route ook (al een 25-tal keer over Lux naar Zwitserland geweest met de trein)

is er eigenlijk nog steeds sprake om Namur - Arlon "recht te trekken" om zo wat tijd te winnen? nu ja : eigenlijk kunnen ze al een massa tijd winnen door hem niet als stoptrein te laten rijden :? maar als ik het goed begrijp zit daar Europese wetgeving voor iets tussen :( onlangs nog een gesprek gehad met een hoge piet bij de NMBS over het INT-verkeer en die wist me te vertellen dat die Europese wetgeving toch echt iets heel anders op het oog had en dat ze niet gelukkig zijn met die huidige trage en dure treinen naar bv. Zwitserland
De (weinige overgebleven) INT's stoppen normaal gesproken enkel in de grote stations (Namen en Aarlen, soms ook Libramont), maar hier zit je met de bijzonderheid dat deze INT in de plaats komt van een "gewone" IC en bijgevolg de haltes overneemt.

Niet dat de tijdswinst zo spectaculair is hoor, ongeveer een kwartiertje. Echte stoptreinhaltes zitten er overigens niet tussen, er liggen nog veel meer haltes langs de lijnen 161 en 162 die enkel door echte stoptreinen bediend worden. Al passen vele stations inderdaad beter in het profiel van een IR dan in dat van een internationale IC...
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Brussel - Basel

Bericht door K V B »

Kris G schreef: is er eigenlijk nog steeds sprake om Namur - Arlon "recht te trekken" om zo wat tijd te winnen? nu ja : eigenlijk kunnen ze al een massa tijd winnen door hem niet als stoptrein te laten rijden :? maar als ik het goed begrijp zit daar Europese wetgeving voor iets tussen :( onlangs nog een gesprek gehad met een hoge piet bij de NMBS over het INT-verkeer en die wist me te vertellen dat die Europese wetgeving toch echt iets heel anders op het oog had en dat ze niet gelukkig zijn met die huidige trage en dure treinen naar bv. Zwitserland
Er zijn plannen om die verbinding te verbeteren, maar dat zal nog wel tot 2016 duren. Eigenlijk is het wachten tot de hele route onder ETCS ligt. Dan kan de SBB gewoon met een ETR.610 van Brussel naar Zürich rijden.
Kris G

Re: Brussel - Basel

Bericht door Kris G »

kunnen ze die internationale treinen naar Zwitserland niet gewoon via Köln sturen? ik denk dat er op bijna gans het traject HST ligt, zou toch een enorme tijdswinst opleveren en mits een correcte prijs zie ik hier wel potentieel voor
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Brussel - Basel

Bericht door Shrek »

Kris G schreef:kunnen ze die internationale treinen naar Zwitserland niet gewoon via Köln sturen? ik denk dat er op bijna gans het traject HST ligt, zou toch een enorme tijdswinst opleveren en mits een correcte prijs zie ik hier wel potentieel voor
Maar wie gaat zoiets uitvoeren?
Kris G

Re: Brussel - Basel

Bericht door Kris G »

Shrek schreef:
Kris G schreef:kunnen ze die internationale treinen naar Zwitserland niet gewoon via Köln sturen? ik denk dat er op bijna gans het traject HST ligt, zou toch een enorme tijdswinst opleveren en mits een correcte prijs zie ik hier wel potentieel voor
Maar wie gaat zoiets uitvoeren?
idd : het probleem is dat het zelfbedruipend zal moeten zijn van Europa : ergens jammer : want openbaar vervoer is meer dan enkel winst maken natuurlijk : het milieu-aspect is ook van tel vind ik
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Brussel - Basel

Bericht door rvdborgt »

Kris G schreef:
Shrek schreef:
Kris G schreef:kunnen ze die internationale treinen naar Zwitserland niet gewoon via Köln sturen? ik denk dat er op bijna gans het traject HST ligt, zou toch een enorme tijdswinst opleveren en mits een correcte prijs zie ik hier wel potentieel voor
Maar wie gaat zoiets uitvoeren?
idd : het probleem is dat het zelfbedruipend zal moeten zijn van Europa
Er bestaat geen Europese wetgeving die stelt dat internationale treinen winstgevend moeten zijn of dat een exploitatiebijdrage voor internationale treinen verboden is.

Groetjes,
Rian
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Brussel - Basel

Bericht door rvdborgt »

K V B schreef:Dan stuur je ze toch beter via Duitsland:
ICE 11 Brussel 6:25 - Köln 8:15
EC 7 Köln 8:53 - Chur 16:43
RE 1157 Chur 16:58 - St. Moritz 18:58

Twee keer overstappen... De EC 7 volgt zuidelijk van Köln nog de oude lijn, wat ook nog zijn charme heeft. En als je het goed aanpakt best goedkoop. Boeken doe je in twee stukken, bij DB:
(gelijk waar in België) - Aachen vanaf 19,-
Aachen - St. Moritz vanaf 69,-
Die laatste vanaf 39 euro. Voor 19 euro kun je soms ook tot Keulen. Als dat zo is, dan heb je kans dat het ticket vanaf Keulen goedkoper is.

Groetjes,
Rian
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Brussel - Basel

Bericht door K V B »

Kris G schreef:kunnen ze die internationale treinen naar Zwitserland niet gewoon via Köln sturen? ik denk dat er op bijna gans het traject HST ligt, zou toch een enorme tijdswinst opleveren en mits een correcte prijs zie ik hier wel potentieel voor
Zo groot is de tijdwinst niet, en het blijft een omweg. Een doorgaande trein via Duitsland hoeft voor mij ook niet. Liever zie ik dat men de dienstregelingen van HST's beter op elkaar afstemt. Een systeem met knooppunten met op elkaar afgestemde vertrek en aankomsttijden op zijn Zwitsers bijvoorbeeld.

En vooral: Maak het makkelijker om on-line kaartjes te kopen. Dat mensen veel meer vliegen is gewoon omdat een vliegbiljet Brussel - Milaan een stuk eenvoudiger te verkrijgen is dan een treinticket Brussel - Milaan bijvoorbeeld.
Plaats reactie