Brussel - Basel

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden voor internationale reizen.
Kris G

Brussel - Basel

Bericht door Kris G »

deze week gezien dat de INT van 07.32u (of zo) in Brussel-Zuid naar Basel is vervangen door een gewone IC naar Arlon (met vermelding van een verbinding naar Luxembourg in Arlon > heeft er iemand enig idee of dit een tijdelijke situatie is, of is die INT definitief geschrapt? ik ging deze trein deze zomer misschien nemen ;) maar het vliegtuig is jammer genoeg wel veruit de goedkoopste oplossing :?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Brussel - Basel

Bericht door Shrek »

Die rijdt op andere uren tegenwoordig, maar welke juist weet ik niet.
Kris G

Re: Brussel - Basel

Bericht door Kris G »

thx :) vertrekt idd een uur vroeger, en rijdt opnieuw als bijna stoptrein tot Arlon :(

dat wordt dus een uur vroeger opstaan, maar een uur vroeger in Zwitserland :)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Brussel - Basel

Bericht door Steven »

Dat laatste is niet correct. De aankomst is nu 14.11 waar ze voordien 14.16 was. Je. Bent dus 55 min langer onderweg.
benoit
Berichten: 147
Lid geworden op: 09 okt 2010, 15:25

Re: Brussel - Basel

Bericht door benoit »

INT91 houdt toch wel zeer lang halt in Luxemburg stad: van 9u40 tot 10u39...hoe valt dat te verklaren?
Kris G

Re: Brussel - Basel

Bericht door Kris G »

benoit schreef:INT91 houdt toch wel zeer lang halt in Luxemburg stad: van 9u40 tot 10u39...hoe valt dat te verklaren?
:( een uur puur tijdverlies > willen ze de reizigers nu echt allemaal het vliegtuig op jagen? het was al een (meer dan een) halve stoptrein : die gemiddelde snelheid valt echt dik tegen :?
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Brussel - Basel

Bericht door rvdborgt »

benoit schreef:INT91 houdt toch wel zeer lang halt in Luxemburg stad: van 9u40 tot 10u39...hoe valt dat te verklaren?
Werkzaamheden in Frankrijk, waardoor de 91 eerder uit Luxemburg moet vertrekken. Er was dan blijkbaar vanaf Brussel geen ander pad beschikbaar dan gewoon een uur eerder. En niemand had blijkbaar zin om iets anders te verzinnen, zoals door de boog bij Luxemburg met aansluitende pendels vanaf Aarlen en naar Bettembourg. Hoera enzo.
Dit duurt meen ik tot de zomer.

Groetjes,
Rian
ostbahnhof
Berichten: 882
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: Brussel - Basel

Bericht door ostbahnhof »

Nu dacht ik toch dat ik alles gezien had...
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Brussel - Basel

Bericht door K V B »

Kris G schreef:
benoit schreef:INT91 houdt toch wel zeer lang halt in Luxemburg stad: van 9u40 tot 10u39...hoe valt dat te verklaren?
:( een uur puur tijdverlies > willen ze de reizigers nu echt allemaal het vliegtuig op jagen? het was al een (meer dan een) halve stoptrein : die gemiddelde snelheid valt echt dik tegen :?
Voor België - Zwitserland is deze trein zowieso al een hele poos niet meer de snelste verbinding. Beter via Köln reizen. Is comfortabeler en sneller, en als je het been beetje slim aanpakt ook nog eens goedkoper.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Brussel - Basel

Bericht door Shrek »

K V B schreef:
Kris G schreef:
benoit schreef:INT91 houdt toch wel zeer lang halt in Luxemburg stad: van 9u40 tot 10u39...hoe valt dat te verklaren?
:( een uur puur tijdverlies > willen ze de reizigers nu echt allemaal het vliegtuig op jagen? het was al een (meer dan een) halve stoptrein : die gemiddelde snelheid valt echt dik tegen :?
Voor België - Zwitserland is deze trein zowieso al een hele poos niet meer de snelste verbinding. Beter via Köln reizen. Is comfortabeler en sneller, en als je het been beetje slim aanpakt ook nog eens goedkoper.
Zowel Köln als Parijs zijn sneller en, afhankelijk van het ticket goedkoper.
Die INT-treinen hebben voor België in feite geen belang verder dan Luxemburg. Liever dat hij in die stad een uur stilstaat dan in Arlon :wink:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Brussel - Basel

Bericht door Steven »

K V B schreef:
Kris G schreef:
benoit schreef:INT91 houdt toch wel zeer lang halt in Luxemburg stad: van 9u40 tot 10u39...hoe valt dat te verklaren?
:( een uur puur tijdverlies > willen ze de reizigers nu echt allemaal het vliegtuig op jagen? het was al een (meer dan een) halve stoptrein : die gemiddelde snelheid valt echt dik tegen :?
Voor België - Zwitserland is deze trein zowieso al een hele poos niet meer de snelste verbinding. Beter via Köln reizen. Is comfortabeler en sneller, en als je het been beetje slim aanpakt ook nog eens goedkoper.
Er zijn mensen die overstappen haten en dan zijn die andere oplossingen jammer genoeg niet aan de orde dan verkiezen ze die rechtstreekse verbinding. Zeker via Parijs is het een heel gedoe en tracht dat maar eens duidelijk te maken aan mensen die niet vertrouwd zijn met openbaar vervoer.
neigezug

Re: Brussel - Basel

Bericht door neigezug »

vertrekt om 6h33 in brussel noord
trainspotterstef
Berichten: 128
Lid geworden op: 01 nov 2011, 09:16
Contacteer:

Re: Brussel - Basel

Bericht door trainspotterstef »

K V B schreef:
Kris G schreef:
benoit schreef:INT91 houdt toch wel zeer lang halt in Luxemburg stad: van 9u40 tot 10u39...hoe valt dat te verklaren?
:( een uur puur tijdverlies > willen ze de reizigers nu echt allemaal het vliegtuig op jagen? het was al een (meer dan een) halve stoptrein : die gemiddelde snelheid valt echt dik tegen :?
Voor België - Zwitserland is deze trein zowieso al een hele poos niet meer de snelste verbinding. Beter via Köln reizen. Is comfortabeler en sneller, en als je het been beetje slim aanpakt ook nog eens goedkoper.
Zekers wanneer je een DB Bahncard hebt kan je daar nog meer voordeel uit halen om via Köln te rijden
Kris G

Re: Brussel - Basel

Bericht door Kris G »

mijn ouders (al een beetje op leeftijd > dus hoe minder overstappen met die zware bagage hoe liever ;) ) gaan sowieso met die INT91 naar Sankt-Moritz : dat wordt dus thuis vertrekken om 04.00u om rond 21.00u in het hotel te geraken :? het is 1050 km > die gemiddelde snelheid durf ik echt niet uit te rekenen :( en die trein is echt verschrikkelijk duur, de voorlaatste keer heb ik het traject in 3 stukken (3 tickets dus ;) ) ingedeeld en zo toch een 60 € uitgespaard op een H/T-traject : maar dit is toch gewoon niet te geloven dat het goedkoper is om je traject op te splitsen :shock: het heeft redelijk wat opzoekwerk gevergd om die 60 € uit te sparen, niet iedereen gaat het zo ver zoeken natuurlijk, laatste keer trouwens gewoon het vliegtuig genomen en 200 € :shock: uitgespaard
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Brussel - Basel

Bericht door K V B »

Kris G schreef:mijn ouders (al een beetje op leeftijd > dus hoe minder overstappen met die zware bagage hoe liever ;) ) gaan sowieso met die INT91 naar Sankt-Moritz : dat wordt dus thuis vertrekken om 04.00u om rond 21.00u in het hotel te geraken :? het is 1050 km > die gemiddelde snelheid durf ik echt niet uit te rekenen :( en die trein is echt verschrikkelijk duur, de voorlaatste keer heb ik het traject in 3 stukken (3 tickets dus ;) ) ingedeeld en zo toch een 60 € uitgespaard op een H/T-traject : maar dit is toch gewoon niet te geloven dat het goedkoper is om je traject op te splitsen :shock: het heeft redelijk wat opzoekwerk gevergd om die 60 € uit te sparen, niet iedereen gaat het zo ver zoeken natuurlijk, laatste keer trouwens gewoon het vliegtuig genomen en 200 € :shock: uitgespaard
Dan stuur je ze toch beter via Duitsland:
ICE 11 Brussel 6:25 - Köln 8:15
EC 7 Köln 8:53 - Chur 16:43
RE 1157 Chur 16:58 - St. Moritz 18:58

Twee keer overstappen... De EC 7 volgt zuidelijk van Köln nog de oude lijn, wat ook nog zijn charme heeft. En als je het goed aanpakt best goedkoop. Boeken doe je in twee stukken, bij DB:
(gelijk waar in België) - Aachen vanaf 19,-
Aachen - St. Moritz vanaf 69,-
Wel effen op letten dat je voor het stuk Brussel - Aachen en Aachen - Köln beide met ICE 11 doet...

Er is ook een EC van Köln naar Chur om 10:53. Maar om die te halen moet je dan wel een Thalys nemen. Kan echter ook best voordelig uitvallen.

Overigens, de snelle route, met ICE tot Basel, is op zich ook best goed te doen. De ovestap in Frankfurt Flughafen is op hetzelfde perron.
Plaats reactie