ICE-trein gemist van Brussel naar Berlijn: klacht

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden voor internationale reizen.
Wouter88

ICE-trein gemist van Brussel naar Berlijn: klacht

Bericht door Wouter88 »

Op 11 april heb ik m'n trein van Brussel naar Berlijn gemist op een paar minuten na. Jammer, beetje mijn eigen fout maar toch ben ik niet echt tevreden met de info die de NMBS me heeft gegeven. Kan ik hier iets aan doen?

Ik heb dit gemeld aan de infobalie dat ik deze trein heb gemist en die persoon zei dat dit geen probleem was. Ik kon oftewel:
- een Thalys trein nemen voor +- € 160 die aankwam binnen de 30 minuten
of
- 3-4u wachten op de volgende ICE-trein naar Berlijn.
De persoon aan de infobalie zei me ook - tot tweemaals toe - dat als ik de ICE-trein nam, dit me maar € 15 extra zou kosten.

Ik heb dus voor optie 2 gekozen. Ik wacht op de volgende ICE-trein, 3-4u gewacht.
Uiteindelijk is de trein er en zijn we dit gaan zeggen aan de conducteur. Hij zei me dat dit ticket niet meer geldig was en dat ik dus een geheel nieuw ticket moest kopen. Geen € 15 extra maar een compleet nieuw ticket van € 131.

Kan ik hier nu iets aan doen of niet? Verkeerd ingelicht door de infobalie, laat aangekomen in Berlijn, weggesmeten dag eigenlijk...
Of is dit geheel mijn fout? Aangezien ik net te laat was?
Volgens mij is dit ook de NMBS zijn fout, als ik dat had geweten dat ik € 131 sowieso moest betalen dan had ik gewoon de Thalys genomen ipv 3-4u te wachten!

Misschien nog nuttige info:
Europa Spezial-ticket.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ICE-trein gemist van Brussel naar Berlijn: klacht

Bericht door Steven »

Je moet de voorwaarden lezen van die Europa special tickets, meestal zijn die niet gewoon omruilbaar en dat wil inderdaad zeggen dat je een volledig nieuw ticket moet kopen. Meer details vind je online en je moet echt alles goed lezen.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: ICE-trein gemist van Brussel naar Berlijn: klacht

Bericht door kika »

Naar mijn mening had de loketbediende je inderdaad beter moeten kunnen informeren. Helaas ben je gewoon de sjaak, misschien kan je nog vragen naar een goedmakertje?
tomdg
Berichten: 230
Lid geworden op: 16 jul 2008, 13:40

Re: ICE-trein gemist van Brussel naar Berlijn: klacht

Bericht door tomdg »

Wat als je de ICE (of andere HST) mist omdat je op een andere trein zat die te laat in Brussel-Zuid was?
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: ICE-trein gemist van Brussel naar Berlijn: klacht

Bericht door rvdborgt »

tomdg schreef:Wat als je de ICE (of andere HST) mist omdat je op een andere trein zat die te laat in Brussel-Zuid was?
Als je daardoor meer dan een uur vertraging op je eindbestemming oploopt, dan mag je zonder bijbetalen met de volgende verbinding. Thalys of ICE doet er niet toe, al moet er bij de Thalys wel plaats zijn wegens reserveringsplicht.

Groetjes,
Rian
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: ICE-trein gemist van Brussel naar Berlijn: klacht

Bericht door rvdborgt »

Wouter88 schreef:Op 11 april heb ik m'n trein van Brussel naar Berlijn gemist op een paar minuten na. Jammer, beetje mijn eigen fout maar toch ben ik niet echt tevreden met de info die de NMBS me heeft gegeven. Kan ik hier iets aan doen?

Ik heb dit gemeld aan de infobalie dat ik deze trein heb gemist en die persoon zei dat dit geen probleem was. Ik kon oftewel:
- een Thalys trein nemen voor +- € 160 die aankwam binnen de 30 minuten
of
- 3-4u wachten op de volgende ICE-trein naar Berlijn.
De persoon aan de infobalie zei me ook - tot tweemaals toe - dat als ik de ICE-trein nam, dit me maar € 15 extra zou kosten.
[...]
Misschien nog nuttige info:
Europa Spezial-ticket.
Even aangenomen dat het niet door vertraging van een andere trein was:
Een Europa-Spezial omboeken kost zelden maar 15 euro. Vóór de reisdag betekent omboeken: tikcet teruggeven minus 15 euro kosten en opnieuw boeken. Het blijft dan alleen bij 15 euro als hetzelfde tarief nog beschikbaar is.
Op de reisdag zelf betaal je het verschil bij met de normale prijs (met BahnCard/Railplus indien van toepassing), tegen boordtarief plus 15 euro kosten. Dat geldt zowel zoor bij DB als bij NMBS gekocht tickets:
http://www.b-europe.com/Reizen/Praktisc ... pa_Spezial

Vol tarief Brussel - Berlijn kost 150 euro, plus 15 euro kosten en 10 euro boordtoeslag hebben we in totaal 175 euro. Aangezien je 131 euro moest bijbetalen: klopt het dat je ticket 175 - 131 = 44 euro kostte?

Je bent dus verkeerd voorgelicht. Het enige wat je kunt doen is daarover een klacht sturen aan NMBS of DB (DB alleen als het ticket ook bij DB gekocht was). Als het een beetje meezit, krijg je een tegoedbon.

Groetjes,
Rian
Wouter88

Re: ICE-trein gemist van Brussel naar Berlijn: klacht

Bericht door Wouter88 »

Het oorspronkelijke ticket heeft 89 gekost, het nieuwe was 131.

Ik ga hiervoor idd de NMBS contacteren! Bedankt alvast voor de antwoorden!
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: ICE-trein gemist van Brussel naar Berlijn: klacht

Bericht door rvdborgt »

Wouter88 schreef:Het oorspronkelijke ticket heeft 89 gekost, het nieuwe was 131.

Ik ga hiervoor idd de NMBS contacteren! Bedankt alvast voor de antwoorden!
Dan heb je te veel betaald. Je had moeten betalen:
150 + 15 kosten + 10 boordtoeslag - 89 al betaald = 86 euro. Te veel betaald: 131 - 86 = 45 euro. Dat zou ik in contanten terugvragen, bovenop de klacht dat de informatie helemaal niet klopte.

Deze berekening gaat ervan uit dat je een ticket voor het traject Brussel - Berlijn had.

Groetjes,
Rian
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: ICE-trein gemist van Brussel naar Berlijn: klacht

Bericht door dentheo »

Heeft hij zijn ticket getoond aan de infobalie, zij dachten misschien dat hij een "normaal" ticket had, geen Euro Spezial.
Theo
Groeten vanop de Heide
Wouter88

Re: ICE-trein gemist van Brussel naar Berlijn: klacht

Bericht door Wouter88 »

rvdborgt schreef:
Wouter88 schreef:Het oorspronkelijke ticket heeft 89 gekost, het nieuwe was 131.

Ik ga hiervoor idd de NMBS contacteren! Bedankt alvast voor de antwoorden!
Dan heb je te veel betaald. Je had moeten betalen:
150 + 15 kosten + 10 boordtoeslag - 89 al betaald = 86 euro. Te veel betaald: 131 - 86 = 45 euro. Dat zou ik in contanten terugvragen, bovenop de klacht dat de informatie helemaal niet klopte.

Deze berekening gaat ervan uit dat je een ticket voor het traject Brussel - Berlijn had.

Groetjes,
Rian
Ok bedankt voor de info! Ik mail zo snel mogelijk maar ik verwacht niet snel een antwoord terug van de NMBS. Al verschillende keren mails gestuurd voor andere problemen maar bijna nooit een antwoord terug!!
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: ICE-trein gemist van Brussel naar Berlijn: klacht

Bericht door rvdborgt »

dentheo schreef:Heeft hij zijn ticket getoond aan de infobalie, zij dachten misschien dat hij een "normaal" ticket had, geen Euro Spezial.
Als hij een normaal ticket had gehad, dan waren er in de volgende ICE helemaal geen extra kosten geweest. Dus ook dan waren ze mis geweest.

Groetjes,
Rian
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: ICE-trein gemist van Brussel naar Berlijn: klacht

Bericht door rvdborgt »

Wouter88 schreef:Ok bedankt voor de info! Ik mail zo snel mogelijk maar ik verwacht niet snel een antwoord terug van de NMBS. Al verschillende keren mails gestuurd voor andere problemen maar bijna nooit een antwoord terug!!
Binnen 4 weken is een reactie verplicht. Ofwel meteen een inhoudelijke reactie, ofwel in ingewikkelde gevallen, een reactie waarin staat hoe lang het nog gaat duren. Maar dan 3 maanden mag het echter nooit duren.

Groetjes,
Rian
Wouter88

Re: ICE-trein gemist van Brussel naar Berlijn: klacht

Bericht door Wouter88 »

Ze hebben geantwoord en gevraagd voor een kopie van het ticket dat ik moest aankopen op de trein.
Ik heb hun dit gemaild op 26/04. Het is vandaag 06/05 en nog steeds geen antwoord...

Ik heb gewoon geantwoord op de mail die ze me stuurden, emailadres: customer.relations.nl@b-rail.be. Er staat ook geen "no reply" of "dit is een automatische mail, antwoorden worden genegeerd"... Dus moeten ze dit toch gekregen hebben?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ICE-trein gemist van Brussel naar Berlijn: klacht

Bericht door Shrek »

Wouter88 schreef:Ze hebben geantwoord en gevraagd voor een kopie van het ticket dat ik moest aankopen op de trein.
Ik heb hun dit gemaild op 26/04. Het is vandaag 06/05 en nog steeds geen antwoord...

Ik heb gewoon geantwoord op de mail die ze me stuurden, emailadres: customer.relations.nl@b-rail.be. Er staat ook geen "no reply" of "dit is een automatische mail, antwoorden worden genegeerd"... Dus moeten ze dit toch gekregen hebben?
26/4 tot 6/5 is helaas niet zo'n lange termijn bij de customer relations. Nog enkele weken geduld zijn nodig denk ik...
-Jeroen-

Re: ICE-trein gemist van Brussel naar Berlijn: klacht

Bericht door -Jeroen- »

Wouter88 schreef:Ze hebben geantwoord en gevraagd voor een kopie van het ticket dat ik moest aankopen op de trein.
Ik heb hun dit gemaild op 26/04. Het is vandaag 06/05 en nog steeds geen antwoord...

Ik heb gewoon geantwoord op de mail die ze me stuurden, emailadres: customer.relations.nl@b-rail.be. Er staat ook geen "no reply" of "dit is een automatische mail, antwoorden worden genegeerd"... Dus moeten ze dit toch gekregen hebben?
Wel om een leesbevestiging en/of ontvangstbevestiging gevraagd (via je mailprogramma), dan wel het bericht in (B)CC aan jezelf gezonden ? Dan weet je sowieso zeker dat die niet ergens in een digitaal archief is beland.
Plaats reactie