vraag over soorten bagage

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden voor internationale reizen.
Plaats reactie
masertje

vraag over soorten bagage

Bericht door masertje »

Hoi iedereen!

Ik heb ff n vraagje, ik vroeg me af of er treinen zijn waarin je je scooter kunt meenemen of je motor.. als bagage. Mocht je bv door europa willen touren met motor/scooter dan is t ook wel ff fijn om met de trein grote afstanden te kunnen afleggen. Heeft iemand hier een idee van?

groetjes Akke
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5315
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: vraag over soorten bagage

Bericht door Steve »

Bij mijn weten is het absoluut niet mogelijk om gemotoriseerde voertuigen mee te nemen in de trein zelf als bagage. Zelfs voor "gewone" fietsen zijn de regels in de meeste langeafstandstreinen (zeg maar hogesnelheidstreinen) al zeer strikt: bij Thalys moet het voorwiel gedemonteerd zijn en moet alles in een compacte tas, bij ICE lijkt het zelfs helemaal niet te kunnen. In klassieke internationale treinen (waar die nog bestaan) zijn de regels voor gewone fietsen al iets soepeler, maar dan nog blijft het vaak een hele onderneming.

Het enige wat een beetje in de buurt komt zijn autotreinen, maar die zijn bijzonder dun gezaaid in onze contreien (en meestal ook vrij duur).

Ik zou veeleer op m'n bestemming een scooter huren...
masertje

Re: vraag over soorten bagage

Bericht door masertje »

ha steve, dankjewel voor je reply, ik had er ook al een hard hoofd in maar ik heb een hele mooie motor en deze wilde ik graag mee, toch vind ik sommige stukken minder fijn om te rijden en vandaar mijn vraag. Toch wel logisch ook, dan maar gewoon op de motor.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: vraag over soorten bagage

Bericht door Shrek »

Steve schreef: Het enige wat een beetje in de buurt komt zijn autotreinen, maar die zijn bijzonder dun gezaaid in onze contreien (en meestal ook vrij duur).
Op de Belgische autotreinen was het mogelijk moto's mee te nemen, dus misschien kan het ook op buitenlandse autotreinen. Dat moet wel ergens te vinden zijn.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5315
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: vraag over soorten bagage

Bericht door Steve »

Shrek schreef:
Steve schreef: Het enige wat een beetje in de buurt komt zijn autotreinen, maar die zijn bijzonder dun gezaaid in onze contreien (en meestal ook vrij duur).
Op de Belgische autotreinen was het mogelijk moto's mee te nemen, dus misschien kan het ook op buitenlandse autotreinen. Dat moet wel ergens te vinden zijn.
Motoren mogen inderdaad vaak mee, daarom vermeldde ik ze. Vanuit Nederland heb je bijvoorbeeld de "Autoslaaptrein" (autoslaaptrein.nl) naar Zuid-Frankrijk en Noord-Italië. Maar zoals gezegd is het helaas vrij prijzig. Voor hetzelfde geld kun je al een aardige vliegreis maken en heel wat kilometers doen met een ter plaatse gehuurd voertuig (motor of zelfs auto)...
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: vraag over soorten bagage

Bericht door kika »

DB Autozug heeft zelfs een Nederlandstalige pagina, iets vroeger als een auto 'inchecken', want het goed vastmaken duurt wat langer als bij een auto. Kris-kras door Europa is daarmee niet zo vanzelfsprekend: er zijn in Duitsland 7 'verktrekplaatsen' waarvan er 4 maar heel erg weinig bestemmingen hebben. Je zou pakweg Düsseldorf-Narbonne met de trein kunnen doen en dan weer terug via Allesandria of Bolzano: dat is met een gehuurd voertuig meestal niet mogelijk. Op de bonnefooi wordt het moeilijk, maar met een beetje plannen kan je links en rechts enkele honderden kilometer snelweg overslaan. Er rijden er niet veel en op voorhand reserveren is dacht ik verplicht. Reken maar snel op 4-500 euro voor een enkele rit naar Zuid-Frankrijk, 150-200 naar Oostenrijk,… Dus even uitzoeken, zelfs een 2e hands scooter ter plaatse kopen kan voordeliger zijn (vergeet de verzekeringen niet).
masertje

Re: vraag over soorten bagage

Bericht door masertje »

ik had inderdaad al wat gelezen over deze auto slaaptreinen, goed om te weten in ieder geval, dank voor de hulp! Ik moet de afweging toch maar maken om een motor ter plekke te huren.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: vraag over soorten bagage

Bericht door kika »

Of natuurlijk naar ver weg met de heenrit, en terug langs allerlei mooie kronkelweggetjes (of omgekeerd). Of gewoon met de fiets, zonder motor, daar heb ik wel ervaring mee en is alleraardigst prachtig mooi geweldig fantastisch. Maar vast ook niet voor iedereen weggelegd.
Plaats reactie