COMPENSATIE voor afschaffing tgv frankrijk en taxikosten

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden voor internationale reizen.
Plaats reactie
johan V
Berichten: 95
Lid geworden op: 04 apr 2013, 16:47

COMPENSATIE voor afschaffing tgv frankrijk en taxikosten

Bericht door johan V »

goede avond,zondag 15/06 werd tgv 9866(9h58)van cannes naar brussel afgeschaft,waardoor wij een taxi van cannes naar marseille moesten nemen.(geen openbaar vervoer)Van marseille naar parijs ,en dan een bijkomend ticket (THALYS)kopen van parijs naar brussel(aankomst 21h) .(in totaal een zeer dure reis)
Mijn vraag; Kan ik daar een compensatie voor krijgen en hoe?met dank en groeten
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: COMPENSATIE voor afschaffing tgv frankrijk en taxikosten

Bericht door dentheo »

Mij is ooit geadviseerd via de Thalys site.... daar staat inderdaad wat.
NMBS zou enkel een "omweg" zijn.
Maar mijn reisbureau heeft het ticket gevraagd en is er nu mee op stap.. :lol: :lol:
Theo
Groeten vanop de Heide
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: COMPENSATIE voor afschaffing tgv frankrijk en taxikosten

Bericht door K V B »

johan V schreef:goede avond,zondag 15/06 werd tgv 9866(9h58)van cannes naar brussel afgeschaft,waardoor wij een taxi van cannes naar marseille moesten nemen.(geen openbaar vervoer)Van marseille naar parijs ,en dan een bijkomend ticket (THALYS)kopen van parijs naar brussel(aankomst 21h) .(in totaal een zeer dure reis)
Mijn vraag; Kan ik daar een compensatie voor krijgen en hoe?met dank en groeten
Ik zou beginnen met mijn reisverzekering te contacteren. Verder had ik in dit geval gewoon geen Thalys ticket gekocht, en was ik gewoon op eender welke trein die in de juiste richting ging gesprongen. (maar daar is het nu wel te laat voor).
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: COMPENSATIE voor afschaffing tgv frankrijk en taxikosten

Bericht door rvdborgt »

johan V schreef:goede avond,zondag 15/06 werd tgv 9866(9h58)van cannes naar brussel afgeschaft,waardoor wij een taxi van cannes naar marseille moesten nemen.(geen openbaar vervoer)Van marseille naar parijs ,en dan een bijkomend ticket (THALYS)kopen van parijs naar brussel(aankomst 21h) .(in totaal een zeer dure reis)
Mijn vraag; Kan ik daar een compensatie voor krijgen en hoe?
Wat heeft men je in Cannes geadviseerd? In principe had men je een alternatieve verbinding moeten adviseren en je tickets daarvoor geldig moeten maken. Als dat niet gebeurd is (en men je dus aan je lot heeft overgelaten), dan kunnen ze het je niet kwalijk nemen dat je zelf een oplossing hebt gezocht.
Stuur de NMBS (als je daar je tickets hebt gekocht) een klacht waarin je de extra kosten terugvraagt en (als de vertraging op de eindbestemming meer dan een uur was) je compensatie bij vertraging vraagt. Als het antwoord van de NMBS onvoldoende is, klaag dan bij de toezichthouder op de reizigersrechten:
http://www.mobilit.belgium.be/nl/spoorw ... s/rechten/

Groetjes,
Rian
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: COMPENSATIE voor afschaffing tgv frankrijk en taxikosten

Bericht door Meesterpeter »

En geef de originele tickets niet uit handen, maar verstrek copieen, ze kunnen immers zo maar zoekraken en dan heb je een nog groter probleem.
Vreemd dat jezelf alles moest regelen, dit hoort toch echt de spoorwegmaatschappij (SNCF) te doen.
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
franksken

Re: COMPENSATIE voor afschaffing tgv frankrijk en taxikosten

Bericht door franksken »

Wat heeft de NMBS eigenlijk te maken met een staking bij de Franse spoorwegmaatschappij.
Compensaties vallen toch zeker ten laste van de SNCF.
Of zie ik dit verkeerd?
Fabian318
Berichten: 102
Lid geworden op: 20 jan 2013, 00:17
Locatie: Münster (Westf.)

Re: COMPENSATIE voor afschaffing tgv frankrijk en taxikosten

Bericht door Fabian318 »

De NMBS is voor hem aansprakelijk omdat hij de kaartjes bij de NMBS heeft gekocht. Of de NMBS de rekening doorgeeft aan de SNCF is niet zijn probleem.
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: COMPENSATIE voor afschaffing tgv frankrijk en taxikosten

Bericht door Meesterpeter »

Ik denk juist dat hij de taxikosten en de in Frankrijk gekochte kaartjes terug wil hebben. Denk ook dat dit bedrag fors hoger is dan zijn originele reis.
De originele kaartjes zou hij eventueel ook terug kunnen claimen ivm met de opgelopen vertraging van zijn reis.
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
johan V
Berichten: 95
Lid geworden op: 04 apr 2013, 16:47

Re: COMPENSATIE voor afschaffing tgv frankrijk en taxikosten

Bericht door johan V »

Eerst en vooral dank ik jullie voor de raadgevingen op het forum.Ik heb dit echter reeds de dag nadien(16/06)gemeld aan nmbs europe,waarop ik een mail terugkreeg dat ze voor de helft tussenkomen voor de van de aangekochte tgv biljetten,maar niet tussen komen in de gemaakte kosten voor de taxi,er werd ook met geen woord gerept dat wij pas (met veel miserie)om 20h30(voorzien 17h43) aangekomen zijn in brussel.Het was ook zo dat in het vertrekstation ons duidelijk werd gemaakt om ons plan te trekken en op eigen initiatief in marseille te geraken.
Er waren nog 4 treinreizigers meegereden met de taxi,en die zouden naar eigen zeggen en mits voorlegging van het reçu hun geld teruggekregen hebben in paris nord.
Ik heb nu nogmaals een mail verstuurd naar nmbs europe met de vraag wie dat de onkosten voor de taxi zal vergoeden.Ik overweeg dan ook om een klacht neer te leggen bij de commissie van vervoer.groeten
johan V
Berichten: 95
Lid geworden op: 04 apr 2013, 16:47

Re: COMPENSATIE voor afschaffing tgv frankrijk en taxikosten

Bericht door johan V »

Met deze laat ik weten dat tot op heden de taxirit nog steeds niet vergoed werd.De SNCF beweerd dat de NMBS deze moet vergoeden,en de NMBS beweerdhet omgekeerde.Ik heb alles doorgegeven aan de toezichthoudende instanctie passagiersrechten in Brussel,en hoop daar gehoor te krijgen.Er was natuurlijk geen enkel altenatief dan het nemen van een taxi,door de afgeschafte TGV.De franse medereizigers zouden reeds terugbetaald zijn in station Paris nord,Begrijpe wie begrijpe kan.
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: COMPENSATIE voor afschaffing tgv frankrijk en taxikosten

Bericht door Meesterpeter »

Dat duurt ongelofelijk lang, schandalig zo'n klantenbehandeling !

Benieuwd hoe dit gaat aflopen, in Nederland zeggen we altijd, de volhouder wint !
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: COMPENSATIE voor afschaffing tgv frankrijk en taxikosten

Bericht door rvdborgt »

johan V schreef:Met deze laat ik weten dat tot op heden de taxirit nog steeds niet vergoed werd.De SNCF beweerd dat de NMBS deze moet vergoeden,en de NMBS beweerdhet omgekeerde.Ik heb alles doorgegeven aan de toezichthoudende instanctie passagiersrechten in Brussel,en hoop daar gehoor te krijgen.
Dat lijkt me de beste actie onder deze omstandigheden. Ben benieuwd hoe dit verder loopt. Heb je wel de compensatie bij vertraging al gekregen? (Aangenomen dat je minimaal eenn uur vertraging op je eindbestemming haad.)

Groetjes,
Rian
johan V
Berichten: 95
Lid geworden op: 04 apr 2013, 16:47

Re: COMPENSATIE voor afschaffing tgv frankrijk en taxikosten

Bericht door johan V »

Ik zal zeker het forum op de hoogte houden over de afloop.Er werd mij wel een gedeelte van treinticketten terugbetaald door nmbs(meer dan 3h vertraging),en dank zij de conducteur van de thalys(zoniet moesten wij nog overnachten in parijs)
Het is eigenlijk een schande dat ze in cannes geen enkel alternatief hadden en ons overlieten aan het lot,en bovendien moeten wij nog smeken om de onkosten terug te krijgen.
johan V
Berichten: 95
Lid geworden op: 04 apr 2013, 16:47

Re: COMPENSATIE voor afschaffing tgv frankrijk en taxikosten

Bericht door johan V »

Het blijft een spelletje van kat naar muis.De nmbs laat mij weten dat zij niet bevoegd is voor de terugbetaling en de sncf laat weten dat ik de taxikosten moet terugvragen aan de nmbs.Ik zal dus opdraaien voor de extrakosten voor de afgeschafte IGV en de miserie om thuis te geraken krijg ik er gratis bij.Van dienstverlening gesproken.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: COMPENSATIE voor afschaffing tgv frankrijk en taxikosten

Bericht door rvdborgt »

johan V schreef:Het blijft een spelletje van kat naar muis.De nmbs laat mij weten dat zij niet bevoegd is voor de terugbetaling en de sncf laat weten dat ik de taxikosten moet terugvragen aan de nmbs.Ik zal dus opdraaien voor de extrakosten voor de afgeschafte IGV en de miserie om thuis te geraken krijg ik er gratis bij.Van dienstverlening gesproken.
Wat is de mening van de toezichthouder? Je schreef eerder dat je daar een klacht had ingediend. De spoorwegen hebben in dit soort gevallen nooit het laatste woord.

Groetjes,
Rian
Plaats reactie