Met vrijbiljet nmbs+FIP kaart van Luik naar Aachen met ECI

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden voor internationale reizen.
Plaats reactie
willyboy

Met vrijbiljet nmbs+FIP kaart van Luik naar Aachen met ECI

Bericht door willyboy »

Welke eventuele vervoerbewijzen moet ik aanschaffen om van Luik tot Aachen HBF te reizen ???
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Met vrijbiljet nmbs+FIP kaart van Luik naar Aachen met E

Bericht door Steven »

Als je enkel tot Aachen gaat neem dan gewoon een ticket aan fip tarief van Aachen grens tot Aachen hbf. Voor iets minder dan 2€. Gebruik uw DB FIP biljet gebruik je beter voor een iets grotere afstand af te leggen. Zoals een naar Frankfurt of zo.
willyboy

Re: Met vrijbiljet nmbs+FIP kaart van Luik naar Aachen met E

Bericht door willyboy »

Steven schreef:Als je enkel tot Aachen gaat neem dan gewoon een ticket aan fip tarief van Aachen grens tot Aachen hbf. Voor iets minder dan 2€. Gebruik uw DB FIP biljet gebruik je beter voor een iets grotere afstand af te leggen. Zoals een naar Frankfurt of zo.
Als je bij nmbs werkt ..dan krijg je geen of weinig verlof .Als gepensioneerde ...geen FIP vrijbiljetten meer .

Ik deed de rit met enkel mijn vrijbiljet ...Ik kreeg van de treinbegeleider een boete van 14 euro voor afstand Aachen HBF tot Aachen Sud.gr .(1st klasse)Was onwetende (deed het al 10x zonder reaktie) Las in mei 2012 al het grensverkeer was afgeschaft .Wist je tevens dat ...in het land waar je uw vrijbiljetten krijgt ...NIET TOEBEHOORD BIJ FIP.Wist je dat je van Brussel tot Luik ...geen recht hebt om te reizen met ENKEL je vrijbiljet.
Nog een vraag ...Het 2euro tarief (fip aachen -grens tot Aachen HBF) Het is wel geldig op de lijn Luik-Aachen via Verviers .Maar is het geldig met de ECI trein ???
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5316
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Met vrijbiljet nmbs+FIP kaart van Luik naar Aachen met E

Bericht door Steve »

willyboy schreef: Als je bij nmbs werkt ..dan krijg je geen of weinig verlof .
Ik wil me verder vooral niet mengen in de hele discussie wegens niet perfect op de hoogte... maar is het bovenstaande een grap of serieus bedoeld?!
willyboy

Re: Met vrijbiljet nmbs+FIP kaart van Luik naar Aachen met E

Bericht door willyboy »

Steve schreef:
willyboy schreef: Als je bij nmbs werkt ..dan krijg je geen of weinig verlof .
Ik wil me verder vooral niet mengen in de hele discussie wegens niet perfect op de hoogte... maar is het bovenstaande een grap of serieus bedoeld?!
Dit is geen grap .Serieus bedoeld .
Stel je wel goed op de hoogte om niet tegen de lamp te lopen .Duitse grundligheid.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Met vrijbiljet nmbs+FIP kaart van Luik naar Aachen met E

Bericht door Steven »

Gelieve niet te veralgemenen aub. Het valt wel is voor dat verlof niet kan gegeven worden maar het meeste van wat ik vraag krijg ik wel. Het lastigste is vooral last minut verlof.
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Met vrijbiljet nmbs+FIP kaart van Luik naar Aachen met E

Bericht door groentje »

Ik veronderstel dat je de ICE bedoelt, in plaats van boekenhandel ECI.
Inderdaad, wil je met de ICE reizen, dan moet je daar officieel een toeslag voor betalen voor ritten in België, en ik las ergens dat het internationaal ticket alleen nog als globaal ticket is te krijgen, wat toch wel spijtig is. Al kan je altijd eens voor het opstappen aan de boordchef vragen of hij je een ticket kan uitschrijven, regelmatig laten ze dat vallen voor (oud-)collega's, of rekenen ze slechts een minimaal bedrag aan, als het maar tot Aken is. Maar zoals altijd, eerst vragen. In Duitsland zijn reservaties over het algemeen niet verplicht, en CIV-biljetten, in België gekocht, bevatten automatisch een ICE-toeslag. Daarmee is het traject vanaf Aachen Süd-Grenze tot Aachen Hbf betaald, en met je FIP-kaart krijg je daar 50% op. In België reis je natuurlijk met je Belgische vrijkaart, niet met je FIP-biljet. Die toeslag zal wel aan het loket te krijgen zijn, maar zoals gezegd, als je het op voorhand vraagt, laten nogal wat controleurs blauw-blauw.
Eerlijk gezegd snap ik toch ook niet wat je bedoelt met te weinig verlof, hoor. Akkoord, er moet nog gewerkt worden, en in heel wat gevallen kan men slechts verlof toekennen als er niet teveel collega's al op verlof gaan. Maar desondanks ben ik al zonder problemen een paar weken op verlof geweest, dit jaar (periodes van 4 tot 10 dagen), en er zullen nog wel wat korte uitstapjes volgen. In augustus plan ik naar Berlijn te gaan, voor een 6-tal dagen. De meeste van mijn vrienden hebben heel wat minder verlof...
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5316
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Met vrijbiljet nmbs+FIP kaart van Luik naar Aachen met E

Bericht door Steve »

willyboy schreef:
Steve schreef:
willyboy schreef: Als je bij nmbs werkt ..dan krijg je geen of weinig verlof .
Ik wil me verder vooral niet mengen in de hele discussie wegens niet perfect op de hoogte... maar is het bovenstaande een grap of serieus bedoeld?!
Dit is geen grap .Serieus bedoeld .
Stel je wel goed op de hoogte om niet tegen de lamp te lopen .Duitse grundligheid.
Is dat dan zoiets als Deutsche Gründlichkeit? :) (sorry, kon die niet laten liggen...)
willyboy

Re: Met vrijbiljet nmbs+FIP kaart van Luik naar Aachen met E

Bericht door willyboy »

groentje schreef:Ik veronderstel dat je de ICE bedoelt, in plaats van boekenhandel ECI.
Inderdaad, wil je met de ICE reizen, dan moet je daar officieel een toeslag voor betalen voor ritten in België, en ik las ergens dat het internationaal ticket alleen nog als globaal ticket is te krijgen, wat toch wel spijtig is. Al kan je altijd eens voor het opstappen aan de boordchef vragen of hij je een ticket kan uitschrijven, regelmatig laten ze dat vallen voor (oud-)collega's, of rekenen ze slechts een minimaal bedrag aan, als het maar tot Aken is. Maar zoals altijd, eerst vragen. In Duitsland zijn reservaties over het algemeen niet verplicht, en CIV-biljetten, in België gekocht, bevatten automatisch een ICE-toeslag. Daarmee is het traject vanaf Aachen Süd-Grenze tot Aachen Hbf betaald, en met je FIP-kaart krijg je daar 50% op. In België reis je natuurlijk met je Belgische vrijkaart, niet met je FIP-biljet. Die toeslag zal wel aan het loket te krijgen zijn, maar zoals gezegd, als je het op voorhand vraagt, laten nogal wat controleurs blauw-blauw.
Eerlijk gezegd snap ik toch ook niet wat je bedoelt met te weinig verlof, hoor. Akkoord, er moet nog gewerkt worden, en in heel wat gevallen kan men slechts verlof toekennen als er niet teveel collega's al op verlof gaan. Maar desondanks ben ik al zonder problemen een paar weken op verlof geweest, dit jaar (periodes van 4 tot 10 dagen), en er zullen nog wel wat korte uitstapjes volgen. In augustus plan ik naar Berlijn te gaan, voor een 6-tal dagen. De meeste van mijn vrienden hebben heel wat minder verlof...
ice klopt
Je uitleg klopt volledig .Ook ik reed dikwijls zonder problemen tot Aachen HBF zonder enig probleem .Tot ik een treinchef tegenkwam dit de puntjes op de i zette .Ik wil wel reizen zonder gunsten te vragen aan treinpersoneel .Inzake verlof van het rijdend personeel ..Ik ken mensen die 15 maand bij einde loopbaan niet meer moesten komen voor pensionering .Dit voor opnemen van niet gekregen vakantiedagen .Het is een NMBS probleem dat ik heel mijn aktieve loopbaan aanzag .Met de laatste nmbs staking tot gevolg.Er was altijd een regeling waar men 14dagen verlof kon hebben tussen 1 juni en 30 september ...om de 2 jaar .
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Met vrijbiljet nmbs+FIP kaart van Luik naar Aachen met E

Bericht door Steven »

Die mensen werken dat soms ook in de hand. Ik ken collega's die met opzet dagen opsparen om die truck te kunnen toepassen. Ik sta ook dagen achter maar niet in die mate dat je 12 maand vroeger met pensioen kan. Dat die TBG de puntjes op de i zet is z'n recht als personeel (al dan niet op pensioen) heb je een voorbeeldfunctie. Als wij de regels al niet volgen waarom zouden we ons dan nog kwaad maken op gewone reizigers die zonder ticket rijden.
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Met vrijbiljet nmbs+FIP kaart van Luik naar Aachen met E

Bericht door groentje »

Mijn politiek is dan ook naar de boordchef te gaan voor het opstappen, en hem een ticket/klasverhoging/... te vragen, geen gratis rit. De prijs is officieel hetzelfde, maar vaker wel dan niet laat de boordchef die vallen. Ik heb eigenlijk alleen in het begin van mijn carrière, tijdens mijn opleiding, een kaart met 10 klasverhogingen gekocht aan het loket, sindsdien heb ik alleen nog klasverhogingen aan het loket gekocht voor mijn verzameling (in het Duits vanuit Eupen, bijvoorbeeld).
Als de boordchef toch het voorziene ticket wil aanrekenen, dan is dat zijn goede recht, en betaal ik met de glimlach, maar menig controleur laat het vallen, mits het vooraf te vragen. Maar niet vragen is gewoon onbeleefd, en dan komen er vaak onaangename boetes bij kijken...
Plaats reactie