Tips gezocht voor treinreis naar Rome

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden voor internationale reizen.
Plaats reactie
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Tips gezocht voor treinreis naar Rome

Bericht door rdv »

Ik plan in november een trip naar Rome, met een baby en een peuter.
'k Heb de mogelijkheden al bekeken op seat61.com (Thello, CNL via München, of overnachting halverwege),maar misschien heeft iemand nog tips?
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: Tips gezocht voor treinreis naar Rome

Bericht door Accelerat »

Het traject door de Alpen overdag proberen te doen. Verder is het traject Firenze-Roma ook wel heel leuk. :)
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Tips gezocht voor treinreis naar Rome

Bericht door Terminus »

De reacties die je op internet vindt m.b.t. Thello zijn alvast niet zo positief (vuil, onveiligheidsgevoel door dronken opstappers onderweg, tegenvallend restaurant, ...).
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Tips gezocht voor treinreis naar Rome

Bericht door groentje »

Een collega van me was best tevreden met de Thello, maar ik heb geen ervaring, met geen enkele optie. Als je de Thello neemt, lijkt het me het interessantst te zijn voor de heenreis, en door te rijden tot op zijn minst Milaan, maar beter nog Verona of Venetië, dan heb je een ruime nachtrust, toch altijd aangenamer met kinderen. Door Zwitserland is natuurlijk het meest specaculaire, maar als je de Alpen bij daglicht wil zien op de heenreis, zal je ofwel een overnachting ergens moeten boeken, ofwel de CNL richting Zwitserland.
Als je op je geld wil/moet letten, en toch een nachttrein nemen, de SNCF baat een nachttrein uit naar Nice, op een boogscheut van Ventimiglia en de rest van Italië. Er rijdt een trein uit Parijs, maar ook uit Luxemburg, waar je misschien wel vlotter geraakt dan in Parijs, ik weet het niet. Het is in elk geval een optie die ik nog wel eens zou willen uitproberen. Normaal rijdt hij elke nacht, maar bij werken is dat nogal wisselvallig, en soms rijdt hij, maar zijn de reservaties pas zeer laat open.
Overdag zie je het meest, maar ik ken toch verschillende gezinnen die met hun kinderen de nachttrein namen, het is een avontuur op zich voor die gasten.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Tips gezocht voor treinreis naar Rome

Bericht door rdv »

Bedankt voor de reacties.
Het idee van de nachttrein via Nice is creatief, en ook de suggestie om verder te reizen dan Milaan om later te kunnen overstappen is een goede suggestie.

Ik heb gemengde ervaringen met Thello. Vorig jaar heb ik er Paris - Firenze h&t mee gedaan. Althans dat was de bedoeling. Door zwaar onweer boven ZO-Frankrijk en het uitvallen van de signalisatie daardoor zijn we afgeleid naar Milaan ipv naar Firenze (en verder naar Rome) te rijden. In Firenze stond er een heel calamiteitenteam met een zakje met water en snacks, en werden we vlot overgeboekt op de volgende TrenItalia HST naar Firenze. Aankomst met ongeveer 6u vertraging.
In de terugreis was de trein bijna 2u te laat in Firenze (door problemen met de samenstelling van de trein), maar de vertraging bij aankomst in Parijs was 40'. Net teveel om de Thalys net te missen (hij stond nog op het perron ... in GdN), maar vlot overgeboekt door het Thalys-team.

Qua netheid en comfort is er een groot verschil tussen de ligrijtuigen (4/6 persoonskabines) en de slaaprijtuigen (1/3 persoonskabines). De rijtuigen zijn een een combinatie van Thello- en TrenItalia-wagons. De slaaprijtuigen zijn zeer goed, de ligrijtuigen zijn verouderd maar waren proper. Het toilet dat ik gebruikt heb was idd. (zeer) vuil. Men zou dat 's nachts toch eens moeten kuisen. In de terugreis was één of meerdere slaaprijtuigen niet beschikbaar en vervangen door een (oud?) ligrijtuig, evenwel met dezelfde bezetting als in de slaaprijtuigen. Na de laatste stop in Italië ben ik door de begeleider wel naar een lege éénpersoonskabine gebracht waarvan de reiziger niet was komen opdagen.

Gezien de vertraging heb ik een compensatie aangevraagd: de heenreis is vlot integraal terugbetaald.
260689
Berichten: 3301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Tips gezocht voor treinreis naar Rome

Bericht door 260689 »

rdv schreef:Bedankt voor de reacties.
Het idee van de nachttrein via Nice is creatief, en ook de suggestie om verder te reizen dan Milaan om later te kunnen overstappen is een goede suggestie.

Ik heb gemengde ervaringen met Thello. Vorig jaar heb ik er Paris - Firenze h&t mee gedaan. Althans dat was de bedoeling. Door zwaar onweer boven ZO-Frankrijk en het uitvallen van de signalisatie daardoor zijn we afgeleid naar Milaan ipv naar Firenze (en verder naar Rome) te rijden. In Firenze stond er een heel calamiteitenteam met een zakje met water en snacks, en werden we vlot overgeboekt op de volgende TrenItalia HST naar Firenze. Aankomst met ongeveer 6u vertraging.
In de terugreis was de trein bijna 2u te laat in Firenze (door problemen met de samenstelling van de trein), maar de vertraging bij aankomst in Parijs was 40'. Net teveel om de Thalys net te missen (hij stond nog op het perron ... in GdN), maar vlot overgeboekt door het Thalys-team.

Qua netheid en comfort is er een groot verschil tussen de ligrijtuigen (4/6 persoonskabines) en de slaaprijtuigen (1/3 persoonskabines). De rijtuigen zijn een een combinatie van Thello- en TrenItalia-wagons. De slaaprijtuigen zijn zeer goed, de ligrijtuigen zijn verouderd maar waren proper. Het toilet dat ik gebruikt heb was idd. (zeer) vuil. Men zou dat 's nachts toch eens moeten kuisen. In de terugreis was één of meerdere slaaprijtuigen niet beschikbaar en vervangen door een (oud?) ligrijtuig, evenwel met dezelfde bezetting als in de slaaprijtuigen. Na de laatste stop in Italië ben ik door de begeleider wel naar een lege éénpersoonskabine gebracht waarvan de reiziger niet was komen opdagen.

Gezien de vertraging heb ik een compensatie aangevraagd: de heenreis is vlot integraal terugbetaald.
Ik ben in mei naar Rome geweest.
ICE Brussel - Frankfurt
IC Frankfurt - Munchen
CNL Munchen - Rome

De CLN T2 deluxe genomen en ben daar zeker content van
Je krijgt een flesje schuimwijn en een deftig ontbijt. De rijtuigen zijn comfortabel, modern en proper. Met douche en wc in de coupe.
Plaats reactie