Ticket naar Luxemburg?

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden voor internationale reizen.
michael1105

Ticket naar Luxemburg?

Bericht door michael1105 »

Werkt dit het zelfde syteem beetje zoals Maastricht/Roosendaal/Lille

Ik en een vriend willen naar Luxemburg(het land dus)

We zouden via Aarlen naar Luxemburg willen.
Gewoon ticket kopen Aarlen -Luxemburg? of kan dit van eender welk Belgisch station
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Ticket naar Luxemburg?

Bericht door trainlovertje »

Voor Luxemburg werkt het eigenlijk niet zo gelijkaardig als voor andere grensoverschrijdende reizen.

Ik doe een poging om je te helpen, want er zijn nogal wat mogelijkheden:

1) Je kan met een binnenlands vervoersbewijs tot Aarlen gaan en daar inderdaad een ticket voor Luxemburg kopen, dat dan ook nog eens geld als dagkaart in Luxemburg en je dus onbeperkt kan gebruiken op alle CFL-treinen binnen de Luxemburgse grenzen. Als voorbeeld heb ik Brussel - Luxemburg gebruikt en kom ik op volgende prijzen (1 persoon, heen-en-terug-reis op zelfde datum):
Met standaardbiljet tot Aarlen + ticket Luxemburg = €54,40
Met 50% reductie (weekendbiljet, grote gezinnen, ...) tot Aarlen + ticket Luxemburg = €34,40
Met GoPass 1 + ticket Luxemburg = €24,20
Met GoPass 10 + ticket Luxemburg = €22,40
Met RailPass + ticket Luxemburg = €27,20
De prijzen zullen waarschijnlijk overeenkomen met jouw vertrekstation, omdat deze prijzen de maximumprijzen zijn voor dat type biljet.
De prijs van het biljet naar en in Luxemburg is €12,20 en geldig voor heen- en terugreis naar Aarlen en dus ook in heel Luxemburg. Dit biljet is enkel te koop aan enkele loketten en zal je je moeten aanschaffen in Aarlen. Prijs voor enkele rit bij dit biljet bestaat helaas niet, dus als je op een andere terug reist, zal je €12,20 meer moeten betalen dan bovenstaande bedragen. Ook mag je dit biljet niet combineren met een ander biljet, tenzij je een toeslag van meer dan €20 wil betalen. Je zal dus in Aarlen sowieso moeten uitstappen en wachten op de volgende trein naar Luxemburg of Brussel.

2) Via NMBS Europe kom ik dan weer op een biljet (genaamd Escapade) voor €45 heen en terug voor 1 persoon. Dat ticket is geldig van een willekeurig Belgisch station tot een willekeurig Luxemburgs station, maar mag niet als dagkaart binnen Luxemburg worden gebruikt. De voorwaarden van dit ticket heb ik niet gevonden op de NMBS-site, wel op de site van de CFL. Heen- en terugrit kunnen op verschillende dagen vallen. Nog een voordeel is dat je niet verplicht hoeft uit te stappen en een uur te wachten in Aarlen.
Verder zie ik nog wel wat tickets beschreven op de CFL-site die niet op de NMBS-site te vinden zijn, maar die komen allemaal duurder uit.

Conclusie: je zal wat moeten kijken, want de ticketkeuze hangt van vele zaken af (leeftijd, heen en terug op zelfde dag of niet, tijdens het weekend of niet, nood aan dagkaart binnen Luxemburg, ...)

Ik hoop niets over het hoofd gezien te hebben, maar verbeter me alleszins als dat zo is.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Ticket naar Luxemburg?

Bericht door groentje »

Als je geen schrik hebt van een omwegje, kan je ook via Athus reizen, welk zowel een Belgisch als een Luxemburgs tariefpunt is, je kan er dus met een Gipass of Railoass naartoe, en daar een dagkaartje voor Luxemburg kopen. In het weekend wel niet mogelijk vanuit België.
michael1105

Re: Ticket naar Luxemburg?

Bericht door michael1105 »

groentje schreef:Als je geen schrik hebt van een omwegje, kan je ook via Athus reizen, welk zowel een Belgisch als een Luxemburgs tariefpunt is, je kan er dus met een Gipass of Railoass naartoe, en daar een dagkaartje voor Luxemburg kopen. In het weekend wel niet mogelijk vanuit België.
Ik weet het niet zo goed, Blijkbaar is Athus alleen via de bus bereikbaar?
michael1105

Re: Ticket naar Luxemburg?

Bericht door michael1105 »

De L5980 rijd hij maar 1 keer per dag ofzo?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ticket naar Luxemburg?

Bericht door Steven »

Het kan zijn dat er werken zijn en daardoor bepaalde treinen niet rijden.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Ticket naar Luxemburg?

Bericht door groentje »

Er zijn inderdaad werken gepland tussen Aarlen en Luxemburg, en het zou kunnen dat de vertakking naar Athus ook is inbegrepen. In dat geval kan je nog proberen via Bertrix en Virton, het is nog langer, maar ook een zeer mooie lijn. En ik ben niet zeker dat er Belgische treinen rijden in het weekend, eigenlijk. Het is sowieso maar een tweeuursdienst.
thejay
Berichten: 448
Lid geworden op: 11 dec 2006, 21:38
Locatie: Waasland
Contacteer:

Re: Ticket naar Luxemburg?

Bericht door thejay »

Niet echt de snelste route, maar als je het écht goedkoop wil aanpakken:

1. Koop een RailPass of GoPass
2. Vul deze in naar Bastogne (-Sud of -Nord)
3. Ga met de trein naar Libramont
4. Stap over op buslijn 163b
5. Stap uit aan station Bastogne-Sud en wandel naar de Place du General Patton (ca. 10 minuten)
6. Wacht dan ca. 20 minuten op bus 537 Bastogne-Wiltz-Ettelbrück. Is Luxemburgs binnenlands tarief, dus 4 euro voor een dagkaartje bij de chauffeur en rondreizen maar. (dienstregelingen op http://www.mobiliteit.lu)
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Ticket naar Luxemburg?

Bericht door trainlovertje »

Ik ga morgen via Athus naar Luxemburg en bij het plannen van mijn reis ben ik geen beperkingen in de dienstregelingen tegengekomen. De L-trein Libramont - Virton - Arlon rijdt zoals gewoonlijk om de 2 uur, de RB naar Luxemburg om de 30 minuten.
Merk op dat Athus gerekend wordt tot het binnenlandse tarief van de CFL en het daardoor ook bijzonder goedkoop is om in/naar Luxemburg te reizen.
michael1105

Re: Ticket naar Luxemburg?

Bericht door michael1105 »

trainlovertje schreef:Ik ga morgen via Athus naar Luxemburg en bij het plannen van mijn reis ben ik geen beperkingen in de dienstregelingen tegengekomen. De L-trein Libramont - Virton - Arlon rijdt zoals gewoonlijk om de 2 uur, de RB naar Luxemburg om de 30 minuten.
Merk op dat Athus gerekend wordt tot het binnenlandse tarief van de CFL en het daardoor ook bijzonder goedkoop is om in/naar Luxemburg te reizen.
Ik ben afkomstig van Brugge krijg telkens dit als dienstregeling:

(textversie)
Neem IC 1505 van Brugge op het spoor 2 in de richting van Genk naar Brussel-Noord .
Het vertrek van Brugge is op 26/08/15 om 06:08 , De aankomst op Brussel-Noord is op het spoor 7 om 07:20 .

Neem IC 2107 van Brussel-Noord in de richting van Aarlen naar Aarlen .
Het vertrek van Brussel-Noord is om 07:43 , De aankomst op Aarlen is op het spoor 1 om 10:28 .
Ga te voet van Aarlen naar ARLON Gare - Quai 3 [TEC] .
Voorzie ongeveer 8 minuten om er te geraken..
Neem Bus 167a van ARLON Gare - Quai 3 [TEC] in de richting van SAINT-MARD Gare [TEC] naar ATHUS Gare [TEC] .
Het vertrek van ARLON Gare - Quai 3 [TEC] is om 10:40 , De aankomst op ATHUS Gare [TEC] is om 11:16 .
Ga te voet van ATHUS Gare [TEC] naar Athus .
Voorzie ongeveer 8 minuten om er te geraken..
De reisduur bedraagt: 5 uren 16 minuten
Ritdagen: 26/08/15
Je moet 2 keer overstappen
Goede reis!

Terwijl er een treinstation is in Athus. Moet ik alsnog met de bus. En dan moet ik nog de trein nemen naar Luxemburg.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ticket naar Luxemburg?

Bericht door Shrek »

michael1105 schreef:
trainlovertje schreef:Ik ga morgen via Athus naar Luxemburg en bij het plannen van mijn reis ben ik geen beperkingen in de dienstregelingen tegengekomen. De L-trein Libramont - Virton - Arlon rijdt zoals gewoonlijk om de 2 uur, de RB naar Luxemburg om de 30 minuten.
Merk op dat Athus gerekend wordt tot het binnenlandse tarief van de CFL en het daardoor ook bijzonder goedkoop is om in/naar Luxemburg te reizen.
Ik ben afkomstig van Brugge krijg telkens dit als dienstregeling:

(textversie)
Neem IC 1505 van Brugge op het spoor 2 in de richting van Genk naar Brussel-Noord .
Het vertrek van Brugge is op 26/08/15 om 06:08 , De aankomst op Brussel-Noord is op het spoor 7 om 07:20 .

Neem IC 2107 van Brussel-Noord in de richting van Aarlen naar Aarlen .
Het vertrek van Brussel-Noord is om 07:43 , De aankomst op Aarlen is op het spoor 1 om 10:28 .
Ga te voet van Aarlen naar ARLON Gare - Quai 3 [TEC] .
Voorzie ongeveer 8 minuten om er te geraken..
Neem Bus 167a van ARLON Gare - Quai 3 [TEC] in de richting van SAINT-MARD Gare [TEC] naar ATHUS Gare [TEC] .
Het vertrek van ARLON Gare - Quai 3 [TEC] is om 10:40 , De aankomst op ATHUS Gare [TEC] is om 11:16 .
Ga te voet van ATHUS Gare [TEC] naar Athus .
Voorzie ongeveer 8 minuten om er te geraken..
De reisduur bedraagt: 5 uren 16 minuten
Ritdagen: 26/08/15
Je moet 2 keer overstappen
Goede reis!

Terwijl er een treinstation is in Athus. Moet ik alsnog met de bus. En dan moet ik nog de trein nemen naar Luxemburg.
Bij de opties moet je aanduiden "enkel binnenlandse treinen", dan zie je dat je er ook geraakt zonder bus.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Ticket naar Luxemburg?

Bericht door groentje »

Je kan ook ingeven dat je via Florenville wil reizen. En nog een tipje: stap over in Brussel-Zuid. Dan zit je op de trein naar Luxemburg vanaf het beginpunt, en dus met het meeste kans op een zitplaats. De planner is ingesteld om in het laatste gemeenschappelijke station over te laten stappen, maar tenzij er een lange haltetijd is voorzien (enkel bij de laatste treinen), is dat vaak niet het meest interessante.
michael1105

Re: Ticket naar Luxemburg?

Bericht door michael1105 »

Denk dat ik met de trein tot in Aarlen zal gaan en dan de bus zal nemen naar Luxemburg. Nu mijn vraag is. Hoe werkt die bus precies? Betalen tot aan de Belgische grens voor TEC, de rest in Luxemburg door de CFL. Of is een vervoersbewijs van de CFL alleen voldoende?
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Ticket naar Luxemburg?

Bericht door trainlovertje »

Alle tickets die gekocht worden via NMBS, NMBS Europe en CFL die gekocht worden voor het traject Aarlen - Luxemburg (per trein) zijn geldig op dit traject. De prijzen van die tickets heb ik hier eerder vermeld.
Stoomloc
Berichten: 48
Lid geworden op: 11 jun 2014, 12:36
Locatie: Aarschot

Re: Ticket naar Luxemburg?

Bericht door Stoomloc »

Wat een ramp?! Ik wil graag via Gouvy Luxemburg bereiken, maar hoe in godsnaam koop je daar tickets voor? Niet te geloven hoe ingewikkeld dat is!
Plaats reactie