Open Data

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden voor internationale reizen.
Plaats reactie
Nadleeh
Berichten: 242
Lid geworden op: 30 nov 2015, 19:54

Open Data

Bericht door Nadleeh »

Zoals wellicht bekend is in Nederland veel actuele gegevens van vrijwel elk vorm van openbaar vervoer en van vrijwel elke vervoerder openbaar beschikbaar (men spreekt van open data). Materieeltypes, actuele snelheden, GPS-locaties en vertragingstijden tot op de seconden behoren tot de mogelijkheden en zijn meestal tot op zekere hoogte vrij te verkrijgen bij veel vervoerders.

Nu is in België op 14 april een wet aangenomen die verplicht overheidsinstanties ook data te delen als open data (nieuws). Ik ben benieuwd wat voor gevolgen dit heeft voor een bedrijf als de NMBS. Gaat deze data delen als open data? Zo ja, wanneer en wát? Of is de NMBS hier vooralsnog totaal niet mee bezig?
am62
Berichten: 840
Lid geworden op: 20 mei 2006, 20:40

Re: Open Data

Bericht door am62 »

Nadleeh
Berichten: 242
Lid geworden op: 30 nov 2015, 19:54

Re: Open Data

Bericht door Nadleeh »

Compleet vergeten te antwoorden... Dank am62, ik hoop dat de Belgische data spoedig meer informatie bevat :).

=============================================

Zoals wellicht bekend, in de Nederlandse 'open data', zijn ook de Belgische treinen te vinden in de diensten op Roosendaal en Maastricht. De Nederlandse data communiceert sinds kort ook treinstelnummers, ook die van de Varkensneuzen die op Roosendaal rijden (dat ziet er zo uit).

Nu is mij bekend dat de Varkensneuzen ingedeeld zijn in de serie 801-844. Echter maakt de datastroom, specifiek voor de MS75 op Roosendaal, er continu creatieve nummers van, met '80' ervoor. Mijn vraag: is dit een nummering die de NMBS toevallig (intern?) gebruikt en zo communiceert? Of gebeurt er iets aan de 'Nederlandse zijde' waardoor deze aparte nummers ontstaan?

Overigens klopte de data in het eerder genoemde voorbeeld niet. Trein 2593 werd in werkelijkheid gereden door treinstel 844.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Open Data

Bericht door Shrek »

Nadleeh schreef:Compleet vergeten te antwoorden... Dank am62, ik hoop dat de Belgische data spoedig meer informatie bevat :).

=============================================

Zoals wellicht bekend, in de Nederlandse 'open data', zijn ook de Belgische treinen te vinden in de diensten op Roosendaal en Maastricht. De Nederlandse data communiceert sinds kort ook treinstelnummers, ook die van de Varkensneuzen die op Roosendaal rijden (dat ziet er zo uit).

Nu is mij bekend dat de Varkensneuzen ingedeeld zijn in de serie 801-844. Echter maakt de datastroom, specifiek voor de MS75 op Roosendaal, er continu creatieve nummers van, met '80' ervoor. Mijn vraag: is dit een nummering die de NMBS toevallig (intern?) gebruikt en zo communiceert? Of gebeurt er iets aan de 'Nederlandse zijde' waardoor deze aparte nummers ontstaan?

Overigens klopte de data in het eerder genoemde voorbeeld niet. Trein 2593 werd in werkelijkheid gereden door treinstel 844.
De NMBS heeft zelf nergens gecentraliseerd de info welk specifiek materieel juist waar rijdt. Dat kunnen ze dan ook onmogelijk doorgeven aan de Nederlanders. Wat Nederland er van maakt zijn dus in het beste geval lukraak gekozen nummertjes :wink:
Nadleeh
Berichten: 242
Lid geworden op: 30 nov 2015, 19:54

Re: Open Data

Bericht door Nadleeh »

^^ Duidelijk. Weten we ook gelijk dat die nummertjes voor in ieder geval de NMBS geen betekenis hebben (en vermoedelijk inderdaad lukraak gekozen zijn) :).
Nadleeh
Berichten: 242
Lid geworden op: 30 nov 2015, 19:54

Re: Open Data

Bericht door Nadleeh »

Shrek schreef:De NMBS heeft zelf nergens gecentraliseerd de info welk specifiek materieel juist waar rijdt.
Een zijstraat: ik neem aan dat voor de materieelplanners dit wel bekend is :P ?
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Open Data

Bericht door Eimai »

Nadleeh schreef:Een zijstraat: ik neem aan dat voor de materieelplanners dit wel bekend is :P ?
Het meeste wel, elke nacht gaan er overzichten van de bundels naar de verdelers zodat die weten welke trein met welk materieel vertrekt, en dan kunnen ze de grafieken voor heel de dag volgen. Maar niet alles loopt perfect zoals gepland natuurlijk en gezien regelmatige telefoontjes met de vraag waarmee we onderweg zijn weten ze zeker niet alles. Of stellen die in een bundel gepland onderhoud hadden, die dan opeens niet in die trein zitten waarmee die moest aankomen. Zulke zaken...
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Open Data

Bericht door Davy »

Hebben NMBS-treinen dan geen GPS aan boord?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Open Data

Bericht door Steven »

Davy schreef:Hebben NMBS-treinen dan geen GPS aan boord?

Dat hebben ze zeer zeker, maar het systeem is niet waterdicht. Soms weigeren die modules hun werk. Zo krijg je (het systeem noemt atlas) soms meldingen dat er meer dan 10 min geen contact was. Het systeem werkt niet als de trein niet in dienst is (de batterijvoeding staat dan uit. Kortweg niet simpel om een trein op te zoeken als de module niet actief is of geen contact heeft met het netwerk.
Nadleeh
Berichten: 242
Lid geworden op: 30 nov 2015, 19:54

Re: Open Data

Bericht door Nadleeh »

Op www.treinenradar.nl is een scala aan Traxx'en te vinden, waaronder ook 'NMBS' Traxx'en van de HLE 28 serie. Is bekend waar deze databron te vinden is?
Schermafbeelding 2017-10-30 om 21.26.06.png
Schermafbeelding 2017-10-30 om 21.26.06.png (90.73 KiB) 8044 keer bekeken
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Open Data

Bericht door HLE18 »

Steven schreef: 17 aug 2016, 09:07
Davy schreef:Hebben NMBS-treinen dan geen GPS aan boord?

Dat hebben ze zeer zeker, maar het systeem is niet waterdicht. Soms weigeren die modules hun werk. Zo krijg je (het systeem noemt atlas) soms meldingen dat er meer dan 10 min geen contact was. Het systeem werkt niet als de trein niet in dienst is (de batterijvoeding staat dan uit. Kortweg niet simpel om een trein op te zoeken als de module niet actief is of geen contact heeft met het netwerk.
Toch wel het is schok gevoelig, zodra de trein beweegt begint het zijn positie door te sturen.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Open Data

Bericht door kika »

Nadleeh schreef: 30 okt 2017, 22:07 Op www.treinenradar.nl is een scala aan Traxx'en te vinden, waaronder ook 'NMBS' Traxx'en van de HLE 28 serie. Is bekend waar deze databron te vinden is?
Vraag eens bij https://ndovloket.nl/ Prorails arcgis heeft die data volgens mij niet meer.
Plaats reactie