Open Data
Open Data
Zoals wellicht bekend is in Nederland veel actuele gegevens van vrijwel elk vorm van openbaar vervoer en van vrijwel elke vervoerder openbaar beschikbaar (men spreekt van open data). Materieeltypes, actuele snelheden, GPS-locaties en vertragingstijden tot op de seconden behoren tot de mogelijkheden en zijn meestal tot op zekere hoogte vrij te verkrijgen bij veel vervoerders.
Nu is in België op 14 april een wet aangenomen die verplicht overheidsinstanties ook data te delen als open data (nieuws). Ik ben benieuwd wat voor gevolgen dit heeft voor een bedrijf als de NMBS. Gaat deze data delen als open data? Zo ja, wanneer en wát? Of is de NMBS hier vooralsnog totaal niet mee bezig?
Nu is in België op 14 april een wet aangenomen die verplicht overheidsinstanties ook data te delen als open data (nieuws). Ik ben benieuwd wat voor gevolgen dit heeft voor een bedrijf als de NMBS. Gaat deze data delen als open data? Zo ja, wanneer en wát? Of is de NMBS hier vooralsnog totaal niet mee bezig?
Re: Open Data
Compleet vergeten te antwoorden... Dank am62, ik hoop dat de Belgische data spoedig meer informatie bevat .
=============================================
Zoals wellicht bekend, in de Nederlandse 'open data', zijn ook de Belgische treinen te vinden in de diensten op Roosendaal en Maastricht. De Nederlandse data communiceert sinds kort ook treinstelnummers, ook die van de Varkensneuzen die op Roosendaal rijden (dat ziet er zo uit).
Nu is mij bekend dat de Varkensneuzen ingedeeld zijn in de serie 801-844. Echter maakt de datastroom, specifiek voor de MS75 op Roosendaal, er continu creatieve nummers van, met '80' ervoor. Mijn vraag: is dit een nummering die de NMBS toevallig (intern?) gebruikt en zo communiceert? Of gebeurt er iets aan de 'Nederlandse zijde' waardoor deze aparte nummers ontstaan?
Overigens klopte de data in het eerder genoemde voorbeeld niet. Trein 2593 werd in werkelijkheid gereden door treinstel 844.
=============================================
Zoals wellicht bekend, in de Nederlandse 'open data', zijn ook de Belgische treinen te vinden in de diensten op Roosendaal en Maastricht. De Nederlandse data communiceert sinds kort ook treinstelnummers, ook die van de Varkensneuzen die op Roosendaal rijden (dat ziet er zo uit).
Nu is mij bekend dat de Varkensneuzen ingedeeld zijn in de serie 801-844. Echter maakt de datastroom, specifiek voor de MS75 op Roosendaal, er continu creatieve nummers van, met '80' ervoor. Mijn vraag: is dit een nummering die de NMBS toevallig (intern?) gebruikt en zo communiceert? Of gebeurt er iets aan de 'Nederlandse zijde' waardoor deze aparte nummers ontstaan?
Overigens klopte de data in het eerder genoemde voorbeeld niet. Trein 2593 werd in werkelijkheid gereden door treinstel 844.
Re: Open Data
De NMBS heeft zelf nergens gecentraliseerd de info welk specifiek materieel juist waar rijdt. Dat kunnen ze dan ook onmogelijk doorgeven aan de Nederlanders. Wat Nederland er van maakt zijn dus in het beste geval lukraak gekozen nummertjesNadleeh schreef:Compleet vergeten te antwoorden... Dank am62, ik hoop dat de Belgische data spoedig meer informatie bevat .
=============================================
Zoals wellicht bekend, in de Nederlandse 'open data', zijn ook de Belgische treinen te vinden in de diensten op Roosendaal en Maastricht. De Nederlandse data communiceert sinds kort ook treinstelnummers, ook die van de Varkensneuzen die op Roosendaal rijden (dat ziet er zo uit).
Nu is mij bekend dat de Varkensneuzen ingedeeld zijn in de serie 801-844. Echter maakt de datastroom, specifiek voor de MS75 op Roosendaal, er continu creatieve nummers van, met '80' ervoor. Mijn vraag: is dit een nummering die de NMBS toevallig (intern?) gebruikt en zo communiceert? Of gebeurt er iets aan de 'Nederlandse zijde' waardoor deze aparte nummers ontstaan?
Overigens klopte de data in het eerder genoemde voorbeeld niet. Trein 2593 werd in werkelijkheid gereden door treinstel 844.
Re: Open Data
^^ Duidelijk. Weten we ook gelijk dat die nummertjes voor in ieder geval de NMBS geen betekenis hebben (en vermoedelijk inderdaad lukraak gekozen zijn) .
Re: Open Data
Een zijstraat: ik neem aan dat voor de materieelplanners dit wel bekend is ?Shrek schreef:De NMBS heeft zelf nergens gecentraliseerd de info welk specifiek materieel juist waar rijdt.
Re: Open Data
Het meeste wel, elke nacht gaan er overzichten van de bundels naar de verdelers zodat die weten welke trein met welk materieel vertrekt, en dan kunnen ze de grafieken voor heel de dag volgen. Maar niet alles loopt perfect zoals gepland natuurlijk en gezien regelmatige telefoontjes met de vraag waarmee we onderweg zijn weten ze zeker niet alles. Of stellen die in een bundel gepland onderhoud hadden, die dan opeens niet in die trein zitten waarmee die moest aankomen. Zulke zaken...Nadleeh schreef:Een zijstraat: ik neem aan dat voor de materieelplanners dit wel bekend is ?
Re: Open Data
Davy schreef:Hebben NMBS-treinen dan geen GPS aan boord?
Dat hebben ze zeer zeker, maar het systeem is niet waterdicht. Soms weigeren die modules hun werk. Zo krijg je (het systeem noemt atlas) soms meldingen dat er meer dan 10 min geen contact was. Het systeem werkt niet als de trein niet in dienst is (de batterijvoeding staat dan uit. Kortweg niet simpel om een trein op te zoeken als de module niet actief is of geen contact heeft met het netwerk.
Re: Open Data
Op www.treinenradar.nl is een scala aan Traxx'en te vinden, waaronder ook 'NMBS' Traxx'en van de HLE 28 serie. Is bekend waar deze databron te vinden is?
Re: Open Data
Toch wel het is schok gevoelig, zodra de trein beweegt begint het zijn positie door te sturen.Steven schreef: ↑17 aug 2016, 09:07Davy schreef:Hebben NMBS-treinen dan geen GPS aan boord?
Dat hebben ze zeer zeker, maar het systeem is niet waterdicht. Soms weigeren die modules hun werk. Zo krijg je (het systeem noemt atlas) soms meldingen dat er meer dan 10 min geen contact was. Het systeem werkt niet als de trein niet in dienst is (de batterijvoeding staat dan uit. Kortweg niet simpel om een trein op te zoeken als de module niet actief is of geen contact heeft met het netwerk.
Re: Open Data
Vraag eens bij https://ndovloket.nl/ Prorails arcgis heeft die data volgens mij niet meer.Nadleeh schreef: ↑30 okt 2017, 22:07 Op www.treinenradar.nl is een scala aan Traxx'en te vinden, waaronder ook 'NMBS' Traxx'en van de HLE 28 serie. Is bekend waar deze databron te vinden is?