fip biljet kopen in belgie

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden voor internationale reizen.
Plaats reactie
johan V
Berichten: 95
Lid geworden op: 04 apr 2013, 16:47

fip biljet kopen in belgie

Bericht door johan V »

Beste Forum,weet iemand op het forum als ik een treinbiljet aan fip tarief kan kopen in een belgisch station voor het franse net.
Het betreft een rit met ic trein van cannes naar marseille(heb ook geen idee wat dit kost aan fip tarif nmbs)met aansluiting van Marseille naar brussel (TGV)(32 euro)
Dank voor informatie
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: fip biljet kopen in belgie

Bericht door Steven »

ja hoor, maar enkel in stations met internationale loketten. Dus Brussel Zuid, Gent Sint Pieters, Antwerpen Centraal, ....
johan V
Berichten: 95
Lid geworden op: 04 apr 2013, 16:47

Re: fip biljet kopen in belgie

Bericht door johan V »

Vandaag 13/10 weer iets nieuws meegemaakt.TGV 9828 (brus- frankr)was vanaf heden boekbaar.Deze morgen (8H)naar het station om ticketten te halen aan FIP tarif.Er was geen fip tarief beschikbaar,en de fgv was reeds volzet.Ik moet vaststellen dat het fip tarif voor nmbs mensen een lachertje geworden is.Ik werd aangeraden om te boeken in lille,omdat dat goedkoper is dan bij ons.Begrijpe wie begrijpe kan.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: fip biljet kopen in belgie

Bericht door Steven »

op elke trein zitten quota's. Van elk soort biljet mag maar x% verkocht worden aan een bepaald tarief. Bij treinen die altijd al druk zijn is de kans groot dat de goedkoopste tarieven gewoon uit de boot (mmm uit de trein) vallen. Er zijn dan enkel tickets aan de hogere tarieven beschikbaar voor die rit.
johan V
Berichten: 95
Lid geworden op: 04 apr 2013, 16:47

Re: fip biljet kopen in belgie

Bericht door johan V »

Juist,Steven,maar wat ik helemaal niet begrijp is dat diezelfde trein 9828 volzet is in brussel, en in lille(zelfde treinnr) kan geboekt worden voor het zelfde traject,
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: fip biljet kopen in belgie

Bericht door Steven »

Omdat de SNCF het grootste deel van de tickets zelf wil verkopen?
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: fip biljet kopen in belgie

Bericht door dentheo »

Lijkt sterk op het Interrailverhaal bij SNCF.
Theo
Groeten vanop de Heide
johan V
Berichten: 95
Lid geworden op: 04 apr 2013, 16:47

Re: fip biljet kopen in belgie

Bericht door johan V »

Ja ,Steven,dat zal kloppen wat ge denkt.Er was geen enkel Fip biljet beschikbaar voor het personeel(tgv 9828).Integendeel de prijs bij ons was 152 euro pp als nmbs gepensioneerde met fip kaart,Bij vertrek uit rijsel de helft minder(72 euro pp),en dan nog zeggen dat de nmbs verlies maakt.
b-loc
Berichten: 1233
Lid geworden op: 17 feb 2008, 12:09
Contacteer:

Re: fip biljet kopen in belgie

Bericht door b-loc »

johan V schreef:Vandaag 13/10 weer iets nieuws meegemaakt.TGV 9828 (brus- frankr)was vanaf heden boekbaar.Deze morgen (8H)naar het station om ticketten te halen aan FIP tarif.Er was geen fip tarief beschikbaar,en de fgv was reeds volzet.Ik moet vaststellen dat het fip tarif voor nmbs mensen een lachertje geworden is.Ik werd aangeraden om te boeken in lille,omdat dat goedkoper is dan bij ons.Begrijpe wie begrijpe kan.
Ik weet niet of het juist is maar blijkbaar kun je voor Franse binnenlandse TGV ritten boeken vb in Lille waarbij enkel de reservering moet betaald worden. Of is dat in combinatie dan met je FIP coupon "SNCF AR/ SNCF reseau entier"?
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: fip biljet kopen in belgie

Bericht door groentje »

Dan heb je inderdaad je coupon nodig. Voor internationale tgv-tickets betaal je altijd een ticket, en geeft je coupon niet meer korting dan je fip-kaart, het kan dus interessanter zijn om vanuit Rijsel te vertrekken, of minstens je ticket op te knippen daar, Brussel-Rijsel is nog altijd goedkoper dan Brussel-Lyon, bijvoorbeeld. Het kan uiteraard wel gebeuren dat je dan van plaats moet veranderen...
johan V
Berichten: 95
Lid geworden op: 04 apr 2013, 16:47

Re: fip biljet kopen in belgie

Bericht door johan V »

Groentje,wat bedoel je met plaats te veranderen.Ik heb bv met mijn FIP 2 plaatsen geboekt in wagen 8 op de tgv vertrek in rijsel.Hoe kunnen die gereserveerde plaatsen dan nog veranderen?
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: fip biljet kopen in belgie

Bericht door groentje »

Ik bedoel dat, als je pakweg van Brussel naar Lyon wil, het interessanter kan zijn om 2 tickets te kopen, een van Brussel naar Rijsel, en een tweede met FIB-coupon van Rijsel naar Lyon, waarbij de kans uiteraard groot is dat je in Rijsel van plaats moet veranderen, en soms ook van trein(stel). En uiteraard ook in omgekeerde richting. Dit geldt ook voor de TGV's naar Italië, Zwitserland en Barcelona, je kijkt best of het niet interessanter is om te boeken tot net voor de grens, en dan vanaf die plaats op dezelfde trein naar je eindbestemming, dus een kaartje Lyon-Perpignan op de trein naar Barcelona, en een tweede kaartje van Perpignan naar Barcelona. Soms zal het verschil klein zijn, soms aanzienlijk, daarom dus altijd best nagaan.
johan V
Berichten: 95
Lid geworden op: 04 apr 2013, 16:47

Re: fip biljet kopen in belgie

Bericht door johan V »

Juist,Groentje,dit heb ik verleden week meegemaakt voor het boeken van de tgv.De prijs met vertrek uit brussel naar cannes was 150 euro p p,bij vertrek uit rijsel 72 euro pp (met FIP tarief nmbs)Toch een groot verschil.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: fip biljet kopen in belgie

Bericht door groentje »

Het verschil is nog groter wanneer je je FIP-coupon kan gebruiken, niet voor het grensoverschrijdende gedeelte, wel voor het binnenlandse gedeelte binnen Frankrijk. Vaak kan je dan voor een paar euro van Rijsel naar het zuiden van Frankrijk, als het contingent natuurlijk niet al weg is.
Plaats reactie