Uitval van treinen

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden voor internationale reizen.
reiziger123
Berichten: 70
Lid geworden op: 22 mei 2009, 21:01

Uitval van treinen

Bericht door reiziger123 »

Een paar dagen geleden was mij TGV van Frankrijk naar Brussel 10 minuten vertraagd waardoor ik de trein naar Luik heb gemist.
Een uur later de volgende gepakt. Dit ging goed.
Vervolgens de trein van Luik naar Maastricht was vertraagd met 1 uur. Toen de trein er was kwam het omroepbericht "rijdt niet verder dan Vise". Reizigers Maastricht uitstappen in Luik.
De trein die eigenlijk een uur later zou rijden was ook met meer dan een uur vertraagd.
Aangekomen in Maastricht heb ik de aansluiting gemist op de stoptrein richting Sittard.
Door deze problemen was ik 4 uur later thuis dan gepland.

Gedurende 2,5 uur te wachten in Luik werd geen informatie gegeven. Alle reizigers moesten maar wachten.

Ik weet dat als de laatste trein 's avonds gemist wordt, recht is op taxivervoer.
Busvervoer is er (bijna) niet tussen Luik en Maastricht.

Wat mag ik de volgende keer doen als dit gebeurd? Vervoer langs een andere route onder vergelijkbare vervoersomstandigheden is er niet. Is er bij extreme uitval van treinen en vertragingen recht op taxivervoer?
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Uitval van treinen

Bericht door trainlovertje »

Het recht op een taxi geldt bij mijn weten enkel als je de laatste trein van die dag gemist hebt en het dus onmogelijk is om die dag met nog met de trein op je bestemming te geraken. Bij extreme vertragingen lijkt mij dat niet het geval.
Maar vergeet niet dat het ook allemaal afhangt van de vervoersbewijzen die je gebruikt. Een gemiste aansluiting wordt namelijk niet gezien als een gemiste aansluiting als je voor die twee verschillende treinen twee verschillende tickets gebruikt. In dat geval betekent het eigenlijk: trek je plan, want je had maar op tijd in je 'vertrekstation' moeten zijn, wat in praktijk eigenlijk een overstapstation is.
reiziger123
Berichten: 70
Lid geworden op: 22 mei 2009, 21:01

Re: Uitval van treinen

Bericht door reiziger123 »

Volgens de EU Verordening is er recht op vervoer onder gelijke vervoersomstandigheden via een andere route bij vertraging meer dan een uur.
Zijn er mensen die hier gebruik van hebben gemaakt? Wat zijn precies vergelijkbare vervoersomstandigheden als je met de trein reist?
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Uitval van treinen

Bericht door rvdborgt »

reiziger123 schreef:Volgens de EU Verordening is er recht op vervoer onder gelijke vervoersomstandigheden via een andere route bij vertraging meer dan een uur.
Zijn er mensen die hier gebruik van hebben gemaakt? Wat zijn precies vergelijkbare vervoersomstandigheden als je met de trein reist?
Dat moet geval per geval worden bekeken maar in het algemeen moet je dat bekijken aan de hand van de reistijd, de verwachte nieuwe aankomsttijd, het aantal overstaps, het comfort in de trein of het vervangende vervoermiddel (het hoeft geen trein te zijn) enz.

Een taxi kan dus wel in aanmerking komen maar dat is dan toch eerder in uitzonderlijke gevallen.
In het concrete geval Luik - Maastricht was de TEC lijn 78 misschien ook een alternatief geweest, zeker als er verschillende treinen achter elkaar uitvallen. Of gewoon een vervangende bus door de NMBS ingelegd. De NMBS moet overigens uit zichzelf een alternatief aanbieden dat voldoet aan de de criteria in de verordening.

Groetjes,
Rian
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Uitval van treinen

Bericht door rvdborgt »

trainlovertje schreef:Maar vergeet niet dat het ook allemaal afhangt van de vervoersbewijzen die je gebruikt. Een gemiste aansluiting wordt namelijk niet gezien als een gemiste aansluiting als je voor die twee verschillende treinen twee verschillende tickets gebruikt.
Daarover zijn de meningen verdeeld, in het bijzonder als je voor 1 reis ongevraagd en onaangekondigd meerdere tickets krijgt, bovendien zonder daarbij vemeld wat dat volgens de verkoper eigenlijk betekent. Me dunkt dat dan belangrijke kenmerken worden verzwegen die de verkoper volgens de wet verplicht is mee te delen.

De Duitse toezichthouder op de Verordening is van mening dat er in zo'n geval sprake is van 1 doorgaande overeenkomst met alle rechten die daarbij horen. De Belgische toezichthouder vindt echter dat het ook dan meerdere overeenkomsten zijn (maar heeft dat tot nu toe niet onderbouwd) en in Nederland ligt er een zaak bij de rechter; uitspraak wordt binnenkort verwacht.

Groetjes,
Rian
reiziger123
Berichten: 70
Lid geworden op: 22 mei 2009, 21:01

Re: Uitval van treinen

Bericht door reiziger123 »

rvdborgt schreef:
reiziger123 schreef:Volgens de EU Verordening is er recht op vervoer onder gelijke vervoersomstandigheden via een andere route bij vertraging meer dan een uur.
Zijn er mensen die hier gebruik van hebben gemaakt? Wat zijn precies vergelijkbare vervoersomstandigheden als je met de trein reist?
Dat moet geval per geval worden bekeken maar in het algemeen moet je dat bekijken aan de hand van de reistijd, de verwachte nieuwe aankomsttijd, het aantal overstaps, het comfort in de trein of het vervangende vervoermiddel (het hoeft geen trein te zijn) enz.

Een taxi kan dus wel in aanmerking komen maar dat is dan toch eerder in uitzonderlijke gevallen.
In het concrete geval Luik - Maastricht was de TEC lijn 78 misschien ook een alternatief geweest, zeker als er verschillende treinen achter elkaar uitvallen. Of gewoon een vervangende bus door de NMBS ingelegd. De NMBS moet overigens uit zichzelf een alternatief aanbieden dat voldoet aan de de criteria in de verordening.

Groetjes,
Rian
Bedankt voor het snelle bericht :) !

In de avond rijdt bus 78 niet meer dus helaas was dit geen mogelijkheid voor mij.

Ik heb het al meerdere keren meegemaakt dat verschillende trein uitvielen tussen Luik - Maastricht maar er werd geen NMBS-bus ingezet. Volgens de medewerkers van het loket moet er gewoon gewacht worden op een latere trein.

Deze reis is reeds voorbij maar ik wil graag goed voorbereid zijn voor een volgende keer. Uitval op dit traject komt regelmatig voor zonder alternatief vervoer.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Uitval van treinen

Bericht door K V B »

rvdborgt schreef:
trainlovertje schreef:Maar vergeet niet dat het ook allemaal afhangt van de vervoersbewijzen die je gebruikt. Een gemiste aansluiting wordt namelijk niet gezien als een gemiste aansluiting als je voor die twee verschillende treinen twee verschillende tickets gebruikt.
Daarover zijn de meningen verdeeld, in het bijzonder als je voor 1 reis ongevraagd en onaangekondigd meerdere tickets krijgt, bovendien zonder daarbij vemeld wat dat volgens de verkoper eigenlijk betekent. Me dunkt dat dan belangrijke kenmerken worden verzwegen die de verkoper volgens de wet verplicht is mee te delen.
Toen ik onlangs nog eens via Parijs van Bern naar Aalter reisde kocht ik mijn tickets bij de SBB. Daar kreeg ik dan in totaal drie stukjes papier, voor Bern - Basel, Basel - Parijs, Parijs - Brussel (EBS)
Wat opviel was dat op alle drie de papiertjes wel dezelfde boeking referentie gedrukt was. Dus de SBB doet het hier correct, en maakt het expliciet dat het hier om een enkele vervoersovereenkomst gaat.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Uitval van treinen

Bericht door trainlovertje »

K V B schreef:
rvdborgt schreef:Daarover zijn de meningen verdeeld, in het bijzonder als je voor 1 reis ongevraagd en onaangekondigd meerdere tickets krijgt, bovendien zonder daarbij vemeld wat dat volgens de verkoper eigenlijk betekent. Me dunkt dat dan belangrijke kenmerken worden verzwegen die de verkoper volgens de wet verplicht is mee te delen.
Toen ik onlangs nog eens via Parijs van Bern naar Aalter reisde kocht ik mijn tickets bij de SBB. Daar kreeg ik dan in totaal drie stukjes papier, voor Bern - Basel, Basel - Parijs, Parijs - Brussel (EBS)
Wat opviel was dat op alle drie de papiertjes wel dezelfde boeking referentie gedrukt was. Dus de SBB doet het hier correct, en maakt het expliciet dat het hier om een enkele vervoersovereenkomst gaat.
Klopt, maar ik had het over het geval waarbij je als reiziger verschillende tickets over verschillende betalingen spreidt bij evt verschillende maatschappijen. Zo doe ik het althans vaak en ik denk ook vele anderen, omdat je zo vaak het voordeligst in prijs kan reizen. Wat ik bijvoorbeeld wel eens doe: NRW-ticket en Go Pass Aken. Als je dan de laatste trein in Aken mist door een vertraging, zit je quasi vast. En dat is me helaas al eens overkomen...
reiziger123
Berichten: 70
Lid geworden op: 22 mei 2009, 21:01

Re: Uitval van treinen

Bericht door reiziger123 »

Vorige week was de ICE Brussel - Keulen uitgevallen.
Enkele reizigers hadden de Thalys gepakt, een uur later.

Ik zat ook in deze Thalys (gelukkig wel met een Thalys ticket, ook oorspronkelijk geboekt)
Reizigers die een stempel hadden gekregen op het station mochten zonder problemen met deze trein reizen.
Mensen die dit niet wisten maar hetzelfde ICE ticket hadden, moesten een nieuw Thalys-ticket kopen aan het dure boordtarief. Er was geen discussie mogelijk met de Franse conducteur.

Als de trein uitvalt, moet je dan nieuwe tickets kopen en de kosten hiervan declareren bij de spoorwegonderneming? Of mag je een latere trein nemen en bijkomende kosten weigeren te betalen?
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Re: Uitval van treinen

Bericht door Patrick »

reiziger123 schreef:Vorige week was de ICE Brussel - Keulen uitgevallen.
Enkele reizigers hadden de Thalys gepakt, een uur later.

Ik zat ook in deze Thalys (gelukkig wel met een Thalys ticket, ook oorspronkelijk geboekt)
Reizigers die een stempel hadden gekregen op het station mochten zonder problemen met deze trein reizen.
Mensen die dit niet wisten maar hetzelfde ICE ticket hadden, moesten een nieuw Thalys-ticket kopen aan het dure boordtarief. Er was geen discussie mogelijk met de Franse conducteur.

Als de trein uitvalt, moet je dan nieuwe tickets kopen en de kosten hiervan declareren bij de spoorwegonderneming? Of mag je een latere trein nemen en bijkomende kosten weigeren te betalen?
Geplukt van de website Railteam (http://www.railteam.eu/nl/voor-uw-reis/ ... -services/):
„Hop on the next available train“ (HOTNAT)

Wanneer reizigers door vertraging van een hogesnelheidstrein van een Railteam-partner hun aansluiting missen kunnen zij , dankzij gratis ‘Hop on the next available train’-service (HOTNAT), in hetzelfde station de eerstvolgende hogesnelheidstrein nemen en hun reis vervolgen.* Deze service is gratis als aan de volgende voorwaarden is voldaan: De gemiste aansluiting moet een aansluiting tussen twee hogesnelheidstreinen van de Railteam-alliantie zijn. HOTNAT geldt alleen vanaf het station waarop de reiziger oorspronkelijk van plan was over te stappen. HOTNAT geldt als treinen vertraging hebben, maar niet als treinverbindingen (gedeeltelijk) zijn geannuleerd. Er kan alleen gebruik worden gemaakt van de HOTNAT-service als op de betreffende trein voldoende plaatsen beschikbaar zijn. Er is geen zitplaatsgarantie.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Uitval van treinen

Bericht door Steve »

Dat van Railteam is alvast niet van toepassing, het gaat hier kennelijk niet over een gemiste aansluiting maar "gewoonweg" een geschrapte trein.

Toch zou het me sterk lijken dat je dan gewoon maar een nieuw ticket moet kopen en de kosten (hopelijk) verhalen op de klantendiensten van de operator.

Rian??!! :-)
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Uitval van treinen

Bericht door rvdborgt »

Steve schreef:Dat van Railteam is alvast niet van toepassing, het gaat hier kennelijk niet over een gemiste aansluiting maar "gewoonweg" een geschrapte trein.

Toch zou het me sterk lijken dat je dan gewoon maar een nieuw ticket moet kopen en de kosten (hopelijk) verhalen op de klantendiensten van de operator.
In principe moet men je toelaten op de vervangende verbinding maar je moet wel op het station eerst een stempel halen. Daar ben je van het personeel afhankelijk (dat werkt niet altijd mee; sommigen houden er hun eigen interpretatie op na, net als in Brussel-Zuid) en de beschikbare plaatsen in de Thalys natuurlijk. In de Thalys zelf is het inderdaad: geen stempel = betalen. Boordtoeslag is 25 euro bovenop het vol tarief.
Het beste altijd klagen en geld terug vragen + compensatie bij vertraging. Bij een te verwachten vertraging van een uur is de vervoerder verplicht om uit zichzelf met alternatieven te komen. Als reizigers aan hun lot worden overgelaten (ik zeg niet dat dat gebeurd is, al zou dat ook niet voor het eerst zijn) dan is dat ook een inbreuk op de EU-verordening.

Groetjes,
Rian
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Uitval van treinen

Bericht door groentje »

Helpdesk Rian to the rescue ;)
reiziger123
Berichten: 70
Lid geworden op: 22 mei 2009, 21:01

Re: Uitval van treinen

Bericht door reiziger123 »

Bedankt voor de uitleg.
Het is jammer dat de spoorwegen zo weinig informatie hierover geven op de websites.
Ik denk dat 99% van de reizigers niet weet wat de rechten zijn en hoe het stempelsysteem werkt.

Ik ben erg nieuwsgierig hoe de verdeling van de opbrengsten gaat in geval van treinuitval. Thalys is een ander bedrijf dan DB. Vervoert Thalys de ICE-reizigers met een stempel eigenlijk gratis?
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Uitval van treinen

Bericht door groentje »

DB is geen aandeelhouder in Thalys meer sinds enige jaren. Ze verkopen zelfs geen Thalystickets meer.
Plaats reactie