Is er controle afmeting bagage op Thalys ?

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden voor internationale reizen.
Plaats reactie
Metoyou
Berichten: 71
Lid geworden op: 10 nov 2014, 11:21

Is er controle afmeting bagage op Thalys ?

Bericht door Metoyou »

Hallo iedereen!

Ik reis binnenkort met de Thalys van Brussel-Zuid naar Parijs-Noord. Bij de voorwaarden van Thalys staan er enkele opmerkingen betreft bagage, zoals je hebt als je met het vliegtuig zou reizen. Namelijk max aantal bagage, afmetingen, gewicht.
Als ik me niet vergis, word er daar op de gewone TGV niet op gecontroleerd. Zelf heb ik daar nog geen controle van gehad.

Nu wil ik dus graag weten of ze effectief bij Thalys controleren, voor je op de Thalys stapt ?
Of je koffer niet te groot is, of te zwaar weegt, of je koffer gelabeld is ?


https://www.thalys.com/be/nl/diensten/v ... eis#bagage
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Is er controle afmeting bagage op Thalys ?

Bericht door trainlovertje »

ik heb nog nooit gezien dat er echt gecontroleerd werd op bagage, toch niet als je je (bij benadering) aan de voorschriften houdt. maar stel dat je overdreven veel bagage bij zou hebben, dan zouden ze je waarschijnlijk wel een opmerking geven of doen laten bijbetalen.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Is er controle afmeting bagage op Thalys ?

Bericht door Steve »

Ik neem nu niet elke dag de Thalys, maar heb ook nog nooit meegemaakt dat er ook maar enigszins nauwgezet gekeken werd naar het aantal stuks bagage en/of de afmetingen. Als er tegenwoordig iets bekeken wordt, is het vooral uit veiligheidsoogpunt.

Ik deel dan ook de mening van trainlovertje: zolang je niet afkomt met een overdreven aantal stuks en/of echt grote of anderszins speciale bagage, lijkt me de kans zeer klein dat iemand er ook maar iets over zal zeggen.
johan V
Berichten: 95
Lid geworden op: 04 apr 2013, 16:47

Re: Is er controle afmeting bagage op Thalys ?

Bericht door johan V »

Wij nemen regelmatig de thalys in brussel,nog nooit controle gekregen voor afmetingen.Misschien zou dit kunnen in Lille-europe,omdat ze in frankrijk strenger zijn dan in belgie.Maar ik het het nog niet eerder meegemaakt,noch in brussel noch in lille.In parijs zijn de controles allesins veel strenger.Dat hebben we ervaren.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Is er controle afmeting bagage op Thalys ?

Bericht door rvdborgt »

johan V schreef:Wij nemen regelmatig de thalys in brussel,nog nooit controle gekregen voor afmetingen.Misschien zou dit kunnen in Lille-europe,omdat ze in frankrijk strenger zijn dan in belgie.Maar ik het het nog niet eerder meegemaakt,noch in brussel noch in lille.In parijs zijn de controles allesins veel strenger.Dat hebben we ervaren.
Ook in Parijs wordt niet op afmetingen gecontroleerd. De reizigers worden daar alleen latiggevallen met de nutteloze controle op wat er *in* de bagage zit.

Groetjes,
Rian
johan V
Berichten: 95
Lid geworden op: 04 apr 2013, 16:47

Re: Is er controle afmeting bagage op Thalys ?

Bericht door johan V »

juist,rvd borgt,ik kan dit volledig beamen,tot zelfs een kleine handtas word daar "gecontrleerd.tot het belachelijke toe!!
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Is er controle afmeting bagage op Thalys ?

Bericht door trainlovertje »

De controles in Parijs (die ook ik belachelijk vind) zijn puur voor de inhoud en niet voor de afmetingen van de bagage. Stel dat je valies zó groot is dat ze niet in het X-ray toestel past, tja... ik heb het nog niet meegemaakt, maar dan zouden ze je wel eens kunnen duidelijk maken dat je je eigenlijk niet aan de regeltjes houdt.
Misschien wel nog het vermelden waard: voor de IZY tussen Brussel en Parijs wordt er wel streng op bagageafmetingen gecontroleerd. Je moet je valies dan ook in zo een pasvorm steken, zoals je kan doen op de luchthaven, om na te gaan of ze niet te breed is. Als je meer dan twee kleine stuks bagage (ongeveer een rugzak en een kleine valies) mee wil nemen, moet je via de site een tarief bijbetalen. Bij de IZY mag je trouwens ook eerst in de rij gaan staan om je bagage te laten scannen...
railtravelmanager
Berichten: 283
Lid geworden op: 29 aug 2008, 14:34

Re: Is er controle afmeting bagage op Thalys ?

Bericht door railtravelmanager »

trainlovertje schreef:De controles in Parijs (die ook ik belachelijk vind) zijn puur voor de inhoud en niet voor de afmetingen van de bagage. Stel dat je valies zó groot is dat ze niet in het X-ray toestel past, tja... ik heb het nog niet meegemaakt, maar dan zouden ze je wel eens kunnen duidelijk maken dat je je eigenlijk niet aan de regeltjes houdt.
Misschien wel nog het vermelden waard: voor de IZY tussen Brussel en Parijs wordt er wel streng op bagageafmetingen gecontroleerd. Je moet je valies dan ook in zo een pasvorm steken, zoals je kan doen op de luchthaven, om na te gaan of ze niet te breed is. Als je meer dan twee kleine stuks bagage (ongeveer een rugzak en een kleine valies) mee wil nemen, moet je via de site een tarief bijbetalen. Bij de IZY mag je trouwens ook eerst in de rij gaan staan om je bagage te laten scannen...
https://www.b-europe.com/Reizen/Praktis ... ing/Bagage
Plaats reactie