tourcoing-rijsel met vrijkaart nmbs

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden voor internationale reizen.
johan V
Berichten: 95
Lid geworden op: 04 apr 2013, 16:47

tourcoing-rijsel met vrijkaart nmbs

Bericht door johan V »

Moet er een ticket bijgekocht worden om van kortrijk naar rijsel te reizen met vrijkaart NMBS,of mag dit gevraagd worden aan de conducteur om mee te rijden.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: tourcoing-rijsel met vrijkaart nmbs

Bericht door rvdborgt »

johan V schreef:Moet er een ticket bijgekocht worden om van kortrijk naar rijsel te reizen met vrijkaart NMBS,of mag dit gevraagd worden aan de conducteur om mee te rijden.
Je hebt een extra kaartje nodig, vanaf het grenspunt "Bland./Tourc.(fr)". Te koop aan het loket en vermoedelijk ook bij de conducteur.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: tourcoing-rijsel met vrijkaart nmbs

Bericht door Shrek »

Of een fip vrijbiljet noord-frankrijk, daarvan krijgen we er toch genoeg ;)
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: tourcoing-rijsel met vrijkaart nmbs

Bericht door groentje »

Als je in pakweg Kortrijk woont, is een uitstapje naar Rijsel, bijvoorbeeld om inkopen te doen, al iets gewoner, ik weet niet of die 8 FIP-biljetten voor SNCF Nord dan volstaan... Je moet inderdaad een ticket hebben, maar dat mag je dus ook bij de treinbegeleider kopen, zonder toeslag. Ik vraag het dus meestal aan hem of haar, en moet toegeven dat ze dan regelmatig "vergeten" om me een ticket te verkopen. Maar als ze je dus een biljet willen verkopen, dan mogen ze dat, het kost evenveel als aan het loket, volgens mij. Tip: in Frankrijk zijn er in de meeste TER's geen eersteklasserijtuigen, o.a. in Hauts de France (opvolger van Nord-Pas de Calais en Picardie) is eerste klasse dus tweede.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: tourcoing-rijsel met vrijkaart nmbs

Bericht door nighttrain »

groentje schreef:Als je in pakweg Kortrijk woont, is een uitstapje naar Rijsel, bijvoorbeeld om inkopen te doen, al iets gewoner, ik weet niet of die 8 FIP-biljetten voor SNCF Nord dan volstaan... Je moet inderdaad een ticket hebben, maar dat mag je dus ook bij de treinbegeleider kopen, zonder toeslag. Ik vraag het dus meestal aan hem of haar, en moet toegeven dat ze dan regelmatig "vergeten" om me een ticket te verkopen. Maar als ze je dus een biljet willen verkopen, dan mogen ze dat, het kost evenveel als aan het loket, volgens mij. Tip: in Frankrijk zijn er in de meeste TER's geen eersteklasserijtuigen, o.a. in Hauts de France (opvolger van Nord-Pas de Calais en Picardie) is eerste klasse dus tweede.
2.4€ heen en terug is de wereld niet he!Tourcoing Lille met vermindering FIP
Op de TERgv heb je eerste klasse , maar je hoeft niet meer te betalen.
17.5€ /traject Frethun naar Lille Europe in 29 min en eerste klasse.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: tourcoing-rijsel met vrijkaart nmbs

Bericht door groentje »

Klopt, maar ook daarom dat ik vraag voor een ticket, niet om me gratis te laten rijden. En ik weet niet of ze nog steeds een percentage verdienen van de tickets die ze verkopen, maar ik gun het hen in elk geval, en betaal zonder commentaar. Alleen vinden ze het blijkbaar vaak niet de moeite om te incasseren, en dan blijf ik evenmin aandringen.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: tourcoing-rijsel met vrijkaart nmbs

Bericht door nighttrain »

groentje schreef:Klopt, maar ook daarom dat ik vraag voor een ticket, niet om me gratis te laten rijden. En ik weet niet of ze nog steeds een percentage verdienen van de tickets die ze verkopen, maar ik gun het hen in elk geval, en betaal zonder commentaar. Alleen vinden ze het blijkbaar vaak niet de moeite om te incasseren, en dan blijf ik evenmin aandringen.
Zeg dat je een clandistin bent en dan is het gratis , politiek vluchteling....
Bij de NMBS hadden ze vroeger toch ook een klein percentje op hun coupons?
jens123
Berichten: 224
Lid geworden op: 29 okt 2009, 19:26

Re: tourcoing-rijsel met vrijkaart nmbs

Bericht door jens123 »

Er bestaat inderdaad een premiesysteem op de ticketverkoop in de trein, er is echter geen premie voor C170.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: tourcoing-rijsel met vrijkaart nmbs

Bericht door nighttrain »

jens123 schreef:Er bestaat inderdaad een premiesysteem op de ticketverkoop in de trein, er is echter geen premie voor C170.
C170??
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: tourcoing-rijsel met vrijkaart nmbs

Bericht door Steven »

C170, document dat je krijgt als je niet in regel bent met uw vervoersbewijs.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: tourcoing-rijsel met vrijkaart nmbs

Bericht door groentje »

Maar internationale tickets mogen nog steeds verkocht worden door een treinbegeleider, zelfs de boordtoeslag vervalt normaal. Of vergis ik mij nu zo hard?
jens123
Berichten: 224
Lid geworden op: 29 okt 2009, 19:26

Re: tourcoing-rijsel met vrijkaart nmbs

Bericht door jens123 »

Hoe het op het stuk Kortrijk-Lille zit weet ik niet zeker, maar ik dacht dat het boordtarief wordt aangerekend.
Op de Benelux worden alle tickets verkocht zonder boordtarief, tenzij het grensoverschrijdend is komt er 10€ bij. Echter als het itris-toestel in dienst zal komen zou er in België 7€ extra aangerekend en in Nederland 50€. Dit is nog niet zeker, omdat de Nederlandse collega's voorlopig geen itris krijgen...
Op de TGV kunnen wij nog tickets geven aan gewone prijs (bv Brussel-Lille is 30€), tenzij het een SNCF controleur is: hun toestel rekent automatisch 15€ boordtoeslag aan.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: tourcoing-rijsel met vrijkaart nmbs

Bericht door groentje »

Hmm, da's al wat meer, ja. En het verbaast me wel wat, de tickets met FIP-korting zijn niet aan de automaat te krijgen, net zoals tickets vanaf het grenspunt, dan zou die toeslag toch sowieso moeten wegvallen? Bon, als ik tijd heb, haal ik al eens een kaartje aan het loket ook, hoor, als souvenir.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: tourcoing-rijsel met vrijkaart nmbs

Bericht door nighttrain »

groentje schreef:Hmm, da's al wat meer, ja. En het verbaast me wel wat, de tickets met FIP-korting zijn niet aan de automaat te krijgen, net zoals tickets vanaf het grenspunt, dan zou die toeslag toch sowieso moeten wegvallen? Bon, als ik tijd heb, haal ik al eens een kaartje aan het loket ook, hoor, als souvenir.
als je gaat op voyages-sncf.com heb je het aan 3.3€/traject zonder je te verplaatsen, en als je een carte voyageur aanvraagt sturen ze je deze gratis naar huis en vervolgens laat je het ticket erop zetten. zeer eenvoudig en gemakkelijk, geen problemen met valideren op in het station enz...
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: tourcoing-rijsel met vrijkaart nmbs

Bericht door groentje »

Da's geen souvenir, hein :wink:
Plaats reactie