Binnenlandse reis Zwitserland

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden voor internationale reizen.
reiziger123
Berichten: 70
Lid geworden op: 22 mei 2009, 21:01

Binnenlandse reis Zwitserland

Bericht door reiziger123 »

Over 2 maanden wil ik graag naar Zwitserland reizen.
Ik reis met de auto naar Aken en dan neem ik Aken - St. Moritz met een goedkope Europa Spezial.
Terug van Zermatt naar Aken ook met een goedkope Europa Spezial.

Weet iemand een goedkope reisformule om van St Moritz naar Zermatt te reizen?
Kan ik Aken - Zermatt met tussenstop St Moritz boeken als Europa Spezial? Online lukt dit niet.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Binnenlandse reis Zwitserland

Bericht door rdv »

Reiziger123, Goedkoop en Zwitserland gaat zelden samen hé.
Je geeft maar summier een overzicht van je planning. Ik vermoed dat je planning de volgende is?
Dag 1 : Aken - St. Moritz
Dag 2: St. Moritz - Zermatt (Glacier Express)
Dag 3: Zermatt - Aken

Voor de Glacier Express bestaan niet echt goedkope oplossingen, basisbedrag is 149 EUR (volgens http://seat61.com/GlacierExpress.htm), als je met de speciale GlacierExpress wil gaan, komt daar nog eens een supplement bij (13 EUR in winter, 33 EUR in zomer). De gewone treinen volgen hetzelfde parcours als de GlacierExpress, alleen heb je geen panoramische rijtuigen (maar in sommige wagens van de gewone treinen kan je wel de vensters opendoen, zodat je beter foto's kan maken).

Ik heb deze zomer een 3-daagse Swiss Travel Pass gekocht (200 EUR, via bahn.de), hiermee kan je op de meeste (smal)spoorlijnen in CH, behalve de echte berglijnen (waar je meestal wel korting krijgt).

De truc waarmee je volgens mij het meeste geld bespaart, is een Sparpreis ticket naar Basel-Bad nemen (Basel-Bad wordt door de DB aanzien als Duits station), en vanuit Basel Bad kan je dan met je Swiss Travel Pass verder. Ik heb eens een willekeurige simulatie gedaan voor een reis in mei: Aken-Basel Bad is 29 EUR, Aken-Basel of Aken-St. Moritz is 99 EUR.

Als je toch in St. Moritz bent, zou ik zeker St.Moritz-Tirano doen. Dit deel van de Berninalijn is voor mij het mooiste deel (door open bergdalen, en veel scherpe bochten). Dit deel zit ook in je Swiss Travel Pass (of je kan een EuropaSpezial Aken - Tirano kopen), en overnachten in Tirano is welllicht goedkoper dan in St.Moritz (ben wel niet zeker of je dan nog voor het donker in Zermatt geraakt).
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Binnenlandse reis Zwitserland

Bericht door Steven »

Enkel de glacier Express is doorgaan van St. Moritz naar Zermatt, als je de gewone treinen wil gebruiken moet je meermaals overstappen. Onder meer in Reichenau-Tamins, Disentis, Andermatt, Brigg, Visp. Dat is wat betreft de kortste route, de snelste route gaat echter langs Chur, Zürich, Bern, visp.

Reistijd glacier express = 8u08
Reistijd via chur = 6u27 (minimaal, er zijn tragere verbindingen)
Reistijd via Andermatt = 8u12 (dit dus met alle overstappen inbegrepen).
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: RE: Re: Binnenlandse reis Zwitserland

Bericht door rdv »

Steven schreef:Enkel de glacier Express is doorgaan van St. Moritz naar Zermatt, als je de gewone treinen wil gebruiken moet je meermaals overstappen. Onder meer in Reichenau-Tamins, Disentis, Andermatt, Brigg. Dat is wat betreft de kortste route, de snelste route gaat echter langs Chur, Zürich, Bern, visp.
Indderdaad, maar de meeste overstappen zijn naadloos. Met de gewone treinen kan je nog eens afstappen waar je wil.of ergens onderweg langer blijven om eens rond te kijken of iets te eten. Of je eet aan boord van de Glacier Express.



Sent from my ALE-L21 using Tapatalk
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Binnenlandse reis Zwitserland

Bericht door Steven »

aan boord van de glacier kan je inderdaad eten (niet verplicht bij gebruik van deze trein). Je kan dan kiezen tussen enkel de dagschotel of een 3 gangenmenu (voor het kleine verschil tussen beide koos ik voor de drie gangen menu).
reiziger123
Berichten: 70
Lid geworden op: 22 mei 2009, 21:01

Re: Binnenlandse reis Zwitserland

Bericht door reiziger123 »

Bedankt voor jullie hulp en tips. Wellicht is het ook leuk om naar Tirano te gaan. Ik zal eens lezen op internet wat hier te doen is.

Ik wil inderdaad enkele dagen naar St Moritz, per Glacier Express naar Zermatt, en weer enkele dagen later naar huis.
13 euro Glacier-toeslag in de winter is goed betaalbaar.

Ik had gehoopt om mijn Europa Spezial ticket met omweg te kunnen kopen. Dan was een (duur) binnenlands ticket niet meer nodig geweest.

De lunch in de Glacier Express lijkt me erg leuk. Was dit goed verzorgd? De vakantie is pas geslaagd als het eten lekker was :D :)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Binnenlandse reis Zwitserland

Bericht door Steven »

bij de menu had ik het volgende

voorgerecht: keuze uit een salade of soep (ik nam de soep en die was heerlijk)
hoofdgerecht men serveert de gerechten aan tafel, dit wil zeggen dat men een voorgewarmd bord voor uw neus plaatst en dan elk deel van het gerecht afzonderlijk komt serveren. Normaal komt men ook nog een tweede maal langs en kan je een beetje bijnemen.
dessert was een eenvoudig potje (iets waar ze dan zelf niet zoveel tijd in steken) met een pudding (ben niet 100% zeker meer).

Dus vooral het hoofdgerecht is heel nauwkeurig afgewerkt met prachtige service door het personeel aan boord. Die mensen de warme groenten en vlees zien opdienen was het zeker al waard. Indien je zelfs een jenever of iets gelijkaardig neemt zie je het personeel ook bezig met het ingieten van deze drank in de specifieke schuine glaasjes. Puur plezier en entertainment met iets culinair gecombineerd.

meer info kan je hier vinden
https://www.glacierexpress.ch/en/travel ... astronomy/

je kan de kaart downloaded, je kan namelijk ook gewoon a la carte eten. komt natuurlijk wel duurder uit. Ze werken geregeld met thema's op de kaart.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Binnenlandse reis Zwitserland

Bericht door rdv »

Er bestaat ook een Swiss Travel Pass van meer dan 3 (aaneensluitende) dagen, of van 3 te kiezen uit een periode van 1 maand (Swiss Travel Pass Flex).

Online kan je, wanneer je een via-station ingeeft, kiezen voor een overstaptijd. Als je bvb 24 uur ingeeft, dan kan je een Sparpreis krijgen tot in Tirano, met 23u verblijf in St. Moritz. Tot 23:59 u krijg je veel mogelijkheden, maar zelfs met een overstaptijd van 26u heb ik er nog een goedkope Sparpreis uitgekregen (weliswaar met vertrek na 15u). (zie https://reiseauskunft.bahn.de/bin/query ... 1&OK#focus). Voor 21/03 zelfs aan 39 EUR (in tegenstelling tot mijn eerste simulatie). Als je dezelfde truc voor terugreis doet (vraag ticket tot Freiburg (Breisgau)), kan je voor 39 EUR van Tirano naar Chur. Je moet dan nog een ticket kopen Chur-Zermatt, en je toeslag voor de Glacier Express.
Voor Brig-Zermatt zou je ook een Sparpreis Freiburg - Zermatt via Goppenstein kunnen kopen (goedkoopste die ik vind is 70 EUR), en dan moet je nog een ticket Chur - Brig kopen. Aan jou het rekenwerk om te zien of je zo goedkoper uit bent dan met een Swiss Travel Pass (als je bergbanen of kabelliften zou willen doen, bij de meeste krijg je 50% korting met je Swiss Travel Pass, zie de kaart op http://files.gadmin.ch/81406?_ga=1.2606 ... 1484908507).

We zijn in Tirano onmiddellijk terug vertrokken met de eerste trein terug (zo mooi vonden we de treinreis), ik kan je dus niet vertellen of er veel te doen is, maar zag er wel gezellig uit.

Voor meer info over de Berninalijn tussen Chur en Tirano, en de Sparpreis truc: http://www.seat61.com/BerninaExpress.htm.

Als je wat wil sparen op je overnachting in Zermatt, zou je een hotel in Täsch kunnen nemen. Er zijn heel regelmatig pendeltreinen tussen Zermatt in Täsch, want Zermatt is autovrij en de garage is in Täsch. Zermatt vond ik zeer toeristisch en druk, niet zo aangenaam.
reiziger123
Berichten: 70
Lid geworden op: 22 mei 2009, 21:01

Re: Binnenlandse reis Zwitserland

Bericht door reiziger123 »

Bedankt voor jullie reacties. Dit is goede hulp.

De lunch zal ik zeker erbij nemen :)

De ticketprijzen zal ik eens goed berekenen.

Welke andere treinroute in Zwitserland kunnen jullie aanraden? Ik heb Ik heb nog 2 dagen over na Zermatt.

RDV, ik lees dat Zermatt een beetje tegenvalt. Is het beter om een halte eerder uit te stappen uit de Glacier Express? Of is het laatste stukje tot Zermatt juist heel mooi?
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Binnenlandse reis Zwitserland

Bericht door Paul »

Je kan in Zermatt nog met de Gornergratbahn naar boven, met uitzicht op de Matterhorn.
Of over de Lötschberg naar Interlaken en vandaar via Grindelwald of Wengen naar de Jungfraubahn.
En nog zoveel meer... Mooie lijnen in overvloed in Zwitserland.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Binnenlandse reis Zwitserland

Bericht door dentheo »

Ik denk dat Zermatt wel de moeite is en je kan ook nog een stukje hoger gaan.
Maar ik denk dat het verblijf er onnodig duur zal zijn. Voorstel rdv lijkt mij logisch.
Ik heb ooit verbleven in Visp, op de hoofdbaan van de BLS tunnel naar Brig op de splitsing naar Zermatt

Wanneer je een dag over hebt kan je vanuit Täsch of Visp een tripje maken naar Brig over het oude BLS traject naar Kandersteg, Frutigen of nog verder en via de nieuwe spoorweg door de tunnel terug naar Visp Träsch.
Zwitserland barst van de mogelijkheden en elk verlof daar is bij voorbaat geslaagd... al weten ze wel van prijzen. 5€ voor een koffie ofzo.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Binnenlandse reis Zwitserland

Bericht door Steven »

verblijfskosten kan je besparen door te logeren bij een hostel. Je moet het dan wel aanvaarden dat je eventueel een kamer moet delen. Maar uiteindelijk dient een hotel toch maar om te slapen, eten, voor de rest moet je er vooral buiten zijn en genieten.
reiziger123
Berichten: 70
Lid geworden op: 22 mei 2009, 21:01

Re: Binnenlandse reis Zwitserland

Bericht door reiziger123 »

Overnachtingen in Täsch zijn inderdaad niet zo duur. Dat zal ik doen.

Ik heb even naar leuke restaurants gezocht in Zermatt maar overal op internet zie ik prijzen van 38 CHF voor een hoofdgerecht :shock: . Zijn er in Zwitserland ook eenvoudige restaurants waar je voor 15-20 euro iets kunt eten?

Voor het binnenlandse treintraject lijkt me de Interrail Zwitserland Pass wel in orde. Deze is goedkoper dan de Swiss Travel Pass.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Binnenlandse reis Zwitserland

Bericht door Steven »

Voor die prijs zal je eerder bij een fastfood achting iets uitkomen. Of een pizzeria.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Binnenlandse reis Zwitserland

Bericht door rdv »

reiziger123 schreef:RDV, ik lees dat Zermatt een beetje tegenvalt. Is het beter om een halte eerder uit te stappen uit de Glacier Express? Of is het laatste stukje tot Zermatt juist heel mooi?
Ik kan het me niet zo goed meer herinneren, maar ik denk dat het laatste stukje zeker de moeite is, omdat je toch nog redelijk stijgt en ook pas na Täsch een zicht krijgt op de Matterhorn. De prijs Täsch - Zermatt is blijkbaar 8,20 CHF (enkel, inbegrepen in de Swiss Travel Pass), dus afhankelijk van met hoeveel jullie zijn, en wat de andere plannen zijn, moet je zelf maar overwegen of je in Täsch of Zermatt verblijft. Als je de Gornergratbahn doet vanuit Täsch, dan heb je het stukje Täsch - Zermatt ook gedaan natuurlijk. Ik weet niet hoe Täsch is, ben er niet uitgestapt. Maar Zermatt was toen (weekend van 15/08) druk (veel drukker dan de andere plaatsen waar we gepasseerd zijn). Midden maart is ook nog volop skiseizoen, dus het zal dan niet beter zijn qua drukte. Ik hoor wel dat de jeugdherberg in Zermatt ok is.
reiziger123 schreef: Welke andere treinroute in Zwitserland kunnen jullie aanraden? Ik heb Ik heb nog 2 dagen over na Zermatt.
Dat is een heel moeilijke. Ik zou zeker de Lötschberg doen, maar dat kan je doen als je van Zermatt terugkeert naar Aken (geef via Goppenstein of Kandersteg in, reistijd is niet zo veel langer dan via de Lötschberg basistunnel).
Of je doet Zermatt - Brig - Kandersteg - Spiez - Zweisimmen - Montbovon - Romont - Bern - Basel - Aken.
Of je neemt er de route via Neuchatel bij.
Of je doet een rondje Brig - Kandersteg - Spiez - Zweisimmen - Montreux - Martigny - Brig.
De oude Gotthard-route tussen Erstfeld en Bellinzona is ook de moeite: veel keerlussen (vnl. in de berg uitgehouwen), en het beroemde rondje rond de kerk van Wassen (hiervoor zou je in Andermatt van de Glacier Express kunnen stappen, neem de shuttle naar Göschenen, dan een trein naar ofwel Erstfeld of Flüelen, dan via de basistunnel naar Bellinzona, en terug via de oude spoorlijn naar Göschenen).
De Centovalli lijn tussen Dommodossola en Locarna is ook mooi (grotendeels in Italië maar inbegrepen in je Swiss Travel Pass)

VAnuit Tirano is er dagelijks een bus naar Lugano, waar je kan overstappen op de Gotthard-route.

Vanuit St. Moritz kan je ook de andere lijnen van de Rhätische Bahn doen: naar Saglians en verder naar Davos en terugkeren via Filisur.

Voor meer inspiratie: http://www.sbb.ch/en/leisure-holidays/h ... rains.html en http://www.sbb.ch/en/leisure-holidays/h ... rland.html.
reiziger123 schreef:Voor het binnenlandse treintraject lijkt me de Interrail Zwitserland Pass wel in orde. Deze is goedkoper dan de Swiss Travel Pass.
De Interrail Switserland Pass is dan wel (iets) goedkoper, maar bvb de Matterhorn-Gotthard Bahn (Glacier Express tussen Disentis en Zermatt, maar ook andere privémaatschappijen) zitten er niet in. In de Swiss Travel Pass zitten ook de Postbussen en heel wat boten, deze zijn niet inbegrepen in de Interrail (je krijgt wel korting).
Plaats reactie