Reis Valencia-Porto-Lissabon

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden voor internationale reizen.
Plaats reactie
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Reis Valencia-Porto-Lissabon

Bericht door Asterix »

Hallo

Ik zou graag eind augustus per trein van Valencia naar Porto reizen (en nadien afzakken - in delen - naar Lissabon).
Nu blijkt het echter niet mogelijk te zijn om te reizen van Valencia naar Porto, aldus de websites van Renfe en GoEurope.
Deze laatste raadt ons zelfs eerder het vliegtuig aan.

Heeft er iemand ervaring met een treinreis doorheen Spanje van Valencia naar Porto?

Groetjes
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Reis Valencia-Porto-Lissabon

Bericht door groentje »

Er zijn grofweg 2 manieren om tussen Spanje en Portugal per trein te reizen, met de nachttrein vanuit Madrid naar Lissabon, je kan geloof ik in Coimbra-B overstappen naar Porto. De andere optie is per regionale trein vanuit het noorden. Dan moet je dwars door Spanje heen naar het Galicische Vigo, de frequentste en snelste zullen wellicht met overstap in Barcelona en Madrid zijn, maar je kan ook met regionale treinen gaan. Vanuit Vigo kan je minstens 's ochtends en 's avonds, en ik dacht sinds kort ook 's middags, rechtstreeks naar Porto. Ik zal nog een tweede post met wat links plaatsen.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Reis Valencia-Porto-Lissabon

Bericht door Asterix »

Dank voor de reactie. Uiteindelijk reisplannen aangepast en rechtstreeks naar Porto vanuit Zaventem voor 25 euro. Jammer wel.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Reis Valencia-Porto-Lissabon

Bericht door groentje »

Spijtig, maar ik snap je wel. Vanuit België moet je per TGV in Irun geraken, vanwaar je ook de nachttrein kan halen naar Lissabon, of omgekeerd, de nachttrein van Paris-Austerlitz naar Irun, en dan vandaar overdag naar Vigo. Moet je wel een overnachting inplannen in Galicia, je komt immers pas na 23u toe in Vigo. Leon is bijvoorbeeld een interessante stop, en voor de avontuurlijke reizigers, je kan ook met de smalspoortrein vanaf Bilbao naar Leon, je bent pas na 22u in Leon, en je moet voor halfdrie in Bilbao geraken (eventueel met Euskotren vanaf Irun of Hendaye). Alle drie zijn ook geweldige plaatsen om even uit te stappen. Bedenk wel dat er maar 1 FEVE-trein rijdt, als je uitstapt onderweg, zal het voor de dag erop zijn dat je verder kan...
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Reis Valencia-Porto-Lissabon

Bericht door K V B »

Asterix schreef:Hallo

Ik zou graag eind augustus per trein van Valencia naar Porto reizen (en nadien afzakken - in delen - naar Lissabon).
Nu blijkt het echter niet mogelijk te zijn om te reizen van Valencia naar Porto, aldus de websites van Renfe en GoEurope.
RENFE heeft uitstekende treinen, maar mischien wel de slechtste verkoop in Europa. Je kan probleemloos tientallen voorbeelden vinden van reizen die je met de trein kan doen, maar waar RENFE geen kaartjes voor verkoopt. Als er ooit een privé operator in Spanje start is het enige wat ze moeten doen een betere on-line kaartverkoop opzetten, en RENFE kan de zaak opdoeken.

Dus moet je de zaken zelf uitzoeken, en je tickets trein per trein boeken. Bijv. in dit geval de nachttrein van Madrid naar Coimbra, en aansluitende treinen vanuit Valencia, en naar Porto.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Reis Valencia-Porto-Lissabon

Bericht door Asterix »

K V B schreef:RENFE heeft uitstekende treinen, maar mischien wel de slechtste verkoop in Europa. Je kan probleemloos tientallen voorbeelden vinden van reizen die je met de trein kan doen, maar waar RENFE geen kaartjes voor verkoopt. Als er ooit een privé operator in Spanje start is het enige wat ze moeten doen een betere on-line kaartverkoop opzetten, en RENFE kan de zaak opdoeken.

Dus moet je de zaken zelf uitzoeken, en je tickets trein per trein boeken. Bijv. in dit geval de nachttrein van Madrid naar Coimbra, en aansluitende treinen vanuit Valencia, en naar Porto.
Bedankt, KVB. Ik heb het eerder ook al eens zelf individueel opgezocht en inderdaad, eerst een overstap in Madrid (doenbaar), dan de nachttrein op naar Coimbra maar daar moet je dan in de zéér vroege ochtend van de trein en gaan wachten op een andere trein richting Porto. Dat lijkt mij bijzonder onaangenaam.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Reis Valencia-Porto-Lissabon

Bericht door groentje »

Voor de prijs van de nachttrein moet je het anders niet laten om wat langer te blijven liggen, bijvoorbeeld tot Entroncamento (toch al een uurtje later) of zelfs meteen tot Lissabon door. Hou ook rekening met het uur tijdsverschil tussen beide landen, 5 uur is dan te vergelijken met 6, etc. 5 uur is nog steeds hondsvroeg, maar Entroncamento rond 6 begint daarmee al menselijker te worden.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Reis Valencia-Porto-Lissabon

Bericht door Asterix »

De terugvlucht heb ik aan scherpe prijzen kunnen boeken vanuit Lissabon dus ik moest echt wel in Porto aan de tocht beginnen.
Wat is Oost-Europa dan toch fijn qua OV.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Reis Valencia-Porto-Lissabon

Bericht door Asterix »

Iemand vertrouwd met de aankoop van online tickets bij de CP (Portugese Spoorwegen)?

Alhoewel er tot 60 dagen op voorhand kan worden gekocht (aldus de website), kan ik voor het overgrote deel van de reizen geen tickets kopen. We spreken dan trouwens over de volle pot want de kortingen ('Special Offer' met gele ster) staan ook opgelijst maar die kunnen al helemaal niet worden aangekocht. Althans, ik zie niet in waar?

Nog een bijkomend vraagje: voor de Intercidades en de Alfa Pendulars is plaatsreservering nodig. Iemand enig idee hoe dit online kan worden gecombineerd met een FIP-biljet?
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Reis Valencia-Porto-Lissabon

Bericht door groentje »

Geen ervaring mee, sorry. Maar de keren dat ik er de trein heb genomen, waren er nog genoeg plaatsen, en kocht ik gewoon mijn reservaties ter plaatse, soms slechts enkele minuten op voorhand.
FLV-FGSP
Berichten: 1879
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Reis Valencia-Porto-Lissabon

Bericht door FLV-FGSP »

Sinds 29 augustus 2017 is er weer een trein van Entroncamento en Elvas in Portugal naar Badajoz (Spanje) en terug. Exploitant is CP. Sluit goed aan op een trein van/naar Merida, daar aansluiting van/naar Madrid.

Bron: https://www.cp.pt/passageiros/pt/consul ... -29-agosto
Plaats reactie