Vertraging internationale rit

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden voor internationale reizen.
Plaats reactie
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Vertraging internationale rit

Bericht door HLE18 »

Een tijd geleden van Rome naar Brussel gereden via Milaan, Zürich, Basel en Keulen. Nu had de HST van Rome naar Milaan 40 minuten vertraging waardoor ik de aansluiting naar Zürich gemist heb. Na veel te lang aanschuiven aan het loket in Milaan om mijn tickets te laten veranderen bleek dat ik eigenlijk geen deftige aansluiting meer had naar Brussel. Een overnachting in Milaan wou de loketbediende mij niet geven dus ben ik maar naar Zürich gereden en daar dan zelf iets geboekt.

Nu had ik de kosten van het hotel samen met mijn tickets opgestuurd naar b-europe maar ik krijg het antwoord dat ik geen recht heb op een vergoeding. Ze bekijken blijkbaar alleen de vertraging van de individuele tickets en 40 < 60 minuten dus krijg ik niets! Voor kosten van het hotel moet ik contact opnemen met SBB. Aan het loket van SBB hebben ze mij verteld dat ik de kosten kan recupereren bij de maatschappij die mij de tickets verkocht heeft de NMBS dus...

Niet dat die extra overnachting zo erg is maar weet iemand hoe het zit? Wat zijn je rechten als je ergens vast komt te zitten?
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Vertraging internationale rit

Bericht door trainlovertje »

Die rechten gelden inderdaad enkel als je 1 doorgaand ticket hebt of als je ze samen gekocht hebt en ze onder hetzelfde dossiernummer vallen. Ik weet niet hoe je je kaartjes gesplitst hebt, maar ik vrees dat er in jouw geval weinig te recupereren valt. Rian zal je hier waarschijnlijk meer uitleg over kunnen geven.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Vertraging internationale rit

Bericht door Shrek »

Wanneer ik zulke lang treinreizen onderneem zorg ik toch altijd voor een buffer van 1-2u voor elke overstap. Dat lijkt mij niet meer dan logisch (ook in de luchtvaart raden ze dat aan). Uiteraard zou 40 minuten vertraging niet mogen, maar het komt helaas wel voor op zulke lange treinverbindingen. Niet voor niets dat ze <60 niet terugbetalen, het komt immers vrij vaak voor.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Vertraging internationale rit

Bericht door rvdborgt »

trainlovertje schreef: 13 sep 2017, 21:35Die rechten gelden inderdaad enkel als je 1 doorgaand ticket hebt of als je ze samen gekocht hebt en ze onder hetzelfde dossiernummer vallen. Ik weet niet hoe je je kaartjes gesplitst hebt, maar ik vrees dat er in jouw geval weinig te recupereren valt. Rian zal je hier waarschijnlijk meer uitleg over kunnen geven.
De NMBS vindt zelfs dat als ze je zonder commentaar vooraf een serie losse tickets geven binnen 1 dossier, dat dat aparte overeenkomsten zijn. Aan het loket vertellen ze daar overigens niet bij wat daar de consequenties (alweer volgens de NMBS) van zijn. Online is er een pagina waar dat wel met enkele woorden beschreven staat.

Je kunt een klacht indienen bij de FOD, dat de je bij de NMBS 1 reis hebt gekocht maar dat ze je zonder waarschuwing een serie aparte overeenkomsten denken te hebben verkocht, waarbij ze je aan je lot overlaten als er ergens iets misgaat. Klachtenformulier hier:
https://mobilit.belgium.be/nl/spoorwegv ... n_klachten
Benadruk dat je niet was ingelicht over het opsplitsen van de overeenkomst (en dat dat dus 1 doorgaande overeenkomst moet zijn), want de FOD gaat soms wel wat gemakkelijk mee in de NMBS-redenering.
Een andere mogelijkheid is de ombudsman:
http://www.ombudsrail.be

Als je in zo'n geval je aansluiting mist, moet je eigenlijk allereerst een bevestiging van de vertraging vragen (is men verplicht te geven) en dan op de plek waar je strandt om bijstand vragen. Dat moet door de spoorwegen daar ter plekke worden geregeld. Zo voorkom je dat je geld moet uitgeven dat je achteraf weer moet zien terug te krijgen. In dit geval had de SBB de overnachting inderdaad moeten regelen.
De NMBS zou je echter compensatie voor vertraging (50% op de hele reis Rome - Brussel) moeten geven.

Groetjes,
Rian
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Vertraging internationale rit

Bericht door trainlovertje »

Maar zijn de tickets effectief samen gekocht? Want als dat niet zo is, gaan ze dat wel snel doorhebben...
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Vertraging internationale rit

Bericht door HLE18 »

Tickets zijn samen gekocht en bewijs van vertraging heb ik ook (heb ik meer dan een uur voor staan aanschuiven :roll: ). Eigenlijk had ik beter op de volgende trein gestapt en aan de TBG uitgelegd wat het probleem was i.p.v. aan dat stom loket te gaan aanschuiven voor een nieuwe reservering.

2 uur overstap voor elke aansluiting is een optie maar dan gaat het wel een pak langer duren.
traxie
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38
Locatie: Gent

Re: Vertraging internationale rit

Bericht door traxie »

Ik reis binnenkort naar Rome via Duitsland en oostenrijk, een deel met nachttrein. Ik hoop op betere ervaringen. De optie via Zwitserland is weliswaar korter maar volgens mijn opzoekwerk minder solide. Bij leden van railteam kan je met een vertragingsattest op de volgende hogesnelheidstrein stappen.
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Vertraging internationale rit

Bericht door HLE18 »

De heenrit heb ik ook via Frankfurt - Munchen gedaan, dat ging vlot tot in Munchen maar na een uur rijden met de slaaptrein stonden we 3 uur stil door een zelfmoord. Gevolg dat we onderweg verschillende keren moesten wachten om HST voor te laten hierdoor bijna 5 uur vertraging :roll: .
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Vertraging internationale rit

Bericht door kika »

traxie schreef: 18 sep 2017, 22:29 Ik reis binnenkort naar Rome via Duitsland en oostenrijk, een deel met nachttrein. Ik hoop op betere ervaringen. De optie via Zwitserland is weliswaar korter maar volgens mijn opzoekwerk minder solide. Bij leden van railteam kan je met een vertragingsattest op de volgende hogesnelheidstrein stappen.
"Resultaten uit het verleden bieden geen garanties.." mijn persoonlijke ervaringen in 2017 zijn tot nu toe begrensd op een 6000km aan nacht- en internationale treinen. De ene keer vertrek je met +40 en kom je met -13 aan, de andere keer neem je voor de zekerheid een eerste trein vroeger en krijg je +11uur. Qua Railteam: Thalys en dan met name loketbedienden in Brussel (zuid) doen wel vaker lastig. Op je strepen staan, ombudsmannen etc.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Vertraging internationale rit

Bericht door groentje »

Bij dat laatste: in Luik doet men vaak minder lastig. Als je pakweg voor de volgende Thalys in Luik kan geraken, kan je het altijd daar nog eens proberen ;)
i11
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 nov 2006, 02:10

Re: Vertraging internationale rit

Bericht door i11 »

trainlovertje schreef: 13 sep 2017, 21:35 Die rechten gelden inderdaad enkel als je 1 doorgaand ticket hebt of als je ze samen gekocht hebt en ze onder hetzelfde dossiernummer vallen. Ik weet niet hoe je je kaartjes gesplitst hebt, maar ik vrees dat er in jouw geval weinig te recupereren valt. Rian zal je hier waarschijnlijk meer uitleg over kunnen geven.
Je antwoord stemt mijns inziens niet overeen met de interpretatieve richtsnoeren van de Europese Commissie (EC) behorende bij verordening 1371/2007. Deze interpretatieve richtsnoeren zijn een toelichting op de verordening die rechters zullen raadplegen (je moet ze er wel op wijzen) als je inderdaad een rechtszaak gaat beginnen.

Jouw stelling dat "die rechten [inderdaad] gelden enkel als je 1 doorgaand ticket hebt of als je ze samen gekocht hebt en ze onder hetzelfde dossiernummer vallen" houdt volgens mij geen stand als je onderstaande paragraaf 4.2.1 van die interpretatieve richtsnoeren leest.

Originele tekst interpretatieve richtsnoeren is te vinden op http://eur-lex.europa.eu/legal-content/ ... XC0704(01)

4.2.Terugbetaling, vervoer via een andere route en compensatie
4.2.1. Terugbetaling en vervoer via een ander route of vergoeding van de prijs van het vervoerbewijs voor reizen die meerdere
deeltrajecten omvatten (artikelen 16 en 17)
In artikel 9, lid 1, van de verordening is bepaald dat „spoorwegondernemingen en verkopers van vervoerbewijzen, voor zover beschikbaar, vervoerbewijzen, rechtstreekse vervoerbewijzen en boekingen aanbieden”.

Passagiers hebben slechts recht op terugbetaling, vervoer via een andere route (artikel 16) of een vergoeding in de vorm van een percentage van de ticketprijs met inbegrip van alle toeslagen (artikel 17) vanaf een vertraging „op de eindbe­stemming krachtens de vervoersovereenkomst” van meer dan 60 minuten. Dat kan problemen opleveren bij reizen met overstappen, al dan niet tussen verschillende vervoerders, met name wanneer passagiers, ondanks hun wens om één doorgaand vervoerbewijs te kopen, voor verschillende deeltrajecten afzonderlijke tickets krijgen in plaats van doorgaande tickets voor hun hele reis. Overeenkomstig artikel 4 juncto artikel 6, lid 2, van bijlage I kan één vervoersovereenkomst uit verschillende afzonderlijke tickets bestaan. In de contractuele bepalingen tussen de passagier en de spoorwegonderne­ming moet duidelijk worden vermeld of de passagier al dan niet op grond van één vervoersovereenkomst reist.

Krachtens artikel 3, punt 10, van de verordening vormen afzonderlijke tickets samen één „rechtstreeks vervoerbewijs” wanneer zij een
„vervoersovereenkomst vormen die is gesloten met het oog op het verrichten van opeenvolgende spoor­wegdiensten die door één of meer spoorwegondernemingen worden geëxploiteerd”
. Passagiers die reizen op grond van een vervoersovereenkomst die verschillende tickets omvat, genieten de door de artikelen 16c en 17 gewaarborgde rechten cindien hun vertraging bij aankomst op de eindbestemming meer dan 60 minuten bedraagt, zelfs indien de vertraging van alle afzonderlijke trajecten telkens minder dan 60 minuten bedraagt. (zie ook het punt inzake vertragingen in deel 2.2) Zoals vermeld in artikel 27 kunnen reizigers in geval van problemen „een klacht indienen bij elke van de betrokken spoorwegondernemingen” en moeten zij dat niet bij elke onderneming afzonderlijk doen. De betrokken spoorwegondernemingen moeten samenwerken om dergelijke klachten te behandelen.


Wil HLE18 een compensatie ontvangen dan zal hij nogmaals de NMBS een brief moeten sturen en ze hierop wijzen. Eventueel dreigen dat je naar de rechter stapt en de Europese Commissie (EC) op de hoogte stelt. Mijns inziens is het aanschrijven de EC zinvoller dan de FOD. De FOD is een nationale toezichthouder en die zijn erg slap. In NL is ten aanzien van de handhaving door het equivalent van deze dienst (ILT) door de NL-rechter vragen aan het EU-hof in Luxemburg gesteld.
Laatst gewijzigd door i11 op 22 sep 2017, 17:28, 1 keer totaal gewijzigd.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Vertraging internationale rit

Bericht door groentje »

Ik heb geen compensatie gevraagd 😉
i11
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 nov 2006, 02:10

Re: Vertraging internationale rit

Bericht door i11 »

groentje schreef: 22 sep 2017, 16:14 Ik heb geen compensatie gevraagd 😉
Excuus bedoelde HLE18, ik heb mijn bericht aangepast
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Vertraging internationale rit

Bericht door rvdborgt »

i11 schreef: 22 sep 2017, 15:12Wil HLE18 een compensatie ontvangen dan zal hij nogmaals de NMBS een brief moeten sturen en ze hierop wijzen. Eventueel dreigen dat je naar de rechter stapt en de Europese Commissie (EC) op de hoogte stelt. Mijns inziens is het aanschrijven de EC zinvoller dan de FOD. De FOD is een nationale toezichthouder en die zijn erg slap. In NL is ten aanzien van de handhaving door het equivalent van deze dienst (ILT) door de NL-rechter vragen aan het EU-hof in Luxemburg gesteld.
De EC is weliswaar geïnteresseerd in dit soort klachten maar zal je terugverwijzen naar de nationale toezichthouder als je daar nog niet bent geweest. De EC kan pas in actie komen als blijkt dat de handhaving op nationaal niveau niet werkt. Maar dan moet je daar wel duidelijke aanwijzingen voor hebben en de middelen op nationaal niveau hebben geprobeerd.

Groetjes,
Rian
Plaats reactie