Nieuwe klassen op Thalys

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden voor internationale reizen.
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: Nieuwe klassen op Thalys

Bericht door LHOON »

Hobbes schreef: 30 jan 2018, 08:59 (...)
Controle was onbestaande, wij zijn opgestapt in Antwerpen-Centraal, en gans de rit naar Parijs hebben we 0(!) controle gehad, treinpersoneel zat gans de reis te tetteren achter 1ste klasse (dixit onze vriendin). Een echte schande.
Is er bij de Thalys in 1e klasse geen controle bij het instappen om controle op de trein overbodig te maken?
Hobbes schreef: 30 jan 2018, 08:59 Ik vermoed dat men de "Premium" in het leven heeft geroepen om het "plebs" weg te houden van de "gegoede burgerij", zodat men zeker gerust zit als men de "echte 1ste klasse" neemt.
Daar hebt ge wel een punt.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe klassen op Thalys

Bericht door Shrek »

Hobbes schreef: 30 jan 2018, 08:59 Wij zijn afgelopen weekeinde met de Thalys naar Parijs geweest.

Ik en mijn vriendin hadden "Comfort" ticketten, H/T Antwerpen-Parijs voor 2 pers. kwam dit op 236 Euro

Een vriendin van ons reisde "Premium" (man is treinbestuurder Thalys)

In de heenrit was het enige verschil dat zij iets rustiger zat, het "ontbijt" bleek een mini koffiekoek en een plastieken bekertje koffie/thee te zijn.

Die tickets kosten wel bijna het dubbele van de "Comfort" tickets (!)

Controle was onbestaande, wij zijn opgestapt in Antwerpen-Centraal, en gans de rit naar Parijs hebben we 0(!) controle gehad, treinpersoneel zat gans de reis te tetteren achter 1ste klasse (dixit onze vriendin). Een echte schande.

Op de terugrit zondag kreeg onze vriendin wel een maaltijd geserveerd, en dat bleek dan wel in orde te zijn.

Of dit nu de wel erg hogere prijs rechtvaardigt, daar stel ik mij toch vragen bij.

Ik vermoed dat men de "Premium" in het leven heeft geroepen om het "plebs" weg te houden van de "gegoede burgerij", zodat men zeker gerust zit als men de "echte 1ste klasse" neemt.
Mijn ervaring is toch wel heel anders. Het ontbijt in Thalys was bij mij altijd in orde, je krijgt een koffiekoek en daarbij een broodje ofwel met kaas/vlees ofwel confituur. Je kan trouwens altijd een broodje en koffiekoek bijvragen als het niet genoeg zou zijn.
Dan over de klassen: De premium is niet in het leven geroepen, dat is gewoon exact hetzelfde als de eerste klasse van vroeger. Het is "comfort" dat nieuw is omdat Thalys er door marktonderzoek op uit kwam dat een deel van de reizigers (voornamelijk toeristen) de extra diensten die in eerste klasse werden aangeboden niet nodig heeft. Het bespaart Thalys dus kosten door deze diensten niet aan te bieden voor de reizigers die ze niet willen.
De toewijzing van zetels aan premium of comfort kan flexibel gebeuren, zodat elke trein maximaal rendeert.
Dit is dus helemaal geen kwestie van plebs weghouden, maar gewoon een doordachte commerciële zet.
Hobbes
Berichten: 746
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: Nieuwe klassen op Thalys

Bericht door Hobbes »

Vorig jaar zijn we ook met Thalys naar Parijs gereisd, nog met de oude klasseverdeling.
We zaten toen in Comfort 1, en het ontbijt was toen ook om te lachen (of huilen), we waren toen wel in Brussel Zuid opgestapt.

Wat bedoel je trouwens met de "extra diensten" in Premium, uitgezonderd de maaltijden? Niets extra in mijn ogen, WIFI heb je in Comfort ook.

Zoals ik zei: men heeft dat in het leven geroepen om het onderscheid te maken tussen de "gewone reiziger" en de bemiddelde zakenreiziger/iets meer bemiddelde reiziger.
Op zich heb ik daar geen problemen mee, maar laten we wel eerlijk blijven.

Ik probeer net trouwens tickets te boeken voor Amsterdam in het weekeinde van 24/25 maart. Toch goed op tijd zou je denken?
Plaatsen in Comfort zijn reeds uitverkocht (106 euro enkel voor 2pers), men stelt wel de Premium voor (160 euro enkel voor 2pers.), of 2de klasse, ik besef uiteraard dat niemand mij verplicht om 1ste klasse te rijden.

Dan begint het wel duur te worden voor de modale reiziger, als men 320 euro moet betalen om 2x 1h in de trein te zitten.

Wat de controle vorige zaterdag betrof: Geen controle bij het opstappen, geen controle tijdens de rit. Mijn ticket is gewoon niet gescand...
Laatst gewijzigd door Hobbes op 30 jan 2018, 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe klassen op Thalys

Bericht door Shrek »

Hobbes schreef: 30 jan 2018, 10:34 Wat bedoel je trouwens met de "extra diensten" in Premium, uitgezonderd de maaltijden? Niets extra in mijn ogen, WIFI heb je in Comfort ook.

Zoals ik zei: men heeft dat in het leven geroepen om het onderscheid te maken tussen de "gewone reiziger" en de bemiddelde zakenreiziger/iets meer bemiddelde reiziger.
Op zich heb ik daar geen problemen mee, maar laten we wel eerlijk blijven.

Ik probeer net trouwens tickets te boeken voor Amsterdam in het weekeinde van 24/25 maart. Toch goed op tijd zou je denken?
Plaatsen in Comfort zijn reeds uitverkocht (106 euro enkel voor 2pers), men stelt wel de Premium voor (160 euro enkel voor 2pers.), of uiteraard 2de klasse, ik besef uiteraard dat niemand mij verplicht om 1ste klasse te rijden.

Dan begint het wel duur te worden voor de modale reiziger, als men 320 euro moet betalen om 2x 1h in de trein te zitten.

Wat de controle vorige zaterdag betrof: Geen controle bij het opstappen, geen controle tijdens de rit. Mijn ticket is gewoon niet gescand...
De extra diensten zijn ook de kranten aan boord, flexibiliteit van het biljet, lounge-toegang en taxireservaties. Allemaal zaken die Thalys geld kosten, ook als ze niet gebruikt worden. Thalys heeft er dus alle belang bij die diensten voor zo weinig mogelijk mensen te moeten aanbieden, vandaar die tussenklasse.

Zoals ik enkele pagina's terug al aanhaalde zijn de prijzen ook helemaal niet beduidend gestegen voor die premium, vroeger kostte de eerste klasse full-flex net evenveel. Je zult hier gewoon pech gehad hebben dat het een populair weekend is en er al veel uitverkocht is. De dag dat de reservaties opengaan is er altijd een rush op de tickets, als je echt de goedkoopste wil hebben moet je die dag klaarzitten achter je pc...
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Nieuwe klassen op Thalys

Bericht door Paul »

Geldt dat onderscheid tussen 'Comfort' en 'Premium' enkel op het traject Brussel - Parijs?
Ik heb zopas een ticket geboekt op de Thalys tussen Antwerpen en Amsterdam en daar is er enkel keuze tussen eerste en tweede klasse (met miniem prijsverschil tussen beide, ik boekte voor 19 maart en er was slechts 10 euro verschil).
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe klassen op Thalys

Bericht door Shrek »

Paul schreef: 30 jan 2018, 15:18 Geldt dat onderscheid tussen 'Comfort' en 'Premium' enkel op het traject Brussel - Parijs?
Ik heb zopas een ticket geboekt op de Thalys tussen Antwerpen en Amsterdam en daar is er enkel keuze tussen eerste en tweede klasse (met miniem prijsverschil tussen beide, ik boekte voor 19 maart en er was slechts 10 euro verschil).
Het verschil premium-comfort zie je pas een venster later, nadat je eerste klasse hebt geselecteerd.
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Nieuwe klassen op Thalys

Bericht door Paul »

Shrek schreef: 30 jan 2018, 15:40
Paul schreef: 30 jan 2018, 15:18 Geldt dat onderscheid tussen 'Comfort' en 'Premium' enkel op het traject Brussel - Parijs?
Ik heb zopas een ticket geboekt op de Thalys tussen Antwerpen en Amsterdam en daar is er enkel keuze tussen eerste en tweede klasse (met miniem prijsverschil tussen beide, ik boekte voor 19 maart en er was slechts 10 euro verschil).
Het verschil premium-comfort zie je pas een venster later, nadat je eerste klasse hebt geselecteerd.
O.K., dank je. Blijkbaar was er voor mijn trein in eerste klasse enkel Premium beschikbaar en daardoor heb ik het niet opgemerkt.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Nieuwe klassen op Thalys

Bericht door Asterix »

Het ontbijt aan boord van Thalys maar ook Eurostar is ronduit verschrikkelijk, dan kan je nog beter in de Panos koffie en koeken gaan kopen. Het avondeten is doorgaans wel okee.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nieuwe klassen op Thalys

Bericht door groentje »

Het (na)middageten op Eurostar viel ook mee, ben de voorbije weken heen (rond 14u) en terug (rond 15u) gekomen, en hoewel ik het betreur dat de quiches koud worden geserveerd, qua smaak zit het wel goed. Wel nogal hip, met zaden en bonen, en zo.
Thalys 's avonds test ik overmorgen nog eens uit.
traxie
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38
Locatie: Gent

Re: Nieuwe klassen op Thalys

Bericht door traxie »

Ik moet zeggen dat ik het ontbijt op de Thalys, altijd vrij goed vond, pistolet, koffiekoeken, koffie/thee, fruitsapje, yoghurt en een beetje fruit. Bij de koffiekoeken heb je vaak nog de keuze tussen gesuikerde of zoute. Ik weet niet wat je bestelt bij de Panos, maar dat komt bij mij meestal niet in de buurt van dit. Het avondeten heb ik tot nu toe altijd koud geweten en dat vind ik steeds een gemiste kans.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Nieuwe klassen op Thalys

Bericht door rdv »

traxie schreef:Ik moet zeggen dat ik het ontbijt op de Thalys, altijd vrij goed vond, pistolet, koffiekoeken, koffie/thee, fruitsapje, yoghurt en een beetje fruit. Bij de koffiekoeken heb je vaak nog de keuze tussen gesuikerde of zoute. Ik weet niet wat je bestelt bij de Panos, maar dat komt bij mij meestal niet in de buurt van dit. Het avondeten heb ik tot nu toe altijd koud geweten en dat vind ik steeds een gemiste kans.
Voor een bourgondisch ontbijt moet je idd niet bij THA (of welke vervoerder dan ook) zijn [emoji1]. Ik vind het THA ontbijt lekker, afwisselend en verfijnd, maar stap wel met honger van de trein.
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: Nieuwe klassen op Thalys

Bericht door LHOON »

rdv schreef: 31 jan 2018, 10:26
traxie schreef:Ik moet zeggen dat ik het ontbijt op de Thalys, altijd vrij goed vond, pistolet, koffiekoeken, koffie/thee, fruitsapje, yoghurt en een beetje fruit. Bij de koffiekoeken heb je vaak nog de keuze tussen gesuikerde of zoute. Ik weet niet wat je bestelt bij de Panos, maar dat komt bij mij meestal niet in de buurt van dit. Het avondeten heb ik tot nu toe altijd koud geweten en dat vind ik steeds een gemiste kans.
Voor een bourgondisch ontbijt moet je idd niet bij THA (of welke vervoerder dan ook) zijn [emoji1]. Ik vind het THA ontbijt lekker, afwisselend en verfijnd, maar stap wel met honger van de trein.
Laatste keer dat ik op Thalys heb gegeten (nov 2017, vlak voor het invoeren van het nieuwe systeem) waren zowel ontbijt als avondmaal zeer correct.

Er zijn overigens wel degelijk spoorvervoerders die een "bourgondisch" ontbijt op de trein aanbieden, men moet daarvoor echter veel verder dan Bourgondië gaan, bijvoorbeeld bij Amtrak of VIA.
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Re: Nieuwe klassen op Thalys

Bericht door Patrick »

Het 'eten' dat je op de Thalys aangeboden krijgt, hangt af van het tijdstip van de dag. (Net zoals op de Eurostar in Premier/Business Premier.)
Zie https://www.thalys.com/be/nl/diensten/a ... m#catering .

Ik reisde op 25 december van Brussel naar Keulen in Premium.
Vertrek 17:25, dus dat was nog het 'tussendoortje'. Keuze uit quiche of een dessertje.
Vóór aankomst kreeg ik dan nog een flesje rosé-bubbels als kerstgeschenkje :D

Mijn ticket werd in de trein gecontroleerd, niet op het perron.

In Aachen stapte een gezin op dat blijkbaar reisde met DB-tickets 1e klas, niet met Thalys-biljetten.
Ze werden kordaat door de treinbegeleider 'meegenomen' naar de 'gewone' 1e klas.
En zullen daar wellicht nog een boordtoeslag hebben betaald ;-)
Hobbes
Berichten: 746
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: Nieuwe klassen op Thalys

Bericht door Hobbes »

Ik heb uiteindelijk de heenreis naar Amsterdam geboekt in Premium (voor de terugrit waren er nog Comfort plaatsen beschikbaar), dus ik ben benieuwd wat er als maaltijd gaat verschijnen...
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Re: Nieuwe klassen op Thalys

Bericht door Patrick »

Als je wil weten welke maaltijd je zal krijgen, dan kijk je best VOORAF naar de dienstregeling in pdf.
Want als je wil boeken, verschijnt dat jammer genoeg niet op het scherm.
Kies op de Thalys-website 'Dienstregeling en verkeersinfo' en dan onderaan 'Download de dienstregeling van de Thalys-treinen als PDF-bestand.'
Welke maaltijd je aangeboden krijgt, is aangegeven met een icoontje onder het treinnummer.

Trouwens, 'eten' op de trein: "It's food for the journey, not journey for the food" :lol:
Plaats reactie