TGV frankrijk

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden voor internationale reizen.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: TGV frankrijk

Bericht door nighttrain »

Asterix schreef: 18 okt 2017, 15:00 Neem gerust eens een kijkje bij een luchtvaartmaatschappij. Veel kans dat je er goedkoper en sneller geraakt. Het is voor sommigen allemaal geen ramp dat de reis wat duurder of langer is maar vaak zijn het dan ook die mensen die plompverloren vaststellen dat de trein het moet afleggen tegen het vliegtuig en dat niet begrijpen. Niet voor niets dat het einde verhaal is voor de HSL-uitbreidingen in Frankrijk.
Persoonlijk denk ik dat in Frankrijk de combinatie TGV en vliegtuig zeer goed doet via CDG en ook met de prijzen dmv de klantenkaarten van SNCF en Air France. Regelmatig zeer mooie aanbiedingen bcp 20% korting SNCF TGV en bv 90 euro Hamburg
H/t.
En voor het TGV netwerk nemen de even een adempauze.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: TGV frankrijk

Bericht door Asterix »

Portbou schreef: 18 okt 2017, 19:23Ja, en dat van die enorme CO2 uitstoot van de vliegtuigen en de impact daarvan op het klimaat dat moet je allemaal niet geloven.
Een extra reden om een reisbus te nemen en geen trein en zeker geen TGV. Die scoren immers slechter.
Portbou schreef: 18 okt 2017, 19:23En dat je op je goedkope vlucht bediend wordt door stewards/essen met lage lonen en precaire statuten is ook maar een verzinsel...

Het moest maar zo goedkoop niet zijn, nietwaar ?
Die statuten zijn niet per definitie slechter dan bij treinmaatschappijen.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: TGV frankrijk

Bericht door Portbou »

Asterix schreef: 19 okt 2017, 00:09
Portbou schreef: 18 okt 2017, 19:23Ja, en dat van die enorme CO2 uitstoot van de vliegtuigen en de impact daarvan op het klimaat dat moet je allemaal niet geloven.
Een extra reden om een reisbus te nemen en geen trein en zeker geen TGV. Die scoren immers slechter.
Eerst prijs je een vliegtuig aan en als ik daar iets van zeg moet het plots een reisbus zijn :)

Het is moeilijk om eenduidige betrouwbare bronnen te vinden omtrent CO2-uitstoot, maar hier alvast één die jouw bewering tegenspreekt.
Afbeelding
(bron : EU - European Environment Agency)

Daarnaast :
- rijden touringcars tot nader order op diesel en stoten ze daarbij veel fijn stof uit.
- hebben chauffeurs bij maatschappijen als Eurolines, Flixbus, Megabus,... allesbehalve een goed statuut.

Bovendien ben je met een reisbus wel erg lang onderweg voor je reis naar Cannes.
Toch als rij- en rusttijden en snelheidsbeperkingen gerespecteerd worden.
Maar als reisduur plots niet meer uitmaakt kan je ook met de fiets of tevoet gaan : 0,0 uitstoot.
Portbou schreef: 18 okt 2017, 19:23En dat je op je goedkope vlucht bediend wordt door stewards/essen met lage lonen en precaire statuten is ook maar een verzinsel...
Die statuten zijn niet per definitie slechter dan bij treinmaatschappijen.
Dus conducteurs en machinisten bij SNCF hebben geen beter statuut dan de piloten en de stewards(essen) van maatschappijen als EasyJet en Ryanair ?
Matthias
Berichten: 224
Lid geworden op: 10 okt 2012, 15:13

Re: TGV frankrijk

Bericht door Matthias »

We beginnen hier stilaan op mijn vakgebied te komen, dus sta me toe hier even verder op in te gaan :).
Die cijfers van CO2-uitstoot van vervoersmiddelen zijn een Europees gemiddelde, doorheen Europa fluctueren deze nog redelijk hard. Een TGV/Thalys die zijn traject volledig in Frankrijk aflegt, zal zo maar een 8 g CO2-uitstoten per passagierskilometer, omdat het merendeel van de elektriciteit in Frankrijk met kernenergie opgewekt wordt. In Duitsland stijgt dit cijfer al naar een dikke 40 g per passagierskilometer, omdat daar de kerncentrales gesloten zijn en nog een heel pak sterk vervuilende steenkoolcentrales staan. Qua vervuiling komt een trein daar dus al in de buurt van een goed gevulde auto.
En zoals Portbou al terecht aangaf, is CO2 maar een klein deel van het verhaal, fijn stof, van dieselwagens is nog een ander probleem.

Wat echter buiten kijf staat, is dat een vliegtuig veruit de meeste CO_2-uitstoot heeft per passagierskilometer en dat de CO2-uitstoot van een trein volledig afhangt van de manier waarop de elektriciteit geproduceerd wordt in dat land. Ik dacht dat een Thalys (dus nu geen reizigerstrein), die goed gevuld is in België rond de 20g zat.
i11
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 nov 2006, 02:10

Re: TGV frankrijk

Bericht door i11 »

johan V schreef: 09 okt 2017, 17:39 Beste Forum,
Zou de TGV 9866 nog bollen van Cannes rechtstreeks naar brussel met de nieuwe dienstregeling vanaf 12 December 17
Dank.
Tussen Marseille en Nice wordt de komende tijd (jaren) flink aan het spoor gewerkt en daarnaast moeten de TGV's daar tussen het drukke TER-verkeer ingepast worden. Om die reden zijn bijvoorbeeld de Lyria-diensten Genève - Nice vanaf de nieuwe dienstregeling ingekort tot Marseille. Het kan dus best zo zijn dat ook TGV 9866 om die reden is ingekort tot Marseille.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: TGV frankrijk

Bericht door groentje »

De TGV is bovendien een commerciële dienst, de SNCF kan zo ongeveer doen wat ze willen...
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: TGV frankrijk

Bericht door Asterix »

Portbou schreef: 19 okt 2017, 10:50Eerst prijs je een vliegtuig aan en als ik daar iets van zeg moet het plots een reisbus zijn :)
Een vliegtuig als je snel en gemakkelijk wil reizen (en graag transparante prijzen hebt) en een reisbus als het goed voor het milieu moet zijn. Toch niet zo moeilijk?
Portbou schreef: 19 okt 2017, 10:50Het is moeilijk om eenduidige betrouwbare bronnen te vinden omtrent CO2-uitstoot, maar hier alvast één die jouw bewering tegenspreekt
Zoals al gesteld door een andere forumgebruiker: je moet veel factoren meenemen, ook de productie van de infrastructuur (staal, ballast) en hoe je de impact van de aanleg en de uitbating ervan afschrijft doorheen de tijd en op het aantal gebruikers. En dan komt de KU Leuven tot de conclusie dat een hoop reizigers gestapeld in een touringcar op een stuk asfalt dat door velen wordt gebruikt en relatief milieuvriendelijk kan worden aangelegd de beste optie is. Dat die bussen uitstoten is correct maar je hebt even goed uitstoot van fijne deeltjes door remmende treinen, dieseltreinen die uitstoten en de permanente uitstoot van elektriciteitscentrales.
Portbou schreef: 19 okt 2017, 10:50Dus conducteurs en machinisten bij SNCF hebben geen beter statuut dan de piloten en de stewards(essen) van maatschappijen als EasyJet en Ryanair ?
Wat wil statuut zeggen? Op zich niets. Leg de koopkracht van beiden eens naast mekaar.
kristofvt
Berichten: 109
Lid geworden op: 31 okt 2010, 21:34

Re: TGV frankrijk

Bericht door kristofvt »

i11 schreef: 19 okt 2017, 13:33
johan V schreef: 09 okt 2017, 17:39 Beste Forum,
Zou de TGV 9866 nog bollen van Cannes rechtstreeks naar brussel met de nieuwe dienstregeling vanaf 12 December 17
Dank.
Tussen Marseille en Nice wordt de komende tijd (jaren) flink aan het spoor gewerkt en daarnaast moeten de TGV's daar tussen het drukke TER-verkeer ingepast worden. Om die reden zijn bijvoorbeeld de Lyria-diensten Genève - Nice vanaf de nieuwe dienstregeling ingekort tot Marseille. Het kan dus best zo zijn dat ook TGV 9866 om die reden is ingekort tot Marseille.
hier de niewe diensregeling volgens trains on voyage forum
TGV 9860/1 SDF Nice 5h55 - Antibes - Cannes 6h34 - Saint-Raphaël - Les Arcs - Toulon 8h09/12 - Marseille 8h59/9h14 - Aix TGV 9h26/29 - Avignon TGV 9h50/53 - Part-Dieu 10h54/11h00 - Marne-la-Vallée TGV 12h48/52 - Roissy 13h02/07 - TGV Haute-Picardie 13h33/36 - Lille Europe 14h04/22 - Bruxelles 14h57 Nouveauté

TGV 9828/9 Q Bruxelles 12h17 - Lille Europe 12h53/13h03 - Roissy 13h53/58 - Marne-la-Vallée TGV 14h07/11 - Part-Dieu 16h00/06 - Avignon TGV 17h06/09 - Aix TGV 17h32/35 - Marseille 17h49/18h02 - Toulon 18h43/46 - Les Arcs 19h20/23 - Saint-Raphaël 19h39/42 - Cannes 20h09/13 - Antibes 20h20/23 - Nice ville 20h41 Arrivée retardée de 5 min.

Om terug naar België te gaan zal je dus vroeger moeten opstaan de 9866 is geschrapt en vervangen door de 9860. Je zal langer onder weg zijn (doet nu meer dan 3 uur tussen Nice en Marseille) .
Plaats reactie