Reizen door Zuid-Italië

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden voor internationale reizen.
Plaats reactie
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Reizen door Zuid-Italië

Bericht door Asterix »

Ik zou graag eens per OV van noord naar zuid in Italië reizen, idealiter met een aansluiting per boot naar het zuiden van Frankrijk.

Is zoiets praktisch haalbaar? Ik kan mij voorstellen dat je in het zuiden van de laars niet zo heel gemakkelijk uitde voeten kan met de trein?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Reizen door Zuid-Italië

Bericht door Steve »

Ik heb een paar jaar geleden zo'n hele tour gedaan (van zuid naar noord - later ook nog kortere vakanties in het zuiden) en dat valt eigenlijk nog best mee, hoor.

Als je zuiver op de trein aangewezen bent, is het wel best dat je in de buurt van de grote assen blijft, want daar heb je een vrij goed aanbod. Ik spreek dan over de hoofdlijnen langs de westkust (Rome - Napels - Villa San Giovanni / Reggio di Calabria), de oostkust (Ancona - Bari - Brindisi - Lecce) en een aantal verbindingslijnen daartussenin (Rome - Bari, Napels - Taranto - Lecce).

in Puglia, de hak van de laars en omgeving, heb je ook nog een vrij goede dienst op de vele geprivatiseerde nevenlijnen die daar bestaan.

Langs de Ionische kust (van Puglia naar Calabrië) en in het binnenland van Calabrië is het dan weer vrij triestig gesteld. Op zo'n Interrail-kaartje zien die lijnen er heel handig uit, maar in de praktijk heb je er meestal maar een paar treinen per dag en vrijwel geen doorgaande diensten. Is best avontuurlijk en authentiek, maar enkel aangeraden met een goede planning (inclusief alternatieven bij vertragingen/afschaffingen) en als je bereid bent vaak over te stappen. Lokaal openbaar vervoer (bussen en dergelijke) is ook schaars in de regio, of in ieder geval moeilijk toegankelijk voor niet-ingewijden (weinig informatie online te vinden).

Op Sicilië een beetje eenzelfde beeld: je kunt vrij goed vooruit op de hoofdlijnen (Messina - Palermo en Messina - Catania - Siracusa langs de kust, in iets mindere mate ook Catania - Palermo en Agrigento - Palermo in het binnenland) maar op de nevenlijntjes in het zuid-oosten en uiterste westen moet je het ook doen met een paar treinen per dag.

Hoe dan ook een absolute aanrader, het zuiden is wat mij betreft nog zoveel authentieker dan het noorden, veel minder toeristisch ook.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Reizen door Zuid-Italië

Bericht door Asterix »

Hartelijk dank, Steve.

Wat denk je van mijn plan om naar Rome te vliegen en dan af te zakken naar de tip? Is het zuiden ook cultureel interessant of toch enkel voor de natuur?
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Reizen door Zuid-Italië

Bericht door groentje »

Ook een plan waar ik al even op broed. Van vrienden kreeg ik oa Lecce aangeraden, veel (licht vervallen) barok, ook andere steden leken me best interessant. Tip: In Zuid-Italië eet men laat, zoals in Spanje. Families aan het diner zien aanschuiven om 22u is niets abnormaal.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Reizen door Zuid-Italië

Bericht door Portbou »

Wat denk je van mijn plan om naar Rome te vliegen en dan af te zakken naar de tip? Is het zuiden ook cultureel interessant of toch enkel voor de natuur?
Lijkt me een heel goed plan.
Enkele tips uit mijn ervaring :

- Pompei : ingang van het archeologisch park ligt tegenover het station. Echter : niet het Trenitalia-station langs de lijn Napoli-Salerno maar wel het Circumvesuviana-station langs de lijn Napoli-Sorrento.

- Vietri sul Mare : prima uitgangspunt voor de Amalfitaanse kust.

- Paestum : Tempels uit de Griekse tijd.

Andere mooie plekken aan de kust die makkelijk bereikbaar zijn per trein : Marina di Maratea, Tropea en Scilla.

Ik zou vanuit Rome met tussenstops tot Reggio Calabria gaan.
Aan het einde van de reis dan met de nachttrein terug naar Rome voor je terugvlucht.


En moest het toch Puglia (de hak) worden :
* Polignano a Mare : mooi ommuurd stadje aan zee.
* Lecce is inderdaad een parel.
* Otranto (nog iets zuidelijker als Lecce, bereikbaar met Ferrovie del Sud-Est) : mooi gelegen aan zee + indrukwekkende mozaieken in de kathedraal.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Reizen door Zuid-Italië

Bericht door Asterix »

Portbou schreef: 04 nov 2017, 01:25Aan het einde van de reis dan met de nachttrein terug naar Rome voor je terugvlucht.
Het liefste zou ik een overzetboot naar de Côte d'Azur nemen en via Nice terugreizen.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Reizen door Zuid-Italië

Bericht door Portbou »

Het liefste zou ik een overzetboot naar de Côte d'Azur nemen en via Nice terugreizen.
Vanuit Palermo is Genova makkelijk bereikbaar, dat lijkt me het best aan te sluiten bij je wens :

http://www.portpalermo.it/it/home/autor ... 5-partenze
SteC
Berichten: 303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:14
Locatie: Oostende/Baden-Württemberg

Re: Reizen door Zuid-Italië

Bericht door SteC »

In Sicilie kan ik Taormina ten zeerste aanraden. Het is wel een serieus stukje bergop wandelen vanuit het station.
Ook Catania is bijzoner mooi en er is bijzonder lekker eten te krijgen.

Daarnaast is er in het noorden de as Genua-Pisa waar een aantal zeer mooie dingen te zien zin: Cinque terre, Pisa, ...
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Reizen door Zuid-Italië

Bericht door groentje »

Niemand die al een reportage met beeldmateriaal heeft? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Reizen door Zuid-Italië

Bericht door Steve »

Je had ze destijds al gezien, maar hierbij nog eens :wink: viewtopic.php?f=12&t=10458
Plaats reactie