Pagina 2 van 3

Re: Naar Griekenland

Geplaatst: 16 jan 2018, 02:30
door groentje
Om mijn plannen uit de doeken te doen, ik zou begin maart doorheen Frankrijk naar Zwitserland willen gaan (ofwel via Besançon en Le Locle, ofwel via Morez en Ste-Croix), om in Zürich de nachttrein naar Belgrado te nemen. Dan ben ik nog wat aan het puzzelen, ik zou er graag de trein naar Bar bij doen, maar weet nog niet hoe verder. Ga ik heen met de dagtrein, moet ik een overnachting in Belgrado zoeken, en moet ik opnieuw overnachten in Bar, want ik mis daar de nachttrein terug. Of ik neem een bus doorheen Albanië, en dan via Ohrid en Bitola naar Florina, dat is ook nog een optie, maar ik vind niet veel informatie..
Terug gaat het wellicht via Sofia, en dan via Roemenië naar Hongarije, Oostenrijk, Zwitserland en opnieuw Frankrijk, tenzij ik een goedkoop ticket voor de nachttrein via Keulen kan scoren.

Re: Naar Griekenland

Geplaatst: 16 jan 2018, 08:33
door traxie
groentje schreef:Om mijn plannen uit de doeken te doen, ik zou begin maart doorheen Frankrijk naar Zwitserland willen gaan (ofwel via Besançon en Le Locle, ofwel via Morez en Ste-Croix), om in Zürich de nachttrein naar Belgrado te nemen. Dan ben ik nog wat aan het puzzelen, ik zou er graag de trein naar Bar bij doen, maar weet nog niet hoe verder. Ga ik heen met de dagtrein, moet ik een overnachting in Belgrado zoeken, en moet ik opnieuw overnachten in Bar, want ik mis daar de nachttrein terug. Of ik neem een bus doorheen Albanië, en dan via Ohrid en Bitola naar Florina, dat is ook nog een optie, maar ik vind niet veel informatie..
Terug gaat het wellicht via Sofia, en dan via Roemenië naar Hongarije, Oostenrijk, Zwitserland en opnieuw Frankrijk, tenzij ik een goedkoop ticket voor de nachttrein via Keulen kan scoren.
Ik heb enkel nog maar de nachttrein gedaan, Wenen -keulen, het is vrij ik van prijs, vanaf 49 euro spaarprijs denk ik in een couchette, een zitplaats is natuurlijk goedkoper.

Re: Naar Griekenland

Geplaatst: 16 jan 2018, 11:47
door Portbou
Ivm. nachttrein Zürich-Beograd :
Dit is natuurlijk een verbinding die tot de verbeelding spreekt.

Jammer is evenwel dat je het mooie stuk van de reis (doorheen de Alpen) ligt te slapen en daarna een hele dag op de Slavonische vlakte zit te turen. Het laatste stukje van de rit tussen Sid en Beograd wordt dan ook nog eens tergend langzaam gereden...
Weet ook dat er geen echt rechtstreekse rijtuigen tussen Zürich en Beograd rijden : tussen Villach en Zagreb moet je wisselen naar een zitwagen.


Ivm. Beograd-Bar :
Als je het mij vraagt zit het mooiste/meest spectaculaire deel van deze lijn in Montenegro. Als je deze begin maart met de dagtrein bereist (en rekening houdend met de vrij gebruikelijke vertragingen) ga je dit deel in het donker doen. Ik raad je dus de nachttrein aan (en op tijd wakker worden).

Je kan ook de dagtrein nemen tot in Bijelo Polje en daar overnachten. De volgende ochtend dan bij daglicht met een regionale trein over het spectaculaire deel van de lijn verder naar Bar, bvb. P6103 : Bijelo Polje 09h10 - Bar 12h50.

Re: Naar Griekenland

Geplaatst: 16 jan 2018, 17:14
door kika
groentje schreef: 16 jan 2018, 02:30 Om mijn plannen uit de doeken te doen, ik zou begin maart doorheen Frankrijk naar Zwitserland willen gaan (ofwel via Besançon en Le Locle, ofwel via Morez en Ste-Croix), om in Zürich de nachttrein naar Belgrado te nemen.
Die suggestie had ik laten vallen, omwille van de kostprijs. Jij ziet de reis zelf ook al als reis, geen idee of dat bij de topicstarter ook zo is. Portbou's laatste voorstel lijkt me uitstekend, zou me niet verbazen als je over X jaar enkel nog maar met de bus kan :cry: Sofia - Roemenië: langs waar? 't Is dit jaar iets meer puzzelen, lijkt het.

Meesterpeter: ik ben geen goed puzzelaar, maar is 48 uur niet erg optimistisch? Ik had eerder aan ~60 uur gedacht, enkele reis. Omwille van enkele onhandige verbindingen en buffertijd waardoor je wat langer in bvb. Belgrado zit.

Jan: er zijn soms nog andere redenen, zo moest ik eens samenwerken met een bedrijfje dat min of meer werknemers verplichtte alles <500km met het OV te doen en voor intercontinentale reizen moest je minstens 1 week langer blijven ivm de ecologische voetafdruk (en omwille van de belastingdienst, je moet in Duitsland namelijk een stuk uit eigen portemonnee betalen als je een paar dagen langer ergens wilt blijven bij de combi dienst-privéreis). Of soms woon je, zoals ik nu, op een plek die niet geweldig met luchthavens is voorzien, ~3 uur naar Frankfurt of München, minstens een uur extra vooraf zijn, treinvertraging incalculeren,… bij bestemming ook weer in het stadscentrum geraken… Brussel, Hamburg, Poznan, Wenen, Strasbourg,…: allemaal treinreizen voor mij. En zelfs al is er vanaf de regionale luchthaven een niet te dure vlucht, vertrekken die graag op een onhandig moment (te vroeg/laat) of moet je overstappen. Die overstaptijden voor vliegtuigen zijn meestal een pak rianter, waardoor je al die theoretische snelheidswinst weer kwijt bent.

Re: Naar Griekenland

Geplaatst: 16 jan 2018, 20:00
door groentje
Uiteraard zie ik de reis zelf ook als doel :wink:
En ik voeg er aan toe dat ik ook veel geluk heb met mijn Verkeersvoordelen, mij kost het geen arm of been om heel Europa door te reizen. Ik bedef dat dat niet voor iedereen zo is.
Bulgarije is inderdaad puzzelen, maar Veliko Tarnovo zou ik wel willen bezoeken.
@Portbou: Ik heb die nachttrein al enkele keren genomen en kon telkens zonder problemen een couchette of slaaprijtuig boeken vanaf of naar op z'n minst Slovenië of Kroatië. Even uitstappen in Zagreb zou ik overigens niet erg vinden, da's een mooi uur om op te staan. Ach, we zullen moeten zien, wellicht?

Re: Naar Griekenland

Geplaatst: 16 jan 2018, 21:29
door trainlovertje
groentje schreef: 16 jan 2018, 20:00 @Portbou: Ik heb die nachttrein al enkele keren genomen en kon telkens zonder problemen een couchette of slaaprijtuig boeken vanaf of naar op z'n minst Slovenië of Kroatië. Even uitstappen in Zagreb zou ik overigens niet erg vinden, da's een mooi uur om op te staan. Ach, we zullen moeten zien, wellicht?
Wet het zit zo: De nachttrein (met slaap- en ligrijtuigen) rijdt dus op het stuk Zürich - Zagreb, maar onderweg, in Schwarzach-St. Veit (1 rijtuig, enkel op weekend) en/of in Villach (2 rijtuigen op weekdagen, 3 rijtuigen in het weekend), wordt het gedeelte voor de verdere reis naar Belgrado aangekoppeld. In Zagreb is er dan ook een pauze van ongeveer 20 minuten om die slaap- en ligrijtuigen af te koppelen en nog meer zitplaatsrijtuigen bij aan te koppelen. Je zal dus hoe dan ook moeten overstappen op diezelfde trein. De trein rijdt trouwens verder onder de noemer Euronight, ook al valt er vanaf Zagreb nog weinig 'night' aan te beleven.
Op vagonweb vindt je dit gedetailleerd terug: http://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php? ... &rok=2018
Trouwens, eind maart neem ik die trein ook, van Buchs (Sankt Gallen) of Feldkirch tot Belgrado 8)

Re: Naar Griekenland

Geplaatst: 16 jan 2018, 22:01
door Portbou
trainlovertje schreef: 16 jan 2018, 21:29
groentje schreef: 16 jan 2018, 20:00kon telkens zonder problemen een couchette of slaaprijtuig boeken vanaf of naar op z'n minst Slovenië of Kroatië.
Wet het zit zo: De nachttrein (met slaap- en ligrijtuigen) rijdt dus op het stuk Zürich - Zagreb, maar onderweg, in Schwarzach-St. Veit (1 rijtuig, enkel op weekend) en/of in Villach (2 rijtuigen op weekdagen, 3 rijtuigen in het weekend), wordt het gedeelte voor de verdere reis naar Belgrado aangekoppeld.
Zo is het inderdaad, perfect normaal dus dat je steeds lig- of slaaprijtuig tot in Slovenië en Kroatië kon boeken.
Maar voor bestemmingen oostelijker dan Zagreb zal het nooit lukken.

Uiteraard is een overstap in (ten laatste) Zagreb geen grote moeite. Ik wou je alleen maar verwittigen dat je slechts tot Zagreb over je (eventuele privé-)-slaapaccomodatie kan beschikken.

Re: Naar Griekenland

Geplaatst: 06 aug 2018, 10:23
door MDR
De reis is (eindelijk) geboekt, tijd voor een update dus...

Via de NMBS kwam er geen concrete oplossing uit de bus (veel rondbellen, vragen, doorgestuurd worden, ...).
Mijn ouders hebben dan contact opgenomen met de Nederlandse Spoorwegen. Aan de telefoon al een pak uitleg gekregen, onmiddellijk geholpen met een reisroute en de belofte dat ze alles per mail zouden bevestigen (wat ook gebeurde). Vanaf dan ging alles supervlot!

De route:
Brussel Zuid > Welkenraedt > Aachen Hbf > Köln Hbf > Basel SBB > Milano Centrale > Bologna Centrale > Bari Centrale

In Bari nemen ze de boot naar Griekenland en vandaar gaan ze verder met de bus.

Re: Naar Griekenland

Geplaatst: 07 aug 2018, 10:56
door railtravelmanager
eind goed al goed, minder goede reclame voor NMBS Internationaal hier :)

was voor mij ook een uitdaging geweest die route in elkaar puzzelen zou toch gelukt zijn hier hoor, werk zelf in een reiskantoor met specialisatie internationale treinticketing, wellicht reizen zij met een Interrail Global Pass :)

mocht je nog vragen hebben over hun geboekte reis ik probeer te helpen/adviseren waar wij kunnen :)

Erwin

Re: Naar Griekenland

Geplaatst: 07 aug 2018, 15:17
door MDR
railtravelmanager schreef: 07 aug 2018, 10:56 was voor mij ook een uitdaging geweest die route in elkaar puzzelen zou toch gelukt zijn hier hoor, werk zelf in een reiskantoor met specialisatie internationale treinticketing, wellicht reizen zij met een Interrail Global Pass :)

mocht je nog vragen hebben over hun geboekte reis ik probeer te helpen/adviseren waar wij kunnen :)

Erwin
Handig om te weten! Ze waren bij een lokaal reiskantoor langsgeweest, maar het concept "trein" was daar redelijk onbekend.
Ik stuur je een PB

Re: Naar Griekenland

Geplaatst: 20 sep 2018, 07:44
door MDR
En ondertussen is hun tripje achter de rug, en het is voor herhaling vatbaar :-D

Geen noemenswaardige problemen gehad (een beetje spannend omdat er een staking was met de boten op het moment dat ze toekwamen in Bari, maar ze hadden gelukkig 3 dagen voorzien om in Bari te blijven). Op de terugreis wat vertragingen met gemiste aansluitingen tot gevolg.

Re: Naar Griekenland

Geplaatst: 12 jan 2024, 18:39
door HLE18
Ik zou dit voorjaar ook naar Griekenland willen gaan, weet iemand wat de situatie momenteel is? Kan je daar tegenwoordig nog met treinen geraken via Balkan landen?

Re: Naar Griekenland

Geplaatst: 12 jan 2024, 19:37
door groentje
Nog steeds niet. Je meest logische optie is een bus vanuit Sofia, al zijn er een paar alternatieven met veel meer overstappen, en misschien zelfs wat stappen. Gezien zowel de treinverbinding naar Servië als naar Griekenland onderbroken is vanuit Skopje, zal je ofwel heel dat stuk met de bus moeten doen, ofwel stukjes binnenlandse trein met bussen moeten combineren, maar ik weet niet hoe vaak de bussen die de grens over gaan onderweg stoppen, het zou goed kunnen dat je enkel kan opstappen in Skopje... Idem in Bulgarije, trouwens, en hoewel ik nergens expliciet terugvind dat verboden is om te voet de grens over te steken, geen enkele van de grensovergangen is echt voetgangersvriendelijk.

Re: Naar Griekenland

Geplaatst: 12 jan 2024, 20:00
door trainlovertje
Wat is de reden van die onderbreking?

Re: Naar Griekenland

Geplaatst: 12 jan 2024, 20:49
door jan_olieslagers
Waarom het niet werkt van Servie naar (Noord-)Macedonie zou ik niet weten. Maar het lijkt me duidelijk dat Griekenland (als natie) nog steeds pisnijdig is op (Noord-)Macedonie en dat ze niet snel meer openingen zullen maken. Puur politiek, dus.

Vraag aan de insiders: is er enige hoop om vanuit Bulgarije via Europees Turkije naar Griekenland te geraken, per trein?

Bovenal vrees ik dat de enige deftige manier om, met eender welke vorm van oppervlaktevervoer, van West-Europa naar Griekenland te geraken, bestaat in een overzetboot vanuit Italie. Minstens tot Ancona geraakt men vlotjes met de trein, en daar vertrekken volop ferries. Verder zuidelijk zal het ook nog wel lukken, denk ik.