[BE-FR] Met de bus over de grens van België naar Frankrijk en terug

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden voor internationale reizen.
AK81

[BE-FR] Met de bus over de grens van België naar Frankrijk en terug

Bericht door AK81 »

Op maandag 26/02 maakte ik een trein+busreis door België, Duitsland en Frankrijk. De IC-01 uit Oostende bracht me tot Eupen waar de TEC me vervolgens naadloos tot het centrum van Aachen bracht. Lijn 14 rijdt om het uur het traject tussen Eupen en Aachen. Na een bezoekje aan de plaatselijke modeltreinwinkel werd terug naar België gespoord. Het wegvallen van de IC's Köln-Oostende heb ik nog altijd niet helemaal verteerd maar gelukkig rijden er nu uurlijks treinen over de Duits/Belgische grens (L-trein naar Spa, ICE & Thalys). Via Verviers en Liège-Guillemins spoor ik naar Charleroi om daar op L 4764 te springen die me tot aan de Franse grens brengt. Helaas zit de spoorweggrens tussen België en Frankrijk hier muurdicht... Enkel via een enorme omweg langs Lille geraak je per spoor tot Jeumont!

Op 10 september 2012 reed de laatste L-trein in Erquelinnes over de grens naar het 2 km verder gelegen Jeumont. Nu staat de Belgische trein een half uur te niksen in het verloederde en dichtgetimmerde station van Erquelinnes. De grens oversteken gaat nog wel, de machinist van deze SNCF-Fret locomotief rijdt gezwind door het station en moet niet in de barre koude op zoek naar een smokkelweg om la douce France binnen te geraken!


Afbeelding


Afbeelding


Ik zie een wandeling van een half uur in de gure vrieskou niet zitten maar dat hoeft niet, er rijdt immers ook een bus tussen de 2 grensstadjes! Och, al die ov-freaks met hun geklaag toch altijd :roll: ! Het Franse 'Stibus' zorgt er zelfs op bepaalde uren voor dat die treinreiziger naadloos op de bus kan overstappen aan het NMBS-station. Althans, dat is de theorie... Bij het buiten stappen van het station (goed uitkijken dat je niet in een hondendr*l of gebroken bierflesjes stapt!) staat er alleen een TEC-bus te wachten (lijn 108 naar Binche). Het enige ‘spoor’ van de Stibus is een… telefoonnummer op een infobord van de TEC. Ik vind de haltepaal van Stibus niet en besluit dan maar naar de volgende halte te lopen, vijf minuutjes verder aan de grens ligt de Franse halte ‘Douane’. Daar staan al enkele zuiderburen met hun smokkelwaar (grote potten tabak) te koukleumen. Na een half uur wachten (ik had evengoed te voet kunnen gaan!) en een kleine ijspegel aan mijn neus komt er dan toch een bus aangereden. Op weg naar het SNCF-station passeert de bus ook nog een hospitaal waar veel volk op -en afstapte. Niet goed voor de zenuwen want de minuten tikken weg... Een ticket koop je voor 1.30€ bij de chauffeur en moet je ontwaarden aan een toestel naast de chauffeur (dat had ik pas door toen ik iemand anders dat zag doen, de chauffeur verklapte me dat geheim niet...):


Afbeelding
De dienstregeling van de bussen (niet op zondag!) vind je hier: http://www.stibus.fr/public/Fichiers_PD ... ine/LA.pdf

Een TER brengt me van Jeumont naar Valenciennes waar ik lijn 97 naar Mons wil nemen, geopend in 1842! Maar een halve eeuw geleden gesloten voor reizigers tussen Valenciennes en Quiévrain.... Met trots werd in de Waalse/Franse pers gesproken over het feit dat de bus uit Valenciennes tot over de grens zou rijden. In plaats van te eindigen in Quiévrechain zou de bus dus doorrijden tot het NMBS-station van Quiévrain. Zijn wij ov-gebruikers toch echte gelukhebbers hé :roll: http://www.dhnet.be/regions/mons-centre ... 5d251b45ee In werkelijkheid stelt het echter héél weinig voor: van maandag tot vrijdag steekt de bus welgeteld 3x de grens over, op zaterdag nog 2x en op zondag noppes...

In de hoofdstraat tegenover het mooie stationsgebouw van Valenciennes staat de Renault-bus van lijn 5 al dieselwalmen te roken, klaar om de enige avondrit van 17:26 naar Quiévrain te verzekeren. Een enkele rit @ 1.60€ koop ik bij de chauffeur en de magneetkaart moet nogmaals ontwaard worden (zoals het prodata-systeem bij De Lijn). Ik moet niet vechten voor een zitplaats, de bus is zo goed als leeg... Enkelingen stappen al in de dorpjes voor de Belgische grens af, deze spoorvreter (vandaag meer busvreter) blijft als laatste over tot aan de eindhalte... Een succes kan je het niet noemen, geen wonder als je de dienstregeling van de bussen bekijkt: https://www.transvilles.com/sites/defau ... 2018_0.pdf



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Broederlijk staan de Belgische en Franse bus naast elkaar. Aankomst om 18:03 uit Frankrijk én zowaar zelfs aansluiting op de IC-trein naar Mons - Brussel - Liège om 18:14 en de bus van de lijn 7 naar Mons om 18:15.



Afbeelding


Het station van Quiévrain is een ondertussen een ruïne geworden en zou niet misstaan ergens in de Balkan... Mijn trein terug naar de bewoonde wereld is afgeschaft en ik mag nog een uur extra genieten van de charmes van deze grensgemeente... geen wonder dat de duiven hier zo snel mogelijk weg vlogen... er valt niks te zien!



Afbeelding


De hoop dat de grensverbinding tussen Quiévrain en Valenciennes ooit terug open gaat lijkt me net als de duiven al lang weggevlogen...
Laatst gewijzigd door AK81 op 27 feb 2018, 15:10, 1 keer totaal gewijzigd.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: [BE-FR] Met de bus over de grens van België naar Frankrijk en terug

Bericht door groentje »

Te voet is goed te doen, het is een slordige 2 km... Maar inderdaad, de trein moet gewoon terug doorrijden. Jeumont is ook niet veel soeps, maar tenminste kan je er beschut wachten...
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: [BE-FR] Met de bus over de grens van België naar Frankrijk en terug

Bericht door rvdborgt »

AK81 schreef: 27 feb 2018, 10:08Op 10 september 2012 reed de laatste L-trein in Erquelinnes over de grens naar het 2 km verder gelegen Jeumont. Nu staat de Belgische trein een half uur te niksen in het verloederde en dichtgetimmerde station van Erquelinnes. De grens oversteken gaat nog wel, de machinist van deze SNCF-Fret locomotief rijdt gezwind door het station en moet niet in de barre koude op zoek naar een smokkelweg om la douce France binnen te geraken!
Ik zie een wandeling van een half uur in de gure vrieskou niet zitten maar dat hoeft niet, er rijdt immers ook een bus tussen de 2 grensstadjes! Och, al die ov-freaks met hun geklaag toch altijd :roll: ! Het Franse 'Stibus' zorgt er zelfs op bepaalde uren voor dat die treinreiziger naadloos op de bus kan overstappen aan het NMBS-station. Althans, dat is de theorie... Bij het buiten stappen van het station (goed uitkijken dat je niet in een hondendr*l of gebroken bierflesjes stapt!) staat er alleen een TEC-bus te wachten (lijn 108 naar Binche). Het enige ‘spoor’ van de Stibus is een… telefoonnummer op een infobord van de TEC. Ik vind de haltepaal van Stibus niet en besluit dan maar naar de volgende halte te lopen, vijf minuutjes verder aan de grens ligt de Franse halte ‘Douane’. Daar staan al enkele zuiderburen met hun smokkelwaar (grote potten tabak) te koukleumen.
Hint voor de volgende keer: meteen naar de halte Douane gaan, die is niet veel verder dan die voor het station: als je uitstapt uit de trein, loop dan verder naar het einde van het perron, daar kom je bij een overweg en dan ben je al bijna bij de halte Douane, die iets verderop rechts aan de weg die naast het spoor ligt. Bij die halte komen ook veel meer bussen want ze rijden niet allemaal voorlangs station Erquelinnes.

Groetjes,
Rian
AK81

Re: [BE-FR] Met de bus over de grens van België naar Frankrijk en terug

Bericht door AK81 »

@ Rian: dat wist ik ook... maar ik wilde een keertje de bus aan 'Erquelinnes Gare' nemen, aangezien er maar enkele bussen per dag langs daar zouden gaan. 'Zouden' want zowel de halte als de bus heb ik niet gezien aan het NMBS-station. En dat is meteen ook de reden waarom maar een kleine 10% van de bevolking het ov wil (of in vele gevallen 'moet' bij gebrek aan beters) gebruiken: het is onbetrouwbaar. Lees ook verder: in Quiévrain was de trein van 18:14 afgeschaft, dus gezellig in weer en wind buiten (want wachtzaal en loket definitief gesloten) mogen wachten op de volgende trein, in de hoop dat die dan nog komt.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: [BE-FR] Met de bus over de grens van België naar Frankrijk en terug

Bericht door Shrek »

AK81 schreef: 27 feb 2018, 16:37 @ Rian: dat wist ik ook... maar ik wilde een keertje de bus aan 'Erquelinnes Gare' nemen, aangezien er maar enkele bussen per dag langs daar zouden gaan. 'Zouden' want zowel de halte als de bus heb ik niet gezien aan het NMBS-station. En dat is meteen ook de reden waarom maar een kleine 10% van de bevolking het ov wil (of in vele gevallen 'moet' bij gebrek aan beters) gebruiken: het is onbetrouwbaar. Lees ook verder: in Quiévrain was de trein van 18:14 afgeschaft, dus gezellig in weer en wind buiten (want wachtzaal en loket definitief gesloten) mogen wachten op de volgende trein, in de hoop dat die dan nog komt.
Die 10% is natuurlijk wel een gemiddelde, in realiteit zit er een enorme spreiding op. In steden met veel inwoners die min of meer dezelfde bestemmingen aandoen, kan je hoogfrequent vervoer aanbieden, waardoor het vanzelf betrouwbaarder wordt en misschien wel 50% van de mensen het wel eens gebruikt.
Hier zit je in net het tegenovergestelde: een dunbevolkt gebied met een zeer lage en heel uiteenlopende vervoersvraag. Daar kan je onmogelijk hoogfrequent vervoer aanbienden, dus eindig je vanzelf bij de huidige, triestige, situatie waarbij misschien 2% van de mensen het openbaar vervoer gebruikt.
Als het een troost mag zijn: de spoorverbindingen zullen niet slechter worden, Infrabel moderniseert lijn 130A immers met de bedoeling ze in stand te houden. Erquelines is net heringericht om op efficiënte wijze als eindpunt te dienen voor de stoptreinen.
Naar Jeumont zullen ze waarschijnlijk nooit meer rijden, SNCF is immers van plan om de omschakelbare sporen 3/25kV af te breken...
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: [BE-FR] Met de bus over de grens van België naar Frankrijk en terug

Bericht door groentje »

Je vraagt je toch af of er dan zelfs geen zakspoortje in Jeumont (of Erquelinnes, de Fransen mogen van mij ook naar België komen, al is dat nog onwaarschijnlijker...) mogelijk is, desnoods betaald vanuit België... In Nederland bestaat het geloof ik in Enschede, en denkt men aan zo'n oplossing voor de treinen uit Antwerpen in Weert. Maar natuurlijk, daar zitten ze niet met een railvijandige overheid als in Frankrijk...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: [BE-FR] Met de bus over de grens van België naar Frankrijk en terug

Bericht door Shrek »

groentje schreef: 27 feb 2018, 19:57 Je vraagt je toch af of er dan zelfs geen zakspoortje in Jeumont (of Erquelinnes, de Fransen mogen van mij ook naar België komen, al is dat nog onwaarschijnlijker...) mogelijk is, desnoods betaald vanuit België... In Nederland bestaat het geloof ik in Enschede, en denkt men aan zo'n oplossing voor de treinen uit Antwerpen in Weert. Maar natuurlijk, daar zitten ze niet met een railvijandige overheid als in Frankrijk...
Technisch is dat zeker mogelijk, maar de vraag is wie ervoor gaat betalen.
Toen er nog gewoon onder 3kV tot Jeumont gereden kon worden wou er al niemand opdraaien voor de verliezen van een trein. Nu zou het nog veel meer kosten, dus zal er zeker niemand willen voor betalen.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: [BE-FR] Met de bus over de grens van België naar Frankrijk en terug

Bericht door groentje »

Toch triestig, voor ochotochere 2 km...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: [BE-FR] Met de bus over de grens van België naar Frankrijk en terug

Bericht door Shrek »

groentje schreef: 27 feb 2018, 20:51 Toch triestig, voor ochotochere 2 km...
Het zijn wel de allerduurste 2 km van de hele lijn tussen Parijs en Luik...

Als de regeringen, zowel in Frankrijk als in België, beslissen minder geld in spoorwegen te stoppen moeten de spoorwegmaatschappijen daarnaar handelen.
Ik sta dan ook 100% achter de beslissing van de NMBS om die dure treinkm naar Jeumont niet meer in te leggen en nog meer achter SNCF réseau die hun peperdure omschakelbare bovenleiding willen afbreken. De mobiliteitswinst per uitgegeven € is in die streek zo laag dat je beter elders investeert waar je er meer mensen blij mee maakt.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: [BE-FR] Met de bus over de grens van België naar Frankrijk en terug

Bericht door groentje »

Maar hoe kan het zo duur zijn, dat snap ik niet. En het is een beetje gemakkelijk om de laatste km als overbodig te beschouwen, het is niet voor Jeumont of Erquelinnes, maar om verder naar Maubeuge en Parijs te kunnen. Net door een verbinding zo door te knippen maak je het duurder. Erquelinnes is nog zinlozer dan Jeumont als eindpunt, als het zo wil hebben... Als er op z'n minst een comfortabele overstap mogelijk zou zijn, zou de verbinding volgens mij zeker aantrekkelijker zijn, zelfs met stoptreinen. Nu moet je al goed gek zijn om langs daar te willen. Of een treinfreak.
Ik heb er begrip voor dat de omschakelbare bvl wordt verwijderd, maar niet dat kort grensverkeer de facto onmogelijk wordt.
fietser
Berichten: 21
Lid geworden op: 11 jun 2016, 14:57

Re: [BE-FR] Met de bus over de grens van België naar Frankrijk en terug

Bericht door fietser »

groentje schreef: 27 feb 2018, 19:57 Je vraagt je toch af of er dan zelfs geen zakspoortje in Jeumont (of Erquelinnes, de Fransen mogen van mij ook naar België komen, al is dat nog onwaarschijnlijker...) mogelijk is, desnoods betaald vanuit België... In Nederland bestaat het geloof ik in Enschede, en denkt men aan zo'n oplossing voor de treinen uit Antwerpen in Weert. Maar natuurlijk, daar zitten ze niet met een railvijandige overheid als in Frankrijk...
Station Enschede heeft inderdaad een spoor 4b zonder bovenleiding met een Duits beveiligingssysteem dat door twee stootblokken wordt gescheiden van spoor 4a met 1500V op de bovenleiding en Nederlandse treinbeïnvloeding. Dat lijkt een stuk eenvoudiger en goedkoper dan schakelbare bovenleiding en het verbinden van beveiligingssystemen.
Als er tussen Jeumont en Erquelinnes ook doorgaande goederentreinen moeten kunnen rijden, dan is de situatie al weer heel anders dan in Enschede. Of het vervoerspotentieel tussen Erqelinnes en Jeumont een grensoverschrijdende reizigerstrein rechtvaardigt, durf ik niet te zeggen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: [BE-FR] Met de bus over de grens van België naar Frankrijk en terug

Bericht door Shrek »

groentje schreef: 27 feb 2018, 21:36 Maar hoe kan het zo duur zijn, dat snap ik niet. En het is een beetje gemakkelijk om de laatste km als overbodig te beschouwen, het is niet voor Jeumont of Erquelinnes, maar om verder naar Maubeuge en Parijs te kunnen. Net door een verbinding zo door te knippen maak je het duurder. Erquelinnes is nog zinlozer dan Jeumont als eindpunt, als het zo wil hebben... Als er op z'n minst een comfortabele overstap mogelijk zou zijn, zou de verbinding volgens mij zeker aantrekkelijker zijn, zelfs met stoptreinen. Nu moet je al goed gek zijn om langs daar te willen. Of een treinfreak.
Ik heb er begrip voor dat de omschakelbare bvl wordt verwijderd, maar niet dat kort grensverkeer de facto onmogelijk wordt.
Waarom duur? Dat is toch simpel: je moet een trein hebben die Frankrijk binnen mag (enkel de MS96 op dit moment), je bestuurders en begeleiders moeten het Franse systeem kennen en je moet onder Frans veiligheidscertificaat rijden. Je operationele kosten schieten dus de hoogte in voor die 2 km traject.
Ik ben het trouwens helemaal niet eens dat Erquelinnes zinlozer is als eindpunt. Erquelinnes ligt in de agglomeratie van Charleroi, de mensen werken, shoppen of gaan naar school in Charleroi. Vanuit Jeumont daarentegen is de vervoersvraag richting Charleroi volgens mij zo goed als onbestaande. Je zou het inderdaad enkel moeten doen voor mensen die willen overstappen op een andere trein en dat zijn er echt niet genoeg om zware investeringen te verantwoorden. Wij als kenners beschouwen een verbinding met 2 overstappen misschien als optie, maar voor de doorsnee reiziger is Parijs met de Thalys of de bus. En de lokale bevolking (2 man + paardenkop) zal dan wel met zijn auto naar Maubeuge rijden.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: [BE-FR] Met de bus over de grens van België naar Frankrijk en terug

Bericht door Shrek »

fietser schreef: 27 feb 2018, 21:41 Als er tussen Jeumont en Erquelinnes ook doorgaande goederentreinen moeten kunnen rijden, dan is de situatie al weer heel anders dan in Enschede. Of het vervoerspotentieel tussen Erqelinnes en Jeumont een grensoverschrijdende reizigerstrein rechtvaardigt, durf ik niet te zeggen.
Ja, er is daar goederenverkeer dat zonder stoppen moet kunnen doorrijden. Dus zomaar het perron in 2 knippen is geen optie.

Dit zou in Quiévrain eventueel wel kunnen. Daar zie ik nog eerder lokale treinen de grens over gaan dan in Quévy of Erquelinnes.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: [BE-FR] Met de bus over de grens van België naar Frankrijk en terug

Bericht door groentje »

Niet alle sporen moeten doorgeknipt worden, één volstaat. Als de spanningssluis dan kan gebeuren kort voor het station, behalve voor de treinen richting dat zakspoor, en de reglementaire grens voorbij de wissel ligt, hoeven de bestuurders die enkel naar dat zakspoor moeten, ook geen Franse beveiliging kennen. Denk ook aan de "Franse" sporen in Basel. Als het duur is, dan enkel omwille van politieke obstakels, geen technische.
Bovendien, als Erquelinnes tot de carolose banlieue behoort, dan Jeumont potentieel ook, het is praktisch aan Erquelinnes vastgegroeid... Mochten ze daar weten dat er vacatures zijn in Charleroi, dan zouden ze wellicht ook komen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: [BE-FR] Met de bus over de grens van België naar Frankrijk en terug

Bericht door Shrek »

groentje schreef: 27 feb 2018, 23:57 Niet alle sporen moeten doorgeknipt worden, één volstaat. Als de spanningssluis dan kan gebeuren kort voor het station, behalve voor de treinen richting dat zakspoor, en de reglementaire grens voorbij de wissel ligt, hoeven de bestuurders die enkel naar dat zakspoor moeten, ook geen Franse beveiliging kennen. Denk ook aan de "Franse" sporen in Basel. Als het duur is, dan enkel omwille van politieke obstakels, geen technische.
Bovendien, als Erquelinnes tot de carolose banlieue behoort, dan Jeumont potentieel ook, het is praktisch aan Erquelinnes vastgegroeid... Mochten ze daar weten dat er vacatures zijn in Charleroi, dan zouden ze wellicht ook komen.
Technisch kan alles, de obstakels zijn inderdaad beleidsmatig.
Wat je hier allemaal opnoemt vraagt een grondige wijziging in sporen, bovenleiding en seininrichting. Kost je al snel enkele miljoenen €, geld dat je dan niet in iets anders kan steken.

Infrabel en de NMBS (en de politiek) hebben ervoor gekozen te investeren in de bediening van plaatsen als Hoeilaart, Seraing, Linkebeek en zelfs Weert. Allemaal investeringen die mij 10x rendabeler lijken dan Jeumont.
Plaats reactie