Van Istanboel naar Sofia

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden voor internationale reizen.
Plaats reactie
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Van Istanboel naar Sofia

Bericht door Asterix »

Nu de Turkse Lira aan het instorten is, denk ik eraan om in de tweede helft van augustus een bezoekje te brengen aan Istanboel. Nadien zouden we naar Bulgarije willen reizen. Hierbij dachten we aan 2 mogelijke reiswegen:

- Ofwel per boot van Istanboel naar Varna en dan naderhand per trein naar Sofia.
- Ofwel meteen per trein van Istanboel naar Sofia

Heeft er iemand ervaring met deze trajecten?
Is er een bootdienst tussen Istanboel en Varna?
Is Varna wel de moeite waard om te bezoeken?
Rijden er treinen tussen Istanboel en Sofia?

Alvast bedankt :-)
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Van Istanboel naar Sofia

Bericht door groentje »

Er rijdt inderdaad een trein tussen Istanboel en Sofia, zie ook http://seat61.com/Turkey.htm. Bedenk wel dat de trein nog altijd niet vanaf Sirkecistation vertrekt, maar vanaf Halkalı, een voorstad. Er rijdt wel een pendelbus, en dit is ongetwijfeld al een hele verbetering tov de beperking in Çerkezköy. Bedenk ook dat je aan de grens zal gewekt worden voor de grenscontrole, die niet op de trein zelf, maar in een dienstgebouwtje plaatsvindt, je zal dus niet kunnen blijven liggen.
Er lijken momenteel geen reguliere ferry's te zijn naar Varna, toch niet vanuit Istanboel, al kan je misschien wel een cruise boeken die beide aandoet, maar je moet al geluk hebben, lijkt het. Lijkt dus geen optie te zijn.
Al bij al zou ik voor de trein kiezen. Eventueel kan een combinatie tussen trein en bus voor wat extra mogelijkheden zorgen, met slechts één verbinding is de trein weinig flexibel, zeker als je geen fan bent van wakker gemaakt worden in het midden van de nacht.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Van Istanboel naar Sofia

Bericht door Asterix »

Bedankt voor de info!

Het blijkt inderdaad nogal een moeilijke verbinding te zijn maar dat heeft ook wel zijn charme :-)
HIER las ik over een bootdienst naar Varna maar het is maar de vraag hoe oud die informatie is. Op andere sites staan dan weer dat er geen ferry's meer varen langsheen de Zwarte Kust.
Het blijkt geen evidentie om die Morova Turizm op te snorren en te contacteren dus ik vrees ervoor...
Plaats reactie