Gemiste aansluiting Duitsland

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden voor internationale reizen.
reiziger123
Berichten: 70
Lid geworden op: 22 mei 2009, 21:01

Gemiste aansluiting Duitsland

Bericht door reiziger123 »

Vorige maand heb ik van Berlijn naar Nederland gereisd. 1 ticket gekocht bij DB voor het hele traject.
Wegens werkzaamheden aan het spoor had mijn ICE 40 minuten vertraging waardoor ik in Duisburg de trein naar Nederland heb gemist. Dit betrof de laatste reismogelijkheid van die dag.

Het advies van de conducteur was om per taxi verder naar huis te reizen. Helaas was er om 23.15 uur geen DB personeel meer aanwezig op het station voor een taxivoucher.

Zelf de kosten van de taxi moeten betalen: 260 euro!

DB wil maximaal 80 euro vergoeden en verwijst naar de voorwaarden. Als ik hierop antwoord dat er geen maximumbedrag van toepassing is bij "Hilfeleistung" van de EU-Verordening krijg ik een brief terug met dezelfde mededeling als de vorige keer. Het blijft 80 euro.

Hebben jullie ook nare ervaringen met het "DB Servicecenter Fahrgastrechte"?
Bij welke commissie kan ik het beste een klacht indienen? Of is de "Europese procedure voor geringe vorderingen" een goed alternatief?
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Gemiste aansluiting Duitsland

Bericht door trainlovertje »

Bij mijn weten heeft DB altijd gecommuniceerd dat zij max 80 euro voor een taxi betalen. Als de kosten hoger dan 80 euro zouden zijn, verwijzen ze je door naar een hotel (al weet ik niet hoe dat gaat als er niemand meer van het DB Service personeel aanwezig is op het station). Er bestaat misschien wel een andere weg om te proberen je gelijk te halen, maar het zal hoe dan ook moeilijk worden denk ik.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Gemiste aansluiting Duitsland

Bericht door rvdborgt »

reiziger123 schreef: 22 sep 2018, 20:38 Hebben jullie ook nare ervaringen met het "DB Servicecenter Fahrgastrechte"?
Bij welke commissie kan ik het beste een klacht indienen? Of is de "Europese procedure voor geringe vorderingen" een goed alternatief?
Je kunt naar de söp gaan, een soport van geschillencommissie:
https://soep-online.de/

Je kunt ook naar de toezichthouder op de reizigersrechten gaan, het Eisenbahnbundesamt:
https://www.eba.bund.de/DE/Themen/Fahrg ... _node.html

Je argument is dat je wel degelijk om biijstand hebt gevraagd aan de vervoerder (de conducteur) en dat je zijn advies hebt opgevolgd en dat ze dan niet achteraf moeten zeggen dat je toch maar een deel terugkrijgt. Dat is onafhankelijk van een eventueel maximumbedrag in de voorwaarden: de conducteur wist immers wat je bestemming was en had moeten weten dat er een maximumvergoeding in de voorwaarden staat en je daarom een overnachting moeten adviseren als de prijs te hoog zou zijn.

Je hebt overigens ook nog recht op 50% compensatie wegens vertraging.

Groetjes,
Rian
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Gemiste aansluiting Duitsland

Bericht door rvdborgt »

trainlovertje schreef: 22 sep 2018, 21:22 Bij mijn weten heeft DB altijd gecommuniceerd dat zij max 80 euro voor een taxi betalen. Als de kosten hoger dan 80 euro zouden zijn, verwijzen ze je door naar een hotel (al weet ik niet hoe dat gaat als er niemand meer van het DB Service personeel aanwezig is op het station). Er bestaat misschien wel een andere weg om te proberen je gelijk te halen, maar het zal hoe dan ook moeilijk worden denk ik.
Dat doorverwijzen is in dit geval dus niet gebeurd. In feite heeft de conducteur niet volgens de voorwaarden geadviseerd en daardoor dit probleem veroorzaakt.

Groetjes,
Rian
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Gemiste aansluiting Duitsland

Bericht door kika »

trainlovertje schreef: 22 sep 2018, 21:22 ...verwijzen ze je door naar een hotel (al weet ik niet hoe dat gaat als er niemand meer van het DB Service personeel aanwezig is op het station)...
Rian heeft overschot van gelijk. Voor een volgende keer: als er niemand aanwezig is van DB Service (of de rij is erg lang…), kan je ook zelfstandig een hotel opzoeken. Uiteraard geen 5-sterrenhotel, geen idee of/wat de maximumbedragen zijn.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Gemiste aansluiting Duitsland

Bericht door dentheo »

Zou het een idee zijn als er geen personeel is de info of hulp-zuil te gebruiken ?

Dat wordt waarschijnlijk opgenomen en hebben ze intern een spoor van het advies ?
Theo
Groeten vanop de Heide
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Gemiste aansluiting Duitsland

Bericht door kika »

Ik denk dat je Nederland en Duitsland door elkaar haalt.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Gemiste aansluiting Duitsland

Bericht door dentheo »

Ik meende dat Duitsland ook zo'n zuilen had, of is dat alleen op de kleinere stations ?
Theo
Groeten vanop de Heide
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Gemiste aansluiting Duitsland

Bericht door kika »

Nee, ze bestaan, maar slechts links en rechts. Metro in Berlijn heeft het, S-bahn niet, wel weer die waar ook Regionale treinen stoppen. Hannover zijn ze verwijderd. In München was er 10(?) jaar geleden een schandaaltje omdat geen van die zuilen werkten, omdat DB en de Bayrische Oberlandbahn e.o.a. onderling conflict hadden. Volgens mij is het officiële standpunt iets in de trant van 'er zal wel minstens 1 wachtende zijn met werkende mobiele telefoon.' Eventueel in combinatie met 'er zijn steeds meer stations met videobewaking.' Dat die argumentatie niet helemaal 100% waterdicht is, hoef ik je vast niet uit te leggen. Misschien bestaan ze nog wel in Duisburg, heb er vorige keer niet op gelet.
johan V
Berichten: 95
Lid geworden op: 04 apr 2013, 16:47

Re: Gemiste aansluiting Duitsland

Bericht door johan V »

Bij de sncf franse spoorwegen betalen ze niks terug voor een taxi.Heb het meegemaakt van Cannes naar Marseille(geen enkele trein of openbaar vervoer).Er werd mij meegedeeld via de NMBS dat de sncf geen taxikosten vergoed.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Gemiste aansluiting Duitsland

Bericht door rvdborgt »

johan V schreef: 23 sep 2018, 18:34 Bij de sncf franse spoorwegen betalen ze niks terug voor een taxi.Heb het meegemaakt van Cannes naar Marseille(geen enkele trein of openbaar vervoer).Er werd mij meegedeeld via de NMBS dat de sncf geen taxikosten vergoed.
Dat lijkt me voldoende reden voor een klacht aan de toezichthoudende instantie. SNCF moet iets aanbieden als je strandt: overnachting of alternatief vervoer. Niets aanbieden is geen optie.

Groetjes,
Rian
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Gemiste aansluiting Duitsland

Bericht door Asterix »

rvdborgt schreef: 22 sep 2018, 21:39 Je argument is dat je wel degelijk om biijstand hebt gevraagd aan de vervoerder (de conducteur) en dat je zijn advies hebt opgevolgd en dat ze dan niet achteraf moeten zeggen dat je toch maar een deel terugkrijgt. Dat is onafhankelijk van een eventueel maximumbedrag in de voorwaarden: de conducteur wist immers wat je bestemming was en had moeten weten dat er een maximumvergoeding in de voorwaarden staat en je daarom een overnachting moeten adviseren als de prijs te hoog zou zijn.
Hoe kan je zoiets hard maken? Heb je dan de identiteit van die conducteur? Heb je hem misschien niet gewoon verkeerd begrepen? Etc.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Gemiste aansluiting Duitsland

Bericht door rvdborgt »

Asterix schreef: 24 sep 2018, 15:33
rvdborgt schreef: 22 sep 2018, 21:39 Je argument is dat je wel degelijk om biijstand hebt gevraagd aan de vervoerder (de conducteur) en dat je zijn advies hebt opgevolgd en dat ze dan niet achteraf moeten zeggen dat je toch maar een deel terugkrijgt. Dat is onafhankelijk van een eventueel maximumbedrag in de voorwaarden: de conducteur wist immers wat je bestemming was en had moeten weten dat er een maximumvergoeding in de voorwaarden staat en je daarom een overnachting moeten adviseren als de prijs te hoog zou zijn.
Hoe kan je zoiets hard maken? Heb je dan de identiteit van die conducteur? Heb je hem misschien niet gewoon verkeerd begrepen? Etc.
Hard maken is moeilijk maar dat is geen reden om dan maar geen klacht in te dienen. Het is misschien wel iets aannemelijker als je erbij zegt dat je geen personeel op het station kon vinden om je aan een taxi te helpen en dat je het toen, volgens het advies van de conducteur, maar zelf hebt georganiseerd.

Groetjes,
Rian
reiziger123
Berichten: 70
Lid geworden op: 22 mei 2009, 21:01

Re: Gemiste aansluiting Duitsland

Bericht door reiziger123 »

Bedankt voor jullie reacties.
Als er nieuws is, laat ik het weten.
reiziger123
Berichten: 70
Lid geworden op: 22 mei 2009, 21:01

Re: Gemiste aansluiting Duitsland

Bericht door reiziger123 »

Het Eisenbahn Bundesamt vindt de klacht ongegrond.
Ik had de laatste trein gemist, de volgende trein was de volgende ochtend (dus 6 of 7 uur later). Ik heb een taxi genomen en hierdoor 's nachts om half 1 in Nederland aangekomen. Als er geen vertraging was met de trein zou ik eigenlijk om 12 uur 's nachts aangekomen zijn.

"Der Artikel 18 Absatz (3) der Verordnung (EG) 1371/2007 findet Anwendung bei einer Verspätung
von mehr als 60 Minuten bei der Abfahrt oder Ankunft laut Beförderungsvertrag, wenn keine Mög-
lichkeit zur Fortsetzung der Reise zum Zielbahnhof der Fahrkarte besteht."


Het Bundesamt vindt dit een vertraging van 30 minuten dus geen EU 1371/2007 :evil: :evil: :evil: :evil:
Plaats reactie