Pagina 1 van 4

tgv 9828

Geplaatst: 11 okt 2018, 18:32
door johan V
Ben ik goed ingelicht dat de TGV 9828 afgeschaft is van Brussel naar Nice vertrek 12h16.Dit was toch de enige rechtstreekse TGV naar Nice.
Weet iemand daar meer over(wordt die vervangen)? Dank

Re: tgv 9828

Geplaatst: 11 okt 2018, 18:39
door Steven
snif bouwt zijn aanbod naar het buitenland beetje bij beetje af blijkbaar. Heb horen zeggen dat er eind dit jaar 30% minder zou zijn en volgend jaar ook, ze willen hun materieel blijkbaar vooral meer gaan inzetten op binnenlandse treinen, ze hopen hun eigen lijnen zoveel als mogelijk te verzadigen tegen dat er concurrentie komt. Bijkomend weten we ook dat SNCF niet veel zin heeft deze TGVR aan te passen om er etcs op te steken om er mee naar België te rijden. Je kan u dus vooral de vraag stellen wie het gat in deze markt dan wel gaat opvullen. Je zou denken Thalys maar die hebben er ook te weinig treinen voor om dit alles op te vangen in de toekomst of ze moeten daar dringend extra treinen bijkopen (ze zitten nu al krap).

Re: tgv 9828

Geplaatst: 11 okt 2018, 19:02
door johan V
Dank voor de uitleg,Steven.Ik ga ook regelmatig met de TGV en thalys op reis en zie toch dat al die treinen goed vol zitten.Ik vind het spijtig dat het aanbod van deze treinen afgebroken wordt.Deze waren ideaal om naar het zuiden te trekken.Hopelijk vind onze NMBS een oplossing !

Re: tgv 9828

Geplaatst: 11 okt 2018, 19:06
door Steven
Het feit dat Thalys terug naar CDG en Marne zal rijden geeft wel de mogelijkheid om op CDG over te stappen in verschillende richtingen, ook al is dat misschien een magere troost?

Re: tgv 9828

Geplaatst: 11 okt 2018, 19:40
door rvdborgt
Steven schreef:
11 okt 2018, 18:39
snif bouwt zijn aanbod naar het buitenland beetje bij beetje af blijkbaar.
Niet alleen het aanbod naar het buitenland, ook in het binnenland wordt de kaasschaaf gehanteerd.
Verder zijn de TGV's naar Brussel voor de SNCF een soort van bijproduct van de TGV's naar Lille. Brussel moet zeg maar genoegen nemen met wat de SNCF naar Brussel kan verlengen.

Groetjes,
Rian

Re: tgv 9828

Geplaatst: 11 okt 2018, 21:59
door i11
Of de SNCF het aanbod van en naar Brussel wil beperken weet ik niet exact want ik heb geen lijntje met de mensen die daarover beslissen. Wat ik wel weet en waarover ik vorig jaar in een soortgelijke discussie al op heb gereageerd in een ander draadje (TGV frankrijk) is het feit dat tussen Marseille en Nice de komende jaren flink aan het spoor wordt gewerkt en moeten de TGV's daar tussen het drukke TER-verkeer ingepast worden. Om die reden zijn bijvoorbeeld de Lyria-diensten Genève - Nice vanaf de december 2017 ingekort tot Marseille. Dit is destijds gewoon aangekondigd in een Frans magazine met Passie voor Rails.

Zelf vermijd ik het liefst de TGV's Brussel-Frankrijk (behalve als ik met een vliegticket van Air France erop zit) omdat de tickets significant duurder zijn dan binnenlandse TGV's vanuit Parijs naar de provinciesteden. Aangezien ik langs de lijn Brussel-Luik-Aken woon, maak ik meestal een overstap in Parijs en ben dan netto goedkoper uit.

i11 schreef:
19 okt 2017, 13:33
johan V schreef:
09 okt 2017, 17:39
Beste Forum,
Zou de TGV 9866 nog bollen van Cannes rechtstreeks naar brussel met de nieuwe dienstregeling vanaf 12 December 17
Dank.
Tussen Marseille en Nice wordt de komende tijd (jaren) flink aan het spoor gewerkt en daarnaast moeten de TGV's daar tussen het drukke TER-verkeer ingepast worden. Om die reden zijn bijvoorbeeld de Lyria-diensten Genève - Nice vanaf de nieuwe dienstregeling ingekort tot Marseille. Het kan dus best zo zijn dat ook TGV 9866 om die reden is ingekort tot Marseille.

Re: tgv 9828

Geplaatst: 12 okt 2018, 02:14
door groentje
Ik verkies om niet in Parijs over te stappen, zeker in de spits is de RER echt wel te mijden. Als het kan, stap ik liever over in Rijsel.

Re: tgv 9828

Geplaatst: 12 okt 2018, 07:55
door K V B
i11 schreef:
11 okt 2018, 21:59
... is het feit dat tussen Marseille en Nice de komende jaren flink aan het spoor wordt gewerkt en moeten de TGV's daar tussen het drukke TER-verkeer ingepast worden. ...
Het TER verkeer is helemaal niet zo druk op die lijn hoor. En men zou gewoon het logische kunnen doen: laat een TGV een TER pad overnemen, en stel die op dat deeltraject ook open voor TER reizigers...

Re: tgv 9828

Geplaatst: 12 okt 2018, 08:05
door Shrek
Maar door de nieuwe thalys naar disneyland kan je ook op cdg overstappen, dat is een pak eenvoudiger.
groentje schreef:Ik verkies om niet in Parijs over te stappen, zeker in de spits is de RER echt wel te mijden. Als het kan, stap ik liever over in Rijsel.

Re: tgv 9828

Geplaatst: 11 sep 2019, 14:38
door FLV-FGSP
johan V schreef:
11 okt 2018, 18:32
Ben ik goed ingelicht dat de TGV 9828 afgeschaft is van Brussel naar Nice vertrek 12h16.Dit was toch de enige rechtstreekse TGV naar Nice.
Weet iemand daar meer over(wordt die vervangen)? Dank
De overstapvrije verbinding naar Nice komt vanaf december terug, maar alleen op vrijdag ...
9830/1 V Bruxelles 13h00 - Lille Europe 13h35/14h01 - Roissy 14h53/58 - Marne-la-Vallée TGV 15h08/13 - LYD 17h00/06 - Avignon TGV 18h11/14 - Aix TGV 18h34/37 - Marseille 18h49/19h38 - Toulon 20h39/50 - Saint-Raphaël 21h48/51 - Cannes 22h13/16 - Antibes 22h24/27 - Nice 22h42

Op R6 terug:
9866/7 S Nice 9h23 - Antibes 9h37/40 - Cannes 9h49/53 - Saint-Raphaël 10h17/20 - Toulon 11h12/16 - Marseille 11h58/12h10 - Aix TGV 12h23/26 - Avignon TGV 12h48/51 - Part-Dieu 13h54/14h00 - Marne-la-Vallée TGV 15h47/52 - Roissy 16h02/07 - Lille Europe 16h57/17h08 - Bruxelles 17h43

Re: tgv 9828

Geplaatst: 11 sep 2019, 20:07
door Portbou
FLV-FGSP schreef:
11 sep 2019, 14:38
9830/1 V Bruxelles 13h00 - Lille Europe 13h35/14h01 - Roissy 14h53/58 - Marne-la-Vallée TGV 15h08/13 - LYD 17h00/06 - Avignon TGV 18h11/14 - Aix TGV 18h34/37 - Marseille 18h49/19h38 - Toulon 20h39/50 - Saint-Raphaël 21h48/51 - Cannes 22h13/16 - Antibes 22h24/27 - Nice 22h42
Miljarden belastinggeld uitgeven aan hogesnelheidslijnen en dan de gewonnen tijd verliezen met absurd lange haltes.
Hoe is dat nu toch mogelijk ?

Affijn, de goede kant is dat je voor eten en drank dan niet louter op het barrijtuig aangewezen bent.
Je kan in Lille en Marseille even rustig de stad in om respectievelijk lunch en diner te halen bij een takeaway.

Re: tgv 9828

Geplaatst: 11 sep 2019, 20:23
door Steve
Inderdaad absurd lang en dat geldt eigenlijk ook voor de terugrit, die nochtans veel kortere haltetijden heeft. Zelfs met overstap in Parijs (inclusief twee RER's dwars door de stad!) kan het in ongeveer 7.30 uur, dan is die 8.20 laat staan 9.42 uur voor een rechtstreekse trein wel erg mager. Met het vliegtuig ben je amper 1.40 u onderweg - uiterlijk 3 u als je van centrum tot centrum rekent - voor een prijs die wellicht slechts een fractie van die van de trein is. :|

Re: tgv 9828

Geplaatst: 11 sep 2019, 20:37
door groentje
In Lille en Marseille wordt kopgemaakt, elders is 5' haltetijd voor een TGV echt niet overdreven, hoor. 3' is sowieso een minimum, de smalle deuren vertragen het uit- en instappen aanzienlijk, dat doe je niet op 1-2'.

Re: tgv 9828

Geplaatst: 11 sep 2019, 20:59
door Shrek
Het is hopelijk voor iedereen toch duidelijk dat dit een technische koppeling is. Dat stel moet van Brussel in Nice geraken, er is publiek voor elk deeltraject en het kost niets om die deeltrajecten aan elkaar te plakken dus geeft men er maar één treinnummer aan gaat hij het systeem in als doorgaande trein.
Als het je stoort dat hij opduikt in de planners moet je hem maar wegdenken en enkel de mogelijkheden met overstap bekijken (die inderdaad sneller zijn).
Op Marseille-Nice zijn er grote moderniseringswerken, te vergelijken met onze as 3 (Brussel-Luxemburg). Meerdere jaren lang is er minder capaciteit waardoor mooi aansluitende treinen in Marseille niet mogelijk zijn.

Re: tgv 9828

Geplaatst: 12 sep 2019, 00:46
door Portbou
groentje schreef:
11 sep 2019, 20:37
In Lille en Marseille wordt kopgemaakt
...en daar is respectievelijk 26’ en 49’ voor nodig ?
In Zwitserland doen ze dat in 4’.