Grensverkeer België > Duitsland, NMBS-personeel

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden voor internationale reizen.
Plaats reactie
AK81

Grensverkeer België > Duitsland, NMBS-personeel

Bericht door AK81 »

Vandaag een biljet gekocht om in combinatie met de NMBS-vrijkaart naar Aachen-Hbf te reizen. Tot grote verbazing van de loketbediende en mezelf kost het slechts 0.95€ in eerste klas voor het grensbaanvak van Aachen-Süd grenze naar Aachen-Hbf :shock:

Afbeelding


Ter vergelijking:

In 2002 kostte hetzelfde traject al 0,70€ in tweede klas:

Afbeelding

In 2007 was de prijs gestegen tot 2,40€ in tweede klas:

Afbeelding


In 2017 kostte Aachen-Hbf -> Welkenraedt in tweede klas dan weer 3,15€ :roll:

Afbeelding
FLV-FGSP
Berichten: 1878
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Grensverkeer België > Duitsland, NMBS-personeel

Bericht door FLV-FGSP »

Een tariefspecialist ben ik niet, maar ik weet wel dat er in 2012 een speciaal productgamma voor enkele grensbaanvakken is ingevoerd dat sterk lijkt op het binnenlands tarief.

De Mechelse lokettist heeft in 2017 nagelaten de 100% korting op het Belgisch traject toe te kennen, waardoor je iets te veel hebt betaald.
AK81

Re: Grensverkeer België > Duitsland, NMBS-personeel

Bericht door AK81 »

Inderdaad, de Mechelse collega heeft een gewoon biljet voor FIP-rechthebbende afgeleverd, zonder er rekening mee te houden dat ik over een vrijkaart of FIP-vrijbiljet (indien ik een buitenlandse spoorbediende was) voor het Belgische net beschik.


Het was trouwens een hele opgave om in Oostende het biljet voor 22/12 uit de computer te toveren. Ik denk dat veel mensen de moeite niet meer doen om het biljet voor het Duitse deel te kopen en het boordpersoneel doet er de laatste jaren ook nooit moeilijk over (althans, dat is mijn eigen ervaring).

Er staat ook 'de voorwaarden van de kaart respecteren'. Welke voorwaarden en welke kaart bedoelen ze hier?
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Grensverkeer België > Duitsland, NMBS-personeel

Bericht door rvdborgt »

Op het eerste gezicht lijkt dit allemaal erg inconsistent maar er zijn vele factoren in het spel:

- Welk tarief wordt gebruikt? Bij deze grensovergang heb je NRT (voorheen TCV), DB ICE, DB regionaal, speciaal gamma NMBS. Bovendien kan er wat dat betreft nog verschil zijn tussen de distributieweg (loket, trein, internet) of is het gebruikte tarief afhankelijk van de korting die je hebt. Vaak is het zo dat je FIP-korting voor internationale reizen alleen krijgt op de NRT/TCV-prijs.
- vroeger was er een toeslag van BEF 50 of later EUR 1,20 voor een TCV-biljet zonder Belgisch traject (bv. vanaf de grens).
- Tegenwoordig is er een toeslag van 1 euro "systeemkosten" voor een NRT-biljet (maar dus niet voor DB-tarief of het speciale NMBS-gamma)

Ik heb zelf wat TCV/NRT-tarieftabellen en heb wat prijzen opgezocht voor het traject Aachen Süd(Gr) - Aachen Hbf (2e/1e klas):

2005: 2,00/3,00
2008: 2,40/4,00
2014: 4,20/6,60

Alhoewel het op zich kleine bedragen zijn, heeft DB op een bepaald moment in TCV/NRT voor deze grensovergang het prijsniveau van het regionale tarief losgelaten om zo meer richting ICE-tarief te gaan, aangezien de TCV/NRT-tickets vanaf een bepaald jaar zonder toeslag in de ICE gingen gelden.

Dan de betaalde prijzen:
- De prijs van 2002 zou TCV/NRT kunnen zijn en is dan zonder de NMBS-toeslag van 1,20. Is dit op de trein verkocht? Het zou even goed DB regionaal tarief kunnen zijn; TCV/NRT was in die tijd bij deze grensovergang meestal even hoog.
- De prijs van 2007 zou ook de correcte TCV/NRT-prijs kunnen zijn maar is dan met de toeslag van 1,20.
- De prijs van 2017 is inderdaad inclusief Belgisch traject. De prijs komt niet overeen met het speciale NMBS-gamma voor Aken (dat zou 4,10 zijn geweest). Aan Duitse kant is niet het regionale tarief toegepast want dan was het totaal lager geweest, dus dat was dan waarschijnlijk TCV/NRT. Ik heb geen TCV/NRT-prijzen van dat jaar maar het zou aan Belgische kant binnenlands tarief kunnen zijn (*) en aan Duitse kant TCV/NRT.
- De prijs van 2018 komt precies overeen met 50% van de prijs van het Duitse traject in het speciale NMBS-gamma voor Aken. Het Duits traject kost in dat gamma altijd 1,90, zowel in 2e als in 1e klas.

Het kaartje van 2018 lijkt me goed om de volgende keer aan het loket als voorbeeld te tonen. Misschien helpt dat om deze prijs nog wat vaker uit het systeem te toveren.

(*) Dat gebruikt de NMBS sinds ongeveer die tijd voor het Belgisch traject (onder de 50 km) van NRT-tickets voor gewone treinen (behalve voor de Benelux).
AK81 schreef: 21 dec 2018, 23:38 Het was trouwens een hele opgave om in Oostende het biljet voor 22/12 uit de computer te toveren. Ik denk dat veel mensen de moeite niet meer doen om het biljet voor het Duitse deel te kopen en het boordpersoneel doet er de laatste jaren ook nooit moeilijk over (althans, dat is mijn eigen ervaring).
Dat klopt. Eigenlijk al sinds de stoptrein naar Aken rijdt.
AK81 schreef: 21 dec 2018, 23:38 Er staat ook 'de voorwaarden van de kaart respecteren'. Welke voorwaarden en welke kaart bedoelen ze hier?
Welke kaart? Er zijn 2 mogelijkheden, lijkt me: de netkaart België of de FIP-kortingskaart. Of allebei...
Welke voorwaarden? De voorwaarden die bij de kaart(en) horen. Elke netkaart/kortingskaart/enz. heeft bijbehorende voorwaarden en de instantie die die kaart verstrekt, moet je die voorwaarden kunnen geven.

Groetjes,
Rian
AK81

Re: Grensverkeer België > Duitsland, NMBS-personeel

Bericht door AK81 »

Het kaartje van 2002 werd inderdaad door de treinbegeleider verkocht.

En vandaag nogmaals de bevestiging dat het eigenlijk overbodige moeite was, de DB-treinbegeleider in ICE15 keek verbaasd op toen ik hem naast mijn vrijbiljet het grensbiljet toonde. Hij knipte het af maar heeft er amper naar gekeken...
Plaats reactie