Tickets splitsen Duitsland

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden voor internationale reizen.
Plaats reactie
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Tickets splitsen Duitsland

Bericht door kika »

Tijd voor wijze raad en advies, ik heb e.a. geprobeerd om biljetten te splitsen voor een Duitslandreis. Maar hoe kan ik in Hergenrath-Frontière splitsen? Rail pass is geen optie omdat ik te weinig grote afstanden enkel binnen België doe (bijna steeds gecombineerd met internationaal of te kort). Vanaf een grenspunt plannen lijkt ook niet meer te kunnen: internationale planner kent het niet, nationale planner verwijst je naar een errorpagina bij de internationale collega's. :roll:

Zoek de logica, allemaal zelfde treinen en vertrektijd, splitsen in:
Antwerpen Centraal, incl. Bahnbus: 80,10 + 3,10 = 83,20
Antwerpen Centraal, 88,85€ + 3,10 = 89,95
Leuven 85,15 + 9,50 = 94,65
Luik: 77,24 + 18,80 = 96,04€
1 kaartje bij DB: 96,85€
Brussel Noord 88,85 + 9,50 = 98,35
Aachen 74,90 € + 39,45€ = 114,35
Met de thalys 170,40 + 3,10 = 173,50 :mrgreen:

Naschrift, de voorwaarden vermelden "Aachen-SüdGrenze" als grenspunt maar met of zonder spatie, die krijg ik er ook niet uit.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Tickets splitsen Duitsland

Bericht door Shrek »

En van waar wil je precies vertrekken?
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Tickets splitsen Duitsland

Bericht door kika »

Shrek schreef: 28 feb 2019, 18:10 En van waar wil je precies vertrekken?
Een nevenlijntje in de buurt van Nürnberg.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Tickets splitsen Duitsland

Bericht door rvdborgt »

kika schreef: 28 feb 2019, 15:42 Tijd voor wijze raad en advies, ik heb e.a. geprobeerd om biljetten te splitsen voor een Duitslandreis. Maar hoe kan ik in Hergenrath-Frontière splitsen? Rail pass is geen optie omdat ik te weinig grote afstanden enkel binnen België doe (bijna steeds gecombineerd met internationaal of te kort). Vanaf een grenspunt plannen lijkt ook niet meer te kunnen: internationale planner kent het niet, nationale planner verwijst je naar een errorpagina bij de internationale collega's. :roll:

Zoek de logica, allemaal zelfde treinen en vertrektijd, splitsen in:
Antwerpen Centraal, incl. Bahnbus: 80,10 + 3,10 = 83,20
Antwerpen Centraal, 88,85€ + 3,10 = 89,95
Leuven 85,15 + 9,50 = 94,65
Luik: 77,24 + 18,80 = 96,04€
1 kaartje bij DB: 96,85€
Brussel Noord 88,85 + 9,50 = 98,35
Aachen 74,90 € + 39,45€ = 114,35
Met de thalys 170,40 + 3,10 = 173,50 :mrgreen:
Wat is de concrete verbinding (en op welke dag) waarvoor je de beste prijs zoekt? Heb je een BahnCard en zo ja, welke?
"Allemaal dezelfde treinen" lijkt me niet van toepassing want je hebt het over verbindingen met IC-Bus, met Thalys of met een doorgaand kaartje bij DB.
Splitsen op de grens levert meestal niets op omdat een doorgaand ticket tarifair meestal niets anders is dan twee losse tickets naar en vanaf de grens maar dan op 1 biljet. Bovendien zijn er dan geen Sparpreise mogelijk.

Groetjes,
Rian
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Tickets splitsen Duitsland

Bericht door kika »

rvdborgt schreef: 28 feb 2019, 22:02 Wat is de concrete verbinding (en op welke dag) waarvoor je de beste prijs zoekt? Heb je een BahnCard en zo ja, welke?
"Allemaal dezelfde treinen" lijkt me niet van toepassing want je hebt het over verbindingen met IC-Bus, met Thalys of met een doorgaand kaartje bij DB.
Thalys en DB bus staat er slechts bij ter vergelijking. Maar je hebt gelijk, ongelukkig geformuleerd van me, het kan nog goedkoper door bijvoorbeeld geen ICE's te nemen of op een ander tijdstip te reizen, maar ik ben niet heel flexibel deze keer. het ging me er om op hetzelfde tijdstip te vertrekken, komende woensdag 8:00 in Nürnberg. Voor verbindingen naar België kan je dan in Frankfürt (HbF, Flughafen), Köln of Düsseldorf (bus) overstappen. Heb nog een BC25. Het valt me op dat wanneer de treinen 100% identiek zijn het voordeliger is bij DB een kaartje tot Antwerpen Centraal te kopen en bij NMBS een aansluitend kaartje naar de eindbestemming (Heide of een ander korte ritje). Splitsen in Brussel Noord is daarbij 8,40 duurder! 1 kaartje is 6,95 duurder dan te splitsen in Antwerpen.

Splitsen in Luik of Leuven levert inderdaad een iets langere reistijd op en dus geen identieke treinen, hier is het verschil tussen deze 2 opties 'slechts' 1,94€.
rvdborgt schreef: 28 feb 2019, 22:02 Splitsen op de grens levert meestal niets op omdat een doorgaand ticket tarifair meestal niets anders is dan twee losse tickets naar en vanaf de grens maar dan op 1 biljet. Bovendien zijn er dan geen Sparpreise mogelijk.
Kijk, daar kan ik wat mee, dat is dus een dood spoor, bedankt!

Begrijp ik dat er geen vuistregel(s) zijn over waar je het beste kan splitsen?
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Tickets splitsen Duitsland

Bericht door rdv »

In Luik overstappen op een binnenlandse trein, zonder je ticket te splitsen, is voor mijn traject (Bonn - Gent) tot 17 € goedkoper (bij een Flexpreis met Bahncard25). Dat omdat het binnenlandse aansluitingsbiljet een forfaitaire prijs is, ongeacht de afstand. Bij een Sparpreis is het verschil (veel) minder.
Je kan dat bekomen door het overstappunt Liege Guillemins in te geven, met een overstaptijd van 5 minuten. Je kan dan mee met de IC uit Eupen naar Brussel, waar je kan overstappen naar Heide.
Laatst gewijzigd door rdv op 01 mar 2019, 15:04, 1 keer totaal gewijzigd.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Tickets splitsen Duitsland

Bericht door rvdborgt »

rdv schreef: 01 mar 2019, 15:04 In Luik overstappen op een binnenlandse trein, zonder je ticket te splitsen, is voor mijn traject (Bonn - Gent) tot 17 € goedkoper (bij een Flexpreis met Bahncard25). Dat omdat het binnenlandse aansluitingsbiljet een forfaitaire prijs is, ongeacht de afstand. Bij een Sparpreis is het verschil (veel) minder.
Hè kan dat bekomen daar het overstappunt Liege Guillemins in te geven, met een overstaptijd van 5 minuten. Je kan dan mee met de IC uit Eupen naar Brussel, waar je kan overstappen naar Heide.
Dit is misschien nog de beste tip. Je kunt ook ICE uitzetten vanaf Luik, dan krijg je daar automatisch een overstap. Vanaf Neurenberg levert dat in ieder geval een prijs van 85,25 op (vertrek 8 uur).
Tussen Keulen en Aken kan de ICE soms erg druk zijn en dan kan het de moeite lonen om alleen daar de ICE te onderdrukken, maar vanaf Neurenberg komt dat minder goed uit doordat DB geen Sparpreis verkoopt als je met de stoptrein over de grens naar België komt (overigens in strijd met de DB-voorwaarden, maar goed).
Verlengen naar Roosendaal levert wel een Sparpreis op:
Neurenberg - Roosendaal via Keulen en Heide (zonder ICE vanaf Keulen) voor 78,90.
Nog een paar andere probeersels:
Neurenberg - Aken zonder ICE vanaf Keulen: 67,40 of 55,40 via Koblenz. Daarbij een NMBS-ticket vanaf Aken (23 euro) komt samen op 90,40 of 78,40.
Neurenberg - Heide met IC-Bus (doorgaand ticket via Düsseldorf) 80,25

Groetjes,
Rian
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Tickets splitsen Duitsland

Bericht door kika »

Andere rit deze keer, inclusief nachttrein. Ik heb enkele van je tips weer toegepast, vooral het onderdrukken van bepaalde vervoersmiddelen op (tussen)trajecten is handig, bedankt! Wat ik vrij absurd vind is dat bij een identieke vertrektijd en plaats, maar een langer oponthoud bij een via-station (3 ipv 2 uur bijvoorbeeld), het eerste treintraject ook niet meer uit planners komt rollen. Stilletjes aan begin ik volger te worden van overweg13's dogma: 'neem een papieren dienstregeling, zoek het zelf uit, dan is het beter.' Alleen zijn de prijzen ontzettend ondoorzichtig, oebb.at, international-bahn.de, loco2, trainline, liefst nog 2 gecombineerd met/zonder thalys? Wanneer welke nachttreinen op welk traject meer dan een zetel aanbieden is soms ook een loterij.
Plaats reactie