Noorwegen

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden voor internationale reizen.
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Noorwegen

Bericht door HLE18 »

Ondertussen al wat wijzer geworden, Tickets/Reservaties voor Noorwegen kunnen niet meer bij NMBS geboekt worden wel nog bij de NS. Dus wij naar Breda, jammer genoeg kent het systeem alleen een stoel reservatie en geen ligplaatsen op een NSB slaaptrein. Dus de enige manier om dit te boeken is telefonisch bij NSB +47 61051910. Dit lukt wel maar echt handig is het niet, alle gegevens Visa kaart ezn... telefonisch doorgeven pfft. Dan krijg je een e-mail met code waarmee je de tickets kan gaan afhalen in het station.

Jammer genoeg denk ik dat ze mij te veel hebben aangerekend... We zijn met 3 en ik heb 2 ligplaatsen gereserveerd en 1 zetel gereserveerd. 1 persoon reist met een Interrail en heb duidelijk gezegd dat de andere 2 een FIP vrijkaart hebben. Nu krijg ik deze rekening:
1 NSB sleeper twin bed 475,-
1 NSB sleeper twin bed 425,-
2 Adults, Standard fare (482,-) 964,-
1 Adult, Reservation fee 50,-

Snap niet goed waar ze die "2 Adults, Standard fare (482,-)" van halen? Lijkt mij toch logisch dit niet moet, dit is de rit maar die hebben wij toch gratis met onze kaartjes?
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Noorwegen

Bericht door groentje »

Dat lijkt me inderdaad niet correct. Nog eens bellen?
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Noorwegen

Bericht door HLE18 »

Ja zal best zijn denk ik, ze heeft waarschijnlijk misverstaan en ook de rit aan FIP tarief geboekt i.p.v. FIP vrijbiljet. Er staat wel dat de tickets terugbetaalbaar zijn tot 24u voor vertrek dus kan eventueel ter plaatse nog gebeuren.
traxie
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38
Locatie: Gent

Re: Noorwegen

Bericht door traxie »

HLE18 schreef:Ja zal best zijn denk ik, ze heeft waarschijnlijk misverstaan en ook de rit aan FIP tarief geboekt i.p.v. FIP vrijbiljet. Er staat wel dat de tickets terugbetaalbaar zijn tot 24u voor vertrek dus kan eventueel ter plaatse nog gebeuren.
Tickets in be geboekt aan fip tarief zijn vaak inderdaad terugbetaalbaar maar slechts voor 90 procent. Dus toch opletten geblazen.
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Noorwegen

Bericht door HLE18 »

Vandaag contact gehad met NSB en na veel moeite hebben ze begrepen dat er een FIP kaart (50%) bestaat en FIP vrijbiljetten (100%). Ik moest eerst zeker zijn welke ik gekregen had en dan opnieuw contact opnemen en dan gaan ze de tickets terugbetalen...
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Noorwegen

Bericht door HLE18 »

Voor de terugrit zie ik dat de treinen tussen Kopenhagen en Hamburg door een bus vervangen zijn tussen Kopenhagen en Rødby. In het station kunnen ze enkel Rødby-Hamburg reserveren. Weet iemand of die reservering dan ook geldig is voor de bus? Gaat iedereen daar wel op kunnen?
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Noorwegen

Bericht door trainlovertje »

HLE18 schreef: 24 jun 2019, 18:42 Voor de terugrit zie ik dat de treinen tussen Kopenhagen en Hamburg door een bus vervangen zijn tussen Kopenhagen en Rødby. In het station kunnen ze enkel Rødby-Hamburg reserveren. Weet iemand of die reservering dan ook geldig is voor de bus? Gaat iedereen daar wel op kunnen?
Dat heb ik vorig jaar ook met de bus gedaan, was met Interrail en zonder reservatie. Er stonden in ieder geval genoeg bussen klaar in Rodby om ons naar Kopenhagen te vervoeren. En geldig zal je ticket niet zijn voor de bus, maar controle was daar toen ook niet...
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Noorwegen

Bericht door groentje »

Is een vervangbus, dus met treinticket gewoon geldig. Er stonden minstens 2 reisbussen klaar, 2 weken geleden op een dinsdagmiddag, en gezien de trein reservatieplichtig lijkt te zijn en max. 3 rijtuigen telt (het geheel moet wel de boot op kunnen), zal dat wellicht genoeg zijn. De trein rijdt overigens door tot Nykøbing F, de werken zitten tussen Nykøbing en Næstved, je kan dus desnoods met de R-trein naar Næstved, daar de blauwe vervangbus op en dan de trein nemen in Nykøbing. Moet je wel eerder vertrekken, die bus van Kopenhagen naar Rødby is immers direct.
Opgelet, als je met FIP reist, sommige boottreinen zijn voor ons verboden. De lijst staat ergens op intranet. In dat geval kom je beter via Fredericia en Flensburg, qua tijd is het ongeveer gelijk. En je passeert het indrukwekkende viaduct van Rendsburg.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Noorwegen

Bericht door groentje »

Ik zag trouwens net dat ook op Fyn (het eiland waar Odense op ligt) er werken zijn, dus toch eens nakijken, want het zou kunnen dat je ook daar op een vervangbus belandt... De werken zijn wel minder uitgebreid en korter, dus het hangt af van je reisperiode. Desnoods kan je nog de zomerse nachttrein vanuit Malmö naar Berlijn nemen, daar is geen FIP voor (Interrail Zweden is wel geldig...), maar de prijzen zijn zeer schappelijk. Nog exotischer is via het Deense eiland Bornholm, met de ferry. Er gaat immers ook een ferry van Bornholm naar Swinoujscie, waardoor je via die uithoek van Duitsland terug kan keren (het laatste station van de Usedomer Bäderbahn ligt net in in het Poolse Swinoujscie...)
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Noorwegen

Bericht door HLE18 »

groentje schreef: 25 jun 2019, 05:46 Ik zag trouwens net dat ook op Fyn (het eiland waar Odense op ligt) er werken zijn, dus toch eens nakijken, want het zou kunnen dat je ook daar op een vervangbus belandt...
Als Google goed vertaald heeft dan zouden dat tijdelijke problemen zijn vanwege een railbreuk door de hitte. Gelukkig want in de heen rit ga ik via Fredericia en moet op tijd in Kopenhagen zijn voor de L-trein naar Göteborg. De routeplanner zegt nog altijd dat mijn trein volgens normale uren zal rijden...

Als het kan zou ik via Rødby terugkomen het is idd maar een 30min. sneller maar je kan in Fredericia altijd nog aansluiting missen en er zijn slechts een handvol treinen richting Hamburg. En zo een trein die op een boot gaat dat is toch ook weer eens iets anders hé. Maar bedankt voor de tip ik zal eens proberen opzoeken op intranet of die Ferry met FIP mag en anders ticket voor de Ferry kopen als ze daar moeilijk over doen zekers.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Noorwegen

Bericht door groentje »

Is voor de trein zelf, niet de boot, daar is genoeg plaats op. Helaas om de boot op te raken is de trein beperkt in lengte. Via Padborg is het eveneens een tweeuursdienst, net als via Rødby.
En er waren ingrijpendere werken ook, met vervangbussen oa. verschillende zaterdagen voor aansluiting van een nieuwe Lightrail in Odense, als ik het juist heb begrepen, maar dan vooral 's avonds. Meer informatie bij DSB.dk,Traffikinformation, Sporarbejderne Sommer Fyn, geloof ik.
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Noorwegen

Bericht door HLE18 »

Ik heb geluk denk ik, geen werken tussen 14 en 21 juli.
En die site in het Engels zetten trekt ook op niets ze alleen de home pagina...
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Noorwegen

Bericht door groentje »

Inderdaad, de interessante delen alleen in het Deens. Gelukkig is er wel iets van te maken, met wat inspanning (of Google Translate...)
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Noorwegen

Bericht door HLE18 »

Ondertussen dus terug van trip naar Noorwegen zonder veel problemen. In alle landen merk ik dezelfde problemen standaard 5 of 10min vertraging wegens kruisende treinen of wachten om het station binnen/buiten te mogen rijden.

Dus in de heen rit tot Hamburg geraakt en de dag nadien de trein naar Flensburg genomen (8 dubbeldekkers). In Flensburg moest een massa volk dan overstappen op 1 "AM96" van DSB. Deze was natuurlijk direct bomvol en aan de grensovergang moest er dan ook nog eens de douane op om iedereen te controleren (aansluiting in Fredericia kon ik dus wel vergeten). Uiteindelijk dan maar afgestapt in Tinglev en daar de volgende IC rechtstreeks naar Kopenhagen genomen. 's avonds aangekomen in Göteborg en de dag nadien dan verder naar Oslo waar ik 's avonds de slaaptrein nam naar Bergen.

De grote verbindingen in Noorwegen kan je best een plaats reserveren (bellen naar NSB of aan het loket in NL) trajecten zoals Trondheim-Oslo waren volledig uitverkocht. En als je FIP vrijkaart vol is kan je FIP kaart aan de TBG laten zien en mag je meestal toch gratis mee.
Een bed in slaaptrein van NSB zou ik niet aanraden voor mensen met claustrofobie :wink:

In de terugrit ben ik dan met de Bus/Eurocity/Ferry via Rødby gekomen, dit was op zich wel goed georganiseerd maar je verliest veel tijd door de bus. Bussen komen in Rødby aan ruim 30min. voor dat de trein vertrekt. Aangezien reserveren verplicht is kan men op voorhand voldoende bussen inleggen zodat iedereen een zitplaats heeft.

Het uitzicht op de Øresund bridge was prachtig:
20190714_165025.jpg
https://www.youtube.com/watch?v=YcY9RjYocQE
Laatst gewijzigd door HLE18 op 12 aug 2019, 16:54, 1 keer totaal gewijzigd.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Noorwegen

Bericht door jan_olieslagers »

Wat hebben ze te controleren aan de grens D/DK? Dat is toch puur binnen Europa en binnen Schengen? Schengen eventjes opzij geschoven uit schrik voor illegale immigratie, misschien?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie