kika schreef: ↑07 okt 2022, 00:43
Behalve een prijsstijging heb ik van DB nog niets gehoord. Mocht je komend jaar trouwens in/door Duitsland reizen: je kan je nieuwe Bahncard later laten beginnen: op 10 december kopen voor de prijs van vandaag, start startdatum kann je kiezen: tot 6 maanden op voorhand.
Betwijfel dat er een alternatief komt. Tijd om me te verdiepen in interrail. Het idee van 15% (was 25) korting op de verschillende spoorweg
netten blijft een goed idee. Jammer dat ze zo hard op spaarprijzen zetten (van Thalys tot ÖBB), dan is die 15% op regulatie prijs zelden interessant. Diegenen die een klein beetje flexibiliteit of spontaniteit wensen moeten diep in hun portemonnee grijpen.
Ik heb een Bahncard, die wordt automatisch verlengd. Ik had ze natuurlijk ook kunnen opzeggen en de volgende keer dat ik ze nodig heb een nieuwe kopen, maar dat is gedoe om een paar weken te winnen.
Interrail is slechts zelden een optie, omdat je maar 1 heen- en 1 terugrit naar/van je woonland kan maken. Bovendien is onze boekhouding geen fan van Interrail. Reden is dat de reisweg niet op Interrail staat (screenshot van app kan eventueel), en ik niet altijd de 4 dagen gebruik (en er dus kans op privé-gebruik van de Interrail is).
Ik heb nu een BahnCard25, SNCF Carte Avantage (weggesmeten geld wegens spoorstaking 5 October) en zo eigenlijk ook een OeBB kaart kunnen gebruiken (zeker als RailPlus wegvalt). Eén Europese kaart zou dus welkom zijn in mijn geval.
Door eerst verminderen van de Railplus korting van 25% naar 15%, het afschaffen van RailPlus op het Belgisch gedeelte van de ICE en prijsverhogingen (lichtjes gecompenseerd door BTW verlaging in Duitsland) is de prijs van een FlexPreis ticket van Gent naar Bonn (met BC25) in 5 jaar tijd gestegen van 52,20 EUR naar 68,90 EUR (+32%), en op vrijdagen en zondagen naar minimum 78,20 EUR (+50%). Ook de Sparpreisen zijn duurder geworden, of althans minder beschikbaar. Waar je 5 jaar geleden nog gemakkelijk 3 weken op voorhand aan 25 EUR kon reizen (met Sparpreis, dus annuleerbaar mits 10€ en incl. lokaal voor- en natransport), vind je nu veel moeilijker goedkope tickets op die termijn (en het zijn SuperSparpreisen, dus niet annuleerbaar en zonder lokaal transport). Bij de Sparpreisen speelt ook het afschaffen van het gratis vervoer naar Elk Belgisch Station bij een ICE ticket mee.
Addendum: Op 11 december 2022 worden de Duitse spoortarieve aangepast, en stijgen de Flexpreisen met gemiddeld 6,9 %.