Aansluiting op Eurostar

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden voor internationale reizen.
gpvos
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 dec 2019, 00:36

Aansluiting op Eurostar

Bericht door gpvos »

Vrijdag ga ik weer eens met de ICD 9216 naar Antwerpen, dan IC 2031 naar Brussel-Zuid, a. 10:11, voor de Eurostar 9125, v. 10:52. Dat is een overstap van 41 minuten, met dus 11 minuten om de ingang van de Eurostarterminal te bereiken. Dat zou genoeg moeten zijn, ook al moet ik het hele station doorlopen van spoor 21 naar spoor 1/2. Maar de reisplanners houden zich aan 45 minuten overstaptijd, dus die vermelden deze verbinding niet. Het staat me bij dat ik deze verbinding in het verleden eerder heb gebruikt (maar misschien was de aankomsttijd toen 10:07?).

Maar ik vraag me toch af: als ik deze verbinding kies, maar vertraging heb en de trein (of de incheckperiode) mis, heb ik dan nog wel recht op vervoer naar Londen?

Ik heb dus een kaartje vanaf "any Dutch station". Ik kan ook op zeker spelen, maar dan moet ik van Amsterdam CS vertrekken om 06:22. Niet mijn idee van plezier, en een uur is net wat weinig om iets leuks in Brussel te doen. Ik ga in elk geval strategisch zitten zodat ik direct in de hoofdgang terechtkom bij het uitstappen. :)
desperado
Berichten: 158
Lid geworden op: 10 okt 2016, 11:42

Re: Aansluiting op Eurostar

Bericht door desperado »

gpvos schreef: 16 jan 2020, 00:51 Vrijdag ga ik weer eens met de ICD 9216 naar Antwerpen, dan IC 2031 naar Brussel-Zuid, a. 10:11, voor de Eurostar 9125, v. 10:52. Dat is een overstap van 41 minuten, met dus 11 minuten om de ingang van de Eurostarterminal te bereiken. Dat zou genoeg moeten zijn, ook al moet ik het hele station doorlopen van spoor 21 naar spoor 1/2. Maar de reisplanners houden zich aan 45 minuten overstaptijd, dus die vermelden deze verbinding niet. Het staat me bij dat ik deze verbinding in het verleden eerder heb gebruikt (maar misschien was de aankomsttijd toen 10:07?).

Maar ik vraag me toch af: als ik deze verbinding kies, maar vertraging heb en de trein (of de incheckperiode) mis, heb ik dan nog wel recht op vervoer naar Londen?

Ik heb dus een kaartje vanaf "any Dutch station". Ik kan ook op zeker spelen, maar dan moet ik van Amsterdam CS vertrekken om 06:22. Niet mijn idee van plezier, en een uur is net wat weinig om iets leuks in Brussel te doen. Ik ga in elk geval strategisch zitten zodat ik direct in de hoofdgang terechtkom bij het uitstappen. :)
Sorry for English.
What would you do if 9216 was cancelled in Amsterdam? My observation is that cancellations of the Amsterdam/Brussel services is more common than late running. When I'm going for a flight or a train with a ticket that cannot be changed, I always allow for any connecting train to be cancelled.
gpvos
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 dec 2019, 00:36

Re: Aansluiting op Eurostar

Bericht door gpvos »

Hetzelfde. Ik heb één kaartje voor Amsterdam-Londen, dus zolang ik maar op tijd op het perron in Amsterdam ben, hebben de vervoerders de plicht om mij naar Londen te brengen. De vraag is alleen of de treinen die ik koos een geldige verbinding vormen voor mijn kaartje, met die kortere overstap in Brussel.

Als ik aparte kaartjes Amsterdam-Brussel en Brussel-Londen had was het een heel ander verhaal (hoewel, je hebt nog HOTNAT e.d.).
Ouwe
Berichten: 54
Lid geworden op: 04 mei 2019, 14:10

Re: Aansluiting op Eurostar

Bericht door Ouwe »

De overstaptijd van 41 minuten is in praktijk soms wel haalbaar, maar aangezien Eurostar aan raad 45 tot 60 minuten voor vertrek aanwezig te zijn kan je alleen aanspraak maken op je rechten als reiziger als je dit ook in acht houdt. Als de trein uit Amsterdam vertraagd is kunnen ze wel kosten in rekening brengen voor het omboeken van de eurostar ticket, waar ze dit vanuit de europees ingevoerde reizigersrechten dit niet mogen als je tijdig was vertrokken volgens hun reizigersinformatie. Ik zou aanraden dus gewoon op tijd te vertrekken. Als er dan iets fout gaat sta je als reiziger ook zowieso in je recht.
Eurovisie: De Nederlandse bal was niet goed genoeg, dus werd een belgische bal ingevlogen. Hopelijk staat het atomium nog recht.
gpvos
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 dec 2019, 00:36

Re: Aansluiting op Eurostar

Bericht door gpvos »

De treinen reden netjes op tijd, en de overstap was dus ruim haalbaar en ik kon geen theorieën testen over mijn rechten bij vertraging.

Interessant genoeg stond in de Eurostarterminal 10:56 als vertrektijd op de schermen, niet 10:52; daarmee zou de overstap wel precies 45 minuten zijn.

En je kan wel zeggen dat ik een uur eerder moet vertrekken, maar eerlijk gezegd vind ik het op zijn best slechte planning en op zijn ergst gemeen plaaggedrag van Eurostar dat je dan een uur loos in Brussel rond moet hangen.

Maar goed, de volgende keer dat ik die kant op moet zal de rechtstreekse trein vanaf Amsterdam eindelijk rijden, dus zal deze vraag overbodig zijn geworden.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Aansluiting op Eurostar

Bericht door Shrek »

gpvos schreef: 20 jan 2020, 20:43 En je kan wel zeggen dat ik een uur eerder moet vertrekken, maar eerlijk gezegd vind ik het op zijn best slechte planning en op zijn ergst gemeen plaaggedrag van Eurostar dat je dan een uur loos in Brussel rond moet hangen.
Daar is toch helemaal geen slechte planning aan van Eurostar? Ze bedienen de Belgische markt en hebben uitstekende aansluitingen uit Gent, Leuven, Antwerpen, Charleroi, Luik,...
Die 5 man uit Noorderkempen hebben inderdaad pech, maar die zijn met veel te weinig om de kosten voor een ander vertrektijdstip te verantwoorden.
Voor Nederlanders is Eurostar bezig met die rechtstreekse treinen, tot zolang bieden ze wel alle mogelijke garanties met een Thalys uit Amsterdam en overstap.
Als jij persé goedkoop wil doen met een Benelux is dat jouw probleem, geen plaaggedrag van Eurostar.
Ouwe
Berichten: 54
Lid geworden op: 04 mei 2019, 14:10

Re: Aansluiting op Eurostar

Bericht door Ouwe »

gpvos schreef: 20 jan 2020, 20:43 En je kan wel zeggen dat ik een uur eerder moet vertrekken, maar eerlijk gezegd vind ik het op zijn best slechte planning en op zijn ergst gemeen plaaggedrag van Eurostar dat je dan een uur loos in Brussel rond moet hangen.
Ik zou vooral die ontevredenheid tegen de UK Border Force richten. Zij zijn namelijk de grootste oorzaak van het feit dat je op tijd aanwezig dient te zijn. Als Eurostar niet zegt dat je op tijd aanwezig moet zijn, kunnen zij verantwoordelijk gesteld worden als je pas vlak voor vertrek komt opdagen. 45 tot 60 minuten is dan nog best redelijk voor een grenscontrole. Als je het daar niet mee eens bent zou ik vooral in de zomer bij de grote luchthavens gaan kijken.

Overigens wil je in Nederland misschien wel overwegen om nog eerder dan een uur voor vertrek op Amsterdam of Rotterdam te zijn. Nederland gaat niet dezelfde check in comforr hebben als Brussel.
Eurovisie: De Nederlandse bal was niet goed genoeg, dus werd een belgische bal ingevlogen. Hopelijk staat het atomium nog recht.
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: Aansluiting op Eurostar

Bericht door stijn »

Ouwe schreef: 21 jan 2020, 07:27 Ik zou vooral die ontevredenheid tegen de UK Border Force richten. Zij zijn namelijk de grootste oorzaak van het feit dat je op tijd aanwezig dient te zijn.
De laatste twee keer dat ik de Eurostar nam was de bottleneck eerder bij de Belgische controle dan bij die van de UK... maar bon... een minimumaansluiting van 45min is inderdaad best OK gezien 1 security check en 2 paspoortcontroles.

Off topic: En dan valt die file aan de Belgische controle nog mee vergeleken bij wat die file soms is aan de T-gates (Brussels Airlines naar sub-Sahara Afrika) op Zaventem...

Groetjes,

Stijn
Ouwe
Berichten: 54
Lid geworden op: 04 mei 2019, 14:10

Re: Aansluiting op Eurostar

Bericht door Ouwe »

stijn schreef: 21 jan 2020, 08:25
Ouwe schreef: 21 jan 2020, 07:27 Ik zou vooral die ontevredenheid tegen de UK Border Force richten. Zij zijn namelijk de grootste oorzaak van het feit dat je op tijd aanwezig dient te zijn.
De laatste twee keer dat ik de Eurostar nam was de bottleneck eerder bij de Belgische controle dan bij die van de UK... maar bon... een minimumaansluiting van 45min is inderdaad best OK gezien 1 security check en 2 paspoortcontroles.

Off topic: En dan valt die file aan de Belgische controle nog mee vergeleken bij wat die file soms is aan de T-gates (Brussels Airlines naar sub-Sahara Afrika) op Zaventem...

Groetjes,

Stijn
Maar als de belgische controle niet goed genoeg is komen de engelsen zeuren dat de AAD&A niet aan hun plichten voldoet en niet Filip dat zijn landsgrenzen niet goed bewaakt worden :lol:

Maar ik denk dat we blij kunnen zijn met de relatieve vlotheid van de controles op Brussel Zuid vergeleken met Zaventem.
Eurovisie: De Nederlandse bal was niet goed genoeg, dus werd een belgische bal ingevlogen. Hopelijk staat het atomium nog recht.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Aansluiting op Eurostar

Bericht door K V B »

stijn schreef: 21 jan 2020, 08:25
Ouwe schreef: 21 jan 2020, 07:27 Ik zou vooral die ontevredenheid tegen de UK Border Force richten. Zij zijn namelijk de grootste oorzaak van het feit dat je op tijd aanwezig dient te zijn.
De laatste twee keer dat ik de Eurostar nam was de bottleneck eerder bij de Belgische controle dan bij die van de UK... maar bon... een minimumaansluiting van 45min is inderdaad best OK gezien 1 security check en 2 paspoortcontroles.
Maar het zijn wel de Britten die vasthouden aan een documenten check voor het instappen. Indien men de paspoortcontrole aan boord zou doen (of bij aankomst on London) zou alles een stuk makkelijker zijn. Dan zou je zelfs een cross platform aansluiting tussen een IC en een Eurostar kunnen aanbieden...
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Aansluiting op Eurostar

Bericht door rvdborgt »

K V B schreef: 28 jan 2020, 21:45 Maar het zijn wel de Britten die vasthouden aan een documenten check voor het instappen. Indien men de paspoortcontrole aan boord zou doen (of bij aankomst on London) zou alles een stuk makkelijker zijn. Dan zou je zelfs een cross platform aansluiting tussen een IC en een Eurostar kunnen aanbieden...
Ware het niet dat er ook nog een bagagecontrole is, ook door de Britten gewenst.

Groetjes,
Rian
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Aansluiting op Eurostar

Bericht door K V B »

rvdborgt schreef: 28 jan 2020, 22:47
K V B schreef: 28 jan 2020, 21:45 Maar het zijn wel de Britten die vasthouden aan een documenten check voor het instappen. Indien men de paspoortcontrole aan boord zou doen (of bij aankomst on London) zou alles een stuk makkelijker zijn. Dan zou je zelfs een cross platform aansluiting tussen een IC en een Eurostar kunnen aanbieden...
Ware het niet dat er ook nog een bagagecontrole is, ook door de Britten gewenst.,
Als ik mij niet vergis mag die bagagecontrole ook steekproefsgewijs[1]. Maar omdat toch iedereen moet "inchecken" en zijn paspoort laten zien laat men ook alle bagage door een scanner lopen. In Spanje, waar men ook van nutteloos veiligheidstheater in stations houdt, gaat het hoe dan ook meestal toch wel vlot.

[1] Daarom worden op de autotreinen ook niet alle auto's gecontroleerd.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Aansluiting op Eurostar

Bericht door rvdborgt »

K V B schreef: 04 feb 2020, 09:48
rvdborgt schreef: 28 jan 2020, 22:47
K V B schreef: 28 jan 2020, 21:45 Maar het zijn wel de Britten die vasthouden aan een documenten check voor het instappen. Indien men de paspoortcontrole aan boord zou doen (of bij aankomst on London) zou alles een stuk makkelijker zijn. Dan zou je zelfs een cross platform aansluiting tussen een IC en een Eurostar kunnen aanbieden...
Ware het niet dat er ook nog een bagagecontrole is, ook door de Britten gewenst.,
Als ik mij niet vergis mag die bagagecontrole ook steekproefsgewijs[1]. Maar omdat toch iedereen moet "inchecken" en zijn paspoort laten zien laat men ook alle bagage door een scanner lopen. In Spanje, waar men ook van nutteloos veiligheidstheater in stations houdt, gaat het hoe dan ook meestal toch wel vlot.

[1] Daarom worden op de autotreinen ook niet alle auto's gecontroleerd.
Ik dacht eigenlijk dat alle auto's door een grote scanner reden...

Groetjes,
Rian
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Aansluiting op Eurostar

Bericht door HLE18 »

Misschien wat off-topic maar in Moskou/St. Petersburg is er controle in zowat elk metrostation en in de treinstations soms 2 keer bij binnen komen en naar perron gaan. Het gaat dan wel veel vlotter dan bij ons en steekt ook niet zo nauw.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Aansluiting op Eurostar

Bericht door K V B »

HLE18 schreef: 06 feb 2020, 18:18 Misschien wat off-topic maar in Moskou/St. Petersburg is er controle in zowat elk metrostation en in de treinstations soms 2 keer bij binnen komen en naar perron gaan. Het gaat dan wel veel vlotter dan bij ons en steekt ook niet zo nauw.
Dat zal daar dus, net als in Spanje, puur veiligheidstheater zijn. En omdat het dus enkel maar de indruk hoeft te geven van iets te doen, hoeft het eigenlijk niet iets te doen. Dus zet men de metaaldetector af, en kijkt men niet eens naar wat er op het scherm van de bagagescanners komt...
Plaats reactie