Luxemburg: strenge covid maatregelen

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden voor internationale reizen.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Luxemburg: strenge covid maatregelen

Bericht door groentje »

Er zijn niet alleen Covidpatiënten op de intensieve zorgen, hé, door het groot aantal besmettingen is er nog steeds een groot aantal mensen dat wordt opgenomen in het ziekenhuis met 'normale' zorgen, dan. Althans, zo begrijp ik toch de cijfers van Sciensano.
Maar @jan olieslagers, je had inderdaad beter pakweg Tokyo gekozen als voorbeeld, waar mondmaskers dragen bij een besmettelijke ziekte ook al veel langer is ingeburgerd, maar dat wel geen dictatuur is.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Luxemburg: strenge covid maatregelen

Bericht door jan_olieslagers »

Dat had ik blijkbaar duidelijker moeten stellen, excuus: het ging me inderdaad om het eerste het beste voorbeeld van een stad of een omgeving waar die maskers al lang gebruikelijk en algemeen zijn. Om gelijk welke reden. Over de politieke toestand wilde ik - zoals gebruikelijk, en zoals het volgens mij hoort, op een forum dat over treinen gaat - geen uitspraak doen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Luxemburg: strenge covid maatregelen

Bericht door trainlovertje »

pietje schreef: 28 jan 2022, 11:23 Ik hoop (eigenlijk tegen beter weten in) dat onze regeringen hier de conclusie eens uit trekken dat er misschien toch extra moet geïnvesteerd worden in ziekenhuiscapaciteit, want de voorbije decennia is er blijkbaar toch iets te voortvarend gerationaliseerd.

Hier is men gelukkig niet zover gegaan als in NL, want daar waren de ziekenhuizen nog veel sneller overbelast, maar we gaan toch stilaan naar een scenario waarbij Covid niet erger is dan de jaarlijkse griep, maar ook tijdens griepgolven hebben de ziekenhuizen het soms moeilijk om alles bol te werken.
Omdat toen de werkdruk in de ziekenhuizen niet dramatisch overbelast werd. Altijd welkom in het UZ Brussel voor een rondleiding op de COVID-intensieve afdeling.
Is het dan in Brussel nog steeds zo druk op de covid-IC?
In mijn buurt spreken de meeste ziekenhuizen over 1 of 2 Covid patiënten op IC
Het risico op overbelasting is hier vrij ver weg, wat uiteraard niet hetzelfde is als dat de pandemie over is.
Het gaat niet alleen om ziekenhuiscapaciteit, maar vooral om personeel. Je kan ICU-bedden genoeg creëren door allerhande apparatuur samen te rapen die in de bergingen van elk ziekenhuis wel te vinden is (zoals effectief gedaan werd in de eerste twee golven), maar je moet mankracht vinden dat die nieuwe afdelingen runt. Dat betekent: afbouw van andere zorg. Personeel opleiden kost dan weer enkele jaren tijd, tegen dat die opgeleid zijn is de crisis nagenoeg helemaal voorbij. En er was al een tekort aan verpleegkundigen, omdat er gewoon te weinig kandidaten zijn die de opleiding aanvatten. Probeer er dan nóg maar eens extra te vinden die patiënten aan bed willen verzorgen. Dat zou ook een niet te onderschatten prijskaartje met zich meedragen.
En de grote druk is ondertussen inderdaad wel van de ketel, zeker op de ICU-afdelingen, dankzij de komst van Omikron. Maar het verzorgen van een COVID-patiënt vergt nog steeds meer personeel dan een andere ICU-patiënt. Vandaar mijn invitatie voor een rondleiding.
Maar laten we hier aub niet verder op ingaan, we wijken af.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Luxemburg: strenge covid maatregelen

Bericht door Dieselfreak »

In verband met die uitspraken over streken in Azië waar maskers dragen al vóór Corona gebruikelijk was: deden de mensen dat daar meestal vrijwillig, op eigen initiatief, of werden ze ertoe gedwongen? Dáár lees ik niets over.

Zaterdag kopte Het Laatste Nieuws: "4 op 10 Belgen willen alle Coronaregels weg". Dat wil zeggen: vanaf 1 februari. Als het gaat om 1 maart, wil al 48 procent alle regels schrappen. Alle regels: dat wil dus ook zeggen: het verplicht dragen van zo'n muilkorf waar dat vóór 2020 niet hoefde.

Zal ik nog eens wat vertellen? Ik ga heel veel zwemmen, ik behoor waarschijnlijk tot de 1 of 2 % van de bevolking die het vaakst een zwembad van binnen ziet. Elke week ga ik drie, vier of vijf keer baantjes trekken, vaak ook nog in warme baden ontspannen. Af en toe bezoek ik ook een subtropisch Lagobad, daar zit ik dan samen met een vriendin lange tijd in een heet bad, en het is daar zelden erg rustig, vaak zit het helemaal vol, zit iedereen dicht opeen, en uiteraard draagt niemand een masker in een zwembad, gaat nogal moeilijk daar. 8) Volgens de huidige theorieën is dat toch absoluut niet verantwoord, hoe kúnnen zulke toestanden in de huidige veiligheidsnormen passen die overal mondmaskers en afstand voorschrijven? :? Als het in een zwembad kennelijk geen kwaad kan dat iedereen vrijuit ademt, waarom zou dat elders dan wél zo'n groot probleem vormen?

Toch ben ik, voor zover ik weet, nog nooit besmet geraakt, ik ben niet eens ooit getest op Corona. In de twee jaar dat die hele crisis duurt, ben ik nooit echt ziek geweest. Ik begin het haast een wonder te vinden, na al wat ik al gedaan heb wat niet in de huidige theorieën past.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Luxemburg: strenge covid maatregelen

Bericht door overweg13 »

Je onderschrift is tenminste duidelijk...
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Luxemburg: strenge covid maatregelen

Bericht door Dieselfreak »

overweg13 schreef: 31 jan 2022, 09:16 Je onderschrift is tenminste duidelijk...
Dat gaat eerder over verplaatsingswijzen, niet over maskers en andere Covidmaatregelen. Maar hier gaan we nogal offtopic.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Luxemburg: strenge covid maatregelen

Bericht door overweg13 »

Dieselfreak schreef: 31 jan 2022, 09:46
Dat gaat eerder over verplaatsingswijzen, niet over maskers en andere Covidmaatregelen. Maar hier gaan we nogal offtopic.
Als jij het over je zwempraktijken hebt ook...
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Luxemburg: strenge covid maatregelen

Bericht door Dieselfreak »

overweg13 schreef: 31 jan 2022, 09:56
Dieselfreak schreef: 31 jan 2022, 09:46
Dat gaat eerder over verplaatsingswijzen, niet over maskers en andere Covidmaatregelen. Maar hier gaan we nogal offtopic.
Als jij het over je zwempraktijken hebt ook...
Ik begin daarover met het doel context te geven in verband met de (on)zin van die verplichte maskers, de uitleg over die zwembaden is geen doel op zich. Deze discussie is begonnen met een bericht over iemand die € 300 boete kreeg omdat ze haar masker even afzette om een koekje te eten. Hoe kán zo'n zware straf nu in verhouding staan?! :x Ik heb de laatste maanden op Belgische treinen al geregeld mijn masker (half) afgezet om wat te eten of te drinken, niemand heeft daar een probleem mee. Het ergert me ook mateloos dat sommigen afkomen met uitleg als: "In sommige Aziatische gebieden is maskers dragen al langer dan norm, waarom zouden wij het dan niet blijven doen?" Moet al het andere wat in China/Tokyo/... de norm is dan óók ingevoerd worden in België of wat?! :x :|
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
desirootje
Berichten: 643
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Luxemburg: strenge covid maatregelen

Bericht door desirootje »

Je zegt zelf dat er niet al te veel mensen gaan gaan zwemmen, je bent bij een van degene die het vaakst gaan zwemmen, dus heb je een kleinere kans om besmet te worden, het is een kleine groep. Dit in tegenstelling tot het openbaar vervoer waar een pak mensen op zit, en niet steeds dezelfden, door overstappen krijg je als besmet persoon zelf de kans om een hele nieuwe groep te besmetten. Daarom is openbaar vervoer de laatste plek waar de mondmaskerplicht wordt afgeschaft.
Over mondmaskerplicht tijdens griepseizoenen geef je de drogreden dat we dat vroeger niet deden, en dat klopt, maar toen waren er nog steeds mensen die ervan stierven, en dat was dan jammer maar niet ons probleem. Zou het zo erg zijn om een mondmasker te moeten dragen op de trein voor een maandje in de winter????
Daarbovenop heb je nog niets meegemaakt, ik zit aan de unief, ik heb een 2 semesters lang geen labo's mogen doen en online les gehad, en nog een semester labo's met mondmasker en enkel online les. Dit semester had ik labo's met mondmaskers en les on campus 1/2 bezetting waardoor je niet eens deftig kunt praten met mondmaskers daar bovenop. En niemand die erover klaagde, of als ze het deden gaven ze nog steeds toe dat het nodig was. Er zijn velen die een bril dragen en in het labo dragen we er allemaal een, jij zit soms op een trein met een mondmasker.
Je opschrift is idd ironisch, je moet denken aan andere mensen zolang het je uitkomt... of enkel in bepaalde situaties...
Over die boete, die was hoog maar zoals hier duidelijk gemaakt is, was deze goed gecommuniceerd, door affiches op de stations. Die boete is hoog vooral om mensen het te kunnen afdwingen en omdat ze maar een minderheid van de mensen pakken, dat zal niet haar eerste koekje geweest zijn.
Dwarsligger
Berichten: 25
Lid geworden op: 02 nov 2021, 15:33
Locatie: Sint-Katelijne-Waver

Re: Luxemburg: strenge covid maatregelen

Bericht door Dwarsligger »

In een poging de discussie weg te sturen van een polemiek over het heil of onheil van het mondmasker, zit ik met een bedenking over de boete van 300 euro die in het oorspronkelijke artikel uitgeschreven werd.
Meerdere forumleden haalden aan dat, hoewel de vrouw in kwestie de boete betwistte omdat ze met een Belgische trein reed, de boete gerechtvaardigd is omdat de NMBS de rit uitvoert in dienst van de Luxemburgse spoorwegen.

Stel, ik stap hier op Belgisch grondgebied op een trein richting Luxemburg. In het Belgische station hangen geen affiches die eten en drinken expliciet verbieden. Ook in de trein hangen stickers die een mondmasker verplichten, maar nergens wordt vermeld dat eten niet toegestaan is. En volgens haar website laat de NMBS het oogluikend toe.
De trein kruist de grens met Luxemburg. Ik ben nog nooit in een Luxemburgs station geweest, en heb dus geen weet van de corona-affiches van de CFL, hoe duidelijk die ook mogen zijn. Ik zal ze pas zien wanneer ik voor het eerst op Luxemburgs grondgebied van de Belgische trein stap.

Kan men mij dan in deze hypothetische situatie verwijten de covidregels genegeerd te hebben door iets te eten aan boord van de trein? Tenzij de treinbegeleider specifiek vermeldt dat zodra we Luxemburg betreden er andere regels gelden, lijkt het mij niet realistisch van elke reiziger te verlangen dat deze op de hoogte is van de verandering in wetgeving.

Dit is een pure hypothese, als de vrouw in het artikel meermaals pendelt tussen België en Luxemburg had ze, mijns inziens, wél de regels moeten kennen.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Luxemburg: strenge covid maatregelen

Bericht door overweg13 »

Vergelijk het met een autoreis. Ook dan veranderen de reglementen zodra je de grens oversteekt. Je wordt daar eigenlijk niet van op de hoogte gesteld in je thuisland - dat zou nogal wat geven! - maar je wordt wel verondersteld de plaatselijke reglementeringen te kennen.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Luxemburg: strenge covid maatregelen

Bericht door Dieselfreak »

desirootje schreef: 31 jan 2022, 15:09 Je zegt zelf dat er niet al te veel mensen gaan gaan zwemmen, je bent bij een van degene die het vaakst gaan zwemmen, dus heb je een kleinere kans om besmet te worden, het is een kleine groep. Dit in tegenstelling tot het openbaar vervoer waar een pak mensen op zit, en niet steeds dezelfden, door overstappen krijg je als besmet persoon zelf de kans om een hele nieuwe groep te besmetten. Daarom is openbaar vervoer de laatste plek waar de mondmaskerplicht wordt afgeschaft.
Maar degenen die gaan zwemmen, kunnen elkáár wel gemakkelijk aansteken in het zwembad, en die besmette zwemmers kunnen vervolgens eender wie, ook niet-zwemmers, besmetten.
desirootje schreef: 31 jan 2022, 15:09 Over mondmaskerplicht tijdens griepseizoenen geef je de drogreden dat we dat vroeger niet deden, en dat klopt, maar toen waren er nog steeds mensen die ervan stierven, en dat was dan jammer maar niet ons probleem. Zou het zo erg zijn om een mondmasker te moeten dragen op de trein voor een maandje in de winter????
Eén maand per jaar zou ik misschien op zich nog zo erg niet vinden, maar het laat wel mooi de gevreesde precedentwerking zien: eenmaal de hond zijn tanden gebruikt heeft, is het risico dat hij opnieuw zal bijten veel groter geworden. Ik vreesde al van in het begin van al die Coronamaatregelen dat men die in de toekomst eveneens zou willen gebruiken om bijvoorbeeld gewone griepgolven die we al generaties lang kennen, tegen te gaan. :cry:
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Luxemburg: strenge covid maatregelen

Bericht door Shrek »

Dieselfreak schreef: 31 jan 2022, 20:38 Maar degenen die gaan zwemmen, kunnen elkáár wel gemakkelijk aansteken in het zwembad, en die besmette zwemmers kunnen vervolgens eender wie, ook niet-zwemmers, besmetten.
In het zwembad kunnen ze inderdaad mekaar aansteken. Maar als ze daarna op de trein en bus een masker dragen zal het daar alvast niet verder doorgegeven worden.
Maar net zoals vaccinaties, schoolsluitingen, sluiten van cultuur, ... is geen enkele maatregel op zich zaligmakend en is het enkel een combinatie van vanalles dat werkt. Wanneer de pandemie op een piek zat moest de transmissie van het virus maximaal beperkt worden en ging alles dicht, ook zwembaden. Nu we in een iets minder acute fase zitten geraken we er met minder maatregelen, maar nog steeds enkele. Men heeft dan de keuze gemaakt om de mondmasker nog te houden zodat andere zaken -bijvoorbeeld zwembaden- wel open kunnen. Het is dus onder andere aan de mondmaskers te danken dat je nog kon gaan zwemmen.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Luxemburg: strenge covid maatregelen

Bericht door rvdborgt »

Dieselfreak schreef: 31 jan 2022, 20:38
desirootje schreef: 31 jan 2022, 15:09 Je zegt zelf dat er niet al te veel mensen gaan gaan zwemmen, je bent bij een van degene die het vaakst gaan zwemmen, dus heb je een kleinere kans om besmet te worden, het is een kleine groep. Dit in tegenstelling tot het openbaar vervoer waar een pak mensen op zit, en niet steeds dezelfden, door overstappen krijg je als besmet persoon zelf de kans om een hele nieuwe groep te besmetten. Daarom is openbaar vervoer de laatste plek waar de mondmaskerplicht wordt afgeschaft.
Maar degenen die gaan zwemmen, kunnen elkáár wel gemakkelijk aansteken in het zwembad, en die besmette zwemmers kunnen vervolgens eender wie, ook niet-zwemmers, besmetten.
Zwembadwater met chloor vermindert het infectiegevaar sterk, 3 ordes van grootte volgens bv. dit artikel:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8480993/

Groetjes,
Rian
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Luxemburg: strenge covid maatregelen

Bericht door dentheo »

groentje schreef: 28 jan 2022, 13:22
Maar @jan olieslagers, je had inderdaad beter pakweg Tokyo gekozen als voorbeeld, waar mondmaskers dragen bij een besmettelijke ziekte ook al veel langer is ingeburgerd, maar dat wel geen dictatuur is.
Ik ben voor mijn job legio keren naar Japan gegaan... periode Sars -1, met op de vliegvelden TV schermen met koortsaanduiding zoals hier nu in vaccinatiecentrum.
Daar zag je 's morgens steeds enkele mensen met mondmasker op de metro.... niet om zichzelf te beschermen maar om de anderen te beschermen tegen hun eigen verkoudheid. Op het werk misschien één op 50...
Best hoffelijk.

Was best verrassend, want kwam je in die tijd zo vermomd in België in een bankagentschap, werd de noodknop gedrukt !!!
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie