Luxemburg: strenge covid maatregelen

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden voor internationale reizen.
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Luxemburg: strenge covid maatregelen

Bericht door jan_olieslagers »

@pietje: bij ELKE "iet of wat" betoging in Brussel daagt er een harde kern van +/- 100 anarchisten op, die bewust komen om schade aan te richten en om de politie te bekampen. Dat heeft niets met Covid19 te maken. Het is (zoals wel meer door u aangehaalde punten) een zuiver maatschappelijk probleem, en heeft al zeker niks met spoorwegen of treinen te maken.

Het meest spoorgerelateerde puntje is nog: de straffeloosheid is inderdaad onaanvaardbaar, omdat ze de anti-politiek voedt. 300 € boete om een koekje te eten versus 0 € voor systematisch herhaald uitdagend zwartrijden is inderdaad compleet schandalig. Maar nog erger is dat dit soort verhalen bijzonder demotiverend moet werken op het spoorpersoneel, zowel de TBG als Securail. Mensen die nochtans al onze steun en sympathie verdienen.
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 26 jan 2022, 20:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2054
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Luxemburg: strenge covid maatregelen

Bericht door Dieselfreak »

pietje schreef: 26 jan 2022, 20:07Het gemak waarmee mensen nutteloze maatregelen aanvaarden en zelfs verdedigen, begrijp ik evenmin en heeft ook niks met covid te maken.

Sommige maatregelen zijn proportioneel en nuttig, net zoals sommige betogers geldige bekommernissen aankaarten.
Maar de excessen moeten er dringend uit.

De belangrijkste vraag is: ziet men die maatregelen in eerste plaats als een middel om een doel te bereiken, of als een doel op zichzelf? Het gevaar bestaat, als die mondmaskerdwang nog lang zal blijven duren, men dat niet meer als een noodmaatregel zal gaan zien, maar meer en meer als een vanzelfsprekendheid, de norm. Dat mag het nóóit worden. Die muilkorven zitten allesbehalve aangenaam, je kunt niet eten of drinken, het verstoort de communicatie met anderen (vooral voor slechthorenden zeer vervelend), als je brildrager bent - zoals ik - ben je op sommige momenten quasi blind,... Als anderen zélf de keuze willen maken zo'n vod te dragen: geen enkel probleem mee. Maar, anderen dwingen zo'n gezichtskeurslijf te dragen, dát is een zeer verregaande inbreuk op andermans lichamelijke vrijheid. Dát kan enkel met een zéér gegronde reden. Virussen zijn niet pas in 2020 uitgevonden. Toch hebben vóór dat jaartal bijna twee eeuwen lang hele volksstammen met de trein gereisd zonder de helft van hun gezicht te verbergen.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
groentje
Berichten: 7256
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Luxemburg: strenge covid maatregelen

Bericht door groentje »

En gezien maskers medisch gesproken wel degelijk helpen (ze dragen in de medische wereld niet voor niets al decennia mondmaskers), zou dat zo'n drama zijn dat maskers een maatschappelijk fenomeen blijven? Ik blijf het vreemd vinden dat mensen het zo lastig kunnen hebben met een mondmasker moeten dragen gedurende dat halfuurtje tot uurtje dat ze op een trein zitten, wanneer ik het vergelijk met de voorzorgsmaatregelen in de zorg, waar dat mondmasker nog het minst beperkende is (schorten, handschoenen, spatschermen, etc). En dat gedurende een hele shift van vaak langer dan 8 uur.

Afstand houden in het openbaar vervoer is eerder wishful thinking dan een haalbare kaart, tenzij we opnieuw willen gaan naar vorige zomer, toen mensen moesten blijven staan op het perron omdat de trein 'vol' was. Mondmaskers zijn dan the next best thing. Ik zie mezelf alvast vrijwillig nog een pak langer mondmaskers dragen na deze pandemie bij een vermoeden van ziekte. Zeker op plaatsen waar een menigte moeilijk uit de weg te gaan valt.

Het is niet omdat Covid momenteel lijkt te evolueren naar een relatief ongevaarlijk virus (maar dat dachten we eerder ook al, ik hou dus toch nog een slag om de arm), dat dit de laatste epidemie zal zijn, wel integendeel. Historisch is net de relatief lange periode zonder pandemie die we achter de rug hebben uitzonderlijk. En bijvoorbeeld de griep heeft al eerder miljoenen het leven gekost... Ik ben alvast ee pak voorzichtiger geworden na mijn eerste reactie op de uitbraak van Covid in China, toen ik, en de meesten met mij, dachten dat het wel niet tot hier zou geraken...
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2054
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Luxemburg: strenge covid maatregelen

Bericht door Dieselfreak »

groentje schreef: 27 jan 2022, 07:04 En gezien maskers medisch gesproken wel degelijk helpen (ze dragen in de medische wereld niet voor niets al decennia mondmaskers), zou dat zo'n drama zijn dat maskers een maatschappelijk fenomeen blijven? Ik blijf het vreemd vinden dat mensen het zo lastig kunnen hebben met een mondmasker moeten dragen gedurende dat halfuurtje tot uurtje dat ze op een trein zitten, wanneer ik het vergelijk met de voorzorgsmaatregelen in de zorg, waar dat mondmasker nog het minst beperkende is (schorten, handschoenen, spatschermen, etc). En dat gedurende een hele shift van vaak langer dan 8 uur.

Het gaat niet "om dat half uurtje tot uurtje dat ze op een trein zitten" (wat soms trouwens wat langer is), het gaat om dat MOETEN. Nooit meer van een treinreis kunnen genieten, lekker iets eten of drinken, het volledige gezicht van je reisgenoten kunnen zien op de trein, elkaar goed kunnen verstaan, enz. Als je voor een beroep in de zorg kiest, dan wéét je op voorhand dat je uren zo'n doek zult moeten dragen. Dat heeft niets te maken met muilkorventerreur op het openbaar vervoer. Men wil het openbaar vervoer als een mooi alternatief voorstellen voor de auto, als een manier van reizen die aangenaam zou zijn. Hoe kán je dit nu serieus menen als je mensen dwingt overal zo'n verstikkend doek te dragen, je ze het recht ontneemt onbelemmerd adem te halen, te eten of te drinken op de trein, in de stations, goed te communiceren met anderen,... :x Wees eens serieus.

groentje schreef: 27 jan 2022, 07:04Afstand houden in het openbaar vervoer is eerder wishful thinking dan een haalbare kaart, tenzij we opnieuw willen gaan naar vorige zomer, toen mensen moesten blijven staan op het perron omdat de trein 'vol' was. Mondmaskers zijn dan the next best thing. Ik zie mezelf alvast vrijwillig nog een pak langer mondmaskers dragen na deze pandemie bij een vermoeden van ziekte. Zeker op plaatsen waar een menigte moeilijk uit de weg te gaan valt.

Dáár heb ik geen enkel probleem mee! :wink:
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
groentje
Berichten: 7256
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Luxemburg: strenge covid maatregelen

Bericht door groentje »

We zitten, willen of niet, nog steeds in een pandemie, Dieselfreak. En ook de 'milde' omikronvariant maakt nog steeds heel wat mensen ziek. Veel minder dodelijk ziek, maar ziek desalniettemin. Intensieve zorgen is vandaag minder belast, maar de andere Covidafdelingen blijven druk (en worden weer iets drukker...), terwijl het zorgpersoneel met een veel grotere uitval kampt dan anders. We zijn hier nog steeds niet vanaf.

Maar ik ga evenmin beweren dat ik alle antwoorden heb, en ik merk bij een steeds groter deel van de bevolking ook een coronamoeheid optreden. Ook bij de zwakkeren in de samenleving, die wél nog altijd een groter risico lopen. In het rusthuis waar mijn grootmoeder verblijft is bezoek opnieuw beperkt door een Coronabesmetting. Ze heeft al laten uitschijnen dat het leven voor haar zo niet meer hoeft, lichamelijk kan ze al even niet meer mee, om dan ook nog eens geen bezoek meer te mogen ontvangen doet voor haar het licht helemaal uit. Ook mijn neefje en nichtje, die vaker thuis hebben gezeten dan hun lief is, zijn het allemaal behoorlijk beu. En zelfs ik moet soms zoeken naar motivatie om te blijven verder doen. Maar ik hoor weinig alternatieven. Ik blijf overtuigd van het nut van de vaccinatie, maar het is niet het wondermiddel gebleken waar we op gehoopt hadden.
desirootje
Berichten: 633
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Luxemburg: strenge covid maatregelen

Bericht door desirootje »

Dat mondmasker is nog zeker nodig, omikron is dan milder, maar ook besmettelijker, waardoor je zonder dat masker en andere maatregelen de ziekenhuizen mogelijks nog sneller overbelast, omdat iedereen het tegelijk krijgt; stel dat 50% minder mensen naar het ziekenhuis moeten van de zieken dan ervoor, dan zou je bij een virus dat 2 keer zo besmettelijk is dan nog hetzelfde aantal ziekenhuispatiënten hebben. Dan hebben we het nog niet over de exponentiële stijging waarmee een virus gepaard gaat, of nieuwe varianten, het zijn te veel onzekerheden om momenteel te versoepelen in wat voor manier dan ook. En dat mondmasker mag van mij de laatste maatregel zijn die ze eruit halen op die 1.5m na.
Je spreekt over een eeuwige mondmaskerdwang, maar heb je enig idee hoe dom dat idee is? In China, de werelds beroemdste autoritaire staat is het niet eens zo, en zij hadden al SARS achter de rug. Daarbovenop denkt men heus wel aan slechthorende en mensen met brillen, maar dat is nog steeds maar iets dat het leven iets moeilijker maakt, in vergelijking met de mensen die mogelijks zou kunnen sterven. Als het echt mild wordt en blijft, wordt die maateregel heus wel afgeschaft, maar daar zitten we nog niet.
En geloof me dat masker is zo erg nog niet. ik ben soms volledige dagen bezig in een chemisch labo, met een mondmasker en een veiligheidsbril, geen een ervan zet ik er ooit in af. Soms dampt die bril aan, wat het moeilijk maakt om te zien terwijl ik werk met zwavelzuur, ipv een flesje water en een centerwafel, maar dan trek ik mijn mondmasker wat hoger en draag ik die bril iets lager op mijn neus en dat probleem is opgelost.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2054
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Luxemburg: strenge covid maatregelen

Bericht door Dieselfreak »

desirootje schreef: 27 jan 2022, 15:22Je spreekt over een eeuwige mondmaskerdwang, maar heb je enig idee hoe dom dat idee is? In China, de werelds beroemdste autoritaire staat is het niet eens zo, en zij hadden al SARS achter de rug. Daarbovenop denkt men heus wel aan slechthorende en mensen met brillen, maar dat is nog steeds maar iets dat het leven iets moeilijker maakt, in vergelijking met de mensen die mogelijks zou kunnen sterven. Als het echt mild wordt en blijft, wordt die maateregel heus wel afgeschaft, maar daar zitten we nog niet.
ALS het ooit afgeschaft wordt, dat is toch het voornaamste waar ik mee in zit, dat ze die maskerterreur niet als iets eeuwigs zullen gaan zien, een vanzelfsprekendheid, een doel op zichzelf. Ik wil niet permanent in een ziekenhuis leven, winkelen en treinreizen.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Luxemburg: strenge covid maatregelen

Bericht door Shrek »

Die maskers zullen niet voor eeuwig zijn, maar ik vind ze alvast veel minder storend dan sport zonder fans, gesloten theaters of verplicht thuiswerk. Ik hoop dus dat met het afzwakken van de pandemie eerst die andere dingen terugkomen en dat de mondmaskerplicht het allerlaatste is dat afgevoerd wordt.
TimJ36
Berichten: 369
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Luxemburg: strenge covid maatregelen

Bericht door TimJ36 »

Tijdens het griepseizoen zou een jaarlijks terugkerende mondmaskerplicht wel eens nuttig kunnen zijn, experten en politici pleitten daar in het verleden ook al eens voor.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2054
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Luxemburg: strenge covid maatregelen

Bericht door Dieselfreak »

TimJ36 schreef: 27 jan 2022, 22:57 Tijdens het griepseizoen zou een jaarlijks terugkerende mondmaskerplicht wel eens nuttig kunnen zijn, experten en politici pleitten daar in het verleden ook al eens voor.
2014: Ziekenhuizen vol: operaties uitgesteld
2015: Griepgolf zorgt voor volle ziekenhuizen
2016: Griepgolf treft veel mensen die anders nooit ziek zijn
2017: Franse ziekenhuizen overbelast door griepepidemie
2018: 550.000 Belgen in bed met griep: ziekenhuizen moeten zich dubbel plooien

Waar waren al die betuttelende maatregelen tóen? :? Waarom mochten we toen wél overal ons volledige gezicht laten zien, en nu niet? Waarom zouden we in de toekomst alleszins elke winter zo'n verstikkend doek moeten dragen dat allerlei functies belemmert, terwijl dat vroeger nooit moest? :x
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Luxemburg: strenge covid maatregelen

Bericht door jan_olieslagers »

Omdat vroeger nu eenmaal voorbij is. Wel eens gehoord van voortschrijdend inzicht?

En houd nu maar al op met zagen, en ga eens een week of een maand in Peking/Beijing doorbrengen, daar lopen ze dag-in dag-uit met een mondmasker, al van lang voor corona.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
pietje
Berichten: 630
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Luxemburg: strenge covid maatregelen

Bericht door pietje »

jan_olieslagers schreef: 28 jan 2022, 09:54 Omdat vroeger nu eenmaal voorbij is. Wel eens gehoord van voortschrijdend inzicht?

En houd nu maar al op met zagen, en ga eens een week of een maand in Peking/Beijing doorbrengen, daar lopen ze dag-in dag-uit met een mondmasker, al van lang voor corona.
Dat laatste is wel een opmerking die kant noch wal raakt.
Ik blijf hopen dat onze overheid qua rechten en plichten niet teveel inspiratie haalt in China, maar sommigen worden graag tot in het belachelijke gedicteerd wat ze moeten doen.

Daarnaast gaan we op termijn echt wel terug naar de vroegere situatie, namelijk dat mensen die menen zelf een verhoogd risico te lopen, zelf ook voor hun eigen bescherming moeten zorgen. Alleen is nog niet duidelijk welke die termijn gaat zijn.
Steeds meer landen vinden dat dat moment nu gekomen is, maar zover zijn de geesten hier blijkbaar nog niet.
Laatst gewijzigd door pietje op 28 jan 2022, 10:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Luxemburg: strenge covid maatregelen

Bericht door Davy »

Dat is in de eerste plaats voor de enorme luchtvervuiling daar. En we zijn hier niet China, gelukkig maar.

Ik blijf bij mijn mening: ze zijn zinloos en belemmerend, ik als liefhebber reis daarom nu bewust buiten het warmteseizoen omdat ze dan minder hinderlijk zijn. De dag dat ze niet meer verplicht zijn vliegen die dingen ook gelijk de kast in.

Onderschat trouwens ook het effect niet dat er mensen het OV links laten liggen omwille van de mondmaskers.
trainlovertje
Berichten: 2313
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Luxemburg: strenge covid maatregelen

Bericht door trainlovertje »

Dieselfreak schreef: 28 jan 2022, 09:28
2014: Ziekenhuizen vol: operaties uitgesteld
2015: Griepgolf zorgt voor volle ziekenhuizen
2016: Griepgolf treft veel mensen die anders nooit ziek zijn
2017: Franse ziekenhuizen overbelast door griepepidemie
2018: 550.000 Belgen in bed met griep: ziekenhuizen moeten zich dubbel plooien

Waar waren al die betuttelende maatregelen tóen? :? Waarom mochten we toen wél overal ons volledige gezicht laten zien, en nu niet? Waarom zouden we in de toekomst alleszins elke winter zo'n verstikkend doek moeten dragen dat allerlei functies belemmert, terwijl dat vroeger nooit moest? :x
Omdat toen de werkdruk in de ziekenhuizen niet dramatisch overbelast werd. Altijd welkom in het UZ Brussel voor een rondleiding op de COVID-intensieve afdeling.
pietje
Berichten: 630
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Luxemburg: strenge covid maatregelen

Bericht door pietje »

Ik hoop (eigenlijk tegen beter weten in) dat onze regeringen hier de conclusie eens uit trekken dat er misschien toch extra moet geïnvesteerd worden in ziekenhuiscapaciteit, want de voorbije decennia is er blijkbaar toch iets te voortvarend gerationaliseerd.

Hier is men gelukkig niet zover gegaan als in NL, want daar waren de ziekenhuizen nog veel sneller overbelast, maar we gaan toch stilaan naar een scenario waarbij Covid niet erger is dan de jaarlijkse griep, maar ook tijdens griepgolven hebben de ziekenhuizen het soms moeilijk om alles bol te werken.
Omdat toen de werkdruk in de ziekenhuizen niet dramatisch overbelast werd. Altijd welkom in het UZ Brussel voor een rondleiding op de COVID-intensieve afdeling.
Is het dan in Brussel nog steeds zo druk op de covid-IC?
In mijn buurt spreken de meeste ziekenhuizen over 1 of 2 Covid patiënten op IC
Het risico op overbelasting is hier vrij ver weg, wat uiteraard niet hetzelfde is als dat de pandemie over is.
Plaats reactie