Luxemburg: strenge covid maatregelen

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden voor internationale reizen.
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Luxemburg: strenge covid maatregelen

Bericht door joverwimp »

Wanneer je de trein naar Luxemburg neemt, zet uw mondmasker nooit af.
Een frequente reizigster die het even wegschoof om een koekje op te eten kreeg een boete van 300 euro:
https://www.lesfrontaliers.lu/emploi/30 ... s-le-train
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Luxemburg: strenge covid maatregelen

Bericht door Davy »

Op Luxemburgse treinen en stations wordt dit al lange tijd aangegeven d.m.v. affiches dat eten en drinken verboden is in de trein, en als je dagelijks naar Luxemburg reist zou je dat denk ik wel moeten weten.
Dit betekent trouwens niet dat ik deze maatregelen steun, ik heb een mondmasker altijd onzin gevonden en draag het alleen maar omdat het moet. Ik reis nu net meer met het OV omdat dat mondmasker in de winter minder vervelend is dan in de zomer.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Luxemburg: strenge covid maatregelen

Bericht door overweg13 »

Davy schreef: 25 jan 2022, 11:50 ik heb een mondmasker altijd onzin gevonden
Waarop baseer je dat? Ongeveer iedereen is het erover eens dat een mondmasker wel degelijk beschermt en vooral: de verspreiding van het virus tegengaat. Overigens: ik heb al stoffen maskers, chirurgenmaskers en FFP2-maskers gedragen en heb me echt nog niet gehinderd gevoeld.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Luxemburg: strenge covid maatregelen

Bericht door Shrek »

Dat het in Luxemburg strenger is dan hier op de trein lijkt mij toch algemeen geweten. Ik heb al genoeg mensen gezien die na Troisvierges/Kleinbettingen opeens hun drank of boterhammen bovenhalen omdat het in Luxemburg zelf niet mag.
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: Luxemburg: strenge covid maatregelen

Bericht door joverwimp »

Shrek schreef: 25 jan 2022, 13:40 Dat het in Luxemburg strenger is dan hier op de trein lijkt mij toch algemeen geweten. Ik heb al genoeg mensen gezien die na Troisvierges/Kleinbettingen opeens hun drank of boterhammen bovenhalen omdat het in Luxemburg zelf niet mag.
Maar wie verwacht een boete van 300 euro ? hier zou het kot te klein zijn
Overigens betwist het slachtoffer de boete. Omdat het gebeurde op een belgisch treinstel zouden belgische regels kunnen gelden.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Luxemburg: strenge covid maatregelen

Bericht door Shrek »

joverwimp schreef: 25 jan 2022, 15:48 Overigens betwist het slachtoffer de boete.
"Overigens betwist de dader de boete" is correcter :wink:
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Luxemburg: strenge covid maatregelen

Bericht door overweg13 »

Tja, op de bussen van de TEC hangt ook een mededeling dat het niet respecteren van de regels een boete van € 250 kan opleveren. Onnodig te zeggen dat het verschil met de bussen van De Lijn groot is...
Met vriendelijke groet

overweg13
desirootje
Berichten: 642
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Luxemburg: strenge covid maatregelen

Bericht door desirootje »

joverwimp schreef: 25 jan 2022, 15:48
Shrek schreef: 25 jan 2022, 13:40 Dat het in Luxemburg strenger is dan hier op de trein lijkt mij toch algemeen geweten. Ik heb al genoeg mensen gezien die na Troisvierges/Kleinbettingen opeens hun drank of boterhammen bovenhalen omdat het in Luxemburg zelf niet mag.
Maar wie verwacht een boete van 300 euro ? hier zou het kot te klein zijn
Overigens betwist het slachtoffer de boete. Omdat het gebeurde op een belgisch treinstel zouden belgische regels kunnen gelden.
Sinds de NMBS overal in het buitenland rijdt in opdracht van (SNCF, NS, CFL, DB voor Aachen-Hergenrath?), gelden volgens mij wel alle regels van de CFL, daarbovenop spreekt men van boetes, dus lijkt dit eerder de Luxemburgse overheid dan CFL die deze maatregel heeft beslist, waar je zeker naar moet luisteren op Belgische treinen in Luxemburg.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Luxemburg: strenge covid maatregelen

Bericht door Dieselfreak »

joverwimp schreef: 25 jan 2022, 11:21Een frequente reizigster die het even wegschoof om een koekje op te eten kreeg een boete van 300 euro:
In België zal zoiets allicht zo gauw niet gebeuren, lijkt me: https://www.belgiantrain.be/nl/news/cor ... faq-corona


Afbeelding

Ik vind het trouwens wél gepast om in deze context van "slachtoffer" te spreken. Telkens als iemand gestraft wordt vanwege een slachtofferloos gedrag, is de gestrafte persoon het slachtoffer. En nee, ik vind niet dat dronken rijden toegestaan moet worden.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Luxemburg: strenge covid maatregelen

Bericht door Paul »

Dieselfreak schreef: 25 jan 2022, 21:19U
Ik vind het trouwens wél gepast om in deze context van "slachtoffer" te spreken. Telkens als iemand gestraft wordt vanwege een slachtofferloos gedrag, is de gestrafte persoon het slachtoffer. En nee, ik vind niet dat dronken rijden toegestaan moet worden.
Maar als ik gepakt word op dronken rijden bij een politiecontrole ben ik dus het slachtoffer, en de politie de dader? Kom nu, Dieselfreak, dat kun je toch niet menen.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Luxemburg: strenge covid maatregelen

Bericht door pietje »

overweg13 schreef: 25 jan 2022, 13:39
Davy schreef: 25 jan 2022, 11:50 ik heb een mondmasker altijd onzin gevonden
Waarop baseer je dat? Ongeveer iedereen is het erover eens dat een mondmasker wel degelijk beschermt en vooral: de verspreiding van het virus tegengaat. Overigens: ik heb al stoffen maskers, chirurgenmaskers en FFP2-maskers gedragen en heb me echt nog niet gehinderd gevoeld.
Iedereen zal het er wel over eens zijn dat een mondmasker een beperkte bescherming biedt, maar ik stoor mij mateloos aan de "magische werking" die sommigen veronderstellen. Op dit moment is de reflex er veel te snel om afstand houden te vervangen door een mondmasker, terwijl het eerste veel veiliger is dan het 2de.

Als een bus vol zit en de ventilatie werkt normaal, denk ik dat er geen tekening bij gemaakt moet worden dat de kans dat je nog steeds besmet wordt door een andere reiziger, erg reëel is. Reden is simpel: de ventilatie op de meeste bussen is totaal ontoereikend om virusoverdracht via de ingeademde lucht te voorkomen.

We zitten nu al 2 jaar in deze miserie en nog steeds is men er niet helemaal uit hoe ventialtie op cruciale plaatsen als het OV, maar ook andere openbare binnenruimtes, nu zou moeten werken. De verplichting om op sommige plaatsen CO2 meters te verplichten is zo'n gebricoleerde maatregel die ik 2 jaar geleden in volle paniekmodus wel zou geapprecieeerd hebben, maar na 2 jaar prutswerk had ik toch beter onderbouwde, algemene normen verwacht waarbij dan de overheid in hun gebouwen/voertuigen zou beginnen met het goede voorbeeld te geven.
Laatst gewijzigd door pietje op 26 jan 2022, 09:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Luxemburg: strenge covid maatregelen

Bericht door Steven »

Dan is een poging tot inbraak ook gerechtvaardigd want daar vallen evenmin slachtoffers tenzij je een beschadigde deur/raam als slachtoffer gaat beschouwen :roll: :roll: Kortweg een vrij kromme redenering. Als je betrapt bent op het niet naleven van een bepaalde regel/wet moet je maar aanvaarden dat er sancties volgen. Dronken rijden is een boete, betrapt op het niet naleven van een bepaalde wet = een boete. Je kan natuurlijk zeggen dan 300€ wat veel is maar het is niet aan ons om te bepalen wat de wetten in Luxemburg zijn.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Luxemburg: strenge covid maatregelen

Bericht door Dieselfreak »

Paul schreef: 26 jan 2022, 08:43Maar als ik gepakt word op dronken rijden bij een politiecontrole ben ik dus het slachtoffer, en de politie de dader? Kom nu, Dieselfreak, dat kun je toch niet menen.
Lees jij goed wat ik schrijf? Heb ik nu beweerd dat dronken rijden toegestaan moet worden?
Steven schreef: 26 jan 2022, 09:18 Dan is een poging tot inbraak ook gerechtvaardigd want daar vallen evenmin slachtoffers tenzij je een beschadigde deur/raam als slachtoffer gaat beschouwen :roll: :roll:
Bij een poging tot inbraak heb je de bedoeling een misdrijf met slachtoffers te plegen, en als er schade is, is er sowieso een slachtoffer, de eigenaar van de beschadigde zaken. Heeft iemand die die muilkorf even afzet om een koekje te eten de bedoeling een misdrijf met slachtoffers te plegen?

Hoe dan ook, € 300 boete vanwege een koekje eten, dat slaat nergens op. Als ik de vader of moeder was van diegene die deze boete uitdeelde, kon die fluiten naar zijn erfenis. Zo iemand is geen haar beter dan die keetschoppers die laatste zondag Brussel op stelten zetten.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Luxemburg: strenge covid maatregelen

Bericht door Paul »

Ja Dieselfreak ik denk dat ik goed gelezen heb wat je schreef: 'Telkens wanneer iemand gestraft wordt vanwege een slachtofferloos gedrag, is de gestrafte persoon het slachtoffer'.
En het laatste wat je in je vorige bericht schrijft, vind ik helemaal van de pot gerukt.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Luxemburg: strenge covid maatregelen

Bericht door pietje »

1 van de belangrijkste bijwerkingen zowel van Covid als de verschillende vaccins is dat velen hun moreel kompas een beetje verloren lijken te hebben.

De professionele vernielingen die elke betoging brengt, is voor mij helemaal onbegrijpelijk en heeft niks met covid te maken

Het gemak waarmee mensen nutteloze maatregelen aanvaarden en zelfs verdedigen, begrijp ik evenmin en heeft ook niks met covid te maken.

Sommige maatregelen zijn proportioneel en nuttig, net zoals sommige betogers geldige bekommernissen aankaarten.
Maar de excessen moeten er dringend uit.
Plaats reactie