NJ bed reservatie met IC ticket (Basel - Köln)

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden voor internationale reizen.
Plaats reactie
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

NJ bed reservatie met IC ticket (Basel - Köln)

Bericht door rdv »

Misschien kan iemand me hier verder helpen.

Ik zou een DB ticket Tirano - St Moritz - Basel - Köln - Gent kopen, waarbij IC 60402 inbegrepen is (IC60402 zijn de zitrijtuigen Zürich - Basel - Amsterdam die tussen Basel en Köln (enkel?) door DB worden verkocht).

Ik kan bij OeBB een reservatie voor een bed in een ligrijtuig reserveren, met de volgende "kortingen" aangeduid
- ticket Deutschland vorhanden (Basel Bad - Köln)
- ticket Schweiz vorhanden (Basel SBB - Basel Bad Bf)
- DB BahnCard 25

Dat geeft een toeslag van 44 euro voor een ligplaats in een couchette met 4 bedden.

Ben ik in regel?
Ik wil graag één doorgaand ticket om de reizigersrechten te behouden.
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 264
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: NJ bed reservatie met IC ticket (Basel - Köln)

Bericht door DDietzen »

Bij mijn weten worden die IC en NJ beschouwd als twee totaal verschillende treinen die enkel 'toevallig' aan elkaar gekoppeld zijn. Ik vermoed dus dat het niet zal mogen aangezien je geen ticket voor de NJ hebt. Maar zekerheid heb ik niet.

Ik had diezelfde methode ook eerder overwogen met de EC/NJ Frankfurt-Praag; uiteindelijk heb ik een andere reis gemaakt wegens familieomstandigheden dus heb ik nooit de moeite genomen om het na te vragen.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: NJ bed reservatie met IC ticket (Basel - Köln)

Bericht door rvdborgt »

Het enige doorgaande ticket hiervoor is een Interrail. ALs je voor de IC een ticket koopt, kun je daarmee niet in de NJ.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: NJ bed reservatie met IC ticket (Basel - Köln)

Bericht door Portbou »

DDietzen schreef: 08 apr 2023, 21:56 Bij mijn weten worden die IC en NJ beschouwd als twee totaal verschillende treinen die enkel 'toevallig' aan elkaar gekoppeld zijn. Ik vermoed dus dat het niet zal mogen aangezien je geen ticket voor de NJ hebt. Maar zekerheid heb ik niet.
Een ticket van DB in IC-tarief is niet geldig in de Nightjet, zelfs niet als die Nightjet aan dezelfde trein hangt.
Het is wel verwarrend dat de website de mogelijkheid "Ticket Deutschland vorhanden" dan nog aanbiedt...

https://www.oebb.at/static/tarife/de/ha ... index.html
Bijlagen
1.jpg
1.jpg (44.64 KiB) 6723 keer bekeken
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: NJ bed reservatie met IC ticket (Basel - Köln)

Bericht door rdv »

Dankuwel voor de nuttige tips.
Dan zal het wellicht een hotel in Keulen worden ipv de NJ.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: NJ bed reservatie met IC ticket (Basel - Köln)

Bericht door rvdborgt »

Portbou schreef: 08 apr 2023, 22:24 Een ticket van DB in IC-tarief is niet geldig in de Nightjet, zelfs niet als die Nightjet aan dezelfde trein hangt.
Het is wel verwarrend dat de website de mogelijkheid "Ticket Deutschland vorhanden" dan nog aanbiedt...
Anderzijds, als de boekingswebsite het aanbiedt, is het per definitie geldig...

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: NJ bed reservatie met IC ticket (Basel - Köln)

Bericht door Portbou »

rvdborgt schreef: 09 apr 2023, 07:38
Portbou schreef: 08 apr 2023, 22:24 Een ticket van DB in IC-tarief is niet geldig in de Nightjet, zelfs niet als die Nightjet aan dezelfde trein hangt.
Het is wel verwarrend dat de website de mogelijkheid "Ticket Deutschland vorhanden" dan nog aanbiedt...
Anderzijds, als de boekingswebsite het aanbiedt, is het per definitie geldig...
Ook als je in de volgende stap van de aankoop een vinkje zet bij “ik aanvaard de vervoersvoorwaardzn’ ?
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: NJ bed reservatie met IC ticket (Basel - Köln)

Bericht door rvdborgt »

Portbou schreef: 09 apr 2023, 10:56
rvdborgt schreef: 09 apr 2023, 07:38
Portbou schreef: 08 apr 2023, 22:24 Een ticket van DB in IC-tarief is niet geldig in de Nightjet, zelfs niet als die Nightjet aan dezelfde trein hangt.
Het is wel verwarrend dat de website de mogelijkheid "Ticket Deutschland vorhanden" dan nog aanbiedt...
Anderzijds, als de boekingswebsite het aanbiedt, is het per definitie geldig...
Ook als je in de volgende stap van de aankoop een vinkje zet bij “ik aanvaard de vervoersvoorwaardzn’ ?
Daar wordt het inderdaad discutabel. In hoeverre mag je van een gewone klant verwachten dat hij snapt dat het aangeboden tarief niet voor hem geldt? Onverwachte zaken mag je niet alleen in de voorwaarden verbergen.

Groetjes,
Rian
jknockaert
Berichten: 203
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: NJ bed reservatie met IC ticket (Basel - Köln)

Bericht door jknockaert »

rvdborgt schreef: 09 apr 2023, 17:02
Portbou schreef: 09 apr 2023, 10:56
rvdborgt schreef: 09 apr 2023, 07:38
Anderzijds, als de boekingswebsite het aanbiedt, is het per definitie geldig...
Ook als je in de volgende stap van de aankoop een vinkje zet bij “ik aanvaard de vervoersvoorwaardzn’ ?
Daar wordt het inderdaad discutabel. In hoeverre mag je van een gewone klant verwachten dat hij snapt dat het aangeboden tarief niet voor hem geldt? Onverwachte zaken mag je niet alleen in de voorwaarden verbergen.
Juridisch lijkt de kans me klein dat het discutabel wordt, aangezien de boekingswebsite het aanbiedt voor een specifieke verbinding. En de praktijk is dat specifiekere bepalingen steeds boven algemenere gaan.
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: NJ bed reservatie met IC ticket (Basel - Köln)

Bericht door rdv »

Door in stap 1 bij DB een ticket te kopen, en er in stap 2 bij OeBB een slaapplaats bij te kopen (en hierbij expliciet het "ticket Deutschland" te gaan zoeken) doe ik iets wat een gewone klant niet snel zal doen.
Daarom dat ik het hier ook even wou aftoetsen.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: NJ bed reservatie met IC ticket (Basel - Köln)

Bericht door Portbou »

Wat ik me blijf afvragen is : welk Deutschland-ticket kan ik “voorhanden” hebben dat geldig is op Nightjet ?

Of met andere woorden : welk soort Deutschland-ticket moet ik hebben om deze optie op de boekingswebsite van Nightjet te mogen gebruiken ?

Interrail/Eurail staat er als een aparte optie in dus daarvoor is het niet.
Terminus
Berichten: 1126
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: NJ bed reservatie met IC ticket (Basel - Köln)

Bericht door Terminus »

Uit eigen ervaring van afgelopen week...
Ik heb met mijn FIP-tickets + reservatie 2x de NightJet genomen.
Zowel tijdens de heen- als de terugrit was het personeel enkel geïnteresseerd in mijn reservatie. De FIP-tickets zijn zelfs niet bekeken.
Met de tickets en de situatie die jij beschrijft, zou ik toch het risico durven nemen.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: NJ bed reservatie met IC ticket (Basel - Köln)

Bericht door rvdborgt »

Terminus schreef: 10 apr 2023, 10:47 Zowel tijdens de heen- als de terugrit was het personeel enkel geïnteresseerd in mijn reservatie. De FIP-tickets zijn zelfs niet bekeken.
Dat komt inderdaad soms voor. Anderen zijn dan weer wel geïnteresseerd in je ticket.

Groetjes,
Rian
Plaats reactie