Grensverkeer tussen België, Aachen (heen) en Luxembourg (terug) MET fiets. Klopt mijn advies?

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden voor internationale reizen.
JonasV91
Berichten: 140
Lid geworden op: 12 mei 2023, 23:44

Re: Grensverkeer tussen België, Aachen (heen) en Luxembourg (terug) MET fiets. Klopt mijn advies?

Bericht door JonasV91 »

rvdborgt schreef: 20 mei 2023, 17:54
JonasV91 schreef: 18 mei 2023, 15:54 Iemand wil (al dan niet met anderen) vanuit Lokeren met de fiets naar Aachen en vanaf Luxembourg met de fiets terug naar Lokeren.
Ik dacht aan volgende oplossing om dit zo goedkoop mogelijk te doen.

Traject Lokeren naar Aachen.
Standard Multi tot Welkenraedt aan 9,x euro per rit.
De Standard Multi kost ofwel 96 euro op papier of 93 euro via de app en is geldig voor 10 ritten dus ofwel 9 euro 60 of 9 euro 30 per rit.
Dit voor het nationale traject.

Dan koop je vanaf Welkenraedt een grensticket voor het traject Welkenraedt naar Aachen aan 4 euro 60 per rit.

Je kan ook opteren om naar Verviers of Hergenrath te gaan om daar met de fiets naar Aachen te vertrekken.
Dus hier zit wat speling op naargelang jouw wens want tot en met Hergenrath kan je reizen met een nationaal vervoersbewijs.
Dan vermijd je de kost van het internationale biljet.

Wat de fiets betreft heb je sowieso voor het binnenlandse traject de kost van €4 per fiets.
Als je toch internationaal wil rijden kies je voor een fietsticket naar Aachen aan €8 per fiets maar dan wel voor het volledige traject.
Hier is het wel tricky aangezien je dan een reisonderbreking maakt maar het is minder tricky vermits je sowieso moet overstappen.
1. Een Rail Pass is geldig tot Hergenrath. Je hebt pas daarvandaan een aanvullend kaartje tot Aken nodig.
2. Ik begrijp niet waaruit het probleem met de reisonderbreking bestaat. Je mag je reis immers altijd onderbreken.
1) Yeah, maar een Standard Multi aankopen voor één persoon die in gewone situaties praktisch nooit vervoerbewijzen koopt die boven de ritprijs van zo'n Standard Multi. Da's dan niet meer voordelig voor die persoon.
2) toen ik er nog werkte was die 'straf' bij reisonderbrekingen er wèl. Aangezien ik er niet meer werk en sindsdien nog niet met dit gegeven geconfronteerd werd ging ik ervan uit dat dit nog altijd van toepassing was. Blijkbaar ergens rond 2017 gewijzigd https://www.standaard.be/cnt/dmf20170130_02702926 Dus, neen, reisonderbrekingen zijn blijkbaar geen probleem meer :-)

Bedankt om mij hierop te wijzen zodat ik er in 't vervolg geen rekening meer moet mee houden!
Ben hier eerder aanwezig geweest onder "swfjvh".

Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Grensverkeer tussen België, Aachen (heen) en Luxembourg (terug) MET fiets. Klopt mijn advies?

Bericht door rvdborgt »

JonasV91 schreef: 20 mei 2023, 19:55
rvdborgt schreef: 20 mei 2023, 17:54 1. Een Rail Pass is geldig tot Hergenrath. Je hebt pas daarvandaan een aanvullend kaartje tot Aken nodig.
2. Ik begrijp niet waaruit het probleem met de reisonderbreking bestaat. Je mag je reis immers altijd onderbreken.
1) Yeah, maar een Standard Multi aankopen voor één persoon die in gewone situaties praktisch nooit vervoerbewijzen koopt die boven de ritprijs van zo'n Standard Multi. Da's dan niet meer voordelig voor die persoon.
Je stelde een Rail Pass voor, en als je die gebruikt, dan doe je dat het beste tot Hergenrath.
Zonder Rail Pass kun je het beste een doorgaand ticket naar Aken kopen, of splitsen in Hergenrath als je een binnenlands weekendretour kunt gebruiken.
JonasV91
Berichten: 140
Lid geworden op: 12 mei 2023, 23:44

Re: Grensverkeer tussen België, Aachen (heen) en Luxembourg (terug) MET fiets. Klopt mijn advies?

Bericht door JonasV91 »

rvdborgt schreef: 20 mei 2023, 23:08
JonasV91 schreef: 20 mei 2023, 19:55
rvdborgt schreef: 20 mei 2023, 17:54 1. Een Rail Pass is geldig tot Hergenrath. Je hebt pas daarvandaan een aanvullend kaartje tot Aken nodig.
2. Ik begrijp niet waaruit het probleem met de reisonderbreking bestaat. Je mag je reis immers altijd onderbreken.
1) Yeah, maar een Standard Multi aankopen voor één persoon die in gewone situaties praktisch nooit vervoerbewijzen koopt die boven de ritprijs van zo'n Standard Multi. Da's dan niet meer voordelig voor die persoon.
Je stelde een Rail Pass voor, en als je die gebruikt, dan doe je dat het beste tot Hergenrath.
Zonder Rail Pass kun je het beste een doorgaand ticket naar Aken kopen, of splitsen in Hergenrath als je een binnenlands weekendretour kunt gebruiken.
Klopt, dat was zonder de wetenschap dat de persoon in kwestie sowieso recht heeft op 50%. De kans is reëel dat ze, op één jaar tijd, nooit uit de kosten geraakt mocht ze voor dit traject wèl een Multi Pass gebruiken.

De reden waarom ik Welkenreadt voor zou stellen is simpel. Voor de twee IC-verbindingen is dat het eindpunt als je verder dan Welkenreadt moet. Daar rijdt ook die stoptrein naar Aachen en de prijs voor dat ticket wijzigt helemaal niet. Of je nu opteert om Welkenreadt, Verviers,...
Ben hier eerder aanwezig geweest onder "swfjvh".

Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Grensverkeer tussen België, Aachen (heen) en Luxembourg (terug) MET fiets. Klopt mijn advies?

Bericht door rvdborgt »

JonasV91 schreef: 20 mei 2023, 23:21 Klopt, dat was zonder de wetenschap dat de persoon in kwestie sowieso recht heeft op 50%. De kans is reëel dat ze, op één jaar tijd, nooit uit de kosten geraakt mocht ze voor dit traject wèl een Multi Pass gebruiken.

De reden waarom ik Welkenreadt voor zou stellen is simpel. Voor de twee IC-verbindingen is dat het eindpunt als je verder dan Welkenreadt moet. Daar rijdt ook die stoptrein naar Aachen en de prijs voor dat ticket wijzigt helemaal niet. Of je nu opteert om Welkenreadt, Verviers,...
Lokeren-Verviers/Welkenraedt/Hergenrath mogen dan hetzelfde kosten, maar Verviers/Welkenraedt/Hergenrath-Aken kosten niet hetzelfde.
Verder kun je gemakkelijk uitrekenen dat je met 50% korting en zonder pass het beste een doorgaand kaartje koopt. Je betaalt dan immers tot aan de grens het binnenlands maximumtarief plus €2 voor het Duitse deel. Splitsen is dan altijd duurder. Lokeren-Aken met 50% in België kost €14,60 enkel.
JonasV91
Berichten: 140
Lid geworden op: 12 mei 2023, 23:44

Re: Grensverkeer tussen België, Aachen (heen) en Luxembourg (terug) MET fiets. Klopt mijn advies?

Bericht door JonasV91 »

rvdborgt schreef: 20 mei 2023, 23:30
JonasV91 schreef: 20 mei 2023, 23:21 Klopt, dat was zonder de wetenschap dat de persoon in kwestie sowieso recht heeft op 50%. De kans is reëel dat ze, op één jaar tijd, nooit uit de kosten geraakt mocht ze voor dit traject wèl een Multi Pass gebruiken.

De reden waarom ik Welkenreadt voor zou stellen is simpel. Voor de twee IC-verbindingen is dat het eindpunt als je verder dan Welkenreadt moet. Daar rijdt ook die stoptrein naar Aachen en de prijs voor dat ticket wijzigt helemaal niet. Of je nu opteert om Welkenreadt, Verviers,...
Lokeren-Verviers/Welkenraedt/Hergenrath mogen dan hetzelfde kosten, maar Verviers/Welkenraedt/Hergenrath-Aken kosten niet hetzelfde.
Verder kun je gemakkelijk uitrekenen dat je met 50% korting en zonder pass het beste een doorgaand kaartje koopt. Je betaalt dan immers tot aan de grens het binnenlands maximumtarief plus €2 voor het Duitse deel. Splitsen is dan altijd duurder. Lokeren-Aken met 50% in België kost €14,60 enkel.
Da's inderdaad wat ik in m'n nieuw 'advies' geschreven heb.
Va B-Europe was de prijs naar Aachen 4,60 euro vanaf Welkenraedt en 4,5 euro voor Hergenrath, iets van 6,7 voor Verviers. Daar heb je een punt. Dus invullen tot Hergenrath en dan 4,5 euro voor dat grensticketje.
Ben hier eerder aanwezig geweest onder "swfjvh".

Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
Plaats reactie