Grensverkeer tussen België, Aachen (heen) en Luxembourg (terug) MET fiets. Klopt mijn advies?

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden voor internationale reizen.
JonasV91
Berichten: 140
Lid geworden op: 12 mei 2023, 23:44

Grensverkeer tussen België, Aachen (heen) en Luxembourg (terug) MET fiets. Klopt mijn advies?

Bericht door JonasV91 »

Ik denk dat het in principe wel klopt maar ik zit met die reisonderbreking(en)

Iemand wil (al dan niet met anderen) vanuit Lokeren met de fiets naar Aachen en vanaf Luxembourg met de fiets terug naar Lokeren.
Ik dacht aan volgende oplossing om dit zo goedkoop mogelijk te doen.

Traject Lokeren naar Aachen.
Standard Multi tot Welkenraedt aan 9,x euro per rit.
De Standard Multi kost ofwel 96 euro op papier of 93 euro via de app en is geldig voor 10 ritten dus ofwel 9 euro 60 of 9 euro 30 per rit.
Dit voor het nationale traject.

Dan koop je vanaf Welkenraedt een grensticket voor het traject Welkenraedt naar Aachen aan 4 euro 60 per rit.
Je kan ook opteren om naar Verviers of Hergenrath te gaan om daar met de fiets naar Aachen te vertrekken.
Dus hier zit wat speling op naargelang jouw wens want tot en met Hergenrath kan je reizen met een nationaal vervoersbewijs.
Dan vermijd je de kost van het internationale biljet.

Wat de fiets betreft heb je sowieso voor het binnenlandse traject de kost van €4 per fiets.
Als je toch internationaal wil rijden kies je voor een fietsticket naar Aachen aan €8 per fiets maar dan wel voor het volledige traject.
Hier is het wel tricky aangezien je dan een reisonderbreking maakt maar het is minder tricky vermits je sowieso moet overstappen.
Luxemburg naar Lokeren.
Gratis tot het grensstation (doch, Athus is nog binnenlands verkeer volgens Luxemburg). Dus hier betaal van het grenspunt tot Aarlen station €2,60.
Vanaf Aarlen tot Lokeren gebruik je jouw Standard Multi aan die €9,x (papier versus app-aankoop).
De fiets is hier een tricky one, zeker omdat je hier in principe zonder overstap zit tot Brussel.
De fiets is, net zoals reizigers in 2de klasse gratis in Luxemburg maar het stukje tussen de Grens en Aarlen is het probleem.
Je kan hier wel een fietsticket kopen vanaf Luxemburg tot Lokeren en dit aan €4.
In principe mag je jouw reis daar niet mee onderbreken dacht ik.
Dus in 't slechtste geval vervallen jullie fietstickets en kopen jullie opnieuw een fietsticket vanaf Aarlen tot Lokeren wat terug €4 zal bedragen.

Als je die "grensproblemen" wil vermijden, dan rij je om via Athus en dat is gratis want zoals gezegd, Luxemburg rekent dit als een binnenlands station.
Dan kan je vanaf Athus die Standard Multi inschakelen en een fietsticket aan €4 kopen voor het traject Athus - Lokeren.
Dit is misschien afhankelijk van hoe "avontuurlijk" je het wil en hoeveel tijdsnood er is want deze laatste optie is de goedkoopste en zekerste als qua geldigheid van de vervoerbewijzen.
Je bent hier ook wel (een stuk(je)) langer onderweg...
Ben hier eerder aanwezig geweest onder "swfjvh".

Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
JonasV91
Berichten: 140
Lid geworden op: 12 mei 2023, 23:44

Re: Grensverkeer tussen België, Aachen (heen) en Luxembourg (terug) MET fiets. Klopt mijn advies?

Bericht door JonasV91 »

Bijkomende info die ik nu pas te weten ben gekomen:
  • die persoon beschikt over een kortingskaart 50%.
  • Eén persoon
  • Mogelijks weekend maar dat is nog onduidelijk, is er dus een verschil tussen de week en het weekend?
  • Persoon reist vaak met de trein maar praktisch nooit zo ver dat haar rit boven de €9 uitkomt
Ben hier eerder aanwezig geweest onder "swfjvh".

Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Grensverkeer tussen België, Aachen (heen) en Luxembourg (terug) MET fiets. Klopt mijn advies?

Bericht door Portbou »

Vermits ze met de fiets zijn zou ik ze als algemene raad geven om er een paar kilometers bij te doen.
Waarbij ze vertrekken vanaf Hergenrath ipv Aachen en terugkeren vanaf Arlon ipv Luxemburg.

Dat maakt alles veel eenvoudiger.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5283
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Grensverkeer tussen België, Aachen (heen) en Luxembourg (terug) MET fiets. Klopt mijn advies?

Bericht door overweg13 »

Gevaarlijk, hoor, zoiets suggereren. Ik heb een tijdje geleden ongeveer hetzelfde geopperd en ben nauwelijks ontkomen aan de pek en de veren...
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Grensverkeer tussen België, Aachen (heen) en Luxembourg (terug) MET fiets. Klopt mijn advies?

Bericht door Portbou »

overweg13 schreef: 18 mei 2023, 19:59 Gevaarlijk, hoor, zoiets suggereren. Ik heb een tijdje geleden ongeveer hetzelfde geopperd en ben nauwelijks ontkomen aan de pek en de veren...
Maar in welke context was dat ?

Hier gaat het om een éénmalige fietsreis van meerdere dagen en meerdere honderden kilometers waar ik suggereer er een paar km bij te doen om het met de tickets eenvoudiger te houden.

Ik zou niet suggereren om er "even een paar km bij te doen" als het gaat om iemand die deze verplaatsing dagelijks moet maken om naar zijn/haar werk te gaan. In dat geval is de impact van die paar kilometer veel groter.
dovaere
Berichten: 314
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Grensverkeer tussen België, Aachen (heen) en Luxembourg (terug) MET fiets. Klopt mijn advies?

Bericht door dovaere »

overweg13 schreef: 18 mei 2023, 19:59 Gevaarlijk, hoor, zoiets suggereren. Ik heb een tijdje geleden ongeveer hetzelfde geopperd en ben nauwelijks ontkomen aan de pek en de veren...
Er is een groot verschil in context.
Het is goed om (zoals dit geval) reizigers te informeren over de mogelijkheden die er zijn, en hoe je maximaal omheen de eigenaardigheden van de spoorwegen, zeker aan de grens, heen kunt laveren.

Daarentegen als dooddoener die iedereen al kent (dat de oplossing voor een treinprobleem is om de trein niet te nemen, of toch niet over de grens) op een treinforum vind ik niet gepast.
Op een algemene vraag van reizigers om met de eigen fiets op de internationale trein terug te kunnen keren na een wekenlange heenreis met de fiets, zou het standaardantwoord niet mogen zijn: "het lukt niet op ons Belgisch grensstukje, en het interesseert ons (=de spoorwegbedrijven) niet om aan een oplossing mee te werken".
Laatst gewijzigd door dovaere op 19 mei 2023, 17:55, 1 keer totaal gewijzigd.
maarten
Berichten: 335
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Grensverkeer tussen België, Aachen (heen) en Luxembourg (terug) MET fiets. Klopt mijn advies?

Bericht door maarten »

Zijn de belgische conducteurs zulke pennelikkers dat als je met een Belgisch fietskaartje in de trein naar Aken gaat zitten ze zullen zeggen "maar allee, dat is hier wel buitenland he!?". Corrigeer me als ik het mis heb, maar er komt toch geen Duits personeel op die trein?
Je zou het gewoon aan de conducteur kunnen vragen en desnoods het laatste stukje met de fiets gaan. Is toch vooral bergaf.
Waarschijnlijk is het idee de Vennbahn te rijden, die kun je ook vanuit Hergenrath bereiken, maar dan heb je het eerste stukje niet gehad.
dovaere
Berichten: 314
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Grensverkeer tussen België, Aachen (heen) en Luxembourg (terug) MET fiets. Klopt mijn advies?

Bericht door dovaere »

[VERVANGEN]
Laatst gewijzigd door dovaere op 19 mei 2023, 17:46, 2 keer totaal gewijzigd.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Grensverkeer tussen België, Aachen (heen) en Luxembourg (terug) MET fiets. Klopt mijn advies?

Bericht door kika »

maarten schreef: 19 mei 2023, 15:33 Zijn de belgische conducteurs zulke pennelikkers dat als je met een Belgisch fietskaartje in de trein naar Aken gaat zitten ze zullen zeggen "maar allee, dat is hier wel buitenland he!?".
Ik zou zo 'de conducteurs' niet durven omschrijven, er zitten er zeker een boel bij, maar als ik met vingers moet wijzen, toch naar Brussel.
Wat er 1,2 dagen van te voren te checken is, of de treinen die je wilt nemen ook echt een fiets afdeling hebben: https://bikeontrain.belgiantrain.be/de/
JonasV91
Berichten: 140
Lid geworden op: 12 mei 2023, 23:44

Re: Grensverkeer tussen België, Aachen (heen) en Luxembourg (terug) MET fiets. Klopt mijn advies?

Bericht door JonasV91 »

dovaere schreef: 19 mei 2023, 16:57
maarten schreef: 19 mei 2023, 15:33 Zijn de belgische conducteurs zulke pennelikkers dat als je met een Belgisch fietskaartje in de trein naar Aken gaat zitten ze zullen zeggen "maar allee, dat is hier wel buitenland he!?". Corrigeer me als ik het mis heb, maar er komt toch geen Duits personeel op die trein?
Je zou het gewoon aan de conducteur kunnen vragen en desnoods het laatste stukje met de fiets gaan. Is toch vooral bergaf.
Dat internationaal fietskaartje is verplicht. Als reiziger wil ik de schuld hiervoor niet bij de treinbegeleiders leggen. Het is helaas eigen aan de spoorwegen dat er aan de grens allerlei drempels opdoemen die het de reizigers moeilijk maken.
Ik denk dat voor de meeste reizigers ook niet de extra euro's voor een internationaal fietskaartje het probleem zijn, maar al het gedoe met uitzoeken: internationaal ticket of speciaal grensticket, idem voor de fiets, waar dat allemaal te kopen? Automaat / app kent dat niet, moet je dan al speciaal naar een groot station om je ticket te kopen, met meerprijs?
Alleen al het gedoe kan ervoor zorgen dat je met de wagen gaat.
Het voordeel met het stukje tussen Welkenraedt en Aachen is wel dat je momenteel sowieso moet overstappen in een andere trein (die L-trein). Dus dan heb je in principe wel tijd om het grenstarief (zoals ik hierboven vermeld heb) aan te kopen.

Vanaf Luxemburg heb je een rechtstreekse trein naar Brussel wat heel handig is maar dan betaal je in theorie sowieso de volle pot.

Wacht eens even... Ik ga een nieuwe reactie plaatsen met wat ik net ontdekt heb. Keep it simple was in dit geval misschien een beter idee.
Ben hier eerder aanwezig geweest onder "swfjvh".

Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
JonasV91
Berichten: 140
Lid geworden op: 12 mei 2023, 23:44

Re: Grensverkeer tussen België, Aachen (heen) en Luxembourg (terug) MET fiets. Klopt mijn advies?

Bericht door JonasV91 »

kika schreef: 19 mei 2023, 17:28
maarten schreef: 19 mei 2023, 15:33 Zijn de belgische conducteurs zulke pennelikkers dat als je met een Belgisch fietskaartje in de trein naar Aken gaat zitten ze zullen zeggen "maar allee, dat is hier wel buitenland he!?".
Ik zou zo 'de conducteurs' niet durven omschrijven, er zitten er zeker een boel bij, maar als ik met vingers moet wijzen, toch naar Brussel.
Wat er 1,2 dagen van te voren te checken is, of de treinen die je wilt nemen ook echt een fiets afdeling hebben: https://bikeontrain.belgiantrain.be/de/
Niet aanbevolen of geen informatie beschikbaar.
In principe hebben alle IC's in BE wel plaats en de stoptrein tussen België en Aachen heeft die ook wel, zij het waarschijnlijk in beperkte mate.
Ben hier eerder aanwezig geweest onder "swfjvh".

Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
dovaere
Berichten: 314
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Grensverkeer tussen België, Aachen (heen) en Luxembourg (terug) MET fiets. Klopt mijn advies?

Bericht door dovaere »

maarten schreef: 19 mei 2023, 15:33 Zijn de belgische conducteurs zulke pennelikkers dat als je met een Belgisch fietskaartje in de trein naar Aken gaat zitten ze zullen zeggen "maar allee, dat is hier wel buitenland he!?". Corrigeer me als ik het mis heb, maar er komt toch geen Duits personeel op die trein?
Je zou het gewoon aan de conducteur kunnen vragen en desnoods het laatste stukje met de fiets gaan. Is toch vooral bergaf.
Waarschijnlijk is het idee de Vennbahn te rijden, die kun je ook vanuit Hergenrath bereiken, maar dan heb je het eerste stukje niet gehad.
[UITGEBREIDER ANTWOORD]
Dat internationaal fietskaartje is verplicht. Als reiziger wil ik de schuld hiervoor niet bij de treinbegeleiders leggen, het is helaas eigen aan de spoorwegen dat er aan de grens allerlei drempels opdoemen die het de reizigers moeilijk maken.
Ik denk dat voor de meeste reizigers ook niet die paar extra euro's voor een internationaal fietskaartje het probleem zijn, maar al het gedoe met uitzoeken: internationaal ticket of speciaal grensticket voor de reiziger? idem voor de fiets? waar dat allemaal te kopen? Automaat / app kent dat niet, moet je dan al speciaal naar een groot station om je ticket te kopen, met meerprijs?

Eigenlijk is het jammer dat de spoorwereld zo ingewikkeld is dat je je als reiziger er ofwel zelf in moet verdiepen of dat je de vraag moet stellen in treinforums :-)

Ik zou zelf geen probleem hebben om op onbekende wegen in het buitenland te improviseren op online fietskaarten (OpenStreetMap, Osmand...) om "het laatste stukje met de fiets gaan".
Je hebt echter veel mensen die juist dit soort improviseergedoe willen vermijden door het bewegwijzerd en speciaal aangelegd fietspad op de Vennbahn te volgen. Geen extra uitzoekwerk nodig.
Een oude spoorweg, die daardoor gemakkelijk bereikbaar met de trein zou moeten zijn door het station aan de twee uiteinden. Het is in onze streken zelfs de meest nabije oude spoorweg van dit kaliber, en zou daarom ideaal moeten zijn voor een vakantie dicht bij huis.
Ideaal alternatief: een vakantie met fiets+trein in plaats van een korte vliegvakantie.
Tot je met al dat bovenstaand gedoe geconfronteerd wordt, en daarbovenop met Belgische (grens)treinen waar je moet hopen dat die twee fietsplaatsen nog niet ingenomen zijn door andere reizigers, en waar de spoorwegen het zichzelf extra moeilijk maken doordat de treinbegeleider telkens de deur open moeten maken, en waar die fietsen in een hoge deur moeten getild worden.

En waar je moet blijven hopen dat de NMBS eraan gaat denken om een i10 met fietsplaatsen te voorzien als dit oude materiaal eind dit jaar vervangen wordt op de grensverbinding naar Aken.

Het openbaar vervoer gaat achteruit voor zakenreizigers en voor woon-werkverkeer omdat kantoorpersoneel door telewerken de files op een andere manier kan vermijden.
Wat doen we dan op vakantie? Jammer, dat gaat niet met de trein, of is toch te ingewikkeld...
Laatst gewijzigd door dovaere op 19 mei 2023, 17:51, 1 keer totaal gewijzigd.
JonasV91
Berichten: 140
Lid geworden op: 12 mei 2023, 23:44

Re: Grensverkeer tussen België, Aachen (heen) en Luxembourg (terug) MET fiets. Klopt mijn advies?

Bericht door JonasV91 »

Ik kom tot een nieuw advies (op basis van de informatie die achteraf is bijgekomen):

Lokeren naar Aachen
Traject voor 1 persoon €14,60.
Via https://www.b-europe.com/NL (aanklikken "geen hogesnelheidstreinen)
De site blijft wel op heel hardnekkige wijze de Thalys voorstellen en heel weinig 'gewone trein" varianten terwijl die verbindingen toch per uur rijden?
Traject met fiets €4.
Via https://travel.b-europe.com/bike/nl/booking#TravelWish
Totale kost: 18 euro 60

Luxemburg naar Lokeren
Traject voor 1 persoon €12,60.
Traject met fiets €4.
Totale kost: 16 euro 60

Lager kan ik niet...
Ben hier eerder aanwezig geweest onder "swfjvh".

Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
trainlovertje
Berichten: 2349
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Grensverkeer tussen België, Aachen (heen) en Luxembourg (terug) MET fiets. Klopt mijn advies?

Bericht door trainlovertje »

Je kan inderdaad al jaren aan dezelfde fietstarieven reizen naar de stations over de grens met rechtstreekse NMBS-treinen (met uitzondering van Breda). Wat vrij recent veranderd is, is dat je die nu dient aan te kopen via b-europe ipv de binnenlandse website.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Grensverkeer tussen België, Aachen (heen) en Luxembourg (terug) MET fiets. Klopt mijn advies?

Bericht door rvdborgt »

JonasV91 schreef: 18 mei 2023, 15:54 Iemand wil (al dan niet met anderen) vanuit Lokeren met de fiets naar Aachen en vanaf Luxembourg met de fiets terug naar Lokeren.
Ik dacht aan volgende oplossing om dit zo goedkoop mogelijk te doen.

Traject Lokeren naar Aachen.
Standard Multi tot Welkenraedt aan 9,x euro per rit.
De Standard Multi kost ofwel 96 euro op papier of 93 euro via de app en is geldig voor 10 ritten dus ofwel 9 euro 60 of 9 euro 30 per rit.
Dit voor het nationale traject.

Dan koop je vanaf Welkenraedt een grensticket voor het traject Welkenraedt naar Aachen aan 4 euro 60 per rit.

Je kan ook opteren om naar Verviers of Hergenrath te gaan om daar met de fiets naar Aachen te vertrekken.
Dus hier zit wat speling op naargelang jouw wens want tot en met Hergenrath kan je reizen met een nationaal vervoersbewijs.
Dan vermijd je de kost van het internationale biljet.

Wat de fiets betreft heb je sowieso voor het binnenlandse traject de kost van €4 per fiets.
Als je toch internationaal wil rijden kies je voor een fietsticket naar Aachen aan €8 per fiets maar dan wel voor het volledige traject.
Hier is het wel tricky aangezien je dan een reisonderbreking maakt maar het is minder tricky vermits je sowieso moet overstappen.
1. Een Rail Pass is geldig tot Hergenrath. Je hebt pas daarvandaan een aanvullend kaartje tot Aken nodig.
2. Ik begrijp niet waaruit het probleem met de reisonderbreking bestaat. Je mag je reis immers altijd onderbreken.
Plaats reactie