Reserveren voor Interrail

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden voor internationale reizen.
Deca
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 mei 2018, 15:16

Reserveren voor Interrail

Bericht door Deca »

Dag mede treinliefhebbers,

Voor eind deze maand ben ik een reis naar het noorden van Zweden aan het plannen (met Abisko als eindbestemming) maar tot Kopenhagen sporen blijkt een uitdaging. Zowel voor de IC tussen Hamburg en Kopenhagen als de ICE tussen Arnhem en Duisburg heb je een gereserveerde plaats nodig maar die reservering effectief boeken kan niet. Ook online kan ik niet direct een verklaring vinden waarom dit niet lukt. Een normaal ticket kopen kan nog wel dus de treinen zijn zeker nog niet uitverkocht. Weten jullie wat er aan de hand is en hoe ik zulke reservering kan bemachtigen?

Alvast enorm bedankt aan diegene die meer weet!
Mike77
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 aug 2018, 16:29

Re: Reserveren voor Interrail

Bericht door Mike77 »

Ik kan via bahn.de voor Kopenhagen - Hamburg nog gewoon de stoelreservering maken (diverse reisdata laatste week juli).
Wel zijn er einde juli enkel onderbroken reizen (deel bus) vanwege werkzaamheden tussen Sagelse en Frederia.

Mogelijk dat Arnhem - Duisburg geblokkeerd is vanwege de beperking op Interrailers in de zomer. De ICE was overvol door een te groot aanbod passagiers (met een groot deel Interrailers ;) ).
Uiteraard kun je met de RE19 naar Duisburg reizen, maar das 30 minuten extra en zonder reservering. Durf even niet te zeggen hoe de reservering op te lossen. Mocht je duits voldoende zijn, kun je het bellen met de Bahn.
Deca
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 mei 2018, 15:16

Re: Reserveren voor Interrail

Bericht door Deca »

Mike77 schreef: 03 jul 2023, 16:22 Ik kan via bahn.de voor Kopenhagen - Hamburg nog gewoon de stoelreservering maken (diverse reisdata laatste week juli).
Wel zijn er einde juli enkel onderbroken reizen (deel bus) vanwege werkzaamheden tussen Sagelse en Frederia.
Dat is vreemd? Op 14/7 en 15/7 kan ik geen enkele plaats reserveren terwijl een ticket wel op bijna elke trein beschikbaar is. Ook op een latere datum staat er bij mij dat reserveren niet mogelijk is. Zou het mogelijk zijn aan het loket zelf nog een reservering te bemachtigen of is dat eerder een groot risico?
Mogelijk dat Arnhem - Duisburg geblokkeerd is vanwege de beperking op Interrailers in de zomer. De ICE was overvol door een te groot aanbod passagiers (met een groot deel Interrailers ;) ).
Uiteraard kun je met de RE19 naar Duisburg reizen, maar das 30 minuten extra en zonder reservering. Durf even niet te zeggen hoe de reservering op te lossen. Mocht je duits voldoende zijn, kun je het bellen met de Bahn.
Ahha, dat kan het inderdaad verklaren. Die ICE is dus eigenlijk niet beschikbaar, ook al staat hij wel aangegeven in de planner van interrail? Die RE19 is inderdaad een goed alternatief. Bedankt voor de tip!
Jammer genoeg spreek ik geen Duits. Ik zal op goed geluk een Engelstalige persoon moeten treffen om eruit te raken.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Reserveren voor Interrail

Bericht door Steven »

De website van Deutsche Bahn kan je in het NL zetten, voor het geval je daar ook nog graag informatie zoekt.
ovspotter_be
Berichten: 722
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Reserveren voor Interrail

Bericht door ovspotter_be »

Een zitplaats reserveren op de ICE van/naar Nederland is online niet mogelijk via de website van de Deutsche Bahn.
Online reserveren voor deze trein zou wel mogelijk moeten zijn via de website van ÖBB, ook zou het mogelijk moeten zijn te reserveren voor deze trein aan een internationaal loket (ook in België).
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Reserveren voor Interrail

Bericht door Portbou »

Je kan het ook aan triptailor vragen
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Reserveren voor Interrail

Bericht door Steven »

ovspotter_be schreef: 03 jul 2023, 17:36 Een zitplaats reserveren op de ICE van/naar Nederland is online niet mogelijk via de website van de Deutsche Bahn.
Online reserveren voor deze trein zou wel mogelijk moeten zijn via de website van ÖBB, ook zou het mogelijk moeten zijn te reserveren voor deze trein aan een internationaal loket (ook in België).
Dat is raar, dat deed ik vorig jaar net wel voor de ICE tussen Amsterdam en Basel.
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 262
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: Reserveren voor Interrail

Bericht door DDietzen »

Mike77 schreef: 03 jul 2023, 16:22 Mogelijk dat Arnhem - Duisburg geblokkeerd is vanwege de beperking op Interrailers in de zomer.
Voor de volledigheid: er is geen beperking op specifiek Interrailers ingesteld, maar een algemene reserveringsplicht, dus ook voor reizigers met Flexpreise en zo.

Vroeg in dit jaar had NS International wel een algeheel verbod op Interrailers op deze verbinding aangekondigd/gelekt (ongeacht of ze in het bezit waren van een zitplaatsreservering), weliswaar alleen richting Duitsland en niet voor de laatste 1 of 2 treinen van de dag. Die keutel is echter na flink protest weer ingetrokken. In hoeverre dat lek in scène was gezet, durf ik niet te zeggen, maar het riekte er wel lichtelijk naar...
wbrm
Berichten: 409
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Reserveren voor Interrail

Bericht door wbrm »

Reserveren voor Denemarken kan hier: https://travel.b-europe.com/dsb-rail/en ... TravelWish

Je gebruikt de planner van Interrail beter niet. Door de weinige updates ben je veel beter af met bahn.com bijvoorbeeld.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Reserveren voor Interrail

Bericht door rvdborgt »

wbrm schreef: 03 jul 2023, 20:52 Reserveren voor Denemarken kan hier: https://travel.b-europe.com/dsb-rail/en ... TravelWish
cd.cz is nog iets goedkoper en werkt ook voor die verbinding.
Voor Zweden kun je het beste op sj.se boeken. Daar moet je je Interrail als kortingskaart toevoegen.

Groetjes,
Rian
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Reserveren voor Interrail

Bericht door rvdborgt »

Mike77 schreef: 03 jul 2023, 16:22 Ik kan via bahn.de voor Kopenhagen - Hamburg nog gewoon de stoelreservering maken (diverse reisdata laatste week juli).
Wel zijn er einde juli enkel onderbroken reizen (deel bus) vanwege werkzaamheden tussen Sagelse en Frederia.
DB kan online (nog?) geen losse reserveringen maken voor treinen met reserveringsplicht. Soms lijkt het eerst wel te lukken maar als je dan verder klikt, blijkt het toch niet te gaan.

Groetjes,
Rian
Mike77
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 aug 2018, 16:29

Re: Reserveren voor Interrail

Bericht door Mike77 »

rvdborgt schreef: 04 jul 2023, 01:17 DB kan online (nog?) geen losse reserveringen maken voor treinen met reserveringsplicht. Soms lijkt het eerst wel te lukken maar als je dan verder klikt, blijkt het toch niet te gaan.
Ik maak zelden enkel een zitplaatsreservering. Maar richting Zwitserland kan ik dat tot nu toe wel doen.

Overigens heb ik vorige week mijn reis vanuit Stockholm, juist door dit probleem, in 2 delen moeten boeken. Het Bahn systeem kan niet in het SJ systeem de stoelreservering maken. Voordeel bij dit nadeel; nu heb ik voor slechts eur 117 voor mijzelf en drie kids de nachttrein Stockholm -Malmö geboekt. Natuurlijk extra geld, maar anders was ik meer kwijt geweest aan een overnachting in Stockholm ;)
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Reserveren voor Interrail

Bericht door Shrek »

Op de trein van Hamburg naar Kopenhagen is een reservering echt wel aan te raden, die zit regelmatig bomvol.
trainlovertje
Berichten: 2349
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Reserveren voor Interrail

Bericht door trainlovertje »

Mike77 schreef: 04 jul 2023, 07:54
rvdborgt schreef: 04 jul 2023, 01:17 DB kan online (nog?) geen losse reserveringen maken voor treinen met reserveringsplicht. Soms lijkt het eerst wel te lukken maar als je dan verder klikt, blijkt het toch niet te gaan.
Ik maak zelden enkel een zitplaatsreservering. Maar richting Zwitserland kan ik dat tot nu toe wel doen.
Maar dat betreft geen trein met reserveringsplicht, richting Zwitserland is reserveren optioneel.
trainlovertje
Berichten: 2349
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Reserveren voor Interrail

Bericht door trainlovertje »

Shrek schreef: 04 jul 2023, 08:08 Op de trein van Hamburg naar Kopenhagen is een reservering echt wel aan te raden, die zit regelmatig bomvol.
Sinds kort rijden daar langere treinen met DB IC-rijtuigen (ter vervanging van de DSB IC3-stellen). Dat zou de situatie wel eens een stuk kunnen verbeteren.
Plaats reactie