Charleroi - Maubeuge - Parijs -> Charleroi - Brussel - Parijs

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden voor internationale reizen.
Plaats reactie
trainlovertje
Berichten: 2349
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Charleroi - Maubeuge - Parijs -> Charleroi - Brussel - Parijs

Bericht door trainlovertje »

Vandaag had ik het geniale idee om de trein van Charleroi naar Maubeuge eens te testen en daar over te stappen op de TER naar Parijs.

Het lot heeft mij getroffen: vandaag rijdt er geen enkele trein van/naar Maubeuge wegens geen personeel voor verkeersleiding aldaar. Helaas pindakaas, de S-treinen zijn allemaal beperkt tot Erquelinnes en de TER-treinen tot Aulnoye. De TBG van de S-trein raadde alle reizigers voor Parijs kort voor vertrek aan om te reizen via Brussel-Zuid en er over te stappen op de Thalys daar er geen bussen rijden tussen Erquelinnes en Maubeuge (in tegenstelling tot het deeltraject Maubeuge - Aulnoye).

Op de IC-trein naar Brussel-Zuid zag ik rond 10u45 dat alle Thalys-treinen tot 15u allemaal volgeboekt waren. Ik dacht mijn reis dan maar te annuleren, tot ik een kwartier later opnieuw checkte en er toch nog een ticket voor de Thalys van 13u21 boekbaar was (€160 in Premier). Dat heb ik me meteen aangeschaft, omdat het toch annuleerbaar was zonder kosten tot 1 uur na vertrek.

Bij aankomst in Brussel-Zuid ben ik dan nog even naar het internationale verkoopspunt geweest om te vragen wat ik het best deed. Zoals verwacht, vertelde men mij dat het een goeie zaak was dat ik dat Thalys-ticket gekocht had, maar dat een eventuele terugbetaling via de klantendienst moest gebeuren (wat ik eigenlijk ook al wist). Echter durfde de man geen uitspraak te doen of ik dat Thalys-ticket terugbetaald zou krijgen, waar ik ook een beetje voor vrees. Alleszins heb ik er wel recht op, aangezien ik deze meerkost heb moeten doen door het annuleren van de andere trein. Of heb ik het niet bij het rechte eind?

Overigens, mijn initiële ticket Charleroi - Parijs was eveneens een 1e klasse-ticket. Geen idee of dat uitmaakt voor de terugbetaling aangezien ik nu ook voor de 1e klasse van Thalys geboekt heb, maar ik had dus niet eens de keuze...

Groetjes uit de Thalys ter hoogte van Saint-Denis

Addendum: ik kom exact 60 minuten later aan te Paris-Nord (+ nog eens een 8-tal minuten vertraging van de Thalys), dus een compensatie voor de vertraging zit er dan ook nog in, vermoed ik?
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Charleroi - Maubeuge - Parijs -> Charleroi - Brussel - Parijs

Bericht door rvdborgt »

In dit soort gevallen ga je het beste eerst naar de NMBS om te vragen wat ze voorstellen. Dat kan bv. ook telefonisch via het nummer voor naverkoop. Ze zijn immers verplicht om je een kosteloos alternatief aan te bieden. Bij zelf georganiseerde alternatieven moet je achter je geld aan lopen en is het nog maar de vraag of je iets terugkrijgt en zo ja wat.
Wat was het advies van de conducteur van de S-trein voor wat betreft het Thalys-ticket?
trainlovertje
Berichten: 2349
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Charleroi - Maubeuge - Parijs -> Charleroi - Brussel - Parijs

Bericht door trainlovertje »

Over de aankoop van een Thalys-ticket is niet gesproken, enkel over de alternatieve route an sich.
trainlovertje
Berichten: 2349
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Charleroi - Maubeuge - Parijs -> Charleroi - Brussel - Parijs

Bericht door trainlovertje »

Na 3 maanden wachten heb ik een reactie gekregen en zoals verwacht wordt enkel het biljet Charleroi - Parijs 100% terugbetaald (iets van een 44 euro), maar komt men niet tussen voor het Thalys-ticket met als excuus "aangezien deze trein reed volgens planning". Echter werd mij geen alternatief (zonder meerkost uit eigen zak) aangeboden vanuit Charleroi richting Frankrijk.
Ik weet niet of ik erin verder wil gaan, maar mijn vraag is: als ik in deze zaak verder wil gaan, hoe pak ik dat het best aan? Waar klaag ik best aan dat er geen alternatief (waar ik recht op had) werd aangeboden? Bij NMBS zelf of meteen hogerop?
jknockaert
Berichten: 203
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: Charleroi - Maubeuge - Parijs -> Charleroi - Brussel - Parijs

Bericht door jknockaert »

Misschien even voorleggen aan je rechtsbijstandverzekering? Je kan het ook melden aan de toezichthouder maar het is altijd de vraag of die wat wil doen met je melding.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Charleroi - Maubeuge - Parijs -> Charleroi - Brussel - Parijs

Bericht door rvdborgt »

jknockaert schreef: 23 okt 2023, 09:53 Misschien even voorleggen aan je rechtsbijstandverzekering? Je kan het ook melden aan de toezichthouder maar het is altijd de vraag of die wat wil doen met je melding.
De toezichthouder heeft daarin geen keuze: hij moet je klacht behandelen. Ik die daarom daar ook indienen.

Groetjes,
Rian
trainlovertje
Berichten: 2349
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Charleroi - Maubeuge - Parijs -> Charleroi - Brussel - Parijs

Bericht door trainlovertje »

Bijna een half jaar na een klacht ingediend te hebben bij Ombudsrail heb ik een eerste tussentijdse stand van zaken gehad.
Daarin staat: NMBS weigert mij voorlopig die €160 voor het (toen nog) Thalys-ticket terug te betalen, omdat er 1) lijnbussen (geen spoorvervangend busvervoer!) zouden gereden tussen Erquelinnes en Maubeuge en 2) wel klassieke treinen reden tussen Doornik/Moeskroen en Rijsel. Beide argumenten zijn naar mijn mening nonsens, want mijn ticket was niet geldig in de lijnbus naar Maubeuge, noch op de TGV van Rijsel naar Parijs. En nog het belangrijkst: ik heb andere informatie/instructies gekregen in station Chareroi-Centraal van de treinbegeleider van de S-trein naar Maubeuge (dewelke toen dus beperkt werd tot Erquelinnes): "reis naar Brussel en neem de Thalys". Van de lijnbussen tussen Erquelinnes en Maubeuge had ik nog nooit gehoord trouwens, dus hoe kan de modale reiziger dit zelf ooit bedenken?!
De ombudsdienst gaat nog verder onderhandelen met NMBS, omdat men - net zoals ik - vindt dat er een aantal zaken niet correct zijn verlopen op 17 juli vorig jaar, om alsnog tot een compromis te komen.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Charleroi - Maubeuge - Parijs -> Charleroi - Brussel - Parijs

Bericht door rvdborgt »

trainlovertje schreef: 09 apr 2024, 23:02 Bijna een half jaar na een klacht ingediend te hebben bij Ombudsrail heb ik een eerste tussentijdse stand van zaken gehad.
Dank je voor de update.
Wat er allemaal wel of niet reed is in feite irrelevant. De vervoerder is verplicht om je een alternatief aan te bieden zonder extra kosten. Je hebt een advies gekregen en opgevolgd. Bovendien mag je zonder advies van de vervoerder 100 minuten na de geplande vertrektijd zelf een bus- of treinticket kopen van een andere vervoerder om zo op je bestemming te komen.
Als het te lang gaat duren, dien dan je klacht ook in bij de toezichthouder (ik weet niet uit mijn hoofd wat de termijn daarvoor is, zie daarvoor de FOD Mobiliteit). De Ombudsdienst heeft geen handhavende bevoegdheid en kan dus alleen maar proberen een compromis te bereiken en de NMBS kan dat tegenhouden en doet dat soms ook als ze iets niet willen. De toezichthouder zal echter een beslissing nemen die alleen bij de rechter kan worden aangevochten.
Plaats reactie