Deutschlandticket

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden voor internationale reizen.
Plaats reactie
joverwimp
Berichten: 498
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Deutschlandticket

Bericht door joverwimp »

Sinds 1 mei 2023 kan je voor 49 euro een ganse maand rijden met alle regionaal vervoer.
(https://deutschlandticket.de; https://grenzinfo.eu/nl/49-euro-ticket-in-duitsland)
Het succes is groot maar heeft een keerzijde: andere abonnementen zijn duurder en worden niet meer verkocht. Dat maakt het vervoer nog meer deficitair en wordt aan besparingen gedacht ...
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Deutschlandticket

Bericht door rdv »

Ik werk voor een Duits bureau, alle collega's hebben de kans gehand hun woon-werk abonnement om te zetten naar een Deutschlandticket. Inderdaad goedkoper voor sommigen, maar anderen (die bvb enkel een abonnement hadden voor de stad) is er nauwelijks een verschil.
Andere collega's die geen abonnement hadden (wegens te veel thuiswerk, of met de fiets of auto komen), hebben nu wel een DL-ticket genomen. Het aantal abonnementen - althans bij ons -is dus toegenomen.

Anderzijds, met de vroeger abonnementen (NRW) konden collega's in het weekend in heel NRW rijden, en vrienden of familie gratis meenemen. Dat kan met het DL-ticket niet meer. Het beeld is dus niet zo zwart-wit als geschetst door Jo Verwimp.

In NRW bestaan de oude formules nog. Werknemers en werkgevers moesten actief de overzetting van bestaande abonnementen naar DL-ticket aanvragen. Hoe dat exact moest was redelijk onduidelijk, en het heeft weken geduurd eer alles overgezet was.

Qua impact op de bezetting: het is druk, maar niet zo druk als met het 9 EUR ticket.
jan_olieslagers
Berichten: 3520
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Deutschlandticket

Bericht door jan_olieslagers »

(ter verduidelijking voor wie niet zo bekend is bij de Oosterburen: NRW staat voor NordRheinWestfalen, een der (16?) Duitse deelstaten, deze waarin o.a. Keulen, Dusseldorf, Dortmund liggen).
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
jotie
Berichten: 365
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: Deutschlandticket

Bericht door jotie »

Het is inderdaad een verhaal dat heel veel aspecten kent en daarom zeer genuanceerd moet benaderd en beoordeeld worden. De voordelen zijn onmiskenbaar groot: het basisgegeven dat je er eender waar in Duitsland gebruik van kan maken om in een regionale trein, bus, tram of metro te stappen zonder je te moeten afvragen welk vervoersbewijs je nodig hebt, is ronduit grensverleggend.

in mijn ogen is het vooral jammer dat men er tegelijk in geslaagd is om iets wat op papier hoogst eenvoudig is, toch weer onwaarschijnlijk ingewikkeld te maken. Vooral het gegeven dat het een abonnement betreft, dat je vaak slechts met veel moeite kan afsluiten en met evenveel of nog meer moeite terug moet opzzeggen, is mij een doorn in het oog.

Eind mei kostte het mij bijvoorbeeld bijzonder veel moeite om een Deutschlandticket aan te kopen. Een hele waslijst aan problemen ben ik tegengekomen, die vooral betrekking hadden op het niet kunnen registreren van een Belgisch adres of een Belgische IBAN. Bovendien wou ik ook expliciet de mogelijkheid hebben om niet op de 10de van de maand al te moeten besluiten of ij ook voor de volgende maand nog een D-Ticket wens. Want dat is bij het gros van de vervoersbedrijven het geval: een annulatie van het abonnement moet voor die datum binnen zijn, zoniet hang je er nog voor een extra maand aan vast.

En inderdaad: heel veel vervoersbedrijven houden er hun eigen regeltjes op na. Bijvoorbeeld ook: hoewel het D-Ticket in principe digitaal is, leveren sommigen het uitsluitend als vervoersbewijs in hun app aan, anderen geven een chipkart uit en in een enkel geval zijn zelfs papieren tickets mogelijk.

Deze website biedt een goed, maar intussen enigszins achterhaald beeld van de mogelijkheden: https://www.deutschlandticket-rabatte.de/

Een tip: bij Mopla is het mogelijk om een D-Ticket te kopen dat verrekend wordt via een kredietkaart en kan je pauzeren of opzeggen tot 24u voor het einde van de maand. Meer info: https://www.mopla.solutions/de/tickets/ ... landticket
maarten
Berichten: 335
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Deutschlandticket

Bericht door maarten »

Het is vooral een beetje vreemd dat het ticket door zoveel verschillende partijen wordt aangeboden en er dus verschillende voorwaarden zijn. Ik had het bij het HVV gekocht, die rekenen de eerste maand naar rato aan. Dat er nu een partij is waar je het ook direkt voor maandeinde kunt opzeggen is weer nieuw.
Wat betreft moeite, bij de HVV was het helemaal niet lastig in de app, het enige probleem is dat ze voor niet-Duitsers geen SEPA of creditcardbetalingen accepteren. Ze herkennen mijn adres zonder problemen.
Plaats reactie